مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

معرفی سیستم ترمز ABS + اجزای تشکیل دهنده آن

با پیشرفته تر شدن خودروها سیستم ترمز ABS یکی از مواردی است که بسیار به صنعت خودروسازی کمک کرده است. در سایت اخبار خودرو ایران و جهان ۲۲ شرقی به معرفی این سیستم به همراه اجزای سیستم ترمز ABS و عملکرد سیستم ترمز ای بی اس می پردازیم…

بررسی سیستم ترمز ABS

ABS از سرنام کلمات  (Anti-lock braking systems) گرفته شده است که اولین استفاده از این مدل در هواپیماهای سال ۱۹۳۰ بود که به شکل میکانیکی کاربرد داشت و البته به همین شکل نیز توانست بسیار در زمینه هوانوردی پیشرفت و ترقی ایجاد کند.

سیستم ترمز ای بی اس در سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۶ در کامیون سنگین آمریکایی به جهت بالا بردن پایداری کامیون مورد استفاده قرار گرفت و بعد از آن به شکل الکترونیکی نیز در انواع مدل خودروها قرار داده شد.

  • سیستم ترمز ABS چیست؟ و چگونه کار می کند؟
    • نحوه طراحی و نصب سیستم ترمز ای بی اس 
  • اجزای تشکیل دهنده سیستم ترمز ABS

سیستم ترمز ABS چیست؟ و چگونه کار می کند؟

تا قبل از به روی کار آمدن این سیستم ها برای نگه داشتن یک خودروی در حال حرکت با سرعت بالا تا نسبتا بالا، ترمز گرفتن ناگهانی بسیار خطرناک بود که حوادث جبران ناپذیری را ممکن بود به وجود بیاورد.

به عبارتی دیگر می توان گفت که یک چرخ در حال حرکت و سُر خوردن در مقابل تایری که سر نمی خورد اصطکاک کمتری به وجود می آورد. با کمک سیستم ترمزهای ای بی اس که یک سیستم ضدقفل نیز می باشد از سر خوردن لاستیک ها جلوگیری می شود و خودرو بسیار زود متوقف می شود ضمن اینکه هیچ گونه تغییر مسیری نیز نخواهد داشت.

نحوه طراحی و نصب سیستم ترمز ای بی اس به این صورت است که چنانچه یکی از چرخ ها از دیگیر سرعت چرخشی کمتر یا بیشتری داشته باشد به احتمال بسیار زیاد آن چرخ قفل می شود. با همین روال مهندسین طراح این سیستم به این صورت عمل کرده اند که اولین حالت و اولویت را براساس ترمزگیری هر چرخ قرار داده اند که برای طراحی آن از سیستم الکترونیک و سنسورها استفاده می کنند که شرایط هر چرخ را بررسی کند.

مطالعه بیشتر  روش های تشخیص رنگ خودرو

با نیرویی که از ترمز وارد شده است، چرخی که قفل شده را آزاد می کنند و باعث حرکت آن می شود. اما این اعمال نیرو باید با استفاده از قطعات سیلندر و پیستون باشد که برای فشار وارد کردن به لنت ترمز است. چنانچه فشار درون سیلندر کم یا زیاد باشد، تغییرات نیروی ترمز نیز انجام نمی شود.

سیستم ترمز ABS | اجزای سیستم ترمز ABS | عملکرد سیستم ترمز ای بی اس | وظیفه ترمز ABS | سایت اخبار خودرو | معرفی قطعات خودرو 

برای پیاده سازی این نوع سیستم، سوپاپ ورودی سیلندر موتور را با یک نوع الکتریکی آن جایگزین کرد تا بدین وسیله، میزان فشار درون سیلندر توسط پردازنده مرکزی اعمال شود که برای تامین فشار مورد نیاز سیلندرها ا پمپ استفاده می شود.

به طور کلی عملکرد سیستم ترمز ضد قفل به این شکل است که با کمک گرفتن از سنسورهایی که درون هر چرخ قرار داده شد سرعت چرخش هرکدام را در زمان ترمزگیری بررسی می کند و چنانچه سرعت چرخش یکی از چرخ ها در مقابل دیگری متفاوت باشد، پردازنده مرکزی نیز با فرمان لازم به سوپاپ الکتریکی سیلندر ترمز، تغییرات فشار درون سیلندر را انجام می دهد که در نهایت باعث می شود مقدار نیروی وارد شده به چرخ قفل شده تغییر کرده و به اصطلاح آن را آزاد کند تا دَوَران داشته باشد. این روندی که ذکر شد، به صورت پیوسته و با سرعت بالا در حال انجام است که در فیلم قرار داده شده نیز می توان مشاهده کرد و زمان تکرار آن نیز هر ۱۵ الی ۲۰ دقیقه می باشد.

اجزای تشکیل دهنده سیستم ترمز ABS

سیستم ای بی اس طبیعتا به وسیله اجزای کوچکتر قادر به تشخیص چرخ قفل شده می باشد و هریک از اجزای به کار رفته در آن وظایف خاصی به عهده دارند که شامل:

مطالعه بیشتر  فناوری دید در شب خودرو Night Vision

کنترل کننده

کنترل کننده یکی از انواع پردازنده های مختص خودرو است که با کمک حسگرهای سرعت کنترل سوپاپ ها را بر عهده دارد.

حسگرهای سرعت

سنسور و یا حسگرهایی که در سیستم ترمز ضدقفل به کار رفته است قادر به تشخیص زمان قفل شدن تایرها می باشند. محل قرار گیری آنها در هر چرخ و یا در دیفرانسیل ها می باشد که جمع آوری اطلاعات را انجام می دهد.

سوپاپ ها

هر لوله ترمز که به سیستم ترمز متصل است دارای یک سوپاپ است که توسط کنترل کننده، کنترل می شود و در مدل های مختلف سیستم ترمز، سوپاپ دارای سه حالت است که عبارتنداز:

  • ممکن است سوپاپ باز باشد و فشار وارد شده از سیلندر اصلی به ترمز به شکل مستقیم برسد.
  • در دومین حالت لوله ترمز به وسیله سوپاپ بسته می شود و ترمز را از سیلندر اصلی جدا کرده و در این زمان، فشار ترمز در هنگام فشار دادن پدال به صورت نرمال است و از افزایش بیش از حد آن جلوگیری می شود. به نوعی می توان گفت فشار ترمز به بالاترین حد خود نمی رسد.
  • در حالت بعدی، سوپاپ ها کمی از فشار ترمز را کم میکنند.

پمپ

به علت اینکه سوپاپ قادر است فشار ترمز را کاهش دهد باید از راهی همچنان این فشار از دست رفته را هم بتواند جبران کند که تمامی اینکارها به عهده پمپ است و زمانی که سوپاپ فشار را در زمان یک ترمز کاهش می دهد پمپ سریعا فشار لازمه را ایجاد میکند.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

علت ترکیدن باتری خودرو چیست؟

mortazavi

مدت زمان شارژ باتری خودرو چقدر است؟

mortazavi

معنی رنگ پلاک ماشین ها چیست؟

mortazavi

نظر دهید.