مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه مقالات فنی

قطعات مهم خودرو | آشنایی با سیستم گرمایشی خودرو (Car Heating System)

قطعات مهم خودرو | آشنایی با سیستم گرمایشی خودرو (Car Heating System)قطعات مهم خودرو | آشنایی با سیستم گرمایشی خودرو (Car Heating System) سیستم گرمایش خودرو | نحوه عملکرد سیستم گرمایش در خودرو و اجزای سیستم | مقالات فنی خودرو بخاری خودرو

نحوه عملکرد سیستم گرمایش در خودرو به سیستم خنک کننده موتور متصل شده و از گرمای موتور برای گرم کردن کابین استفاده می کند. یک مبدل حرارتی به نام هسته بخاری در داخل سیستم تهویه مطبوع خودرو ساخته شده است. هسته بخاری یک رادیاتور کوچک است که به سیستم خنک کننده موتور متصل است. سیستم خنک کننده موتور از مایع خنک کننده مایع پر شده است که بین موتور و رادیاتور اصلی خودرو گردش می کند. قسمتی که پمپ آب نامیده می شود جریان مایع خنک کننده را در داخل سیستم ایجاد می کند. (شاید این توصیه را شنیده باشید که اگر ماشین شما بیش از حد گرم می شود، تمام پنجره ها را باز کرده و بخاری را با فن کامل روشن کنید). این به این دلیل است که سیستم گرمایش در واقع یک سیستم خنک کننده ثانویه است که سیستم خنک کننده اصلی خودرو را منعکس می کند. هنگامی که موتور سرد است، شیر ترموستات گردش رادیاتور اصلی را مسدود می کند. هنگامی که موتور به دمای مشخص شده برسد باز می شود. با گرم شدن موتور، مایع خنک کننده داغ از طریق مبدل حرارتی (هسته بخاری) شروع به جریان می کند. موتور دمنده سیستم HVAC جریان هوا را ایجاد می کند. هوا از طریق کندانسور تهویه مطبوع و سپس از طریق هسته بخاری عبور می کند. درب که ترکیبی از هوای گرم و سرد را کنترل می کند، درب مخلوط دما نامیده می شود. درهایی که جریان هوا را به دریچه های مختلف هدایت می کنند. اگر هوای منفجر شده از دریچه ها به اندازه کافی گرم نیست، اولین چیزی که باید بررسی شود سطح خنک کننده در بطری سرریز است. اگر کم است، مایع خنک کننده باید بالا بیاید و سیستم خنک کننده باید از نظر نشتی بررسی شود. اما در ادامه به موارد بیشتری از سیستم گرمایشی خودرو یا Car Heating System می پردازیم…

سیستم گرمایشی در خودرو چگونه عمل می کند؟

بخاری خودرو یا سیستم گرمایش در خودرو، که در کنسول میانی ماشین شما قرار دارد، در واقع یک رادیاتور کوچک است. فن بخاری هوا را از طریق بخاری و داخل محفظه سرنشینان اتومبیل پخش می کند. هسته بخاری مایع خنک کننده داغ خود را از سر سیلندر بیرون می آورد و آن را به پمپ باز می گرداند تا بخاری صرف نظر از باز یا بسته بودن ترموستات کار کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد سیستم های خنک کننده خودرو و موضوعات مرتبط، لینک ها را بررسی کنید.

مطالعه بیشتر  دلیل قطع شدن صدای دزدگیر ماشین در آموزش های فنی خودرو

بخاری ماشین از چه چیزی تشکیل شده است؟

در سیستم گرمایشی شما چند جزء اصلی مانند:

  • هسته بخاری
  • فن دمنده
  • شیر کنترل بخاری
  • شیلنگ های بخاری
  • صفحه کنترل گرمایش
  •  تهویه مطبوع

موجود در داخل کابین خودرو وجود دارد. سیستم خنک کننده موتور دارای قطعاتی است که با سیستم گرمایش تعامل دارند مانند:

  • ترموستات
  • رادیاتور

سیستم گرمایش چگونه کار می کند؟

گرمای ایجاد شده توسط موتور افزایش می یابد و نیاز به جایی دارد، بیشتر این گرما از طریق سیستم اگزوز هدایت می شود و گرمای باقیمانده در  موتور باقی می ماند و به خنک کننده منتقل می شود. با رسیدن دمای کارکرد خودرو، ترموستات باز می شود و اجازه می دهد تا مایع خنک کننده از سیستم خنک کننده در گذر موتور گردش کرده و هرگونه حرارت را از موتور خارج کرده و به رادیاتور ارسال کند. سپس به هسته بخاری منتقل می شود که این گرما را در کابین شما پخش می کند. اکنون راننده بخاری و فن ها را کنترل می کند تا تعیین کند که چقدر گرما می خواهد وارد کابین شود.

هسته مرکزی یا همان رادیاتور کوچک برای بخاری را می توان در زیر داشبورد یا صفحه کنترل گرمایش، تهویه مطبوع در سمت سرنشین خودرو نصب کرد. بخاری دارای یک ورودی و خروجی است که اجازه می دهد تا مایع خنک کننده از طریق هسته عبور کند. موتور دمنده هوا را از طریق بخاری و به قسمت سرنشینان داخل اتومبیل منتقل می کند. شیر کنترل بخاری دستگاهی است که جریان خنک کننده موتور داغ را از طریق هسته بخاری کنترل می کند. این سوپاپ به کنترل گرمای داخل کابین کمک می کند.

