مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

سیستم پارک خودکار یا اتوپارک چیست؟ نحوه عملکرد آن

سیستم پارک خودکار یکی از حسگرهایی است که در مدل خودروهای امروزی به کار می رود. این قطعه هوشمند وظیفه دارد خودرو را به اصطلاح برای شما پارک کند، در ادامه عملکرد سیستم پارک خودکار و موارد بسیار دیگری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

معرفی سیستم اتوپارک یا سیستم پارک خودرو

اتو پارک یا پارک اتوماتیک یک نوع سیستم هوشمند خودرو است که اتومبیل را از لاین حرکت به نقطه پارک خودرو انتقال پیدا می کند، این سیستم در حالت پارک دوبل، پارک یک مرحله ای و دومرحله ای عمل می کند.

  • عملکرد سیستم پارک خودکار 
  • خلاصه ای از تاریخچه سیستم اتوپارک 
  • نحوه کار با سیستم پارک خودکار یا دستیار پارک 
  • مواردی که سیستم پارک هوشمند یا اتوپارک را غیر فعال می کند…

به طور کلی هدف سیستم اتوپارک، بالا بردن راحتی و ایمنی خودرو در فضاهای کوچک است که بهترین و مناسب ترین فضا برای پارک ماشین را به راننده اطلاع می دهد. 

سنسور اکسیژن در خودرو 

عملکرد سیستم پارک خودکار AutoPark

سیستم کمک پارکی، برای راحتی رانندگان ساخته شده است و زمانی که این سیستم فعال می شود یعد از پیدا کردن یک  محل مناسب برای خودرو و قرار دادن دنده ماشین در حالت دنده عقب، سیستم کمک پارکی خودرو را در بهترین حالت خود پارک میکند.

راننده بعد از اکتیو شدن این سیستم لازم است که پدال گاز و ترمز را فشار دهد و البته لازم است که تمام موارد ایمنی از دید راننده نیز انجام شود. منظور از اینکه این سیستم محل پارک خودرو را شناسایی می کند این است که از انظر ابعادی محل مناسب با ابعاد خودرو را در نظر می گیرد و با کمک حسگرهای این سیستم و عملکرد فرمان پارک را انجام می دهد. در این میان فشار دادن به موقع پدال گاز و ترمز هم به عهده راننده می باشد.

سنسورهایی که در قسمت جلو و عقب خودرو نصب شده اند به عنوان دریافت کننده و ارسال کننده داده ها عمل کرده و یک سیگنال را منتشر می کنند در زمانی که خودرو به مانعی نزدیک می شود و یا توسط دوربین تعبیه شده موانع را به راننده نشان می دهد. امروزه در مدل های مختلف خودرویی از این سیستم استفاده می کنند که البته نام های متفاوتی مانند: سیستم کمکی پارک (Park Assist System)،  دستیار پارک، Self-Parking، پارک خودکار و اتوپارک برای آن در نظر گرفته می شود که تمامی این نام ها در کل یک کار واحد را انجام می دهند.

مطالعه بیشتر  نکات آموزنده خودروها و دلایل ریپ زدن ماشین

خلاصه ای از تاریخچه سیستم اتوپارک

کمپانی خودروسازی فولکس واگن، برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ در یکی از مدل کانسپت های خود از این سیستم رونمایی کرد و البته وجود این سیستم قیمت خودروها را نیز تا ۳۰۰۰ دلار هم افزایش می دهد که در آن زمان از این سیستم برای مدل های تولید شده توسط کمپانی اش استفاده نکرد!

حتما بخوانید: سنسور کروز کنترل تطبیقی در خودرو چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

بعد از آن به وسیله کمپانی تویوتا در سال ۲۰۰۳ در خودروی Prius hybrid سیستمی به نام Intelligent Parking Assist معرفی شد که بعد از گذشت ۳ سال بعد در بریتانیا این تکنولوژی با اضافه مبلغی نزدیک به ۷۰۰ دلار به خودرو اضافه شد.

