مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

سنسور موقعیت میل سوپاپ و نحوه عملکرد آن

همانطور که از نام این سنسور پیداست، موقعیت دقیق میل سوپاپ را به واحد کنترل اطلاع می دهد، سنسور موقعیت میل سوپاپ در اصل برای تکمیل کار سنسور موقعیت میل لنگ عملیات خود را انجام می دهد. همراه باشید تا انتهای این مطلب فنی خودرویی، تا ذکر جزئیات دقیق تر و نحوه عملکرد سنسور موقعیت میل سوپاپ، نشانه های خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ آن را ذکر کنیم…

معرفی کامل سنسور موقعیت میل سوپاپ Camshaft Position Sensor

در مدل خودروهای انژکتوری سنسورها به دو مدل عملگرا و گزارشگر تقسیم بندی می شوند، به این صورت که سنسورهای عملگرا عملیات خاصی را انجام داده و سنسورهای گزارشکر نیز داده های موردنظر را در زمان لازم به واحد کنترل می فرستند. حال سنسور موقعیت ملی سوپاپ نیز از نوع سنسور گزارشگر است و البته به عنوان یک مکمل گاز سنسور دور موتور هم عمل میکند.

نحوه عملکرد سنسور موقعیت میل سوپاپ

در مدل خودروهایی که دارای سنسور موقعیت میل سوپاپ هستند، پاشش سوخت از انژکتور به شکل ترتیبی می باشد و خودروهایی که از سنسور موقعیت میل سوپاپ محروم هستند، پاشش سوخت به شکل دو به دو بوده که نسبت به روش ترتیبی مصرف سوخت بیشتری نیز دارند.

نحوه عملکرد سنسور موقعیت سوپاپ به این صورت است که، طبق قانون القای مغناطیسی و اثز هال می باشد. سر میل سوپاپ یک برجستگی فلزی قرار گرفته و زمانی که این برجستگی از جلوی سنسور موقعیت میل سوپاپ گذر می کند، تغییر میدان مغناطیسی اتفاق افتاده و ولتاژ مستقیمی به شکل موج مربع به واحد کنترل یا همان ECU منتقل می شود که این عملیات با هر بار چرخش میل سوپاپ یک بار پاشش سوخت را در یکی از سیلندرها انجام می دهد.

سنسور میل سوپاپ بر روی هر سیلندر نصب می شود و قرارگیری آن نیز بر روی سر میل سوپاپ است، زمانی که سنسور موقعیت میل سوپاپ خراب می شود، موتور تک استارت روشن نشده و باید این عمل چندین بار تکرار شود تا موتور خودرو روشن شود که البته بعد از روشن شدن نیز مصرف سوخت و آلایندگی بالاتر می رود.

مطالعه بیشتر  دیفرانسیل جلو در خودروها + مزایا و معایب

وظایف مهم سنسور موقعیت میل سوپاپ

  • شناسایی سیلندرها برای جرقه و پاشش در مرحله های مختلف
  • مشخص کردن احتراق ناقص
  • تعیین کردن مقدار آوانس جرقه برای جلوگیری کردن از ضربه یا کوبش (برای درک مفهوم بیشتر می توانید مطلب سنسور ضربه را مطالعه کنید)
  • جداسازی وضعیت سیلندر یک در نقطه مرگ بالا به نسبت وضعیت اعلام شده توسط سنسور دور موتور
  • کنترل کردن کوئل و انژکتور تا بتوانند در مد ترتیبی عمل کنند.

اجزای داخلی سنسور موقعیت میل سوپاپ

ساختار تشکیل دهنده این سنسور از یک المنت رسانا و یک قطعه نیمه رسانا است که بتواند جریان را عبور دهد، همچنین دارای یک سوکت سه پایه می باشد که مدار آن نیز به این شکل است:

پایه ۱:  تغذیه ولتاژ ۱۲ ولت یا ۵ ولت مثبت
پایه ۲: ارسال سیگنال با دامنه مربعی شکل جهت شناسایی کردن سیلندر ها
پایه ۳: سیم اتصال بدنه

سنسور موقعیت میل سوپاپ | نحوه عملکرد سنسور موقعیت میل سوپاپ | نشانه های خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ | مطالب فنی خودرو | سایت اخبار خودرو 

نشانه های خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ

زمانی که موتور به صورت درجا کار می کند، ریپ یا لرزشی مشاهده نمی شود اما با بالا رفتن دور موتور تا ۳۰۰۰ RPM و یا تردد در جاده با دورهای بالا، موتور شروع به ریپ زدن می کند که برای رفع کردن این مشکل تیم فنی ۲۲ شرقی پیشنهاد می کنند، یک دنده بالاتر انتخاب شود.

