مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

سیستم تعلیق فنر شمش و کارایی های آن

سیستم تعلیق فنر شمش و کارایی های آن

سیستم تعلیق فنر شمش را به عنوان یکی از بهترین سیستم های تعلیق می شناسند. انواع سیستم تعلیق در صنعت خودروسازی وجود دارد که هر کدام کارایی های خاص خود را دارند. سیستم تعلیق یک پارچه یکی از فناوری های بروز صنعت قطعه سازی بشمار می آید. اجزای سیستم تعلیق خودرو دارای حساسیت بالایی هستند. ما در ادامه مطلب به موارد مهم در مورد فروش فنر شمش نیز می پردازیم.

اجزای سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق ماشین از بخش های متفاوتی تشکیل شده است. این مجموعه باعث می شود در زمان عبور از خیابان ها و مسیرهای مختلف بتوانید نیرویی که از طریق ناهمواری ها به کابین خودرو وارد می شود را به وسیله سیستم تعلیق یک پارچه جذب کنید و تا به شما حس نا خوشایندی دست ندهد.

سیستم تعلیق دابل ویشبون

اما دو قسمت مهم تشکیل دهنده سیستم تعلیق کمک فنر یا دمپر (Damper or shock absorber) و فنر (Spring) می باشد که یه طور معمول این قسمت ها در سیستم تعلیق یک پارچه وجود دارد. این دو قسمت به طور همزمان با هم بسته می شوند تا این امکان به وجود آید که نیروی ناشی از ناهمواری های مسیر را به خود جذب کنند. اما انواع سیستم تعلیق دارای یک شیوه عملکرد نیستند، بعضیی از آنها نرم تر و بعضی دیگرشان کمی خشک تر عمل می کنند. این تفاوت ها وابسته به نوع قطعات به کار رفته در این سیستم است.

شیوه عملکرد سیستم تعلیق فنر شمش

فنر شمش به عنوان بخشی از سیستم تعلیق خودروهای باری می باشد که با استفاده از صفحه (Plate) و یا صفحه های فولادی (Steel) تشکیل شده است. طراحی اسیستم تعلیق شمس به اینگونه است که بتواند در نهایت بیشترین حالتت ممکن بار را تحمل کند. این مسئله باعث شده تا شرکت های سازنده آن را چند صفحه ای بسازند.

این سیستم ها دارای فن شمس هستند که به صورت بیضی (Elliptical) می باشد و حالت چند صفحه ای دارد. دقت داشته باشید که در صورت چند صفحه ای بودن سیستم تعلیق فنر شمش طول هر کدام از شمس ها با هم متفاوت است. بهتر است به این نکات در زمان خرید و فروش فنر شمش دقت کنید.

بهتر است بدانید که در فنرهای چندصفحه ای بلندترین شمش دارای دو استوانه است که در قسمت های انتهایی آن قرار دارد و یا به وسیله یک انتهای استوانه ای و یک انتهای قلاب مانند (Hook) می تواند به اتاق خودرو نصب شود.بیشتر در  در فنرهای تک صفحه ای یک عدد فنر شمش به کار رفته و طراحی آن به گونه اس است که در دو انتها یا به صورت استوانه ای باشد. البته این شیوه نیز ممکن است که به صورت یک طرف استوانه ای و یک طرف قلابی نیز باشد.

مطالعه بیشتر  بلو درایو با هدف بهبود مصرف سوخت و کاهش آلایندگی در خودروها

بعضی از فنرهای شمس فقط از یک طرف قابلیت نصب به اتاق را دارند و با سمت دیگر آنها به هیچ عنوان نمی توان این کار را کرد.

فنرهای چند صفحه ای: در شرایطی که طراحی سیستم تعلیق چند صفحه ای باشد دقت داشته باشید که صفحه های فنر روی هم قرار می گیرند و  این کار را با استفاده از بست و کلیپس انجام می دهند تا به هیچ عنوان لغزشی احساس نشود. اما در این میان از وسط آنها پیچی نیز عبور می دهندمیزان لغزش را بسیار زیاد کاهش دهد. بهتر است بدانید ترتیب قرار گرفتن شمش ها به اینگونه است که هر چه طول فنر کمتر باشد به زمین نزدیکتر می شود و هر چقدر بلندتر باشد در فاصله بالاتری قرار می گیرد.

