مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

سیستم هندلینگ ماشین چیست؟ و چطور می توان آن را تقویت کرد؟

سیستم هندلینگ ماشین چیست؟ و چطور می توان آن را تقویت کرد؟ سیستم هندلینگ ماشین | بهترین هندلینگ خودرو | بهبود هندلینگ خودرو | راه های افزایش هندلینگ خودرو | هندلینگ خودروهای ایرانی

سیستم هندلینگ ماشین دارای اهمیت بسیار زیادی است. شما حتی اگر بهترین هندلینگ خودرو را داشته باشید باز هم باید برای سرویس های به موقع آن اقدام کنید تا در حین رانندگی دچار مشکل نشوید. بهبود هندلینگ خودرو کمک زیادی به سیستم فنی ماشین شما می کند. البته پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام برای این کار از راه های افزایش هندلینگ خودرو به طور کامل آگاهی پیدا کنید. پتانسیل هندلینگ خودروهای ایرانی در مقایسه با ماشین های خارجی کمی پایین تر است.

تعریف سیستم هدلینگ ماشین

لغت Handling به معنای خوش دستی و یا کیفیت سواری و هدایت خودرو است. قابلیت هدایت مناسب خودرو در پیچ ها و عبور از موانع مختلف را هندلیگ می گویند. هندلینگ خودرو در واقع نشان دهنده پتانسیل دینامیکی و تسلط خودرو بر روی مسیر جاده است.

مهمترین عوامل در هندلینگ خودرو

خودرو دارای سیستم های متفاوتی است که با در کنار هم قرار گرفتن آنها می تواند عملکردی مناسبی را به راننده ارائه دهد. بیشتر رانندگان مناسب بودن هندلینگ خودرو را در عبور درست از پیچ ها و یا موانع بررسی می کنند. اما فاکتورهای زیادی برای بررسی کیفیت هندلینگ وجود دارد که شما برای انجام یک تست صحیح باید آنها در نظر داشته باشید. این تست ها باعث بهبود هندلینگ خودرو می شوند که مسئله مهمی بشمار می آید.

شرایط آیرودینامیک ماشین

وضعیت آیرودینامیک ماشین از فاکتورهای مهمی است که به عنوان یکی از نشانه های مناسب بودن سیستم هندلینگ خودرو بشمار می آید. طبق علم مهندسی خودرو اگر میزان برخورد ذرات هوا با بدنه ماشین کم باشد آن خودرو دارای سیستم آیرودینامیک مناسبی است.

اما امروزه با پیشرفت علم مهندسی خودرو متخصصین این حوزه در تلاش هستند تا بدنه خودرو را طوری طراحی کنند که با استفاده از فشار وارد شده هوا در حین حرکت خودرو به بدنه ماشین سیستم تعلیق و هندلیگ خودرو عملکردی مناسب داشته باشند. یکی از نشانه های بهترین هندلینگ خودرو میزان تسلط راننده بر روی خودرو هنگام عبور از پیچ ها است.

مشکلات سیستم تعلیق

خودرو میتسوبیشی لنسر در سال های گذشته توانسته است خود را به عنوان یک نمونه عالی در حوزه طراحی مناسب آیرودینامک مطرح کند که همین مسئله باعث شده بسیاری از مهندسان خودرو برای مثال زدن یک سیستم آیرودینامیک مناسب به آن اشاره کنند. یکی از دلایل محبوبیت این خودرو در دنیا همین موضوع است. رعایت استانداردهای آیرودینامیک یکی از راه های افزایش هندلینگ خودرو است.

سیستم هندلینگ ماشین و اتاق خودرو

بهتر است بدانید اتاق خودروهایی مثل کوپه، هاچبک و لیفت بک از هندلینگ خوبی برخوردار هستند. البته این شاخص در هندلینگ خودروهای ایرانی همیشه به طور استاندارد رعایت نمی شود.

محل قرارگیری درست پیشرانه خودرو

محل قرارگیری موتور در سیستم فنی ماشین ها از مسائلی است که تاثیر زیادی در بهبود هندلینگ خودرو دارد. میزان وزن موتور هم در هندلینگ خودرو مسئله قابل توجهی است. اگر موتور خودرو شما در قسمت جلویی ماشین قرار داشته باشد راننده برای ترمز گرفتن و هدایت کردن خودرو در پیچ ها و عبور از موانع به راحتی می تواند عمل کند. اگر شما موتور خودرو را در قسمت عقب ماشین قرار دهید کنترل خودرو سخت می شود. اما با این کار میزان شتاب خودروتان افزایش پیدا می کند. بهتر است به محل قرارگیری موتور دقت کافی داشته باشید تا بتوانید بهترین هندلینگ خودرو را تجربه کنید.

مطالعه بیشتر  نکات آموزشی و جالب خودرو| مشکلات مبدل گشتاور خودرو

ارتباط سیستم هندلینگ خودرو و وزن ماشین

متاسفانه باور اشتباهی درباره هندلینگ خودرو وجود دارد که اگر میزان وزن ماشین زیاد باشد اتومبیل بهتر می تواند تعادل خود را حفظ کند. اما اگر بخواهیم این موضوع را از نظر علمی بررسی کنیم می توان گفت زیاد بودن وزن خودرو به هیچ عنوان باعث افزایش تعادل ماشین نمی شود زیرا این مسئله در پیچ ها به دلیل تمایل داشتن ماشین به یک سمت می تواند به شدت خطرناک باشد و منجر به واژگونی ماشین شود. متاسفانه این مسئله در هندلینگ خودروهای ایرانی بسیار زیاد دیده می شود.

