مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

سیستم kdss شرکت تویوتا و شیوه عملکرد آن

سیستم kdss شرکت تویوتا و شیوه عملکرد آن

سیستم kdss شرکت تویوتا دارای توانمندی های بسیار زیادی است. خودروهای شرکت تویوتا در دنیا مشهور هستند. سیستم Kdss در خودروهای تویوتا امروزه به شدت محبوب هستند. crm در شرکت تویوتا یکی از عواملی است که باعث شده فروش تا میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. ماشین تویوتا با توجه به سال ها تجربه و زحمت مدیران و کارمندان این شرکت به نقطه مطلوبی رسیده است که نتیجه آن دستیابی به سیستم پیشرفته ای مثل kdss است.

سیستم kdss عنوان یک فناوری در ماشین های لندکروز و یا هایلوکس به کار رفته که باعث می شود میزان انعطاف پذیری سیستم تعلیق خودرو تا حد قابل توجهی افزایش یا کاهش یابد.  سال ۲۰۰۴ شرکت تویوتا آپشنی را روی ماشین های شاسی خود قرار داد که منجر به افزایش و یا کاهش سیستم تعلیق آنها می شد.

عبارت KDSS در واقع مخفف شده Kinetic Dynamic Suspension System می باشد و برای اولین بار برای لکسوس جی ایکس ۴۷۰(Lexus GX 470) مورد استفاده قرار گرفت. لکسوس جی ایکس شبیه به پرادو است و خیلی ها آن را نسخه لوکس پرادو ببشمار می آورند.

یکی از قسمت های مهم سیستم تعلیق که در سال ها پیش مورد استفاده قرار گرفت، میل موج گیر یا همان میل تعادل است. این میله را با نام های انگلیسی مثل Anti Roll Bar و Anti Sway Bar می شناسند. وجود این میله در سیستم تعلیق ماشین تویوتا باعث می شود که قسمت های سمت چپ و یا راست خودرو ارتباط بهتری با هم داشته باشند و در زمان پیچیدن و یا عبور از ناهمواری ها انعطاف پذیری خوبی از خود نشان دهند. این موضوع باعث می شود در هندلینگ ماشین تا حد قابل توجهی بهبود یابد. خودروهای شرکت تویوتا به طور معمول دارای این سیستم هستند.

سیستم KDSS شرکت تویوتا چگونه طراحی و تولید شد؟

همان طور که گفتیم میل موج گیر یا همان میل تعادل در زمان گذشتن از پیچ ها می تواند اثر مثبت بسیار عالی داشته باشد و تاثیر عالی بر سیستم هندلینگ خودرو بگذارد. اما نسبت به این نکته توجه داشته باشید که میل موج گیر برای عبور از مسیرهای آفرودی به هیچ عنوان مناسب نیست و باعث می شود که شاسی خودروهای شرکت تویوتا آسیب ببیند.

هرچقدر میزان انعطاف خودرو کمتر باشد قابلیت آن برای عبور از مسیرهای آفرودی کاهش می یابد. چرخ های خودرو در مسیرهای آفرودی باید به طور عمودی بیشتر جا به جا شوند تا تماس بوده و اصطکاک کافی را داشته باشند. بهتر است بدانید هنگامی که در این شرایط قرار گرفتید باید با حرکت دورانی چرخ ها خودتان را خلاص کنید.

کد شناسایی خودرو 

وجود همه این مشکلات باعث شد که شرکت تویوتا تصمیم بگیرد در ماشین های شاسی بلند خود از این فناوری در بهترین حالت خود استفاده کند. سیستم kdss باعث شد که خودرو زمانی که در مسیرهای آفرودی قرار دارد بتواند تا حد زیادی خاصیت میل موج را از بین ببرد و انعطاف پذیری بیشتری ایجاد کند. همین ویژگی ها باعث شده است که ماشین تویوتا در سراسر نیا محبوبیت داشته باشد. البته پس از پیاده سازی این سیستم crm در شرکت تویوتا به طور قابل توجهی شروع به پردازش نظرات مشتریان که درباره نقاط ضعف و قوت این محصول بود کرد.

مطالعه بیشتر  قطعات خودروهای آفرودی | محور دروازه ای چیست و چه عملکردی دارد؟

شیوه عملکرد سیستم kdss شرکت تویوتا

در طراحی سیستم kdss از دو سیلندر و پیستون هیدرولیکی استفاده شده است که از آنها روی میل موج گیر جلو و دومی هم روی میل موج گیر عقب نصب می شود. وجود این دو سیلندر با دو لوله که با هم یک مسیر بسته را ایجاد می کنند باعث می شوند با هم اتصال خوبی را به وجود آورند. عملکرد دو سیلندری که بر روی میل موج گیرها هستند با تغییر در مسیر جریان روغن درون لوله ها در حالت های آفرودی و آنرودی تغییرات اساسی دارد.

حالت آنرودی (On-Road)

حالت آنرودی به این صورت است که مسیر جریان روغن بین دو سیلندر در دو لوله همدیگر را خنثی می کنند و دلیل این شیوه از عملکرد این است که جابه‌جایی عمودی خاصی در چرخ ها نیست و همین باعث می شود سیلندرها قفل شوند و به هیچ عنوان جریان روغنی بین آنها برقرار نشود.

