مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

آشنایی با سیستم رانندگی بین خطوط در خودروها

سیستم رانندگی بین خطوط یکی از مدل سیستم های هوشمندی است که با نصب آن بر روی خودروها می توان یک رانندگی لذت بخش را تجربه کرد. به این سیستم در خودرو همچنین برنامه بین خطوط، سیستم هشدار انحراف از بین خطوط،  رادار بین خطوط نیز می گویند که در ادامه مطلب فنی خودرویی امروز در مورد آن توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

معرفی سیستم رانندگی بین خطوط در خودروها با نام (LKA) یا (LDW)

این سیستم که افراد ممکن است آن را با نام Lane Keeping Assist بشناسند و برخی دیگر نیز با عنوان سیستم هشدار خروج از خطوط Lane Departure Warning بدانند که هر دو در اصل یک کار را انجام می دهند. این سیستم توسط خودروسازان ژاپنی اختراع شد که در آن از مادون قرمز و دوربین برای تشخیص دادن خطوط استفاده می شود. محل قرارگیری این سیستم در پشت شیشه جلو خودرو است و می تواند مسیر جاده را با استفاده از دوربین هایی که در آن قرار گرفته است، به راحتی تشخیص دهد. اطلاعاتی که از جاده دریافت می کند به سمت واحد کنترل یا ECU می فرستند و اگر خودرو از مسیر اصلی خود انحراف داشته باشد، راننده را مطلع می کند.

نحوه عملکرد سیستم رانندگی بین خطوط یا هشدار خروج از خطوط

همانطور که گفته شد در این سیستم یک دوربین قرار گرفته است که به راحتی میتواند مسیر جاده پیش رو را تشخیص دهد. اما این سیستم چگونه می تواند تغییر مسیر را تشخیص داده و هشدار به راننده را انجام دهد!؟؟

در ابتدا این سیستم سایز و اندازه جاده را تشخیص می دهد و با توجه به ابعادی که ضبط کرده است اساس کار خود را بر روی آن قرار داده و در صورتی که راننده از مسیر خارج شود، فعال شده و هشدار می دهد.

در زمانی که این سیستم فعال است راننده باید با تمام دقت رانندگی کند چون کوچکترین انحرافی هشدار این سیستم را فعال می کند و بسیار در مواقعی که رانندگان حس خواب آلودگی دارند مفید می باشد.

موارد مهم لرزش خودرو

نحوه هشدار سیستم رانندگی بین خطوط در خودرو

هشدارهایی که ممکن است توسط این سیستم اعمال شود به این صورت است که یا به شکل آلارم و شنیدن صدای زنگ و بوقی راننده را باخبر می کند و یا اینکه با لرزش فرمان به راننده هشدار می دهد. در برخی مدل ها نیز ممکن است این هشدار به وسیله یک پیغام بر روی صفحه نمایش هدآپ باشد.

در مدل های پیشرفته تر این سیستم نیز خود کنترل فرمان را به دست گرفته و این اجازه را نمی دهد که خودرو از مسیر خارج شود و تا زمانی که راننده این سیستم را به صورت دستی غیرفعال نکند، به مدیریت فرمان ادامه خواهد داد.

نکاتی مهم در رابطه با سیستم رانندگی بین خطوط یا سیستم هشدار خروج از خطوط

  • تاریک بودن فضا بسیار در عملکرد این سیستم تاثیرگزار است و اگر فضا تاریک باشد و یا اینکه چیزی مانع دوربین جلو قرار گرفته باشد، به درستی نمی تواند عملکرد خود را نشان دهد.
  • با تعویض شدن شیشه جلو خودرو این سیستم به کالیبره کردن نیاز دارد.
  • فاصله خودرو با خودرویی جلویی نباید کمتر از ۳۰ متر باشد چرا که نمی تواند مسیر را به درستی تشخیص دهد.
  • درمواقع بارانی، اثر گزاری مستقیم نور خورشید، مسیر برفی و یخ رده این سیستم نمی تواند عملکرددرستی از خود نشان دهد.
  • زمانی که راننده چراغ راهنمای خودرو را فعال می کند، این سیستم دیگر عملکردی ندارد چرا که می داند راننده با آگاهی این مسیر را انتخاب کرده است .
  • نبود خط کشی جاده ها باعث اختلال در عملکرد این سیستم خواهد بود.
  • دوربینی که در این سیستم به کار رفته است، همزمان به سیستم کروز کنترل، سیستم هشدار نقطه کور متصل است.
مطالعه بیشتر  سیستم هوشمند در خودروها | سیستم هشدار خواب راننده در خودرو