دقت داشته باشید اگر وزن یک ماشین بیشتر از میزان مجاز باشد باعث می شود کمک فنرها و لاستیک ها آسیب ببینند و در نهایت هزینه شما برای تعویض زود هنگام آنها افزایش می یابد. یکی از راه های افزایش هندلینگ خودرو استاندارد بودن وزن ماشین است.

اهمیت سایز تایر ماشین

پهن بودن بیش از حد لاستیک ماشین باعث می شود که میزان چسبندگی آن به سطح زمین افزایش پیدا کند و در نتیجه   هندلینگ خودرو بهتر شود. پهن بودن لاستیک در هنگام عبور از پیچ ها باعث فرمان پذیری بهتر خودرو نیز می شود.

دقت داشته باشید اگر لاستیک خودرو شما بیش از حد پهن باشد باعث به وجود آمدن مشکلاتی مثل سایش لاستیک و همچنین مصرف سوخت بالا خواهد شد. پیشنهاد می کنیم حتما در زمان خرید لاستیک ابعادی را که توسط کارخانه به شما اعلام شده است را مد نظر قرار دهید. اگر می خواهید بهترین هندلینگ خودرو را داشته باشید حتما به سایز استاندارد لاستیک ها دقت کنید.

اهیمت محور چرخ ها در سیستم هندلینگ ماشین

محور‌های موجود در چرخ‌های ماشین می تواند به طور مستقیم روی هندلینگ ماشین تاثیر گذار باشد. اما اگر بخواهیم این موضوع را به زبان ساده توضیح دهیم می توان گفت هر چقدر که فاصله بین دو چرخ‌ عقب و دو چرخ جلو بیشتر باشد خودر هندلینگ بهتری دارد. دقت داشته باشید که کم بودن فاصله محور عقب با بخش انتهایی خودرو باعث می شود که تعادل و هندلینگ بهتری در ماشین ایجاد شود. بهتر است بدایند این مسئله در هندلینگ خودروهای ایرانی به طور استاندارد در بسیاری از مدل ها رعایت می شود.

مطالعه بیشتر  تاریخچه لامبورگینی تولید کننده سریع ترین ماشین های دنیا

راه های افزایش هندلینگ خودرو

آیا این امکان وجود دارد که هندلینگ خودرو افزایش یابد؟ بیشتر سیستم هندلینگ ماشین در زمان طراحی و تولید خودرو به وسیله دستگاه های صنعتی و زیر نظر مهندسان این حوزه ایجاد می شود. اما شما می توانید با استفاده از شیوه هایی خاص بعد از خرید هم هندلینگ خودروتان را افزایش دهید.
مطلب مفید: زمان تعویض سیستم تعلیق را با چه نشانه هایی می توانیم بفهمیم!!؟؟؟

ایجاد تغییرات اسای در سیستم تعلیق

مهمترین تغییراتی را که می توان در سیستم تعلیق خودرو برای بهبود هندلینگ ماشین ایجاد کرد عبارت اند از:

  1. کاهش ارتفاع: مرکز ثقل امری مهم در سیستم تعلیق ماشین بشمار می آید. خودرو هایی که ارتفاع زیاد دارند به سختی هدایت می شوند و به طور طبیعی از هندلینگ پایینی نیز برخوردار هستند. پیشنهاد می کنیم برای افزایش هندلینگ خودرو میزان ارتفاع ماشین را کاهش دهید.
  2.  فنر هایی با قابلیت تنظیم شدن: اگر شما در شرایط متفاوتی رانندگی می کنید بهتر است از سیستم های فنری استفاده کنید که امکان تغییر ارتفاع را برای شما فراهم می کنند.
  3.  کیت اسپرت تعلیق: شرکت های خودروسازی کیت هایی اسپرت را طراحی و تولید کرده اند تا شما به عنوان یک راننده هندلینگ بهتری را در حین رانندگی تجربه کنید. پیشنهاد می کنیم این کیت ها را برای خودروتان تهیه کنید تا آسیبی به سیستم فنی ماشین تان وارد نشود.

نقش تنظیم چرخ ها در هندلینگ خودرو

خیلی از رانندگان نسبت به این موضوع اطلاع ندارند که چرخ های ماشین دارای زوایای مختلف هستند که با گذشت زمان دچار تغییر می شوند. کارشناسان توصیه می کنند این موضوع را جدی بگیرید و خودروتان را در زمان های منظم برای سرویس زوایای چرخ ببرید تا دچار مشکلاتی مثل افزایش مصرف سوخت و کاهش هندلینگ خودرو نشوید.

تاثیر استرس بار در سیستم هندلینگ خودرو

قطعه استرس بار در بیشتر فروشگاه های مربوط به قطعات خودرو موجود است. این قطعه وظیفه دارد دو سر کمک جلو را به هم بچسباند تا هندلینگ خودرو افزایش یابد. بسیاری از رانندگان در نگاه اول فکر می کنند استرس بار یک قطعه ساده است اما این دیدگاه کاملا اشتباه است زیرا این قطعه می تواند نقش ویژه ای در بهبود هندلینگ ماشین داشته باشد.

بوش های جلوبندی خودرو

در سیستم جلوبندی خودرو از قطعاتی پلاستیکی استفاده می شود که بوش نام دارد. هدف از استفاده بوش افزایش هندلینگ ماشین است. حتما بعد از تمام شدن عمر مفیدشان این قطعات را به سرعت تعویض کنید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

نکات مفید خودرو | عمر مفید یک باتری خودرو چقدر است؟

mortazavi

انواع آرایش سیلندر و نحوه قرارگیری

mortazavi

آشنایی با کولر خودرو و اجزای تشکیل دهنده آن

mortazavi

نظر دهید.