سیستم پارک خودکار | عملکرد سیستم پارک خودکار | مطالب فنی خودرو | معرفی حسگرهای خودرو | معرفی سیستم های هوشمند در خودرو در سایت 22 شرقی

نحوه کار با سیستم پارک خودکار یا دستیار پارک

برای استفاده از سیستم کمکی پارک هوشمند در خودرو، هر کمپانی ممکن است روش های مختلف به گونه های مختلف را استفاده کرده باشد اما به طور کلی و رایج و البته در ساده ترین حالت به این صورت عمل می شود:

  • دکمه ای ممکن است بر روی فرمان یا کنسول میانی خودرو قرار داده شده باشد که حرف P را در آن می توان دید، با فشردن این دکمه این سیستم را فعال کنید.
  • در مرحله دوم لازم است تا راهنمایی که قرار است به آن سمت بروید را روشن کرده و به آرامی حرکت کنید. لازم است حتی با وجود این سیستم به صورت دیداری هم محل پارک را مشاهده کنید تا بتوانید به کمک دوربین، رادار و یا حسگرها بهترین محل برای پارک کردن را پیدا کنید.
  • بعد از اینکه محل مناسب شناسایی شد کامپیوتر خودرو نیز این داده ها را دریافت کرده و محاسبات خودش را انجام می دهد و به سمت جلو یا عقب حرکت می کند که در صورت وجود مانع، درخت، سطل زباله و یا اتومبیل های دیگر سیگنال ها هشداری را به راننده اطلاع می دهند تا بتواند به موقع از ترمز استفاده کند.
  • بعد از شناسایی محل پارک لازم است بدانید که کنترل فرمان خودرو نیز به عهده این سیستم قرار می گیرد و با قرار دادن دنده در حالت دنده عقب و رها کردن ترمز، فرمان خودرو وضعیت موجود را کنترل می کند و در بهترین حالت خودرو را پارک می کند.
  • تا زمانی این عمل ادامه پیدا می کند که سیستم پارک خودرو این سیگنال را به راننده ارسال کند و خودرو متوقف شد که در این زمان وضعیت دنده باید در حالت D قرار گرفته باشد. همچنین در این حالت می تواند با عقب جلو کردن خودرو مناسبترین جا را برای پارک خودرو انتخاب کرده و سیگنال نهایی نیز به راننده ارسال می شود.
  • تمامی این مراحل گفته شده به کمک دوربین و یا رادارهای تعبیه شده قابل مشاهده است.
مطالعه بیشتر  مجیک ویژن کنترل مرسدس بنز چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم پارک خودکار | عملکرد سیستم پارک خودکار | مطالب فنی خودرو | معرفی حسگرهای خودرو | معرفی سیستم های هوشمند در خودرو در سایت 22 شرقی

مواردی که سیستم پارک هوشمند یا اتوپارک را غیر فعال می کند…

  1. فعال شدن سیستم ای بی اس ترمز (ABS)
  2. برخوردهای غیرضروری یا اضافی با فرمان خودرو
  3. بالا رفتن سرعت و رسیدن به بیشتر از ۱۰ کیلومتر در زمان پارک کردن
  4. نگه داشتن فرمان
  5. دوبار فشار دادن دکمه اتوپارک
  6. خاموش کردن سیستم تی سی اس (TCS)
  7. در زمان پیدا کردن محل مناسب برای خودرو، داشتن سرعت بالای ۸۰ کیلومتر

سخن پایانی:

سیستم پارک خودکار همانطور که از نامش پیداست به راحت پارک کردن یک خودرو کمک بسیار زیادی می کند اما تکیه کردن به طور کامل به این سیستم های موجود در خودروها کمی ریسک پذیر است و از آنجایی که در هرسیستمی خطا وجود دارد نمی توان اعتماد کامل به آنها داشت حتی اگر خودروها در نسل های بعدی خود به طور کامل خودران شوند باز هم نیاز است تا راننده از هوشیاری کامل برخوردار باشد و بتوانید در مواقع ضروری کنترل خودرو را به دست بگیرد.

برای اطلاع از دیگر قطعات خودرویی و نحوه عملکرد هریک از آنها پیشنهاد می شود مطالب فنی خودرویی سایت خبرگزاری ۲۲ شرقی را دنبال کرده و به دوستان خود معرفی کنید. علاوه بر این با مشاهده لینک ها می توانید به موارد مختلفی نیز دسترسی داشته باشید و از جدیدترین خودروها و اقدامات خودروسازان خارجی آگاه شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

همه چیز در مورد سیستم تعلیق مجیک بادی کنترل مرسدس بنز

نیما شیرازی

بررسی دلایل اصلی بسته نشدن درب خودرو

mortazavi

باد سرد بخاری خودرو نشانه خرابی کدام قطعات می باشد؟

mortazavi

نظر دهید.