فنر شمش های چندصفحه ای را بیشتر در خودروهایی استفاده می کنند که توانایی حمل بار بسیار زیاد را دارد. این خودروها به طور معمول دارای تعداد زیادی فنر هستند که با توجه به افزایش ضریب سختی آنها می توانند همه ضربات را کنترل کنند. اجزای سیستم تعلیق خودرو در انواع مختلف این وظیفه را دارند اما در میلن ماشین هایی که بارهای سنگین حمل می کنند این سیستم تعلیق شمس است که حرف اول را می زند.

سیستم تعلیق مولتی لینک

فنر های تک صفحه ای: در این سیستم تعلیق و فنرهای آنها از یک شمش استفاده می شود که به طور معمول صفحه آن در میانه ضخیم و در انتها باریک تر می شود. اما به دلیل استفاده کردن از یک شمش برای این فنرها، آنها توانایی تحمل وزن زیاد را به هیچ عنوان ندارند و همین مسئله باعث می شود که بیشتر در ماشین هایی استفاده شود که بار زیادی را جابه‌جا نمی کنند.

مزایا سیستم تعلیق فنر شمش

اطلاع داشتن از اطلاعات می تواند در زمان خرید و فروش فنر شمش و حتی انواع سیستم تعلیق خودرو به شما کمک کند زیرا بسیاری از قطعات این سیستم ها با هم مشترک هستند.

  1.  طراحی این مدل از سیستم های تعلیق کار پیچیده ای نیست. این مدل از سیستم های تعلیق یک پارچه به دلیل اینکه   استقامت زیادی دارند در خودروهای باری مورد استفاده قرار می گیرند. اما این نکته را نیز در نظر بگیرید که بیشتر خودروهای باری دارای دیفرانسیل عقب هستند و از این رو فنر شمش می تواند محور عقب را که بخ عنوان محرک هست در جای خود به خوبی نگه دارد. شما با توجه به وجود این اتصال دیگر نیازی به مهار کردن محور عقب ندارید و می توانید به خوبی رانندگی کنید.
  2. بهتر است بدانید در این مدل از سیستم تعلیق به دلیل وجود فنرهای شمش شما دیگر نیازی به مندل های کمک لول (Coil Spring) و مندل حرکت عرضی (Panhard Rod) ندارید. دقت داشته باشید که در زمان خرید و یا فروش فنر شمش حتما از سالم یودن آن از نظر فنی اطمینان حاصل کنید.
  3.  همان طور که گفتیم در این نوع از سیستم تعلیق به هیچ عنوان نیازی به مندل کمک فنر (Trailing Arm) نمی باشد و خود فنرهای شمشی هستند که کمک به آنها متصل می شود.
  4. در این نوع سیستم تعلیق، به دلیل ممان اینرسی بالای محور عقب و همچنین پهنای زیاد فنرهای شمش، میزان رول کردن اتاق خودرو کم تر می شود. هر چه میزان گسترده بودن شمش ها بیش تر باشد میزان رول کردن اتاق کم تر می شود.
  5.  بهتر است بدانید اگر یکی از شمش های به کار رفته در یک دسته شمش بشکند باز هم خودرو می تواند بدون هیچ مشکلی به مسیر خود ادامه دهد و در زمانی که به نظرش مناسب بود برای تعمیر و تعویض اقدام کند.
مطالعه بیشتر  مطالب فنی خودرویی | سیستم های کنترل در سراشیبی (DAC) و سربالایی (HAC)

معایب سیستم فنر شمش

  1.  نصب این فنرها کار دشواری است. اما پس از یادگیری شیوه صحیح آن می توانید بدون دردسر نصب را انجام دهید.
  2.  سواری در این ماشین ها بسیار خشک است و ریشه این خشکی وجود اصطکاک میان صفحه های شمش به کار رفته در سیستم تعلیق می باشد.
  3.  با گذشت زمان فنر شمش هایی که در سیستم تعلیق به کار رفته است شکل ظاهری شان تغییر می کند و دیگر مثل حالت اولیه خود نیستند. این تغییر شکل حالت متقارنی را پیش می آورد که باعث می شود سیستم نتواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد.
  4.  شیوه طراحی و تولید این فنر به گونه ای است که میزان سایش میان آنها و احتمال بروز خوردگی (Corrosion) به شدت افزایش می یابد.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

رادیاتور خودرو و نحوه عملکرد آن

mortazavi

سنسور دور موتور ESS (سنسور موقعیت میل لنگ)

mortazavi

آشنایی با انواع اکسل خودرو در نکات آموزنده خودروها

mortazavi

نظر دهید.