مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

سیستم خنک کننده موتور خودرو، مهمترین اجزا + عیب یابی

سیستم خنک کننده موتور  اجزای سیستم خنک کننده موتور در مطلبی دیگر از دانستنی های مفید خودرو سایت اخبار خودرو ۲۲ شرقی چزئیات بسیار مفیدی را در مورد این قطعه فنی ذکر خواهد کرد. 

سیستم خنک کننده موتور دارای چه قطعاتی است؟

تقریبا هر عضوی که خودرو و بخش فنی آن به کار رفته است بسیار مهم هستند و هر یک نقش خاصی را بر عهده دارد. از همین رو حضور سیستم خنک کننده موتور نیز یکی از قسمت هایی است که دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و برای موتور خودرو کارهای بسیار زیادی انجام می دهد.

امری طبیعی است که موتور اتومبیل در اثر عملکردهایی که دارد دچار احتراق شده و گرما تولید کند و همین روند با ادامه پیدا کردن موتور را به مرور داغ کرده و ممکن است اجرای درست آن را بامشکل مواجه کند.

معمولا بالا رفتن دما به خاطر نوع فلزی است که برای آن به کار رفته و بر همین اساس سیستم خنک کننده موتور در این قسمت کار خود را شروع می کند. یادگیری اینکه سیستم خنک کننده موتور دارای چه قطعاتی است برای هر راننده ای لازم است و شناسایی آن می تواند در مواقعی که با مشکل مواجه می شوید بسیار کمک کننده باشد.

سیستم خنک کننده موتور | اجزای سیستم خنک کننده موتور | دانستنی های مفید خودرو | معرفی قطعات خودرو | سایت اخبار خودرویی 22 شرقی معرفی خودروها و مشخصات فنی

در ادامه به ذکر برخی مواردی پرداخته می شود که جز مهمترین اجزای سیستم خنک کننده هستند و شامل:

ترموستات

ترموستات در این قسمت مانند یک شیر عمل میکند و محل قرار گیری آن نیز بر روی سر سیلندر موتور اتومبیل می باشد. ترموستات بدین صورت عمل میکند که تا زمانی دمای آب به مقدر مشخصی نرسد دریچه ترموستات بسته می شود و نمی تواند خروج آب از بلوک موتور به سمت رادیاتور را بدهد.  در در زمانی که دمای آب به مقدار معین خود رسید جیوه موجود در ترموستات به حالت انبساطی در می آید و سبب می شود که دریچه ترموستات بز شده و جاری شدن آب به سمت رادیاتورانجام شود.

سیستم خنک کننده موتور | اجزای سیستم خنک کننده موتور | دانستنی های مفید خودرو | معرفی قطعات خودرو | سایت اخبار خودرویی 22 شرقی معرفی خودروها و مشخصات فنی
سیستم خنک کننده موتور | ترموستات

بعد از این مرحله زمانی که دمای مایع خنک کننده از مقدار مشخصی پایین تر رفت جیوه به حالت منقبضی در می آید و توسط کمک فنر دریچه ترموستات بسته می شود. چنانچه می خواهید بدانید مایع خنک کننده موتور چیست و ماده اصلی تشکیل دهنده آن چه مواردی هستند به لینک قرار داده شده مراجعه کنید.

رادیاتور

قطعه ای به نام رادیاتور که دارای لوله های زیادی است و از یک صفحه کانال نیز برخوردار است و معمولا به آن پره های معروف به فین هم گفته می شود که به صورت عمودی و افقی قرار گرفته اند. به خاطر وجود همین صفحه است که انتقال و تبادل حرارت به راحتی انجام می شود و خنک سازی سیستم می تواند کارش را به درستی انجام دهد.

مطالعه بیشتر  مشکلات رایج گیربکس دستی و اتوماتیک
سیستم خنک کننده موتور | اجزای سیستم خنک کننده موتور | دانستنی های مفید خودرو | معرفی قطعات خودرو | سایت اخبار خودرویی 22 شرقی معرفی خودروها و مشخصات فنی
سیستم خنک کننده موتور | رادیاتور

در این مقاله رادیاتور خودرو چیست و نحوه عملکرد آن به طور کامل توضیح داده شده است. با دنبال کردن دانستنی های مفید خودرو در سایت اخبار خودرویی ۲۲ شرقی می توانید به اطلاعات بسیار مفیدی در زمینه اخبار، مقالات فنی خودرو، نقد و بررسی خودرو، اخبار خارجی خودرو و … به دست آورید.

واتر پمپ (پمپ آب)

می توان به طور تقریبی حدس زد که منظور از پمپ آب چیست؟ پمپ آب میتواند آب را به جریان بیاندازد به این صورت که اطراف بلوک موتور و رادیاتور را با همین مایع (آب) و ضد یخ، ضد جوش خنک سازی می کند و البته نیروی خود را هم توسط تسمه از میل لنگ موتور اتومبیل میگیرد و به همراه پروانه ای که یک شکل هندسی دارد جریان آب را با سرعت و فشار بالا در این قسمت به حرگت در می آورد.

