مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

سوئیچ اینرسی در خودرو + عملکرد، نشانه های خرابی و عیب یابی

سوئیچ اینرسی در خودرو را به قطع کن پمپ بنزین می گویند که در صورت تصادف و ضربات شدید این پمپ بنزین از مدار خارج شده و خودرو را سریعا خاموش می کند. بهتر است بدانید این سوئیچ در خودروهای پیکان، آردی، سمند و پرشیا و پژو ۴۰۵ انژکتوری ابتدا برق واحد کنترل را قطع کرده و بعد خودرو خاموش می شود اما در مدل خودروهای ۲۰۶ به علت غیر مولتی پلکس این سوئیچ باز هم جریان برق را قطع می کند اما مقداری بنزین در سوخت رسانی و ریل سوخت وجود دارد و همین موضوع باعث می شود که خودرو کمی به حرکت خود ادامه دهد. در ادامه با توضیحات کاملتری راجع به این سوئیج که در نوع خود می توان گفت یک نوع سنسور است بیشتر آشنا خواهیم شد. مواردی که در این مطلب مورد بحث قرار میگیرد،  وظایف سوئیچ اینرسی در خودرو، نشانه های خرابی سوئیچ اینرسی در خودرو،  عملکرد سوئیچ اینرسی در خودرو،  محل قرارگیری سوئیچ اینرسی است.

آشنایی کامل با سوئیچ اینرسی در خودرو

همانطور که ذکر شد این سوئیچ در اصل یک قطع کن پمپ بنزین به شمار می رود و در زمان تصادفات و ضربه های سنگین باعث می شود که خودرو خاموش شود. نحوه طراحی این سوئیچ به شکل یک دکمه می باشد که در یک قسمتی از خودرو قرار گرفته و جایی در نظر گرفته می شود که بتواند کمترین لرزش را احساس کند و از فعال شدن خودکار آن در لحظه ای غیر ضروری جلوگیری می کند.

عملکرد سوئیچ اینرسی در خودرو  این است که تنها در زمانی که خودرو ضربات شدیدی احساس کرد فعال شود و برای اینکه آتش سوزی و انفجار پیش نیاید، در خودرو قرار گرفته است. کمی پیش تر ذکر شد که بسته به نوع خودرو ممکن است کمی عملکرد متفاوتی داشته باشد؛ در برخی مدل ها ممکن است مستقیما به کامپیوتر خودرو و در مدل های دیگر به پمپ بنزین خودرو وصل شده باشد.

مطالعه بیشتر  نکات آموزشی و جالب خودرو| مشکلات مبدل گشتاور خودرو
شما بگویید:
کدام سیستم هوشمند در خودرو باعث می شود که فاصله خودرو با خودرویی جلویی حفظ شده و سرعت مناسب برای خودرو در نظر گرفته شود؟

کروز کنترل هوشمند

ترمز ABS در خودرو

سنسور سرعت خودرو

در مدل ماشین هایی که سوئیچ اینرسی به ECU وصل شده است، در زمان تصادف و ضربه، این سوئیچ برق ECU را به صورت یک دفه ای قطع کرده و باعث می شود خودرو در همان لحظه خاموش شود.

اما در مدل خودروهایی که به صورت مستقیم به پمپ بنزین وصل شده، در زمان فعال شدن، در ابتدا این سوئیچ برق پمپ بنزین را قطع می کند و در نهایت سبب می شود که بنزین به موتور نرسد و خودرو هم خاموش شود. این سوئیچ در حالت عادی بسته بوده و در صورتیکه ضربه های بسیار شدید و سنگینی وارد شود باز می شود که برق مدار پمپ بنزین و واحد کنترل خودرو را قطع می کند.

محل قرارگیری سوئیچ اینرسی در ماشین

در مدل های خودرویی مانند تیبا، سمند، پژو، پراید و … این سوئیچ در قسمت زیرین کاپوت خودرو قرار گرفته است و در نزدیکی انژکتور می باشد، چنانچه قصد دارید این سوئیج را مشاهده کنید می توانید درب کاپوت را باز کرده و در قسمت پایین سمت چپ یا ممکن است در سمت راست موتور خودرو قرار گرفته باشد. محل قرارگیری این سوئیچ در خودروها باید در قسمتی باشد که کمترین لرزش و حرکت را احساس کند تا نتواند در هر زمانی که نیاز نیست فعال شود.

همچنین در خودروهایی که دارای ایربگ هستند این سوئیچ را حذف کرده اند و وظیفه آن به عهده سنسورهای ایربگ گذاشته شده که در زمان وارد شدن ضربه های بسیار سنگین به خودرو فعال می شود.

اما در خودروهایی که به وسیله خودروسازان خارجی ساخته می شود محل قرارگیری این سوئیج کمی متفاوت است و در قسمتی قرار گرفته که از لرزش موتور خودرو هم دور باشد. اغلب در قسمت کنار راننده یا درب سمت شاگرد قرار می دهند و درپوشی را نیز برای آن طراحی می کنند.

مطالعه بیشتر  انواع سیلندر و اجزای آن

مدل های دیگری از خودروها نیز هستند که این قطعه را در نزدیکی پمپ بنزین قرار می دهند و علت آن هم این است که زمان کمتری برای قطع کردن جریان بنزین نیاز داشته باشد. لازم است بدانید که طراحی و قرارگیری این مدل در مدل خودروها متفاوت است و حتی برخی از کمپانی ها این سوئیچ را در کنار فیوزهای خودرو نصب می کنند تا در زمان باز کردن به راحتی در دسترس باشد.

سوئیچ اینرسی در خودرو | وظایف سوئیچ اینرسی در خودرو | نشانه های خرابی سوئیچ اینرسی در خودرو | عملکرد سوئیچ اینرسی در خودرو | محل قرارگیری سوئیچ اینرسی

نحوه غیرفعال کردن سوئیچ اینرسی در خودرو

همانطور که بارها ذکر شد این سوئیچ بدین منظور طراحی شده که از انفجار خودرو در زمان ورود ضربه های سنگین و تصادفات شدید جلوگیری کند. اما در برخی موارد ممکن است این سوئیچ ناخودآگاه و در صورت وارد شدن ضربه های نه چندان شدید هم فعال شود و برای اینکه دوباره به حالت اولیه برگردد لازم است تا بسته شود در غیر این صورت موتور خودرو روشن نمی شود.

برای بستن سوئیچ اینرسی در خودرو، در ابتدا باید محل قرار گیری آن نسبت به مدل خودرو پیدا شود و بهتر است در این لحظه با کمک دفترچه راهنمای خودرو محل دقیق آن را پیدا کرده و به صورت فشاری با کمک انگشت این سوئیچ را خاموش کنید.

توجه داشته باشید که در مدل خودروهایی که سوئیچ اینرسی به ECU متصل است، احتمال دارد بعد از غیرفعال کردن اخطارهایی در حافظه کامپیوتر خودرو باقی بماند و برای پاک کردن آن باید از روش دیاگ زدن کمک گرفته شود. چنانچه نتوانستید این سوئیچ را به حالت اولیه و غیرفعال بودن آن برگردانید باید به میکانیک و تعمیرکار حرفه ای مراجعه کرده تا بتواند این مشکل را برطرف کند.

3/5 - (6 امتیاز)

مطالب مرتبط

روش های تشخیص رنگ خودرو

mortazavi

نحوه مراقبت از موتورهای توربو شارژ

سردبیر

آموزش های فنی در خودرو | ۵ نشانه باتری معیوب ماشین

mortazavi

نظر دهید.