مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

سیستم تعلیق مولتی لینک را در مجله خبر خودرو بخوانید…

سیستم تعلیق مولتی لینک را در مجله خبر خودرو بخوانید...سیستم تعلیق مولتی لینک سیستم تعلیق یکپارچه سیستم تعلیق چند اتصاله سیستم تعلیق خودرو 

سیستم تعلیق مولتی لینک را در مجله خبر خودرو بخوانید…

سیستم تعلیق مولتی لینک یکی از فناوری های مهم در ساختار فنی خودرو بشمار می آید. طبق نظر کارشناسان سیستم تعلیق یکپارچه یکی از پیشرفته ترین ساختارهای فنی در خودرو می باشد. اما بهتر است شما در ابتدا شناخت مناسبی از سیستم تعلیق خودرو و شیوه عملکرد آن داشته باشید. بهتر است بدانید انواع سیستم تعلیق خودرو دارای ویژگی های خاصی هستند که می توانند در نوع خود برای ماشین شما مفید باشند. ما در ادامه مطلب به سیستم تعلیق چند اتصاله می پردازیم.

سیستم تعلیق مولتی لینک (Multi-Link) یا همان چند اتصاله یکی از بهترین سیستم های تعلیق در خودرو بشمار می آید. این سیستم زیر مجموعه سیستم های مستقل است و باعث می شود شما و سرنشینان سواری نرمی و راحتی را تجربه کنید.

کارشناسان و طراحان خودرو در ابتدا با در نظر گرفتن یک طرح کلی از ماشین قسمت های مختلف آن را طراحی می کنند و در نهایت با در کنار هم قرار دادن آن قسمت ها خودرو شکل می گیرد. سیستم های مختلف ماشین مثل سیستم تعلیق یکپارچه با دقت بسیار زیادی طراحی می شوند زیرا باید به طور کاملا هماهنگ با بقیه سیستم ها در ماشین ارتباط برقرار کند. بهتر است بدانید سیستم تعلیق خودرو تاثیر زیادی در راحت بودن رانندگی شما دارد و پیشنهاد می کنیم در حفظ سلامت فنی آن دقت کافی داشته باشید.

سیستم تعلیق خودرو چیست؟

بهتر است بدانید انواع سیستم تعلیق در ماشین به صورت کلی دارای چند بخش مهم و اساسی هستند که عبارتند از:

  •   فنر
  • کمک فنر یا دمپر
  • میله های ارتباطی (Linkages)

زمانی که این بخش ها به صورت استادارد با هم اتصال پیدا می کنند و به چرخ ها و شاسی متصل می شوند سیستم تعلیق وظیفه خود را می تواند در بهترین حالت ممکن انجام دهد.

انواع سیستم تعلیق

اگر بخواهیم سیستم های تعلیق در ماشین ها را به دو دسته کلی تقسیم کنیم می توان گفت سیستم تعلیق وابسته (Dependent) و مستقل (Independent) دو دسته اصلی آن هستند. اما این تقسیم بندی در اصل مربوط به ارتباط دو چرخ عقب با هم و یا جدا بودن آنها از یکدیگر است.

البته بهتر است بدانید حالتی بین وابسته و مستقل وجود دارد که به آن نیمه وابسته (Semi-Dependent) می گویند. هنگامی که سیستم تعلیق شما در این حالت قرار اشته باشد چرخ های عقب نمی توانند جداگانه جابه‌جا شوند اما این امکان وجود دارد که به صورت صلب نیز به هم متصل شوند. بهتر است بدانید در سیستم تعلیق چند اتصاله این مسئله به عنوان یکی از مهمترین موضوعات فنی در جهت افزایش کیفیت این سیستم مطرح است.

مطلب پیشنهادی: انواع مختلف سیستم تعلیق

در مدل وابسته هر دو چرخ عقب یک زاویه کمبر (Camber) دارند و در نوع مستقل هر کدام از چرخ های عقب می توانند جداگانه و بدون این که از طرف چرخ دیگر محدودیتی داشته باشند به راحتی جابه‌جا شوند که یکی از مهمترین عوامل برای حفظ سلامت فنی سیستم تعلیق یکپارچه در خودروها و همچنین انواع سیستم تعلیق بشمار می آید. طراحان این سیستم در ساختار بعضی مدل های وابسته از میل موج گیر استفاده می کنند که باعث می شود کمی استقلال چرخ ها کاهش یابد. اما در نهایت با وجود میل موج گیر بسیاری از کارشناسان این نوع از سیستم تعلیق را زیر مجموعه سیستم های مستقل در نظر می گیرند.

مطالعه بیشتر  افزایش توان خودرو و شیوه های مختلف آن

سیستم تعلیق مولتی لینک چیست؟ 

سیستم تعلیق مولتی لینک و یا چندمیله ای (بازو یا Arm) و یا چنداتصاله زیر مجموعه سیستم های تعلیق مستقل به حساب می آیند و طراحی آن با الگو گرفتن از سیستم دابل ویشبون انجام شده است. این دو سیستم با هم تفاوت هایی اساسی دارند. سیستم تعلیق چند اتصاله دارای مزیت هایی است مثل اشغال فضای کمتر، وزن کمتر و همچنین قابلیت تنظیم بیشتر در مقایسه با سیستم تعلیق دابل ویشبون است که آسایش بسیار زیادی را برای راننده به وجود می آورد.

