مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

شاسی بلند و کراس اوور چه تفاوت هایی با هم دارند؟

شاسی بلند و کراس اوور چه تفاوت هایی با هم دارند؟  تفاوت کراس اوور و شاسی بلند | کراس اوور و شاسی بلند | تفاوت بین کراس اوور و شاسی بلند | فرق بین شاسی بلند و کراس اوور | دانستنی های خودرو | 

شاسی بلند و کراس اوور چه تفاوت هایی با هم دارند؟  تفاوت کراس اوور و شاسی بلند | کراس اوور و شاسی بلند | تفاوت بین کراس اوور و شاسی بلند | فرق بین شاسی بلند و کراس اوور | دانستنی های خودرو 

شاید برخی افراد باشند که هنوز تفاوت اصلی بین کراس اوور و شاسی بلند را نمی دانند و البته خیلی از افراد هستند که این دو مدل را مشابه هم می دانند،  بخشی از دلیل این امر این است که نام اختصاری ‘SUV’ اکنون برای توصیف تقریباً هر وسیله نقلیه ای استفاده می شود که تمام چرخ ها و فاصله مناسب از سطح زمین را ارائه می دهد. در این مطلب مفید و دانستنی جالب از دنیای خودرویی به تفاوت های این دو مدل از خودروهای روز دنیا می پردازیم…

فرق بین شاسی بلند (SUV) و کراس اوور (Cross Over) چیست؟

در دوره‌ای که اقتصاد بی‌قرار بود و قیمت سوخت افزایش یافت، مصرف‌کنندگان بیشتر به مصرف سوخت توجه کردند. وسایل نقلیه بزرگ، دست و پا گیر و ناکارآمد تحت تأثیر منفی قرار گرفتند. خودروسازان تاکید خود را به وسایل نقلیه ای معطوف کردند که سودمندی یک مدل بزرگتر مانند پیکاپ یا وانت و صرفه جویی یک خودرو را با هم ترکیب می کردند.

هنگامی که یک خودروساز در حال بازاریابی یک وسیله نقلیه است، یک دسته بندی یا دسته دیگر را بر اساس نیازهای بازار و خودروهایی که قصد رقابت با آنها را دارد انتخاب می کند. حتی ممکن است خودروسازان و نمایندگی ها به این واقعیت توجه کنند که بسیاری از مصرف کنندگان مطلع نیستند، بنابراین سبک خودرو بسته به موقعیت می تواند تقریباً قابل تعویض باشد. با این حال، شاسی بلندها و کراس اوورها، طبق تعریف، تفاوت های مشخصی دارند.

یک نمونه کراس اوور را کلیک کرده و بررسی کنید: کراس اوور چینی دورسن G60S

مطالعه بیشتر  نکات فنی خودرویی | 5 علت اصلی آسیب به سیستم فرمان برقی

شاسی بلندها و کراس اوورهای قدیمی بر اساس پلتفرم های مختلفی ساخته شده اند. به بیان ساده، اگر وسیله نقلیه ای مبتنی بر پلت فرم وانت یا همان پیکاپ باشد، یک SUV است و اگر بر اساس پلت فرم خودرو باشد، یک کراس اوور است. تمایز رسمی بر اساس ساخت خودرو است. یک SUV از بدنه در ساختار قاب استفاده می کند. کراس اوور یک خودروی تک بدنه است.

کراس اوور یک روند جدیدتر است. در حالی که SUV ها و کراس اوورها هر دو از بیرون بسیار شبیه به هم به نظر می رسند، اما اساساً در نحوه ساخت متفاوت هستند. تمایز بین کراس اوور و شاسی بلند در شاسی نهفته است. یک کراس اوور بر روی پلت فرم خودرو ساخته شده است همانطور که پیش تر بدان اشاره کردیم، این بدان معنی است که ساختار یکپارچه دارد.

