مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

سیستم VVt در خودرو چه کاربردی دارد؟ مجله دنیای خودرو

سیستم VVt در خودرو چه کاربردی دارد؟ مجله دنیای خودرو

سیستم VVt در خودرو چه کاربردی دارد؟ مجله دنیای خودرو

سیستم VVt در خودرو دارای اهمیت بالایی است. رانندگان باید با پیشرفت تکنولوژی دانش خود را نسبت به فناوری های به روز ماشین ارتقا دهند. vvt چیست؟ این سوال ذهن بیشتر رانندگان را در مواجه با این فناوری درگیر می کند. اما بعضی شما عزیزان شناخت نسبی نسبت به این سیستم دارید و می خواهید بدانید تفاوت VVT با cvvt در چه مسائلی است و یا علائم خرابی vvt چیست؟ این سوال ها برای شناخت این سیستم و مقایسه آن مناسب هستند. سیستم vvt چگونه کار میکند نیز یکی از مواردی است که برای شناخت بیشتر با این فناوری پیش می آید، زیرا این فناوری تازه وارد بازار شده و بسیاری از رانندگان نسبت آن و شیوه عملکردش شناخت کافی ندارند. ما در ادامه مطلب به علائم خرابی vvt نیز می پردازیم.

vvt چیست؟

بهتر است بدانید در موتورهای احتراق چهار زمانه فرایندهای مکش، تراکم، احتراق و تخلیه باعث به وجود آمدن گشتاور در میل لنگ می شوند. مهندسین حوزه خودرو در تلاش هستند تا با توجه به نوع کاربرد، شرایط، محدودیت ها و استانداردهای موجود نوآوری هایی به وجود آورند تا میزان توان موتوری (Efficiency) بهره وری بالایی داشته باشد و یا حداقل مصرف سوخت (Fuel Consumption) و کمترین آلایندگی (Pollution) برای سیستم فنی خودرو به وجود آید.

فرایندهایی که بخواهیم بهره وری را با آنها افزایش دهیم با توجه به کار مستمر و خلاقیت در این حوزه ممکن می شوند. این فرایندها در حوزه کاهش مصرف سوخت و میزان آلایندگی نیز دارای روند بلند هستند. سیستم vvt در خودرو توانسته است یک تحول اساسی در زمینه گشتاورهای خودرو به وجود بیاورد. اما سیستم vvt چگونه کار میکند؟ این سیسیتم تلاش دارد با افزایش راندمان دور موتور در نهایت قدرت و سرعت ماشین را بالا ببرد. مخفف نام vvt زمان بندی متغیر سوپاپها و یا Variable Valve Timing می باشد. البته بعضی از شرکت های خودروسازی مثل رنو به آن Camshaft Dephaser نیز می گویند. شما در ابتدا با اطلاع داشتن از پاسخ سوال vvt چیست؟ و تسلط کامل نسبت به آن راحت می توانید علائم خرابی vvt را نیز تشخیص دهید که دارای اهمیت بالایی است زیرا این موضوع به احتمال زیاد در خودرو شما نیز پیش خواهد آمد. داغ شدن پیشرانه نشانه چیست؟

سیستم vvt در خودرو و تعریف عملکرد آن

فرض کنید خودرویی در یک جاده با سرعت ۵۰  کیلومتر بر ساعت حرکت می کند. معمولا در این شرایط دور موتور حدود ۱۵۰۰rpm در ساعت است که باعث می شود میل لنگ در هر دقیقه ۱۵۰۰ دور چرخش داشته باشید. اگر می یخواهید در این شرایط سرعت چرخش موتور در هر ثانیه را به دست آورید عدد ۱۵۰۰ را بر ۶۰ تقسیم کنیم و در نهایت شاهد خواهید بود که عدد نهایی شما ۲۵ است که در واقع سرعت چرخش موتور در هر ثانیه می باشد. دقت داشته باشید که سرعت چرخش میل سوپاپ نصف سرعت گردش میل لنگ است و شما می توانید با تقسیم عدد ۲۵  بر دو سرعت چرخش میل سوپاپ را نیز محاسبه کنید. شما با این محاسبه متوجه خواهید شد که میل سوپاپ ها در هر ثانیه ۱۲٫۵ دور چرخش دارند و سوپاپ های دود و هوا هر کدام حدود ۱۲ بار در هر ثانیه باز و بسته می شوند تا خودرو همچنان حرکت داشته باشد.