این سیستم تعلیق با استفاده از چند میله عرضی و عمودی شکل می گیرد که به هیچ عنوان اندازه های آن یکسان نیستند اما امکان تغییر زاویه در آنها وجود دارد. تعداد میله هایی که در سیستم تعلیق وجود دارند به طور معمول از ۳ شروع می شود و تا حداکثر ۵ میله افزایش می یابد. این میله ها به وسیله بوش پلاستیکی (rubber bushing) و یا مفصل های کروی (spherical joint) به سگ دست و اتاق خودرو متصل می شوند. اگر این اتصالات در سیستم تعلیق چند اتصاله خودرو شما دچار مشکل شوند نشان از خرابی و کوتاه شدن عمر مفید این سیستم در ماشین شما است که باید قبل پیش آمدن این مشکل به وسیله سرویس های منظم از آن جلوگیری کنید.

سیستم تعلیق بادی

این نوع سیستم تعلیق را در مواردی برای جلوی از حرکت خودرو نیز مورد استفاده قرار می دهند. تنها تفاوتی که در این سیستم وجود دارد قسمت جلویی آن است که باید در زمان فرمان گیری بتواند انعطاف قابل توجهی را خود نشان دهد. این انعطاف تاثیر زیادی در جلوگیری از حرکت خودرو دارد.

امروزه شرکت های خودروسازی با توجه به امکانات و دانشی که دارند دست به طراحی و تولید سیستم های تعلیق مخصوص خود زده اند. ما در ادامه مطلب به معروف ترین سیستم های تعلیقی که توسط شرکت های خودروسازی ساخته شده اند می پردایم.

شرکت خودروسازی ب ام و (BMW) در طراحی و تولید محصولات خود میله ها را به صورت حرف Z چیده است و همچنین در نوع دیگر نیز از ۴ لینک برای خودروهای اسپرت خود استفاده کرده است. این نوع از طراحی مخصوص این شرکت است با توجه به ویژگی های خاص ماشین های آن که امری مهم بشمار می آید.

مطالعه بیشتر  روش های تشخیص رنگ خودرو

سیستم تعلیق مولتی لینک ساخته توسط شرکت خودروسازی هوندا شباهت زیادی به سیستم دابل ویشبون دارد. اما در این میان یک تفاوت اساسی به چشم می خورد که آن میله پنجم برای کنترل بهتر این سیستم می باشد. این میله در واقع ابتکار عمل شرکت هوندا به حساب می آید.

سیستم تعلیق چند اتصاله در کدام قسمت خودرو کاربرد دارد؟

این سیستم تعلیق را می توان در قسمت جلو و عقب خودرو استفاده کرد. اما به طور معمول در بیشتر ماشین ها مشاهده می کنیم که از این سیستم در قسمت جلویی از از سیستم مک فرسون و برای قسمت عقب آن از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می شود. دقت داشته باشید بهتر است که شما به عنوان راننده از نوع سیستم تعلیق خودروتان و محل قرار گیری آن اطلاع کامل پیدا کنید زیرا این امر در هنگام تشخیص مشکل و رفع آن می تواند کمک بزرگی به شما کند. بهتر است بدانید محل قرار گیری یکی از مهمترین مسائل در سیستم تعلیق یکپارچه بشمار می آید.

مزیت های سیستم تعلیق مولتی لینک

همان طور که گفتیم این سیستم تعلیق امروزه به عنوان یک فناوری بسیار مناسب با کارایی بالا در سیستم فنی ماشین وجود دارد. ما در ادامه مطلب به مزیت های این سیستم می پردازیم.

  1. یکی از مهمترین مزیت های این سیستم در خودروها توانایی هماهنگی و هندلینگ مناسب است. زیرا اگر این میزان از هماهنگی وجود نداشته باشد شاهد خواهید بود که به دلیل خشک بودن سواری، راحتی سرنشینان تا میزان قابل توجهی کاهش می یابد. البته بهتر است بدانید سیستم تعلیق چند اتصاله میزان فضای کمی را اشغال می کند.
  2. میزان انعطاف پذیری این نوع سیستم تعلیق  بالا است و همین موضوع باعث می شود در خودروهای آفرود بسیار زیاد مورد استفاده قرار گیرد.
  3.  این نوع سیستم تعلیق پارامترهای مهمی مثل کمبر (Camber)، کستر (Caster) و تو (Toe) را بدون این که تأثیر زیادی روی هم بگذارند به صورت جداگانه تنظیم می کند. دقت داشته باشید این ویژگی در تعلیق دابل ویشبون وجود ندارد.
  4. سال ها پیش این نوع سیستم تعلیق بیشتر در خودروهای لوکس مورد استفاده قرار می گرفت. اما با پیشرفت تکنولوژی امروزه شاهد هستیم که قیمت آن کاهش پبدا کرده و بسیاری از رانندگان می توانند از مزیت های این سیستم در خودرو لذت ببرند.
  5. در این نوع از سیستم تعلیق زاویه ها قابلیت تنظیم شدن دارند که یک ویژگی مهم بشمار می آید. با توجه تعداد میله های به موجود در سیستم تعلیق می توانید آزادی عمل در تنظیم زاویه های مختلف را داشته باشید. اگر بخواهیم مثالی در این حوزه بزنیم می توان در شرایطی که میله های بالا قابل تنظیم باشند می توان زاویه کمبر چرخ را به راحتی تغییر داد
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

علت بریدن ترمز خودرو و اقدامات مهم در این شرایط چه مواردی هستند؟

mortazavi

۶ دلیل روشن بودن چراغ کنترل کشش در مقالات خودرویی و فنی ۲۲ شرقی

mortazavi

سرویس های ضروری خودرو کدام سرویس ها هستند؟

mortazavi

نظر دهید.