در اصطلاح عامیانه، این بدان معناست که بدنه خودرو و فریم در یک قطعه محکم هستند. با این حال، در SUV ها، بدنه مانند یک پیکاپ به یک قاب جداگانه متصل می شود. این طراحی شاسی متفاوت در واقع تفاوت زیادی برای خودرو ایجاد می کند، حتی اگر از بیرون، ظاهر یکسانی داشته باشد. از آنجایی که شاسی‌بلندها روی قاب پیکاپ قرار دارند، معمولاً ارتفاع سواری بالاتری دارند و در نتیجه مرکز ثقل بالاتری دارند.

تصور کنید که چگونه یک وانت پیکاپ در مقایسه با یک هاچ بک از یک دوربرگردان عبور می کند. یک مینی کوپر در جاده سر می خورد در حالی که یک لندرور احساس سنگینی می کند. به دلیل بدنه روی قاب، در مقایسه با یک قاب یکپارچه جامد، چابکی قابل توجهی کمتری دارد.

کراس اوورها بیشتر شبیه به هاچ بک هستند، کوچکتر هستند و ارتفاع سواری کمتری دارند. به عنوان مثال، به دلیل شاسی محکم مبتنی بر خودروی یکپارچه، در پیچ‌های باریک در ترافیک شهری بسیار بهتر عمل می‌کنند. دانستنی های خودرو

مطالعه بیشتر  خودروی اینفینیتی QX60 مدل 2022 (Infiniti QX60)

کراس اوور در مقابل SUV: خارج از جاده یا در جاده؟

شاسی بلندهای قدیمی این روزها بسیار اندک هستند. بیشتر خودروسازان به کراس اوورها روی آورده‌اند، زیرا تعداد افراد کمتری نسبت به روستایی به یک SUV تمام‌اندازه نیاز دارند و سبک زندگی شهری بیشتری دارند. دانستنی های خودرو

بیشتر بدانید: منظور از فیس لیفت خودروها چیست؟

البته، SUV ها هنوز برای بسیاری از مردم نیز ضروری هستند که برای رانندگی در آب و هوای سخت و چالش برانگیز ساخته شده اند. تقریباً همیشه از محرک چرخ عقب استفاده می شود و معمولاً چهار چرخ محرک استاندارد است. این به این معنی است که در مسیر خود در شرایط رانندگی خیس یا برفی مشکلی نخواهید داشت.

در مقابل، کراس اوورها معمولاً همیشه چرخ‌های جلو هستند. در حالی که گزینه‌های AWD برای برخی مدل‌ها در دسترس هستند، به دلیل پلت فرم خودرو، به سادگی توانایی یکسانی برای رفتن به زمین‌های سخت ندارید. SUV ها همچنین از نظر ظرفیت یدک کشی برنده هستند. به دلیل قاب ناهموارتر و بزرگتر، می توانید راحت تر یدک بکشید.

اما در حالی که SUV از نوع بدنه خارج از جاده بهتر است، کراس اوور در جاده به مراتب بهتر است. قاب ماشین آن، به جای ساخت پیکاپ یا وانت خودرو، آن را سریع و آسان برای مانور در اطراف شهر می کند.  دانستنی های خودرو

همچنین معمول است که کراس اوورهای کوچک تا متوسط ​​با موتور توربوشارژ عرضه شوند. این کار کمی بیشتر از زمانی که در یک SUV حجیم بودید، در بزرگراه به شما کمک می کند. در ترکیب با وزن کمتر، اکثر کراس اوورها بازده سوخت بسیار بهتری نسبت به SUV های قدیمی دارند.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

تکنولوژی جدید خودروها و فناوری Drive-by-wire چگونه کار می کند؟

mortazavi

اطلاعات عمومی خودرو | علت دیر روشن شدن خودرو یا زیاد استارت خوردن ماشین!

mortazavi

ترمز ESP، وظایف و نحوه عملکرد آن

mortazavi

نظر دهید.