مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

سوپاپ کنترل هوا خودرو چه وظایفی دارد؟

سوپاپ کنترل هوا خودرو چه وظایفی دارد؟ سوپاپ هوا | سوپاپ هوا پراید | انواع سوپاپ خودرو | سوپاپ هوا ماشین چیست؟ آشنایی با تجهیزات خودرو

سوپاپ کنترل هوا خودرو چه وظایفی دارد؟ | آشنایی با تجهیزات خودرو

سوپاپ کنترل هوا خودرو در واقع یکی از مهمترین قسمت در ماشین بشمار می آید. سوپاپ هوا با اینکه در درون سیستم فنی خودرو جا گرفته است اما بسیار آسیب پذیر می باشد. شما فرض کنید با خودرو پراید در حال رانندگی هستید و ناگهان خودرو دیگر حرکتی نمی کند و شما را در جاده می گذارد در این موقعیت یکی از مهمترین قطعاتی که ممکن است دچار مشکل شده باشد همان سوپاپ هوا پراید است و شما می توانید با بررسی آن در کنار داشتن دانش کافی این مشکل را بر طرف کنید. خودروها به طور معمول دارای سوپاپ های مختلفی هستند که که یکی از مهمترین آنها سوپاپ هوا می باشد زیرا با فرایند احتراق در خودرو ارتباط مسقیم دارند و شما می توانید با شناخت انواع سوپاپ خودرو شناخت خوبی از سیستم فنی ماشین پیدا کنید. اما جدا از همه این مسائل ما در نهایت باید به یک سوال مهم در این مسئله پاسخ دهیم که همان سوپاپ هوا ماشین چیست؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه مطلب همراه ما باشید.

سوپاپ هوا ماشین چیست؟

برخی از راننده ها با سوپاپ کنترل هوا خودرو آشنایی خوبی ندارند. اما ما پیشنهاد می کنیم که نسبت به این قطعه شناخت خوبی پیدا کنند زیرا در فرآیند کاری پیشرانه نقش مهمی را ایفا می کند. شرایطی که سوپاپ کنترل هوا کار خود را شروع می کند این است که خودرو در حالت بی حرکت باشد و دور موتور در کمترین میزان قرار بگیرد.

از مهمترین ظایف کنترل سوپاپ هوا می توان به این مسئله اشاره کرد که میزان گاز خوردن و کنترل دور موتور را چک کند. سه اصل در شکل گیری احتراق خودرو وجود دارد که به ترتیب سوخت، اکسیژن و جرقه هستند که باعث می شوند سوخت فسیلی آزاد شود و در نهایت آتش به وجود آید. خودرو با پشت سر گذاشتن این مرحله و تبدیل انرژی گرمایی به جنبشی شرایطی برایش پیش می آید که ماشین شروع به حرکت می کند. رانندگان بهتر است این مسئله را همیشه به یاد داشته باشند که پیشرانه های دورن سوز بر اساس ترکیب سوخت و هوا کار می کنند. معرفی موتور بدون میل سوپاپ بادامک یا Free Valve Engines که موتوری است با سوپاپ های خروجی و نحوه عملکرد آن را می توانید در مطلب لینک شده بخوانید.

نقش سوپاپ هوا در نسبت هوا به سوخت

رانندگانی که درک خوبی ازسیستم فنی خودرو دارند می دانند که برای اینکه انرژی به وجود آمده از موتور افزایش پیدا کند باید تغییراتی در نسبت هوا و سوخت انجام شود. همین مسئله باعث می شود که توان گشتاور خروجی پیشرانه با فشار دادن پدال گاز و بیشتر شدن دور موتور، افزایش پیدا کند و در نهایت شما با خودرو سرعت بیشتری را تجربه کنید.

مطالعه بیشتر  تایر خودروهای فرمول یک و ویژگی های آن

همه این موارد به وسیله سوپاپ کنترل هوا و دریچه گاز قابلیت کنترل شدن را دارد. این دو قطعه وظیفه دارند که برای عملکرد خوب خودرو و بدون اشکال بودن آن میزان ترکیب سوخت و هوا را تنظیم کنند. شما تا به اینجا مطلب فقط به بخشی از اهمیت این قطعه مهم پی برده اید و بهتر است بدانید به طور کلی سوپاپ هوا در همه سیستم ها جدا از خودرو، دارای اهمیت ویژه ای است و به هیچ عنوان نباید در رسیدگی به آن سهل انگاری کنید. این مشکل در سوپاپ هوا پراید زیاد پیش می آید.

شیوه عملکرد سوپاپ هوا

اگر می خواهید با فرایند کار سوپاپ هوا خودرو آشنا شوید بهتر است که در ابتدا نبست به مفهوم دور بیکاری آشنایی کامل داشته باشید. میزان دور موتور بیکاری وابسته به نوع خودرو شما است و محدوده آن نیز ۵۰۰ الی ۱۵۰۰ دور بر دقیقه می باشد. بهتر است بدانید در خودروهای اسپرت و سوپراسپرت محدوده دور موتور بیکاری بیشتر است و تقریبا برابر با ۲۵۰۰ الی ۴۰۰۰ دور بر دقیقه است که در میزان سرعت آنها تاثیر بسیار خوبی دارد. حتما بخوانید: سنسور موقعیت میل سوپاپ که با توجه به نام انتخاب شده برای این قطعه می توان حدس زد که چه کارهایی انجام می دهد!