در این حالت سیلندرها قفل هستند و میل موج گیر ثابت می ماند. هنگامی که با این شرایط در جاده های صاف و هموار از رول کردن یا متمایل شدن سیستم تعلیق جلوگیری می کند و هندلینگ را افزایش می دهد که در میزان کنترل شما روی خودرو می تواند تاثیر گذار باشد.

حالت آفرودی (Off-Road)

حالت آفرودی به این صورت است که جابه‌جایی عمودی چرخ ها بسیار زیاد می باشد و این جابه‌جایی در واقع باعث به وجود امدن موجب می شود لوله های ارتباطی بین دو سیلندر مانند یک مسیر بسته (Loop) عمل می کند تا در نهایت جریان روغن چرخشی در آن برقرار باشد. این جریان منجر می شود هیچ کدام از سیلندرها قفل نشوند و قفل نشدن آنها نیز باعث می شود میل موج گیر متصل شده به آنها رها شود. این فرایند در نهایت باعث می شود هر کدام از چرخ های خودرو جابه‌جایی عمودی بیشتری داشته باشند. بهتر است بدانید که نیاز به وجود آوردن این حالت با توجه به تحقیقاتی است که واحد crm در شرکت تویوتا انجام داده است.

دقت داشته باشید که هر چقدر جابه‌جایی عمودی چرخ ها بیشتر باشد قابلیت آفرودی خودرو نیز افزایش پیدا می کند. شما این میزان از افزایش را در زمان عبور از ناهمواری ها متوجه می شوید. کی دی اس اس در تمام مسیرهای آفرودی سبک و سنگین منجر می شود سیستم تعلیق بدون هیچ مشکلی در کابین پیش برود. استفاده از این سیستم باعث می شود که تکان های ناشی از عبور ناهمواری ها به کابین راننده راه پیدا نکند و منجر به اذیت آنان نشود.

مطالعه بیشتر  اطلاعات فنی خودرو | سیستم هشدار عبور ترافیک عقب یا (RCTA) در خودرو

تفاوت سیستم KDSS شرکت تویوتا با  E-KDSS

همان طور که گفتیم سیستم کی دی اس اس از بخش های هیدرولیکی و مکانیکی مختلفی تولید شده است و عملکرد آن به طور کامل بدون دخالت سیستم الکترونیکی می باشد و همه فرایند پها در آن به صورت مکانیکی انجام می شود. اما در سیستم EKDSS این فرایندها با استفاده از سنسورها و عملگرهای الکترونیکی‌ای که وجود دارد انجام می شود.

انواع رینگ خودرو

این سنسورها می توانند به راحتی ناهمواری ها را تشخیص دهند و  متناسب با آن مسیر جریان روغن در لوله ها را کنترل می کنند. اما در نهایت میل موج گیرها با تغییر در جریان روغنی که به صورت هوشمند پیش می آید یا قفل می شود یا به حالت رها در می آید. فرق اساسی دیگر بین KDSS و EKDSS در دقت عملکرد است که EKDSS دقت عملکرد بسیار بیشتری دارد. بهتر است بدانید این آمارها که سیستم kdss شرکت تویوتا تا چه میزان دارای محبوبیت است توسط crm در شرکت تویوتا و نظرسنجی دقیق در مورد بسیاری ازخریدارن به دست آمده است.

سوالات متداول

پاسخ به این سوال ها می تواند در بسیاری از موارد به شما عزیزان در حلل مشکلات تان کمک کند.

میزان انعطاف پذیری خودرو با داشتن KDSS و E-KDSS ؟

شما عزیزان با داشتن این سیستم در خودرو خود می توانید تا میزان قابل توجهی شاهد انعطاف پذیری و جابه جایی چرخ ها باشید. البته این میزان در لندکروز سری ۲۰ تا ۱۰۳ میلی متر یا حدوداً ۱۰ سانتی متر می باشد.

چه ماشین هایی دارای KDSS یا E-KDSS دارند؟

لندکروزهای اتاق ۲۰۰ و ۸ سیلندر مدل ۲۰۰۸ و پرادوهای چهاردر فول ۲۰۱۰ به بعد به طور معمول دارای این سیستم هستند که یکی از دلایل پر فروش بودنشان نیز بشمار می آید.

سیستم kdss چطور کار می کند؟

سیستم کی دی اس اس زمانی که در حالت آنرود باشد میل موج گیر را قفل می کند تا از این طریق میزان هندلینگ خودرو را در پیچ ها افزایش یابد. اما اگر این موضوع را بخواهم از منظر دیگری بررسی کنیم می توان گفت در حالت آفرود، کی دی اس اس میل موج گیر را رها می کند تا آزادی عمل عمودی چرخ ها افزایش پیدا کند.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

تاریخچه هیوندا و معرفی ویژگی های آن

mortazavi

آشنایی با چندتا از جذاب‌ترین حرکات نمایشی در خودروها

نیما شیرازی

جوش آوردن خودرو و راه های رفع آن

mortazavi

نظر دهید.