مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

سیستم کنترل کشش یا Traction Control System

سیستم کنترل کشش یا Traction Control System از جمله مهمترین سیستم های به کار رفته در خودروها می باشد که وجود آن برای خودرو مهم و ضروری است. با یکی دیگر از مقالات فنی خودرو در سایت اخبار خودرو ۲۲ همراه باشید تا جزئیات بیشتری را در مورد کنترل کشش یا TCS و عملکرد سیستم کنترل کشش این سیستم را ذکر کنیم…

بررسی سیستم کنترل کشش یا TCS

این سیستم از این جهت اهمیت دارد که خودرو در جاده های لغزنده نمی تواند تعادل خودرو را حفظ کند و نیاز است نیرویی باشد تا بتواند در چنین شرایطی خودرو را کنترل کرده و از آسیب های جدی جلوگیری کند. بیشتر شرکت های خودروسازی بزرگ مانند: کیا، مرسدس، بی ام و، تویوتا از این سیستم در خودروهای خود استفاده می کنند.

در تعریفی دقیق تر از سیستم کنترل کشش می توان گفت که باعث می شود چرخ های محرک به اصطلاح چرخش بیهوده ای نداشته باشند و در زمان گاز دادن از حالت ثابت و در زمان حرکت جلوگیری می کند سیستم TCS با کمک سیستم ترمز ABS گشتاوری که بر روی چرخ ها وارد شده است را کنترل می کند و علاوه بر اینکه به حفظ تعادل کمک می کند باعث می شود دور موتور یک عملکرد خوبی از خود داشته باشد.

زمانی که سطح جاده یخ زده و یا لغزنده باشد، باعث می شود مشکلات هرزگشتن چرخ های متحرک هم بیشتر شود و این مشکل در خودروهای قدیمی تر بیشتر دیده می شد که حتی با برخورداری از قدرت موتور بالاتر مشکل هرزگشتی چرخ متحرک در مسیرهای خشک هم وجود داشت.

علت هرزگردی چرخ های خودرو چیست؟

این مشکل به دلیل باز بودن دیفرانسیل های آزاد می باشد. زمانی که گشتاور ارسالی از موتور خارج می شود ابتدا وارد جعبه دنده شده و بعد برای ارسال به چرخ های طرفین خودرو وارد دیفرانسیل می شود. اما دیفرانسیل آزاد خودرو به دلیل ساختاری که دارد، قادر است بیشترین گشتاور را به چرخی بفرستد که دارای اصطکاک کمتری باشد.

طراحی این میکانیسم به صورتی است که خودرو در پیچ ها دچار انحراف نشود، به این دلیل که پیچ های چرخ بیرونی خودرو لازم است با سرعت بیشتری حرکت کنند و چرخ داخلی باید دارای سرعت کمتری باشد. اما چنانچه دیفرانسیل آزاد نبود، باید به طور مساوی گشتاور را به هردو چرخ ارسال کند و چرخ ها با سرعت یکسانی به حرکت درآیند که باعث انحراف خودرو می شود.

عملکرد سیستم کنترل کشش یا TCS

برای اینکه سیستم کنترل کشش بتواند به خوبی عمل کند نیاز است سنسورهایی که برروی چرخ ها تعبیه شده اند از نوع با کیفیت باشند و اگر هم این سنسورها احساس خطر کردند به کامیپوتر خودرو یا واحد کنترل اطلاع داده تا این واحد کنترل ابتدا ABS را صدا بزند تا سریعا بتواند به سراغ سیستم کنترل کشش یا TCS بیاید. هنگامی سیستم ترمز ای بی اس مطلع می شود نیاز هر چرخ به ترمز را می سنجد و به شکل خودکار نیرویی را به چرخ ها وارد می کند که هدف این است خودرو بدون اینکه در چرخ ها چرخش اضافی داشته باشد بتواند به راه خود ادامه دهد.

