مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

فناوری کاربردی راهنمای تعویض دنده ماشین GSI

سیستم راهنمای تعویض دنده ماشین | تعویض دنده نرم | GSI خودرو چیست؟ | تعویض دنده روی سرعت گیر | جالب ترین و آموزنده ترین نکات خودرو در 22 شرقی
سیستم راهنمای تعویض دنده ماشین GSI از فناوری های جدید دنیای خودرو است. در بسیاری از خودروها امروزه داشتن این سیستم مزیت محسوب می شود به دلیل اینکه در صورت استفاده صحیح از آن میزان مصرف سوخت و استهلاک خودرو کاهش قابل توجهی پیدا می کند. البته صرفا داشتن یک سیستم راهنمای تعویض دنده ماشین به تنهایی نمی تواند به شما کمک کند، رانندگان در ابتدا باید به نکاتی مثل: اصول تعویض دنده در دست انداز و همچنین تعویض دنده نرم آشنایی کامل داشته باشند و بعد از رعایت این موارد است که می توانیم از سیستم راهنمای تعویض دنده ماشین gsi انتظار عملکرد صحیح داشته باشیم.اما برای شناخت بهتر ابتدا باید این سوال را از خودمان بپرسیم که gsi خودرو چیست؟ در ادامه مطلب به بررسی کامل این سیستم می پردازیم. ویژگی اصلی سیستم راهنمای تعویض دنده یا GSI (Gear Shift Indicator) در واقع کمک به راننده است تا در مناسب ترین زمان اقدام به تعویض دنده کند که در نهایت منجر به کاهش مصرف سوخت و عملکرد صحیح خودرو شود. زمانی که با خودروهای دنده ای رانندگی می کنید، کمترین اشتباه در تعویض دنده می تواند منجر به بروز حادثه ای دردناک شود. میزان مصرف سوخت در رانندگی درون شهری بیشتر از جاده است و راننداگان می توانند با تعویض دنده در زمان صحیح از این افزایش مصرف سوخت جلوگیری کنند. گیربکس خودرو، انواع مدل جعبه دنده در خودروها!

نحوه عملکرد سیستم راهنمای تعویض دنده gsi

این سیستم با استفاده از سنسورهای به کار رفته در چرخ و گیربکس و با اطلاع داشتن از دور موتور و میزان مصرف سوخت لحظه ای می تواند مناسب ترین زمان تعویض دنده را تشخیص دهد. زمانی که شما در حال رانندگی هستید این سیستم با نشان دادن علامت مثبت یا منفی یا جهت بالا و پایین به صورت رنگی در کلاستر (Cluster) یا پشت آمپر خودرو به راننده اعلام می کند که زمان تعویض دنده است. البته در بعضی از سیستم ها به صورت صوتی هم این هشدار داده می شود.

بررسی تاثیر تعویض دنده صحیح بر میزان مصرف سوخت

اگر راننده دنده را در زمان مناسب عوض نکند، دور موتور افزایش یا کاهش بیش از حد پیدا می کند که در حالت افزایش، باعث مصرف سوخت خودرو می شود و راه پیشگیری از این افزایش سبک کردن دنده است. اما در صورت کاهش بیش از اندازه دور موتور در یک دنده مشخص، موتور توانایی تولید نیرو مورد نیاز خودرو را ندارد و برای رفع این مشکل باید از دنده سنگین تر استفاده شود تا خودرو در شرایط مناسب کار کند. در این حالت که دور موتور در یک دنده مشخص بیش از اندازه پایین است، اصطلاحا به آن دنده مرده (Dead Gear) می گویند. این یکی از بدترین شرایط برای خودرو است، زیرا کاهش مصرف سوخت بر اثر کاهش دور موتور منجر به مستهلک شدن موتور می شود. زمانی که خودور در سرعت های متغیر و در شرایط متفاوت قراردارد باید از همه دنده ها استفاده کرد تا دور موتور در محدوده قابل قبولی قرار گیرد که در نتیجه ان مصرف سوخت و استهلاک خودرو افزایش پیدا نکند. حتما بخوانید: ۳ نشانه مایع سوخته گیربکس یا جعبه دنده و علت آن
مطالعه بیشتر  عملکرد مایع خنک کننده موتور خودرو + هشدار برای جلوگیری از فشار به موتور خودرو در روزهای تابستانی!

