مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

سیستم هوشمند در خودروها | سیستم هشدار خواب راننده در خودرو

سیستم هشدار خواب راننده

سیستم هوشمند در خودروها | سیستم هشدار خواب راننده در خودرو

هشدار توجه راننده برای کاهش تصادفات ناشی از بی توجهی به دلیل خستگی راننده طراحی شده است. این سیستم معمولا با سرعت بالای ۶۵ کیلومتر در ساعت به کار می افتد و شروع به یادگیری عادات راننده می کند، ورودی ها و حرکات خودرو را در مراحل اولیه قبل از خستگی موثر می داند. بعداً، اگر سیستم تغییرات در رفتار خودرو را تشخیص دهد که نشان می دهد راننده تمرکز خود را از دست داده است ، با صدای زنگ و نمایش هشدار در صفحه نمایش اطلاعات چندگانه ، استراحت را پیشنهاد می کند. چندین مفهوم مرتبط “نظارت بر هوشیاری راننده”،”سیستم های تشخیص خواب آلودگی”،”سیستم های نظارت بر خستگی” در سیستم های وسیله نقلیه که نظارت بر رفتار راننده و یا وسیله نقلیه دارند به آنها اشاره دارد. این سیستم ها بر عملکرد راننده نظارت می کنند و در صورت اختلال در راننده هشدارها یا تحریک را ارائه می دهند.

آشنایی با سیستم هشدار خواب آلودگی راننده در خودروها 

سیستم های نظارت بر راننده و خودرو ممکن است بر رفتار راننده و خودرو نظارت داشته باشند. اطلاعات را می توان از ورودی راننده و کنترل موقعیت و سرعت وسایل نقلیه مانند شتاب، حرکت فرمان و موقعیت خطوط جمع آوری کرد. به همین ترتیب، رفتار کاربر مانند حرکت چشم، حرکت ویژگی های صورت، امواج مغزی (EEG) و گرفتن فرمان همگی تحت نظارت هستند. سیستم های هشدار خستگی (FWS) البته دقت شود که نام سیستم ممکن است با توجه به کمپانی خودروسازی موردنظر متفاوت باشد، به عنوان اقدامات متقابل خاصی برای کاهش برخوردهای مرتبط با خستگی راننده پیشنهاد شده است. این دستگاه ها از تکنیک های گوناگونی برای تشخیص خواب آلودگی راننده در حین رانندگی استفاده می کنند و در صورت رسیدن به سطح بحرانی خواب آلودگی به راننده سیگنال می دهند. با این حال ، تشخیص خستگی راننده با استفاده از اقدامات معتبر ، محجوب و عینی یک چالش مهم است. تکنیک های تشخیص ممکن است از خروج از خط ، فعالیت فرمان، ویژگی های چشمی یا صورت استفاده کنند.

مطالب فنی خودرو: سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning)

مطالعه بیشتر  مقاله فنی خودرو | دلیل سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟

البته محققان بسیاری اشاره می کنند که سیستم های هشدار دهنده خستگی ممکن است منجر به سازگاری رفتاری راننده شود. یک اثر منفی احتمالی سیستم های هشدار دهنده خودرو ممکن است این باشد که رانندگان از آنها برای بیدار ماندن و رانندگی به مدت طولانی تر به جای توقف و چرت زدن استفاده می کنند. یعنی جبران خطر با اتکا بیش از حد به سیستم ایمنی! در مطالعه و تحقیقات ثابت شده که آن‌ها یک سیستم هشدار خستگی را ارزیابی کردند که دوربین چشمی و رفتار صورت،  سرعت وسیله نقلیه، موقعیت فرمان و موقعیت خطوط را اندازه‌گیری کرد. آن‌ها دریافتند که کاربران سیستم استراحت نمی‌کنند و سطوح خستگی متفاوتی را نشان می‌دهند. رانندگان عموما سیگنال‌های دریافتی را نادیده می‌گیرند. جنبه فیزیکی سیگنال‌های هشدار استفاده‌شده در این مطالعه تاثیری بر سطوح خستگی راننده نداشته است. استراحت داوطلبانه راننده که به طور متوسط ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، تنها تاثیر اندکی بر کاهش خستگی راننده با اثرات کوتاه‌مدت دارد.