برای اینکه بخاری به درستی کار کند، سیستم خنک کننده باید از وضعیت خوبی برخوردار باشد. داشتن ترکیب صحیح مایع خنک کننده و آب و همچنین پر بودن سطح مایع خنک کننده، بدون نشت نیز برای اطمینان از عملکرد کامل بسیار مهم است. ترموستات باید در دمای مناسب باز و بسته شود و نچسبد، پمپ آب باید کار کند تا بتواند مایع خنک کننده را از طریق موتور، رادیاتور و هسته بخاری بچرخاند. تمیز نگه داشتن هسته بخاری و رادیاتور بدون نشت به شما کمک می کند تا بتوانید گرمای موتور را به درستی پراکنده کنید.

قطعات مهم خودرو | آشنایی با سیستم گرمایشی خودرو (Car Heating System) سیستم گرمایش خودرو | نحوه عملکرد سیستم گرمایش در خودرو و اجزای سیستم | مقالات فنی خودرو
قطعات مهم خودرو | آشنایی با سیستم گرمایشی خودرو (Car Heating System) سیستم گرمایش خودرو | نحوه عملکرد سیستم گرمایش در خودرو و اجزای سیستم | مقالات فنی خودرو

۸ دلیل که بخاری اتومبیل شما به درستی کار نمی کند؟

مانند هر قطعه معیوب دیگری، دلایل متعددی می تواند عامل اصلی باشد. موارد متعدد در ادامه بررسی می شوند:

۱٫ ترموستات معیوب

خرابی ترموستات شایع ترین علت خرابی گرمای خودرو است. قطعه باز شده یا بسته شده است، این قطعه نه تنها می تواند باعث ایجاد مشکل در حرارت شما شود، بلکه باعث خنک شدن موتور شما نیز می شود.

مطالعه بیشتر  معرفی سیلندر موتور خودرو + اجزای تشکیل دهنده آن

۲٫ ضد یخ / مایع خنک کننده کم

دومین مسئله شایع ضد یخ یا مایع خنک کننده کم است. هنگامی که سطح مایع خنک کننده / ضد یخ شما کاهش می یابد، مایع داغ نمی تواند به هسته بخاری برسد و بنابراین، کابین شما همچنان سرد است. اگر موتور بیش از حد سخت کار کند و بیش از حد گرم شود یا به درستی پر نشده باشد این اتفاق می افتد.

۳٫ معبوب بودن فن بخاری

در حالی که ممکن است مایع خنک کننده / ضد یخ داغ را وارد هسته بخاری کنید، فن بخاری، قسمتی که در واقع گرما را به داخل کابین وارد می کند، می تواند از برق کوتاه شود یا دچار مشکل شود.

۴٫ ایراد در مقاومت موتور دمنده

اگر مقاومت موتور دمنده شکسته باشد، ممکن است با تنظیم سرعت فن و یا هواگیری مشکل داشته باشید.

۵٫ مسدود شدن مسیر هوای بخاری

کمتر از موارد فوق رخ می دهد،  ذرات ریز که به سیستم خنک کننده وارد می شوند می توانند هسته بخاری شما را مسدود کنند. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که یک رادیاتور از داخل زنگ می زند یا اگر آلاینده ها از داخل رادیاتور عبور می کنند و در درون هسته بخاری قرار می گیرند. در هر صورت، شما به دنبال بازسازی هسته بخاری خود یا مستقیماً تعویض آن هستید.

۶٫ رادیاتور نشتی

نشتی رادیاتور می تواند از رسیدن مایع خنک کننده به هسته بخاری جلوگیری کند و در بدترین حالت ممکن است به موتور شما آسیب برساند.

۷٫ کنترل های تهویه مطبوع خراب

به زبان ساده، دکمه ها، دستگیره ها یا صفحه لمسی ممکن است باعث ایجاد سیستم گرمایش نشوند. صفحه شکسته و صفحه لمسی بد همگی می توانند منجر به نقص عملکردی شوند که مانع از کارکرد بخاری شما می شود.

۸٫ سیم کشی معیوب یا فیوزهای سوخته

مشابه کنترل های تهویه مطبوع شما، سیم کشی ماشین شما ممکن است خراب شده یا دچار قطعی شده باشد. این بدان معناست که بخاری هنگامی که راننده به آن دستور کار می دهد روشن نمی شود.

اما به طور کلی هدف از بررسی قطعات خودروها در مقالات فنی خودرو  آشنایی رانندگان با این موارد است لذا برای تعمیر و یا تعویض قطعات لازم است با یک تعمیرکار یا میکانیک متخصص در این زمینه کمک گرفته شود تا در ابتدا از آسیب رساندن بیشتر به دیگر قطعات جلوگیری شود و همچنین مانع از هزینه های بالا برای رانندگان شود.

قطعات مهم خودرو | آشنایی با سیستم گرمایشی خودرو (Car Heating System) سیستم گرمایش خودرو | نحوه عملکرد سیستم گرمایش در خودرو و اجزای سیستم | مقالات فنی خودرو

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

سنسور دور موتور ESS (سنسور موقعیت میل لنگ)

mortazavi

ارزان شدن ۱۵۰ میلیون تومانی خودروهای شاسی بلند (۳۰خرداد ۱۴۰۲)

mortazavi

اخبار جدید خودرو / قیمت روز ایرانخودرو سایپا در ۱۸ دی ماه

mortazavi

نظر دهید.