مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

سیستم تعلیق خودرو چیست و چه کمکی به بهبود سواری میکند!؟

با یکی دیگر از مطالب و دانستنی های خودرو همراه شما هستیم تا در ابتدا به معرفی سیستم تعلیق خودرو یا همان سیستم تعلیق بادی به همراه وظایف سیستم تعلیق باد خودرو  در سایت اخبار خودروی ایران و جهان بپردازیم… تا انتهای مطلب همراه ما باشید. 

سیستم تعلیق خودرو یکی از مواردی است که به محض ورود خودرو به تعمیرگاه مورد بررسی قرار میگیرد تا ضعف و قوت خودرو تست شود در این مقاله به بررسی موضوعاتی می پردازیم که به صورت تیتر وار در ادامه ذکر شده اند…

  • سیستم تعلیق خودرو چیست؟
  • وظایف سیستم تعلیق خودرو 
  • نحوه عملکرد سیستم تعلیق خودرو و کمک به بهبودیافتن سواری

معمولا در خودروها بیشترین فشار بر روی سیستم تعلیق است و همه قطعاتی که در سیستم تعلیق خودرو نصب شده اند بسیار بیشتر از قطعات دیگر موجود در خودرو به سیستم فشار وارد می کنند. اما سیستم تعلیق چیست؟؟؟؟

سیستم تعلیق بادی چیست؟

سیستم تعلیق بادی یا فنربندی خودرو که قسمتی از خودرو می باشد و باعث جلوگیری از انتقال ارتعاشات و تکان های بسیار شدید می شود که در اصل به خاطر حرکت خودرو بر روی مکان های ناهموار بوده و این اتفاق در زمان حرکت ماشین با وجود سرنشینان اتفاق افتاده است.  منظور از بدنه همان اتاقک خودرو که شامل شاسی و دیگر متعلقات وابسته به آن، می باشد. سیستم تعلیق بادی دارای قطعاتی مانند: فنرها، کمک فنرها، ستون های نگه دارنده، چرخ ها است و با کمک چرخ ها پیوند بین محورهای عقب و جلویی خودرو با شاسی برقرار می شود.

سیستم تعلیق خودرو | سیستم تعلیق بادی | وظایف سیستم تعلیق باد خودرو | سایت اخبار خودروی ایران و جهان | دانستنی های خودرویی | سایت 22 شرقی خبر خودرو

وظایف سیستم تعلیق خودرو 

این سیستم دو وظیفه اصلی دارد که شامل:

  • دریافت ارتعاش ها، نوسانات و تکان ها 
  • ارتقا عملکرد چرخ ها و ایجاد اصطکاک 

مواردی که ذکر شد جزء وظایف اصلی این سیستم هستند و از ابتدای تولید خودروها با سوخت بنزینی به صورتی که در حال حاضر هستند برای آنها نصب می شود و کم کم سیستم تعلیق پیچیده تری نیز ایجاد شد.

وجود این سیستم باعث می شود که عمر قطعات خودرو نیز بالا برود و به خاطر حضور آن خودرو کمتر دچار ضربه خواهد شد و با حرکت زیاد قطعات و درگیر شدن هریک از آنها از ضربه و آسیب جلوگیری می کند.

برای اینکه بتوانند این سیستم تعلیق را طراحی کنند دو اصل مهم را در نظر میگیرند که در مورد اول ابتدا باید بهبود سواری خودرو تضمین شود و دوم توانایی هدایت و کنترل خودرو نیز در سطح بالایی قرار داشته باشد.

مطالعه بیشتر  سنسور دور موتور ESS (سنسور موقعیت میل لنگ)

این سیستم همچنین وظیفه دارد که تعادل خودرو در زمان حرکت را نیز تامین کند و به این صورت عمل می کند که با تغییر میزان وارد شده به هر چرخ و تغییرات مرکز ثقل خودرو، تعادل آن حفظ شود در غیر این صورت ممکن است در پیچ ها خودرو پایداری لازم را نداشته باشد و از مسیر اصلی خارج شود. حفظ ارتفاق خودرو به شکل ثابت نیز یکی دیگر از وظایف سیستم تعلیق است.

نحوه عملکرد سیستم تعلیق خودرو و کمک به بهبودیافتن سواری

لازم است بدانید که سیستم تعلیق بادی در ابتدا برای خودروهای سواری لوکس استفاده می شود و امروزه در بیشتر خودروها از آن استفاده می شود. همانطور که در ابتدای متن توضیحاتی داده شد، این سیستم به طور کلی به راحتی خودرو کمک می کند و اگر بخواهیم در این باره مثالی بزنیم به این صورت که ارتفاق سواری را کمی پایین می آورد تا افراد بتوانند از خودروهای شاسی بلند راحت تر ورود و خروج داشته باشند و ضمن اینکه در سرعت های بالا نیز درگ را کاهش دهد.

