مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

معرفی سیلندر موتور خودرو + اجزای تشکیل دهنده آن

قطعاتی که در خودرو به کار گرفته می شوند متنوع هستند و سیلندر موتور خودرو نیز یکی از همین قطعاتی است که در خودرو به کار رفته است. در این مطلب از دانستنی ها و مقالات فنی خودرو به این موضوع می پردازیم که سیلندر موتور خودرو چیست؟ وظیفه سیلندر موتور خودرو چیست؟ و  اجزای سیلندر،  انواع سیلندر خودرو Cylinder (سیلندر) را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بررسی قطعه مهم موتور خودرو با نام سیلندر Cylinder

موتور خودرو از زیر مجموعه های زیادی تشکیل شده است و اگر بخواهیم یکی از اصلی ترین و اساسی ترین قطعات به کار رفته را در خودرو معرفی کنیم بدون شک به سیلندر می رسیم که در اصل سیلندر موتور خودرو وظیفه دارد ارتباط قطعات مختلف را برقرار کرده و آنها را نگهداری کند. به طور و خلاصه این طور بگوییم که پیشرانه اتومبیل دارای سه قسمت اصلی به نام های سیلندر، سر سیلندر و کارتر است که البته در مطالب بعدی از سایت خبر خودرویی ۲۲ شرقی به آنها نیز پرداخته می شود.

  • سیلندر موتور خودرو چیست؟
  • کاربردهای مختلف سیلندر خودرو 
  • اجزای تشکیل دهنده سیلندر موتور خودرو 
    • پیستون
    • سر سیلندر
    • واشر سر سیلندر

سیلندر موتور خودرو | سیلندر موتور خودرو چیست؟ | وظیفه سیلندر موتور خودرو | اجزای سیلندر | انواع سیلندر خودرو | Cylinder (سیلندر)

سیلندر موتور خودرو چیست؟

همانطور که گفته شد سیلندر علاوه بر برقراری ارتباط بین قطعات خودرو وظیفه نگهداری از آنها را نیز دارد و به همین ترتیب این قطعه اساسی از رینگ پیستون، منیفولد گاز، شاتور، سر سیلندر؛ کارتر، میل لنگ نگهداری می کند.

جنس سیلندر خودرو از پلاستیک بسیار مقاوم است تا بتواند در دماهای بسیار بالا و حتی در دمای پایین نیز استحکام خوبی از خود نشان دهد و عملیات احتراق موتوری که در این قسمت انجام می شود معمولا حرارت بالایی نیز در این محدوده وجود خواهد شد که بر روی دیگر قطعات نیز قاعدتا تاثیر گذار خواهد بود و امروزه بیشتر سعی شده که این قسمت داخلی را یا از چدن و یا از آلومینیوم بسازند تا مقاومت آن همیشه به نوعی تضمین شده باشد.

موتور خودرو را از نزدیک بشناسید!

شکل ظاهری سیلندر خودرو معمولا استوانه ای است تا بتواند فضای موردنیاز حرکت پیستون را فراهم کند و در هر موتور خودرویی حداقل یک سیلندر قرار داده شده که اگر تعداد سیلندرها افزایش پیدا کند از یک قطعه بلوک برای نگهداری این سیلندرها استفاده می کنند که مانند یک محفظه عمل میکند.

کاربردهای مختلف سیلندر خودرو

سیلندر در مرکز موتور قرار دارد و زمانی که سوخت خودرو در حال سوختن است نیرویی به عنوان نیرویی محرکه تولید می شود و سیلندر مانند یک استوانه توخالی ساخته شده در بدنه است که دارای کاربردهای زیر می باشد:

  • تبدیل انرژی حرارتی به فشار
  • فضایی برای حرکت پیستون
  • تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی حرارتی
  • تبدیل فشار به نیرو
  • تبدیل کردن نیرو به حرکت پپیستون
مطالعه بیشتر  اجزای سیستم چهار چرخ محرک موقت، تمام چرخ (AWD یا 4WD) و انواع مدل های آن

زمانی که عملیات ذکر شده در بالا اتفاق می افتد و پیستون به سمت پایین حرکت می کند بر اثر کاهش فشار در تجمع حجم قسمت بالایی پیستون، هوا و سوخت زیادی سیلندر را پر می کند و همین هوا باعث می شود سیلندر گرم شده و از همین رو جنس سیلندر بسیار مهم است که مقاوم باشد.

