مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

نکات فنی خودرو | سیستم محافظ فعال واژگونی یا ARP (Active Rollover Protection)

نکات فنی خودرو | سیستم محافظ فعال واژگونی یا ARP (Active Rollover Protection)

حفاظت از واژگونی فعال (ARP)، سیستمی است که واژگونی قریب الوقوع را تشخیص می دهد و برای مقاومت بیشتر، ترمزها را بصورت انتخابی اعمال می کند. ARP بر پایه کنترل الکترونیکی پایداری و سه سیستم کنترل شاسی خود که قبلاً در خودرو وجود دارد، کار می کند: سیستم ترمز ضد قفل، کنترل کشش و کنترل خروج از خط. ARP به گونه ای طراحی شده است که در مواقع پویایی (به عنوان مثال تغییر خط) و مانورهای حالت پایدار (مانند چرخش خودرو با شعاع ثابت و افزایش سرعت خودرو) خطر واژگونی جاده ها را کاهش دهد. علاوه بر این می توان سرنشینان را برای واژگونی احتمالی آماده کرد. به عنوان یک گزینه، کشش کمربند، سرنشین را در حالت نشسته مطلوب قرار می دهد. اما همراه باشید تا پایان مطلب با یکی دیگر از مقالات فنی خودرو و آشنایی با انواع سیستم های خودرو تا در مورد سیستم محافظ فعال واژگونی یا ARP شرح بیشتری ارائه دهیم..

سیستم محافظ فعال واژگونی یا ARP چه مفهومی دارد و نحوه عملکرد آن به چه صورت است؟

ARP (نام خاص) یک سیستم ثبت شده در Ford Technologies LLC است، با تغییرات در سیستم های مختلف در ۲۰ سال گذشته. ARP به گونه ای طراحی شده است که در مواقع پویایی (به عنوان مثال تغییر خط) و مانورهای حالت پایدار (مانند چرخش خودرو با شعاع ثابت و افزایش سرعت خودرو) خطر واژگونی جاده ها را کاهش دهد. چندین اختراع دیگر که توسط سایر تولیدکنندگان مختلف خودرو و سیستم های کنترل خودرو ثبت شده است، از اصول مشابهی برای کاهش احتمال واژگونی خودرو استفاده می کند، با این تفاوت که سنسورها و ماژول های کنترل خاص کمی متفاوت طراحی شده اند.

مطالعه بیشتر  11 علت کاهش قدرت خودرو هنگام شتاب گیری (موتورهای گازی و دیزلی)

آشنایی کامل با انواع سیستم ترمز در خودرو، بر روی لینک کلیک کنید.

(ARP) یک سیستم و روشی برای کاهش واژگونی وسایل نقلیه است. این روش شامل نظارت بر شیب خودرو و حس کردن واژگونی وسیله نقلیه در جهت خاصی، از طریق سنسور شیب است. علاوه بر این، سیستم وقوع واژگونی را با توجه به آستانه شیب محاسبه شده، از طریق یک واحد پردازش مرکزی تعیین می کند. هدایت وسیله نقلیه در جهت محسوس واژگونی، سرعت بخشیدن به خودرو در همان جهت و ترمزگیری خودرو هنگام احساس کاهش در واژگونی، که همگی از طریق کنترل کننده کنترل می شوند، خودرو را قادر می سازد تا در نهایت تثبیت شده و به مسیر خود بازگردد.

ولوو شاید اولین تولیدکننده خودرو بود که سیستم های کاهش غلطک را در SUV های خود وارد کرد و این سیستم Roll Over Protection Protection (ROPS) نامیده می شود. این از عملکرد کنترل پایداری رول (RSC) استفاده می کند و برای کمک به حداقل رساندن خطر واژگونی در مانورهای اضطراری یا در صورت لغزش ضروری است.

این سیستم از سنسور ژیروسکوپی استفاده می کند که میزان تغییر زاویه جانبی که خودرو در آن متمایل است را ثبت می کند. با استفاده از این اطلاعات، واحد کنترل احتمال واژگونی را محاسبه می کند. اگر خطر قریب الوقوع واژگونی وجود داشته باشد، سیستم پایداری فعال می شود، قدرت موتور قطع می شود و ترمزها روی یک یا چند چرخ فشار می یابند تا خودرو به ثبات برسد.

تفاوت بین ESP و ARP چیست؟

هر دو ESP و ARP (یا کلمات اختصاری دیگر که عملکردهای مشابهی را انجام می دهند)، و همچنین TCS (سیستم کنترل کشش)، ABS (سیستم ترمز ضد قفل)، EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز)، BA (دستیار ترمز) و HHC  / HSA (کمک به بالارفتن از سربالایی) / HDC (کنترل فرود از سراشیبی) بخشی از عملکردهای ایمنی فعال خودرو هستند که با استفاده از عملیات سیستم ترمز خودکار از طریق کنترل الکترونیکی، با استفاده از سنسورهای مختلف برای تشخیص به کار می روند که شامل موارد زیر است:
• سرعت چرخ در تمام چرخ ها
• پدال ترمز و نیروی وارد شده به آن
• زاویه فرمان
• پدال گاز
• شیب / شیرجه ، خروج از خط
• گشتاور در هر چرخ محرک

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

مفهوم دقیق کاربراتور و نحوه کار آن

mortazavi

علت ترکیدن باتری خودرو چیست؟

mortazavi

عملکرد کاتالیزور در خودرو چگونه است؟

mortazavi

نظر دهید.