سیستم تعلیق خودرو | سیستم تعلیق بادی | وظایف سیستم تعلیق باد خودرو | سایت اخبار خودروی ایران و جهان | دانستنی های خودرویی | سایت 22 شرقی خبر خودرو

با این سیستم همچنین می توان ارتفاع سواری را برای استفاده های عادی نیز پایین آورد و حتی فاصله کف خودرو با زمین را در مسیرهای آفرودی بالابرد. ضمن اینکه با استفاده از فنرها در مسیرهای بسیار سخت نیز می توان سختی آن را بالا یا پایین کرد.

سیستم تعلیق بادی چگونه عمل میکند؟

این سیستم به این شکل عمل میکند که واحدهای سیستم تعلیق بادی با فنرهایی به شکل مارپیچ جایگزین می شوند و به کمک آنها توسط کمک فنرهای تعلیق ادغام شده و یا از همین کمک فنرها در تعلیق عقب خودرو استفاده کرد. فنر بادی از یک کیسه هوای سخت و البته منعطف ساخته شده است و در مدل های متفاوتی نیز وجود دارد اما در آخر نیز همان کار فنرهای مارپیچی فولادی را انجام می دهد.

می توان به این صورت توضیف کرد که شبیه به یک قصربادی اما در سایز کوچکتر هستند و فناوری پیچیده ای را نیز درون خود دارند. آنها با کمک فنرهای بادی و هوای فشرده عمل میکنند و در زمان فشرده شدن نیز مقاومت بیشتری را ایجاد میکنند.

فنرها را شاید در ابتدا یک قطعه بسیار ساده در اتوبوس و کامیون می دانستند اما اکنون به سیستمی دقیق و کنترل شده ای توسط ریزپردازنده ها تبدیل شده و توانایی این را دارد که بیشتر از یک فنر معمولی کارکند!

مطالعه بیشتر  دانستنی خودرویی | دلایل مهم صدای زوزه، سوت یا جیغ خودرو در زمان شتاب گرفتن

فنر بادی علاوه بر اینکه مانند یک فنر عمل میکند، میتواند برای بالا و پایین بردن ارتفاع سواری هم مورد استفاده قرار بگیرد. فشار هوا برای پمپاژ فنر بادی به وسیله کمپرسور تامین می شود و در زمان کار فنر، مخزنی برای تامین فشار آنی نیز وجود دارد.

این فنرها با پیشرفته شدنشان می توانند حالت مختلف رانندگی را نیز در مدل خودروها فراهم کنند و از این سیستم می توان برای:

  • عدم نشست خودرو در زمان بارگیری یا یدک کشیدن
  • هم سطح شدن بار و وزن خودرو

استفاده کرد و به عنوان مثال می توان به موردی اشاره کرد که  در پورشه وجود دارد و از فنر بادی سه محفظه ای استفاده می کند. این قطعه باعث می شود مدل خودروی پورشه در حالت اسپرت، آفرود و کامفورت را ایجاد کند. در اصل به این شکل عمل میکند که هر مجموعه تعلیق برای هر چرخ به سه محفظه یا اتاق جداگانه تقسیم شده و یا می توان به صورت همزمان دو محفظه را کنار گذاشت.

سیستم تعلیق خودرو | سیستم تعلیق بادی | وظایف سیستم تعلیق باد خودرو | سایت اخبار خودروی ایران و جهان | دانستنی های خودرویی | سایت 22 شرقی خبر خودرو

چنانچه راننده بخواهد در شرایط بسیار نرم تری رانندگی کند می تواند از حالت کامفورت استفاده کرده که برای اینکار هر سه محفظه فعال می شوند تا بتوانند نهایت حجم هوا را تولید کنند. بعد از آن یک محفظه برای حالت اسپرت و یکی دیگر نیز برای اسپرت پلاس در نظر گرفته می شود که حجم فشرده سازی هوا را کمتر کرده و فنر سخت تری نیز ایجاد میکند.

سخن پایانی:

سیستم تعلیق بادی از اجزای مختلفی ساخته شده است که در مطالب بعدی هریک از آنها را به طور کلی توضیح خواهیم داد ضمن اینکه این از  سیستم از مدل های متنوعی نیز برخوردار است که در قسمت عقب و جلویی خودرو قرار میگیرند. با دنبال کردن دانستنی های مفید خودرو و مقالات فنی می توانید اطلاعات بسیار جامع و کاملی از خودروها به دست آورید. ضمن اینکه در کنار آن می توانید با معرفی خودروهای جدید ۲۰۲۱، ۲۰۲۲، ۲۰۲۳ نیز آشنا شده و از مشخصات فنی و چه بسا نوع سیستم تعلیق خودرویی که استفاده کرده اند نیز آگاه شوید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

مقاله فنی خودرو ۲۲ شرقی | تکنولوژی انتقال ASC برای وسایل نقلیه هیبرید

mortazavi

انواع آرایش سیلندر و نحوه قرارگیری

mortazavi

علائم روی لاستیک های خودرو چه مفاهیمی هستند؟

mortazavi

نظر دهید.