همانطور که گفته شد سطح داخلی سیلندر باید از چدن و یا آلومینیوم و البته صیقل شده باشد که سیلندر بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. سطح صیقلی به این خاطر است که حرارت و اتلاف انرژی زیادی به وجود نیاید و با توجه کاربردهایی که سیلندر برای موتور خودرو دارد بهتر است به شکل استوانه ای باشد تا بتواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد.

سیلندر موتور خودرو | سیلندر موتور خودرو چیست؟ | وظیفه سیلندر موتور خودرو | اجزای سیلندر | انواع سیلندر خودرو | Cylinder (سیلندر)

اجزای تشکیل دهنده سیلندر موتور خودرو

سیلندر موتور خودرو خود نیز از اجزای مختلفی شاخته شده که در کنار یکدیگر به عملکرد اصلی سیلندر کمک می کنند.

همانطور که اشاره شد، سیلندر یکی از قطعات خودرو است که در موتور قرار دارد و بسیار مهم و کاربردی می­ باشد. سیلندرها با پیستون هم اندازه هستند و قطر هر دو یکی است، و پیستون نیز در سیلندر حرکت می­ کند.

در برخی از مواقع جنس سیلندرها را از چدن خاکستری یا آلیاژی از چدن می­ سازند. موادی که برای ساختن آلیاژ به کار می روند، شامل: نیکل، کرم، مس، مولیبدن، وانادیم و تیتان می ­باشد.

حتما بخوانید: آیا گرم کردن خودرو در جا باعث آسیب موتور می شود؟

پیستون

حرکت پیستون به صورت رفت و برگشتی است که به شاتون وصل است و شکل اصلی آن بر خلاف باور عموم که فکر میکنند آن هم به صورت استوانه است به شکل دایره یا بیضی شکل می باشد.

پیستون هایی که به شکل بیضی هستند در هنگام مواجه با گرما و حرارت به شکل دایره در می آیند و البته چون این قطعه نیز برای موتور مهم است لازم است تا کار آن نیز به درستی انجام شود و نیازمند این است که هیچ گونه لقی یا شل بودنی بین این قطعه و سیلندر وجود نداشته باشد و مرتبا روغن کاری بین این دو تست و بررسی شود.

مطالعه بیشتر  دسته موتور خودرو و انواع آن را بهتر بشناسید

با روغن کاری اصطکاک بین پیستون و سیلندر کاهش پیدا می کند که البته از فرسودگی آن نیز جلوگیری شده و حرارت موتور بین سیلندر و پیستون به خوبی برقرار می شود.

در مواقعی که سیلندر سرد باشد باعث می شود لق بودن آن هم افزایش داشته باشد و البته این مورد در زمان خاموشی موتور اتفاق می افتد اما در زمان حرکت خودرو و تولید حرارت به وسیله موتور پیستون دوباره منبسط می شود.

به همین خاطر پیستون هایی را از جنس آلومینیوم می سازند تا ضریب انبساط بالاتری داشته باشند و نسبت به جنس چدن هم بهتر هستند. مطابق توضیحات قبلی این مطلب شکل پیستون به صورت بیضی نیز بسیار بهتر است و معمولا در اندازه ۰٫۰۰۶ اینچ یا ۰٫۱۵ میلیمتر تولید می شود که از چسبندگی پیستون به سیلندر جلوگیری می کند.

سر سیلندر

محل قرار گیری این قطعه نیز در موتور خودرو می باشد و توسط پیچ و مهره به موتور خودرو متصل شده است که جنس چدن داشته و در معرض گرما و حرارت نیز قرار دارند.

موتورهایی که دارای ۸ سیلندر هستند دوتای آن معمولا سر سیلندر است و عملکرد سر سیلندر ها به شکلی است که از نیروی اصطکاک تاثیرپذیری ندارند. جایگاه اصلی سر سیلندرها در اتاق احتراق است و به خاطر وجود حرارت و گرما برخی مدل های آن را از آلومنیوم می سازند.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

سنسور فشار گاز کولر در خودرو + عیب یابی آن

mortazavi

اطلاعات عمومی خودرو | ۳ علائم نشت منیفولد ورودی

mortazavi

مقالات فنی خودرو | آشنایی با شمع خودرو و نحوه عملکرد آن

mortazavi

نظر دهید.