سیستم رانندگی بین خطوط | برنامه بین خطوط | سیستم هشدار انحراف از بین خطوط | رادار بین خطوط | مقالات فنی خودرو | اخبار خودرو | معرفی انواع سنسور

کاربردهای دیگر دوربین جلوی خودرو

دوربینی که در قسمت جلوی خودرو به کار رفته است کاربردهای دیگری نیز دارد که شامل:

سیستم هشدار بین خطوط

در توضیحات قبلی ذکر شد که این سیستم برای تشخیص مسیر جاده و همچنین خطوط کشیده شده در جاده عملکرد دارد که این سیستم اگر با مشکلاتی روبه رو شود نمی تواند به درستی وظیفه خود را در این قسمت ایفا کند.

سیستم هشدار تصادف

دوربین نصب شده در جلوی خودرو قادر است اشیا و یا موانعی که قرار گرفته اند را به درستی تشخیص دهد و اگر با سرعت بالا به این موارد نزدیک شود، این سیستم هشدار می دهد.

سیستم تشخیص عابر پیاده

زمانی که خودرو در سرعت های نزدیک به ۳۰ کیلومتر قادر به تشخیص عابران پیاده می باشد که در جلوی خودرو قرار گرفته اند و حتی اگر راننده با هشدار این سیستم نیز نتواند ترمز کند، سیستم سریعا فعال شده و ترمز های خودرو را فعال می کند.

برف پاک کن خودکار

زمانی که شیشه جلو خیس باشد، این سیستم با میزان خیس شدن باعث روشن شدن برف پاک کن ها شده و به طور خودکار عملیات آنها را آغاز می کند که می توان به سنسور باران نیز اشاره کرد که دقیقا همین کار را انجام می دهد، اما در مقابل نیز سنسور باران قابلیت کار کردن به عنوان سیستم هشدار بین خطوط را ندارد ولی سیستم هشدار خروج از خطوط یا همان سیستم رانندگی بین خطوط به راحتی می تواند به جای سنسور باران نیز عمل کند.

کروز کنترل هوشمند

در برخی مدل خودروهای پیشرفته این سیستم در دو طرف آینه های چلو تعبیه شده است که به آن همچنین سیستم Eyesight گفته می شود که می توان نمونه آن را در خودروهای سوبارو مشاهده کرد. دقت این دوربین ها بالا است و به راحتی می تواند فاصله خودرو با خودرو جلویی را تشخیص دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد سیستم کروز کنترل هوشمند، می توانید به لینک قرار داده شده مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر  تکنیک های خودرویی | ماشین استارت زیادی می خورد اما روشن نمی شود!!!

رادار تابلوخوان

با الگوریتم های خاصی که در این دوربین تعبیه شده است، می تواند تابلوها را شناسایی کند و راننده را محدودیت سرعت آگاه کرده و در کاهش سرعت وی تاثیرگزار باشد.

سیستم تشخیص چراغ راهنما

در نهایت این دوربین همچنین علاوه بر تمامی موارد بالا می تواند وضعیت چراغ راهنمایی که پیش رو وجود دارد را اعلام کند و چنانچه چراغ سبز نباشد به راننده اطلاع می دهد که سرعت خود را کم کند.

دقت و اعتماد به سیستم هشدار بین خطوط!

اگر از سیستم هشدار بین خطوط استفاده می شود و در حالت فعال قرار دارد پیشنهاد می شود که به صورت صد در صدی به این سیستم ها اعتمادی نشود چرا که در هر سیستم هوشمندی مقدار درصدی خطا وجود دارد و همانطور که گفته شد، این سیستم در برخی موارد حتی نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد و لازم است راننده به شکل کاملا هوشیار نیز رانندگی خود را در مسیرهای مختلف انجام دهد.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

باک بنزین را پر نکنید !

Sajjad Amanian

مقالات فنی خودرو | سیستم ردیاب خودرو یا جی پی اس GPS

mortazavi

خودروهای تسلا چطور کار می کنند؟ بزرگترین خودروسازان دنیا

mortazavi

نظر دهید.