مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

مقالات فنی خودرو | سیستم ردیاب خودرو یا جی پی اس GPS

سیستم جی پی اس در خودرو

مقالات فنی خودرو | سیستم ردیاب خودرو یا جی پی اس GPS

سیستم ردیاب یا جی پی اس در خودرو از سیستم‌های موقعیت یابی جهانی (ماهواره‌های GPS) برای دانستن مکان خودرو یا مکان یاب در تمام زمان‌ها استفاده می‌کند. اطلاعاتی که از وسیله نقلیه جمع‌آوری می‌شود سپس بر روی دستگاه درون آن ذخیره می‌شود. سپس داده‌ها با استفاده از یک بی‌سیم یا شبکه تلفن همراه انتقال داده می‌شوند. ردیابی سیستم موقعیت یابی جهانی روشی است برای تعیین دقیق جایی که چیزی در آن قرار دارد. به عنوان مثال، یک سیستم ردیابی GPS ممکن است در وسیله نقلیه، تلفن همراه یا دستگاههای GPS ویژه قرار گیرد که می توانند یک واحد ثابت یا قابل حمل باشند. GPS با ارائه اطلاعات مربوط به مکان دقیق کار می کند. از همه مهمتر مرتبط با موضوع بحث امروز ما این سیستم می تواند حرکت یک وسیله نقلیه یا شخص را ردیابی کند. در ادامه مطلب فنی خودرو به گزارش سایت خبرگزاری در ۲۲ شرقی به بررسی نحوه عملکرد جی پی اس یا ردیاب خودرو خواهیم پرداخت.

جی پی اس یا ردیاب چیست؟

سیستم ردیابی GPS از شبکه جهانی سیستم ماهواره ای ناوبری (GNSS) استفاده می کند. این شبکه شامل مجموعه ای از ماهواره ها است که از سیگنال های مایکروویو که به دستگاه های GPS منتقل می شوند برای ارائه اطلاعات در مورد مکان، سرعت خودرو، زمان و جهت استفاده می کند. بنابراین، یک سیستم ردیابی GPS به طور بالقوه می تواند داده های ناوبری زمان واقعی و تاریخی را در هر نوع سفر ارائه دهد. GPS سیگنالهای ماهواره ای خاصی را ارائه می دهد که توسط گیرنده پردازش می شوند. این گیرنده های GPS نه تنها مکان دقیق را ردیابی می کنند بلکه می توانند سرعت و زمان را نیز محاسبه کنند. موقعیت ها را حتی می توان با کمک چهار سیگنال ماهواره ای GPS در نمای سه بعدی محاسبه کرد. بخش فضایی سیستم موقعیت یابی جهانی شامل ۲۷ ماهواره GPS در مدار زمین است. ۲۴ ماهواره عملیاتی و ۳ ماهواره اضافی (در صورت عدم موفقیت) ماهواره وجود دارد که هر ۱۲ ساعت به دور زمین می چرخند و سیگنال های رادیویی را از فضا ارسال می کنند که توسط گیرنده GPS دریافت می شود. کنترل سیستم موقعیت یابی شامل ایستگاه های ردیابی مختلفی است که در سراسر جهان واقع شده اند. این ایستگاه های نظارتی به ردیابی سیگنال های ماهواره های GPS که به طور مداوم در مدار زمین می گردند، کمک می کند. وسایل نقلیه فضایی سیگنالهای حامل مایکروویو را منتقل می کنند. کاربران سیستم های موقعیت یابی جهانی دارای گیرنده های GPS هستند که این سیگنال های ماهواره ای را تبدیل می کنند تا بتوان موقعیت، سرعت و زمان واقعی را تخمین زد.

ورود بدون کلید در خودرو 

عملکرد سیستم ردیاب یا جی پی اس بر اساس یک اصل ریاضی ساده به نام trilateration یا سه گانه که یکی از روش های نقشه برداری است و Trilateration به دو دسته دو جانبی و سه جانبی تقسیم می شوند. برای انجام محاسبات ریاضی ساده، گیرنده GPS باید دوچیز را بداند: 

