مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

مقالات فنی خودرو | سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning)

مقالات فنی خودرو | سیستم هشدار برخورد از جلو (Forward Collision Warning)

یک نوع سیستم ایمنی در خودروها به روی کار آمده است که سیستم هشدار برخورد از جلو یا Forward Collision Warning نام دارد در مطلب فنی خودرویی امروز از سایت ۲۲ شرقی به بررسی توضیحات مربوط به این آپشن ایمنی و نحوه عملکرد سیستم هشدار برخورد از جلو خواهیم پرداخت…

معرفی سیستم هشدار برخورد از جلو یا FCW

این سیستم ایمنی در خودروها که اصلی ترین وظیفه آن رعایت کردن کمترین فاصله از خودرویی جلویی می باشد و از نزدیک شدن بیش از اندازه به خودرویی جلویی جلوگیری می کند.

این آپشن که از مدت زمان حضور آن نیز زیاد نمی گذرد بعد از اینکه در خودروها نصب شد، به ایمن تر شدن مسیرهای جاده ای و شهری کمک زیادی کرد و از هر گونه حادثه ای که در مسیر پیش روی راننده قرار دارد جلوگیری می کند. زمانی که رانندگان با موانعی در جلو روبه رو شوند قبل از برخورد با آن این سیستم هشدار لازم را به راننده اعلام می کند.

نحوه عملکرد سیستم هشدار از جلو

سیستم هشدار از جلو در خودرو به این صورت عمل می کند که قبل از اتفاق افتادن حادثه و برخورد با راننده هشدار مربوطه را فعال کرده و راننده را آکاه می کند. این سیستم در بیشتر مدل خودروها به این شکل عمل میکند که با کمک یک دوربین و رادار ناظر بر جاده هشدار می دهد و سنسورهایی که در این مدل تعبیه شده است به محض اینکه شی یا مانعی و مخصوصا وسیله نقلیه دیگری را مشاهده کند، براساس تصاویر ارسال شده، هشدارهایی را به راننده اطلاع می هد. در مدل خودروهای ولوو اس که بخواهیم مثالی در این باره بگوییم، این سیستم به دو صورت به راننده هشدار را اطلاع می دهد:

  • نور فلش برروی داشبور
  • هشدار صوتی

اما باز هم ممکن است این قابلیت در خودروسازی های مختلف به شکل های متفاوتی اعمال شود. همچنین در بعضی از مدل ها، سیستم هشدار حتی با کمک ترمز از برخورد و تصادف احتمالی جلوگیری می کند و قابلیت های ایمنی این سیستم همانطور که ذکر شد، در تست های انجام شده بسیار تاثیرگزار است.

سیستم هدآپ

به طور کلی عملکرد کلی این سیستم را می توان از روی نامی که برای آن نیز انتخاب کرده اند به راحتی متوجه شد و در اکثر مدل خودروها این سیستم با استفاده از دوربین های کمکی و یا سنسورهای مختلفی که در آن نصب می کنند، پردازش تصاویر و موانع موجود در مقابل خود را شناسایی کرده و این سیستم با استفاده از دوربین های کمکی و یا سنسورهای مختلف، به بررسی مسیرهای مقابل نیز می پردازد. زمانی که در مسیر مقابل خود هر چیزی را به عنوان خطر مشاهده کرد، پیغامی از سمت کامپیوتر مرکزی (واحد کنترلاین ) این سیستم به راننده ارسال میکند و با ایجاد کردن صدا و یا لرزش راننده را مطلع میکند.

مطالعه بیشتر  کمک فنر ، قطعه ای که رانندگی را آسان می کند !

اما هستند مدل خودروهایی که این سیستم همراه با یک سیستم کمکی دیگر قادر به فعالیت است و ضمن اضافه کردن قابلیت ترمزگیری خودکار به کل سیستم در صورتی که راننده توجهی به آن نداشته باشد، اقدام به ترمزگیری به شکل اتوماتیک کرده و از برخورد با خودروهای دیگر جلوگیری میکند. چنین خودروهایی به شکلی تعبیه و برنامه ریزی شده اند که به شکل خودکار اگر راننده به علائم توجهی نکند، سرعت را کم کرده و از برخورد خودرو با اجسام خارجی دیگر جلوگیری میکند.

ساختار کلی سیستم هشدار برخورد از جلو یا FCW

این سیستم مانند هر سیستم دیگری از اجزای مختلفی تشکیل شده است و در ادامه به روند کلی این سیستم اشاره خواهیم کرد:

دریافت تصاویر از جلوی خودرو

همانطور که گفته شد با کمک یک دوربین و سنسور از صحنه هایی که در روبه رو قرار دارد تصاویری تهیه می کند و اگر این موانع فاصله بسیار کمی با خودرو داشته باشند، سریعا سیستم هشدار را فعال کرده و البته این سنسور نیز از نظر هزینه ای اقتصادی هستند و اغلب قادر هستند که تصاویر را در شب و روز دریافت کنند که از نظری دیگر به این نوع سنسور یک دوربین دید در شب هم می توان گفت.

تشخیص دادن موانع از جلو 

تصاویری که به صورت لحظه ای این دوربین دریافت می کند، به واسطه الگوریتم های هوش مصنوعی سریعا مورد پردازش قرار می گیرد اگر وجود مانعی خطر آفرین باشد، هشدار مربوطه فعال می گردد.

بلبرینگ چیست و چه کاربردی دارد ؟

اما بستگی به نوع آپشن های به کار رفته در این سیستم ها دارد که ممکن است برخی مدل ها تنها خودروها را شناسایی کنند و برخی دیگر انسان یا موتورسیکلت و دوچرخه را نیز مورد شناسایی قرار می دهند.

مطالعه بیشتر  بررسی مزایا و معایب سیستم‌های AWD و 4WD

اعلام هشدار به راننده 

زمانی که از فاصله مشخص شده خودرو نزدیک تر به مانعی شد، راننده مطلع می شود. این فاصله مشخص همیشه به شکل پیوسته در حال تشخیص دادن است فاصله و سرعت نسبی نیز با الگوریتم های پیچیده دینامیکی انجام می شود که طبق پارامترهای به دست آمده سیستم زمان برخورد تشخیص داده و چنانچه زمان برخورد از یک حد مشخصی نزدیک به ۴ ثانیه در شرایط عادی برای خودروهای سواری کمتر باشد، دستگاه با ترتیب خاصی شروع به هشدار دادن می کند و البته این هشدار به شکل صوتی، تصویری و به شکل ارتعاشات فرمان می باشد.

 بهینه سازی هشدارها

البته برای اینکه این هشدار موجب آزار و اذیت راننده و دیگر سرنشینان نشود می توان آنها را مدیریت کرد و برای نمونه در زمان ترافیک و یا پیچ ها که این سیستم ممکن است هشداری زیادی را اعلام کند.

ذخیره کردن ویدئو و اطلاعات دریافتی 

سیستم هایی که در خودرو به عنوان کمک راننده وجود دارند معمولا از یک حافظه جانبی نیز برخوردار هستند و این حافظه برای ذخیره کرده ویدئوهای آخرین ساعت رانندگان معمولا ۲ الی ۶ روز و همچنین داده های به دست آمده از نحوه رانندگی فرد، استفاده می شوند.

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

نحوه مراقبت از موتورهای توربو شارژ

سردبیر

دانسنتی خودرو | نشانه های سوختن واشر سر سیلندر

mortazavi

دانستنی های فنی خودرو | رایج ترین موارد خرابی شیلنگ رادیاتور

mortazavi

نظر دهید.