مطالعه بیشتر  برف پاک کن خودرو و طرز کار آن

مهمترین وظایف سیستم کنترل کشش

  • چنانچه چرخ های خودرو در گل، یخ و شن گیر کرده باشند، سیستم کنترل کشش  باید به کمک چرخ ها بیاید و خودرو را از این شرایط رها کند.
  • چرخ های خودرو اگر در جاده های لغزنده حرکت کند، باید TCS از هرزشدگی چرخ ها در حال حرکت جلوگیری می کند.
  • سیستم کنترل کشش یا TCS باید از لغزش خودروها در زمان شتاب گیری خودرو جلوگیری کند.

سیستم کنترل کشش هیچ گاه نباید غیرفعال باشد!

این سیستم تنها برای سطوح ناهموار نیست و در برخی موارد به دلیل سرعت بالای خودرو، نیاز به این سیستم احساس می شود و بیشترین مواقعی که لازم است TCS حضور داشته باشد در زمان پیچ ها می باشد، چرا که بیشترین خطر را برای هرزگردی چرخ ها هم وجود دارد. دلیل این مسئله هم به خاطر از دست رفتن تعادل خودرو است. اما زمانی که سیستم TCS روشن باشد با کمک ترمزهای ای بی اس براساس آنچه گفته شد از بروز این اتفاقات جلوگیری می کند و کنترل خودرو را به دست می گیرد.

سیستم کنترل کشش | Traction Control System | کنترل کشش یا TCS | عملکرد سیستم کنترل کشش | مقالات فنی خودرو | سایت اخبار خودرو 

اهمیت نیاز به TCS در جاده های ایران

در برخی جاده های ایران نیاز است رانندگان با دقت بسیار بالایی رانندگی کنند چرا که این جاده ها دارای پیچ های زیادی می باشند و تردد کردن در آنها نیازمند این است که حواس افراد از مسیر اصلی منحرف نشود تا بتوانند در هر شرایطی کنترل خودرو را در دست داشته باشند.

اما اگر برخی رانندگان حتی در این مسیرها نیز با سرعت های بالایی رانندگی می کنند باید خودروهای آنان از سیستم کنترل کشش برخوردار باشد و حتما نیز فعال باشد تا در مسیر بتواند از انحراف خودرو جلوگیری کند.

مطالعه بیشتر  عیوب لاستیک | با لاستیک زاپاس چقدر می توان رانندگی کرد؟

سخن پایانی:

همانطور که گفته شد این سیستم از سنسورهای متفاوتی نیز برخوردار است که بر روی چرخ ها قرار گرفته اند. جاده هایی که ناهموار هستند و نوسانات زیادی دارند در بیشتر مواقع باعث خرابی این سیستم ها می شوند و خراب بودن آنها نیز باعث ایجاد صدا در داخل کابین خودرو می شود. البته به طور کلی شنیده شدن صداهای مختلف نیازمند این است که توسط یک فرد متخصص عیب یابی و رفع شود چرا که ممکن است به موارد دیگری نیز وابسته باشد.

از طرفی دیگر، حساسیت سیستم کنترل کشش بالا می باشد و با توجه به کارایی آن ممکن است زودتر از حد تصور نیز دچار خرابی شود، پس نیاز است که هر ازگاهی برای سرویس های دوره ای توسط یک کارشناس خودرو مورد بررسی قرار بگیرد و از سالم بودن قطعات مختلف از جمله TCS مطمئن شود.

برای اطلاع از دیگر قطعات به کار رفته در خودروها می توانید به بخش دانستنی ها و مقالات فنی خودرویی مراجعه کنید و از مهمترین قطعاتی که در خودروها به کار می رود موارد مفیدی را مطالعه کنید، ضمن اینکه می توانید از جدیدترین مدل خودروهای سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ نیز مطلع شوید و از جدیدترین اقدامات خودروسازان خارجی و فناوری هایی که در خودروها به کار می برند، آگاهی پیدا کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

عملکرد سنسور اکسیژن خودرو

mortazavi

خودروی صفر چینی بهتر است یا کره ای کار کرده؟

mortazavi

موتور خودرو را از نزدیک بشناسید

سردبیر

نظر دهید.