آیا خودرو های اتوماتیک هم از سیستم راهنمای تعویض دنده gsi اشتفاده می کنند؟

در سیستم خودروهای اتوماتیک فرآیند تعویض دنده طوری انجام می شود که کم ترین میزان مصرف سوخت را به همراه داشته باشد و کامپیوتر خودرو همیشه در تلاش است تا دنده درگیر شود که موتور در شرایط مطلوبی قرار گیرد. البته در حالت اسپرت سیستم گیربکس تغییراتی را انجام می دهد و در دورهای بالاتری دنده را عوض می کند تا شتاب گیری خودرو بهتر و در زمان بیش تری انجام شود. اما زمانی که دسته دنده در حالت دستی (Manual) قرار دارد راننده می تواند هر وقت که خواست دنده را عوض کند و دلیل به کار بردن سیستم راهنمای تعویض دنده GSI در خودروهای اتوماتیک همین نکته است. البته در کلاستر خودروهای اتوماتیک در کنار عددی که نشان دهنده شماره دنده است یک علامت مثبت و منفی قرار دارد که در مناسب ترین زمان ممکن باعث آگاهی راننده برای تعویض دنده از طریق دسته دنده یا دنده پشت فرمان می شود. هر چند وقت یکبار باید روغن گیربکس یا جعبه دنده را عوض کنیم؟! (دستی و اتوماتیک)

مزیت های سیستم راهنمای تعویض دنده gsi ماشین

سیستم راهنمای تعویض دنده gsi ویژگی های بسیاری دارد که آن را در نوع خودش منحصر به فرد جلوه می دهد در ادامه مطلب به بررسی این ویژگی ها می پردازیم.

 کاهش آلایندگی با سیستم gsi

اگر تعویض دنده نرم و مناسبی داشته باشیم باعث می شود که دور موتور در موقعیت مناسبی قرار بگیرد و مصرف سوخت کاهش پیدا کند و در نتیجه محیط زیست کم تر آلوده شود.

آسیب های دنده مرده برای ماشین

سیستم GSI کاهش بیش از اندازه دور موتور را نمایش می دهد و شما با دریافت این علامت می توانید دنده را کاهش دهید و از ورود به دنده مرده جلوگیری کنید. اگر خودرو شما به دنده مرده وارد شود استهلاک زیادی را به همراه دارد.

درهنگام عبور از سرعت گیر چطور دنده عوض کنیم؟

معمولا راننداگان در زمان عبور از سرعت گیر عادات غلطی دارند که منجر به آسیب دیدن سیستم جلوبندی خودرو می شود. مثلا موقع ترمز گرفتن به‌ دلیل اینکه بیشتر توان ترمزها در محور جلو است نیروی اینرسی در جلو خودرو کم می‌ شود و این مسئله باعث بر هم خوردن تقسیم وزن خودرو و سنگین تر شدن قسمت جلویی آن می شود. این شرایط مثل گذاشتن سنگی بسیار سنگین روی کاپوت خودرو است. زمانی که در این حالت می خواهید از سرعت گیر عبور کنید، به‌ دلیل زیاد بودن وزن در قسمت جلوی ماشین فشار زیادی به سیستم تعلیق وارد می‌شود که در بلند مدت جلوبندی ماشین را به طور کامل مستهلک می کند. برای جلوگیری از این مشکل قبل از رسیدن به سرعت گیر سرعت خود را کاهش دهید تا تا تقسیم وزن در خودرو به حالت مناسب قبل برگردد و میزان فشار به جلو بندی کاهش یابد.
مطالعه بیشتر  مقاله فنی خودرو 22 شرقی | تکنولوژی انتقال ASC برای وسایل نقلیه هیبرید