دقت کرده اید که در زمان روشن بودن خودرو در عین حال که در یک جا ثابت است راننده بدون اینکه به پدال خودرو فشاری وارد کند، خودرو هیچ لرزشی ندارد و فعالیت موتور در کمترین حالت ممکن است. شما می توانید با پایین آوردن میزان دور موتور به عیب و ایراد در سوپاپ کنترل هوا پی ببرید و در نهایت آن را سریعتر برای تعمیر به مکانیکی منتقل کنید.

همان طور که گفتیم وظیفه تنظیم جریان ورودی هوا به شدت برای خودرو مهم است. این قطعه کوچک که در مجاورت دریچه گاز قرار دارد وظایف خود را انجام می دهد. این قطعه با دریچه گاز به طور دائم باز و بسته می شود که برای تامین هوای مورد نیاز پیشرانه است.

زمانی که مشاهده کردین دریچه گاز خودرو بسته است این مسئله به معنای این نکته می باشد که ماشین در حالت درجا قرار دارد و هیچ حرکتی ندارد و راننده بر پدال گاز فشاری وارد نمی کند، شما در این زمان است که بیشتر به نقش سوپاپ کنترل هوا در خودرو پی خواهید برد. این سوپاپ به وسیله انرژی الکتریکی انرژی مورد نیاز خود را تامین می کند. البته در بعضی موارد که مشکل از سوپاپ کنترل هوا خودرو می باشد مربوط به قطع شدن منبع انرژی آن می شود که معمولا سیم ها دچار پوسیدگی با بریدگی شده اند برای همین مسئله کارشناسان توصیه می کنند که رانندگان در سرویس های منظم خودرو سهل انگاری نکنند زیرا بسیاری از مشکلات فنی خودرو در بلند مدت رخ می دهد و خیلی از آنها را شخص غیر متخصص توانایی تشخیصش را ندارد.

مطالعه بیشتر  خودروهای مسافرتی بهترین همسفر شما

مشکل پر تکرار سوپاپ کنترل هوا خودرو 

خراب شدن سوپاپ هوا و گرفتگی آن، دو مشکل شایعی هستند که این قطعه کوچک را تهدید می کنند. به همین ترتیب وقتی که ماشین در حالت درجا می باشد، فعالیتش به مشکل می خورد. برای رفع این مشکل باید به یک تعمیرکار خوب که تخصص کافی در این زمینه را دارد مراجعه کنید.

گرفتگی سوپاپ کنترل هوا خودرو

این سوپاپ هم مثل بقیه قطعات خودرو احتمال از کا افتادن را دارد که دو تا از بزرگترین مشکلات آن همان گرفتگی سوپاپ و خرابی آن می باشند. همان طور که می دانید بزرگترین وظیفه سوپاپ کنترل جریان هوا در زمان ورود و خروج به داخل پیشرانه می باشد که به در همین هنگام هوایی که وارد پیشرانه می شود دارای ذرات معلقی است که به مرور زمان باعث گرفتگی سوپاپ کنترل هوا می شوند و عملکرد آن را مختل می کنند. البته این مسئله در انواع سوپاپ خودرو شایع است.

خرابی سوپاپ کنترل هوا خودرو

در سوپاپ های هوا اگر جنس مناسبی را تهیه نکرده باشید یا آن را به درستی مورد استفاده قرار نداده باشید می توان گفت که خرابی در آن زیاد رخ می دهد. سوپاپ کنترل هوا ماشین به وسیله شیر الکتریکی، جریان الکتریکی این امکان برایش به وجود می آید که فرآیند کنرل هوا را به خوبی انجام دهد. اگر سوپاپ کنترل هوا دچار مشکل شود می توان گفت که یکی از دلایل اصلی و رایج آن استهلاک و ضربه می باشد که  عملکرد شیر الکتریکی را با مشکل روبرو می کند و در نهایت مانع رسیدن سیگنال الکتریکی به سوپاپ هوا می شود. همین مسئله در بسیاری از موارد باعث می شود که شما در عملکرد این قطعه مهم اختلال را مشاهده کنید و دیگر خودرو نتواند حرکت کند.

پیشنهاد می کنیم اگر برای سوپاپ خودرو شما مشکلی پیش آمد حتما در اولین فرضت به تعمیرگاه مراجعه کنید تا بتوانید از بروز مشکلات بیشتر و در نتیجه آن هزینه های سنگین تعمیر پیشگیری کنید. اگر این قطعه به صورت طولانی مدت دچار گرفتگی شود این امکان وجو دارد که خودرو شما حتی برای مدتی طولانی از کار بیااندازد. ما در نهایت نتیجه می گیریم که سالم بودن این قطعه اهمیت زیادی دارد و در زمان بروز مشکل حتما آن را به تعمیرگاه برسانیم تا از مشکلات پیشگیری شود.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

انواع سیلندر و اجزای آن

mortazavi

راهنمای خرید خودروی صفر | ۵ نکته برای خرید وانت یا پیکاپ جدید

mortazavi

مفهوم دقیق کاربراتور و نحوه کار آن

mortazavi

نظر دهید.