مطالعه بیشتر  عملکرد خودرو با رینگ اسپرت را چگونه بررسی کنیم؟

چرا سیستم vvt در خودرو باعث افزایش مصرف سوخت می شود؟

اگر میزان دور موتور به طور مرتب افزایش داشته باشد، تعداد دفعات باز و بسته شدن سوپاپ ها نیز بیشتر خواهد شد و همچنین ورود هوا و بنزین در موتورهای با تنفس طبیعی (که به سیستم توربو شارژر مجهز نیستند) بر اثر ایجاد خلاء نسبی و به سبب پائین رفتن پیستون در داخل سیلندر انجام می شود.

آینه الکترومیک ماشین

بهتر است بدایند زمانی که سرعت باز و بسته شدن سوپاپ هوا زیاد شود فرصت ورود مخلوط هوا و بنزین به داخل سیلندر کاهش پیدا می کند و یا به عبارت دیگر سوپاپ هوا در سرعت های بالا عملکرد سریعی پیدا می کند که مخلوط هوا و بنزین به هیچ عنوان نمی تواند به اندازه مورد نیاز به داخل سیلندر راه پیدا کند. این شرایط باعث می شود که میزان راندمان حجمی کاهش پیدا کند. این شرایط در سیستم vvt خودرو موجب افزایش سوخت می شود که مسئله مهمی است.

آیا ساندرو استپ وی هیبریدی می شود؟

زمانی که در سیستم VVT میزان دور موتور از حد استاندارد بیشتر می شود شیر برقی به آرامی باز می شود و وابسته به مقدار باز شدن آن سرعت باز و بسته شدن سوپاپ هوا نیز افزایش می یابد. شیوه عملکرد شیر برقی مرتبط به سیستم استپر موتور است و به عبارت دیگر میزان باز و بسته شدن این شیر از صفر تا حداکثر به صورت پیوسته است که در بعضی از مواقع به  این سیستم CVVT نیز می گویند. این لغت در واقع مخفف Continuous Variable Valve Timing است. تفاوت VVT با cvvt در همین میزان باز شدن سرعت شیر برقی است و سوپاپ های هوا است. تفاوت VVT با cvvt راجدی بگیرید زیرا در خیلی از موارد رانندگان به دلیل اینکه اطلاعات درستی نسبت به این موضوع ندارند دچار اشتباه می شوند که در نهایت باعث آسیب رسیدن به سیستم فنی خودرو خواهد شد.

مطالعه بیشتر  مقالات فنی خودرو | سیستم ردیاب خودرو یا جی پی اس GPS

البته بهتر است بدانید بعضی از مدل های سیستم VVT در دو حالت کار می کنند که یکی دور موتورهای پائین است که باعث می شود سیستم هیچگونه عملکردی خاصی در باز و بست سوپاپ نداشته باشد و حالت دوم وضعیتی است که دور موتور از میزانی بیشتر شود و شیر برقی بطور کامل باز شده باشد و سوپاپ هوا در دیرترین زمان باز و در دیرترین زمان بسته شود. این مسئله نیز تفاوت vvt با cvvt  در بسیاری از خودروها است. اما در نهایت شما باید با عملکرد شیر برقی به خوبی آشنایی داشته باشید تا متوجه شوید سیستم vvt چگونه کار میکند و درک عمیقی نسبت به آن داشته باشید.

علائم خرابی vvt خودرو

یکی از علائم خرابی vvt  خودرو مصرف سوخت بالا است که به دلیل تنظیم نبودن سیستم vvt در خودرو می باشد. این مشکل را جدی بگیرید زیرا می تواند به کل سیستم سوخت رسانی خودرو شما آسیب برساند.

تنظیم نبودن سیستم vvt می تواند میزان عمر مفید کاتالیست را کاهش دهد که باعث می شود به سرعت این قطعه نیاز به تعویض شدن پیدا کند.

شناسایی تایم نبودن موتور به هیچ عنوان کار ساده ای نیست و رانندگان به طور معمول با سهل انگاری از کنار آن عبور می کنند. این تنظیم نبودن در بلند مدت باعث می شود سیستم vvt خودرو شما آسیب ببیند. البته دقت داشته باشید که اگر ماشین دارای سیستم EGR نباشد vvt به سرعت خراب می شود و به طور کلی سیستم فنی خودرو شما آسیب می بیند.

اما به طور کلی سیستم vvt در خودرو بسیار حساس است و برای تعمیر و یا تشخیص مشکل آن پیشنهاد می کنیم حتما به یک مکانیک مراجعه کنید زیرا با کوچکترین اشتباه شما ممکن است بزرگترین مشکل فنی در این سیستم به وجود آید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

تاریخچه هیوندا و معرفی ویژگی های آن

mortazavi

انواع سیستم ترمز ABS

mortazavi

کارواش تاچ لس چیست؟

mortazavi

نظر دهید.