خواب آلودگی در شرایط استرس و خستگی به طور غیرمنتظره و نامناسب ظاهر می شود و ممکن است ناشی از اختلالات خواب، انواع خاصی از داروها و حتی کسالت باشد، به عنوان مثال: رانندگی طولانی مدت، احساس خواب باعث کاهش سطح هوشیاری و ایجاد موقعیت های خطرناک می شود و احتمال وقوع حادثه را افزایش می دهد.

نحوه عملکرد سیستم تشخیص و هشدار خواب آلودگی راننده

نحوه کار این سیستم به این شکل است که در یک زمان مشخص و با در نظر گرفتن داده هایی که دریافت میکند، تشخیص می دهد راننده خواب است یا بیدار! در اصل سیستم هشدار رفتار و حرکت های راننده را مورد بررسی قرار میدهد و فرمان را تجزیه تحلیل میکند. در مدل هایی از این سیستم ها که از نوع پیشرفته تری هستند، در قسمت پشت آمپر یک دوربین قرار داده شده و چشمان راننده را در نظر میگرد مانند بی ام و ومدل های مختلف خودروهای سوبارو! هشدار آن نیز به این شکل است که لرزش فرمان، هشدار صوتی و یا هشدار تصویری می باشد که البته می توان این سیستم را خاموش یا روشن کرد.

مطالعه بیشتر  سیستم های تاثیر گذار در پیشگیری از تصادفات

 طراحی جدید سیستم برای تشخیص خواب آلودگی

در مدل های جدیدتر سیستمی ارائه می شود که خواب آلودگی راننده را تشخیص می دهد که هم در شرایط روز و هم در شب کار می کند و از طبقه بندی ارائه شده در سطح پیشرفته پیروی می کند. این ترکیب باعث شده است که دو سیستم بدست آید، یکی برای روز و دیگری برای شرایط شب. اولی با نور طبیعی روز و دومی با نور مادون قرمز مصنوعی کار می کند. جالب است بدانید که هر دو سیستم با استفاده از تصاویر مقیاس خاکستری گرفته شده در یک وسیله نقلیه واقعی عمل می کنند. موارد عملکرد این سیستم به صورت زیر است:

  • تشخیص چهره
  • تشخیص حرکات چشم
  • ردیابی چهره
  • ردیابی چشمی
  • تشخیص خواب‌آلودگی در خواب
  • تشخیص حواس‌پرتی

مفهوم هدآپ در خودرو 

در پایان مطلب لازم است بدانید که سیستم هایی که به راننده در چنین شرایطی کمک می کنند می تواند با مشکلاتی روبه رو شوند و یا حتی اگر بگوییم مدت زمان زیادی نیز کاربرد درستی داشته باشند، اعتماد راننده را جلب کرده و همین باعث می شود که راننده در زمان رانندگی چه شب و چه روز به این نوع سیستم ها اعتماد کرده و مدت زمان بیشتری را در خواب سپری کند و یا حتی به هشدارها نیز توجه نکند و از این موضوع غافل شود. لازم است که حتما اگر قرار است رانندگی طولانی را داشته باشید حتما قبل از آغاز سفرتان خواب کافی داشته و هیچ گونه حس خواب آلودگی نداشته باشید. اعتماد کردن به این سنسورها تنها در زمانی کارساز است که شما نیز با آن همکاری داشته باشید چرا که این سنسورها تنها در خودروها قرار گرفته اند به عنوان کمکی راننده و البته این موضوع را همیشه مد نظر قرار دهید که هنوز فاصله زیادی با خودروهای بدون سرنشین داریم و مدل خودروهایی که سوار میشوید هر چقدر لوکس و گران قیمت باز هم یک ماشینی هستند که صد در صد به راننده کاملا هوشیار نیاز دارند و هنوز به معنای واقعی کلمه خودرو (خودران) نیستند!

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

ماساژور صندلی خودرو و شیوه عملکرد آن

mortazavi

مشکلات انواع پدال های گاز، ترمز،کلاچ در خودرو

mortazavi

مقالات فنی خودرو | سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning)

mortazavi

نظر دهید.