سنسور موقعیت میل سوپاپ | نحوه عملکرد سنسور موقعیت میل سوپاپ | نشانه های خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ | مطالب فنی خودرو | سایت اخبار خودرو 

نشانه دیگر از خرابی این سنسور این است که، ریتارت کردن با ریپ کمی انجام می شود بدین معنی ست که، موتور در حالت آرام نیز ریپ می زند! از دیگر علائم خرابی این سنسور می توان به پاشش سوخت ترتیبی به نیمه ترتیبی اشاره کرد.

طبیعتا هر راننده ای می داند که خراب بودن یک قطعه یا یک سنسور در خودرو با روشن شدن چراغ چک خودرو اعلام می شود در این سنسور نیز روال همین است، علاوه بر آن مشکل در استارت خودرو و روشن شدن موتور، نوسان در آمپر دور موتور، ضربه و احتراق ناقص می تواند همگی علائمی باشد که این سنسور خراب شده است.

مطالعه بیشتر  انواع سیلندر و اجزای آن

سنسور موقعیت میل سوپاپ | نحوه عملکرد سنسور موقعیت میل سوپاپ | نشانه های خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ | مطالب فنی خودرو | سایت اخبار خودرو 

راههای وجود دارند که می توان اطمینان حاصل کرد این سنسور عملکرد درستی دارد، با کمک میل بادامک می توان خطای آن را از روی دستگاه دیاگ مشاهده کرده و با دیدن خطای دیاگ پی به ایراد آن برد، در این زمان می توان اقدام به پاک کردن خطای سنسور کرده تا بتواند درست کار کند اما این مورد نیز وجود دارد، چنانچه مدت زمان بیشتری از وجود این خطا میگذرد با عمل پاک کردن باز هم خطا ظاهر شده و نیاز است  تا سنسور تعویض شود. البته لازم به ذکر است که می توان توسط دستگاه ولتمتر سالم یا معیوب بودن را تشخیص داد.

فناوری دید در شب خودرو Night Vision

برخی موارد نیز وجود داشته که حتی با تعویض سنسور باز هم خطا مشاهده می شود و در این موقعیت لازم است تا سنسور موقعیت میل سوپاپ کاملا برداشته شود و برای رفع مشکل نبود آن، با ریمپ واحد کنترل و برنامه ریزی شرایطی ایجاد کرد که آن دسته از پارامترهای لازم از سنسور در موتور به واحد کنترل انتقال داده شود و البته این روش بدون ایراد نیست و آن پاشش انژکتور از حالت ترتیبی به صورت دو به دو است که مصرف سوخت را بالا می برد و آلایندگی بیشتری هم ایجاد می کند.

به طور کلی با مشاهده روشن بودن چراغ چک خودرو در اولین اقدام لازم است به تعمیرگاه مراجعه شود چرا که روشن بودن آن ممکن است وابسته به موارد دیگری نیز باشد که لازم است توسط یک فرد متخصص و نیروی ماهر تشخیص داده شود. در پایان توصیه می شود اگر دارای مهارت کافی در این زمینه نیستید به هیچ عنوان به تنهایی اقدام به تعمیر یا تعویض این قطعه نکیند چرا که ممکن است به سیلندرها، موتور و دیگر قطعات آسیب جدی وارد کنید و هزینه های بیشتری را برای خود ایجاد کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

عملکرد سیستم تعلیق بادی برا بهبود کیفیت سواری

mortazavi

۶ نشانه خراب بودن پمپ فرمان برقی

mortazavi

مروری کوتاه از خودروی ساینا همراه با مزایا و معایب آن

mortazavi

نظر دهید.