سیستم خنک کننده موتور | اجزای سیستم خنک کننده موتور | دانستنی های مفید خودرو | معرفی قطعات خودرو | سایت اخبار خودرویی 22 شرقی معرفی خودروها و مشخصات فنی
سیستم خنک کننده موتور | واترپمپ

در حال حاضر در بیشتر خودروها از فن های برقی استفاده می شود که در اصل کار همان پروانه های میکانیکی را انجام می دهد و در کنار رادیاتور نیز نصب می شود. هنگامی که دمای آب بسیار بالا می رود و دریچه ترموستات نیز باز می شود تا گردش آب در مدار به جریان بیفتد، با ورود هوا با سرعت بالا به بدنه و همینطور صفحات خنک کننده رادیاتور باعث کاهش دمای به وسیله مایع خنک کننده می شود.

پروانه خنک کننده یا همان فن برقی

امروزه در اکثر خودرو‌های سواری از فن‌های برقی به جای پروانه‌های مکانیکی قدیمی استفاده می‌شود. این فن‌ها در مقابل رادیاتور نصب می‌شوند و زمانی که دمای آب از مقدار معین بالاتر رفت و باز شدن ترموستات اجازه گردش آب در مدار را داد، با دمیدن هوای پر سرعت به بدنه و صفحات خنک کننده رادیاتور موجب کاهش دمای مایع خنک کننده تا میزان تعیین شده می‌شوند.

سیستم خنک کننده موتور | اجزای سیستم خنک کننده موتور | دانستنی های مفید خودرو | معرفی قطعات خودرو | سایت اخبار خودرویی 22 شرقی معرفی خودروها و مشخصات فنی
سیستم خنک کننده موتور | پروانه خنک کننده

مشکلات سیستم خنک کننده و  عیب یابی آن

مواقعی سیستم خنک کننده با ایراد مواجه می شود که دمای آب به شدت بالا برود و ممکن است در صورت نبودن مایع خنک کننده با کیفیت عملکرد آن دچار مشکل شود اما موارددیگری که نشان می دهد سیستم خنک کننده با مشکل مواجه شده است عبارتند از:

خرابی فن ها

ممکن است سیم ها در این قسمت دچار مشکل شده باشند که در صورت مشاهده حتما به یک تعمیرگاه مراجعه شود.

مطالعه بیشتر  آموزش بستن زنجیر چرخ و معرفی انواع آن
کم بودن سطح مایع خنک کننده (ضد جوش و ضد یخ)

در چنین شرایطی ابتدا سطح مایع خنک کننده بررسی شود و اما موضوع بسیار مهم این است در زمانی که رادیاتور و موتور خودرو به تازگی کار کرده اند از باز کردن آن خودداری شود چرا که دارای حرارت بسیار زیادی است.

خراب بودن ترموستات

زمانی که اتومبیل در مسافت های بسیار زیادی به طور مداوم کار میکند ممکن است ترموستات نیز از جمله قطعاتی باشد که زود خراب شده و یا عملکرد ضعیفی داشته باشد که به درستی نتواند باز و بسته کردن دریچه مسیر آب را انجام دهد.

خرابی سنسور دمای آب

زمانی که این سنسور خراب می شود نمی تواند به درستی فرمان لازم را به فن ها بدهد و همین باعث می شود که بیشتر از مصرف مجاز از مایع خنک کننده استفاده شود.

ضعیف بودن واتر پمپ

شل بودن یا خرابی تسمه می تواند باعث شود که پروانه واتر به درستی چرخش نداشته باشد و گردش آب نیز به خوبی انجام نشود.

خراب بودن فشنگ آمپر آب

زمانی که این قطعه خراب باشد اطلاعات غلطی را در اختیار راننده قرار می دهد اما در نهایت باعث بالا رفتن دمای آب نیز نخواهد شد.

ضعف در بدنه و اتصالات آن

اتصالات بدنه در تمامی قسمت های خودرو مشاهده می شود و این اتصالات به قطب منفی باتری خودرو متصل هستند که وجود رسوب و سولفات در این اتصالات باعث ضعیف شدن آن می شود و در نهایت باعث بروز خطا در دمای آب شده و یا عملکرد فن ها را با مشکل مواجه می کند.

خراب شدن موتور اتومیبل

اصطلاح تاب برداشتن سر سیلندرها و یا خرابی واشر سر سیلندر باعث می شود که برخی عمکلردهای دیگر قطعات فنی نیز با مشکل مواجه شود.

سخن پایانی:

قرار دادن مطالب فنی خودرو صرفا جهت یادگیری و یا آشنایی رانندگان با قطعات فنی خودرو است لذا ۲۲ شرقی پیشنهاد می کند در صورت مشاهده عیب و یا مشکل در سیستم خودرویی خود، نسبت به تعمیر و یا تعویض آن اقدام نکنید چرا که ممکن است سطح دانش کافی برای رفع مشکل را نداشته باشید و باعث بروز مشکلاتی دیگر شده و درنهایت خسارت های بیشتری وارد کنید. توصیه می شود در صورت برخورد با هرگونه ایراد در سیستم خودرویی خود به اولین تعمیرگاهی که در دسترس شما قرار دارد مراجعه کنید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

آیا برای سیستم تهویه خودرو از سوخت استفاده می شود؟

mortazavi

ماساژور صندلی خودرو و شیوه عملکرد آن

mortazavi

آیرودینامیک خودرو به چه معناست؟

mortazavi

نظر دهید.