نحوه صحیح تعویض کردن دنده

در خودروهایی که دارای جعبه‌ دنده‌های دستی هستند کنترل کامل جعبه‌ دنده بر عهده راننده است و این امکان را دارد که بدون رعایت ترتیب دنده ها را عوض کند به عنوان مثال: در جعبه‌ دنده دستی این امکان وجود دارد که راننده مستقیم از دنده یک به دنده سه یا برعکس از دنده پنج به دنده سه تعویض را انجام دهد. اما سوال اساسی پیش می آید که آیا این کار باعث صدمه‌ دیدن جعبه‌دنده یا بقیه قطعات نمی‌شود؟ اگر راننده بخواهد بدون رعایت ترتیب از دنده سنگین به دنده‌های سبک‌تر برود و در حین تعویض دنده دور پیشرانه بالا باشد به‌ دلیل همخوان‌ نبودن سرعت چرخ‌ها و دور پیشرانه هنگام درگیر‌شدن کلاچ به خودرو ضربه وارد می‌شود و این اتفاق باعث ایجاد ساییدگی خفیف صفحه‌ کلاچ می شود و عمر مفید این قطعه کاهش پیدا می کند. ۴ نشانه خرابی جعبه فرمان و چرخ دنده فرمان در خودرو اگر بخواهیم برعکس این کار را انجام دهیم یعنی، دنده را از سبک به سنگین عوض کنیم نیز این مسئله صدق می کند و اگر دنده مورد نظر ما با دور پیشرانه و سرعت خودرو هماهنگ نباشد، فشار زیادی به سیستم انتقال قدرت وارد می‌شود و حتی ممکن است در برخی موارد شدید چرخ‌ها قفل و خودرو از تعادل خارج شود. اگر شروع حرکت خودرو با دنده دو باشد باعث مستهلک شدن صفحه‌کلاچ و فشار زیاد به خودرو می‌شود. در حالت استاندارد باید همیشه بین سرعت خودرو، دور پیشرانه و دنده انتخاب‌ شده تناسب وجود داشته باشد. در صورت رعایت نشدن یکی از این عوامل، نوعی ناهماهنگی ایجاد می‌شود و پیشرانه یا سیستم انتقال قدرت زیر فشار قرار می گیرد. درنتیجه تعویض دنده بدون رعایت ترتیب در بلند منجر به فرسایش صفحه‌ کلاچ و همچنین تحمیل فشار مضاعف به سیستم انتقال قدرت و حتی پیشرانه می شود. بنابراین، بهتر است همیشه با رعایت ترتیب و بر‌‌‌‌اساس سرعت و دور پیشرانه، مناسب‌ترین دنده را انتخاب کنیم.

تعویض دنده نرم

تعویض دنده‌ نرم یکی از روش‌هایی است که بسیاری از رانندگان اطلاع کاملی از آن ندارند و از بکارگیری آن در حین رانندگی ناتوان هستند. تعویض نرم دنده باعث کاهش استرس راننده و افزایش عمر جعبه دنده می شود و همچنین از انتقال وزن ناخواسته به قسمت جلو خودرو جلوگیری می‌کند. تنظیم دور پیشرانه یا Rev Matching چیست؟ فرض کنید شما با دنده سه در حال حرکت هستید و پیشرانه روی ۳،۰۰۰ دوربر دقیقه کار می‌کند. اگر با همان سرعت به دنده دو بروید، دور پیشرانه تا نزدیکی ۵،۰۰۰ دوربردقیقه بالا می‌آید. شما باید این فاصله را با گاز‌دادن پوشش دهیدو پا را از روی کلاچ بردارید با این کار به خودرو اجازه نمی دهید که از ترمز موتوری استفاده کند و منجر به تصادف می شود.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

مهمترین موارد رانندگی در بزرگراه چه نکاتی هستند؟

mortazavi

خودروهای خودران و مزیت های آن

mortazavi

علائم خرابی قطعات خودرو | روشن شدن چراغ فشار کم روغن (۴ علت رایج)

mortazavi

نظر دهید.