ابتدا باید بدانید که مکان باید حداقل سه ماهواره در بالای محل ردیابی شود. دوم، باید فاصله بین مکان و هریک از وسایل نقلیه فضایی را بداند. واحدهایی که دارای چندین گیرنده هستند و سیگنال های چندین ماهواره GPS را همزمان دریافت می کنند. این امواج رادیویی انرژی الکترومغناطیسی هستند که با سرعت نور حرکت می کنند. سیستم ردیابی GPS می تواند به طرق مختلف کار کند. از منظر تجاری، دستگاه های GPS عموماً برای ثبت موقعیت وسایل نقلیه هنگام سفر استفاده می شوند. برخی از سیستم ها داده ها را در خود سیستم ردیابی GPS (که به عنوان ردیابی غیرفعال شناخته می شود) ذخیره می کنند و برخی دیگر اطلاعات را از طریق مودم موجود در واحد سیستم GPS به طور منظم (معروف به ردیابی فعال) یا جی پی اس ۲ راهی به پایگاه داده یا سیستم متمرکز ارسال می کنند.

مطالعه بیشتر  بررسی روشن نشدن خودرو + راه حل های رفع مشکل

مقالات فنی خودرو | سیستم ردیاب خودرو یا جی پی اس GPS | ردیابی خودرو | نحوه عملکرد سیستم ردیاب در خودرو | سیستم ها و سنسورها در خودروها

یک سیستم ردیابی GPS منفعل بر مکان نظارت کرده و داده های خود را در سفرها بر اساس انواع خاصی از رویدادها ذخیره می کند. به عنوان مثال، یک نوع سیستم GPS ممکن است داده هایی مانند جایی که دستگاه در ۱۲ ساعت گذشته سفر کرده است را ثبت کند. داده های ذخیره شده در این نوع سیستم ردیابی GPS معمولاً در حافظه داخلی یا روی کارت حافظه ذخیره می شوند ، که می توانند بعداً برای تجزیه و تحلیل در کامپیوتر بارگیری شوند. در برخی موارد، داده ها می توانند به صورت خودکار برای بارگیری بی سیم در نقاط / زمان های از پیش تعیین شده ارسال شوند یا می توانند در نقاط خاصی در طول سفر درخواست شوند. یک سیستم ردیابی GPS فعال نیز به عنوان یک سیستم زمان واقعی شناخته می شود زیرا این روش به طور خودکار اطلاعات سیستم GPS را در زمان واقعی به پورتال یا سیستم ردیابی مرکزی ارسال می کند. این نوع سیستم معمولاً برای اهداف تجاری مانند ردیابی ناوگان یا نظارت بر افراد، مانند کودکان یا افراد مسن، گزینه بهتری است، زیرا به مراقبت کننده این امکان را می دهد تا دقیقاً بداند آنها  کجا هستند! ردیابی زمان واقعی نیز از نظر امنیتی بسیار مفید است زیرا به صاحبان وسایل نقلیه اجازه می دهد مکان دقیق یک وسیله نقلیه را در هر زمان مشخص مشخص کنند و سیستم ردیابی GPS در خودرو ممکن است بتواند به پلیس کمک کند که در صورت سرقت خودرو به کجا منتقل شده است.

جی پی اس بدون اینترنت چگونه کار میکند؟

زمانی که نقشه های از پیش بارگذاری شده وجود داشته باشند نیازی به اتصال به اینترنت ندارند. از آنجا که مسیرها و مکانهای اطراف شما تغییر چندانی نمی کنند، نیازی به بروزرسانی های منظم نیست. با این حال، برای ترافیک جاری منظم، مسیر و به روز رسانی نقشه، ممکن است به اینترنت نیاز داشته باشید.از این رو، سیستم های GPS که امروزه در قالب Google Maps ، Sygic، Waze یا Apple Maps مشاهده می کنیم، بخشهای کوچکتری از تصویر بزرگ هستند. سیستم GPS ساخته شده در خودروها نیز نسخه کوچکتری از GPS واقعی است، اما قطعاً یک سیستم ردیابی کامل است. امروزه برای به دست آوردن مسیرهای کوتاه تر یا نشان دادن مسیرهای پرافیک از جی پی اس بسیار استفاده می شود و کارآمدی بالایی نیز دارد.

مطالعه بیشتر  انواع کدهای خطای خودرو | کد P0405 (علائم، علل و نحوه رفع آن)

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

آشنایی با اجزای متفاوت آیرودینامیک

mortazavi

آموزش بستن زنجیر چرخ و معرفی انواع آن

mortazavi

اجزای سیستم تعلیق خودرو کدام اند؟

mortazavi

نظر دهید.