مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

سنسور فشار گاز کولر در خودرو + عیب یابی آن

تیم فنی ۲۲ شرقی امیدوار است تا به اینجای مطالب فنی خودرویی توانسته اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار داده دهد و امیدوارتر خواهیم بود اگر این مطالب به دانش فنی شما کمکی کرده باشد. در ادامه به معرفی سنسور فشار گاز کولر در خودرو، نشانه های خرابی سنسور فشار گاز کولر ماشین نحوه عیب یابی سنسور فشار گاز کولر در خودرو خواهیم پرداخت…

آشنایی با سنسور فشار گاز کولر در خودرو

در ابتدا لازم است به طور مختصر راجع به نحوه عمکلرد سیستم کولر خودرو توضیحاتی ارائه شود. عملکرد سیستم کولر خودرو مانند چرخه یخچال می باشد و گاز مبرد درون مدار سیستم کولر به شکل فشرده همراه با نوعی از روغن ذخیره شده است. کارتر سیستم، کمپرسور بوده که بیشتر گاز و روغن درون آن قرار گرفته است و بدین وسیله اجزا روغن کاری می شوند.

دستور روشن شدن کولر براساس نوع خودرو و سطح فناوری که برای آن به کار گرفته شده است انجام میگیرد که نتیجه آن در همه خودروها باعث تحریک شدن رله کلاچ کمپرسور و کلاچ کردن شفت کمپرسور بر روی پولی هرزگرد است. در این حالت کمپرسور قدرت خود را از میل لنگ می گیرد و توسط صفحه لنگ و پیستون های به کار رفته در آن فشرده سازی گاز مبرد را شروع می کند. گاز مبرد بعد از اینکه فشرده شد وارد رطوبت گیر شده و با فشار بالا از درون کندانسور یا همان رادیاتور کولر در سینی جلو انتقال داده می شود.

آشنایی با کولر خودرو و اجزای تشکیل دهنده آن

عبور کردن گاز با فشار بالا از داخل کندانسور باعث می شود که گاز حرارت خودرو را تحویل دهد و به شکل کامل مایع شود. گاز مایع شده که دمای پایینی دارد، وارد شیر انبساط شده و همانند یک انژکتور آن را درون اواپراتور یا رادیاتور کولر درون کابین، پودر می کند. پودر شدن گاز مایع شده داخل اواپراتور باعث جذب حرارت هوای کابین شده و به میزان قابل توجهی مبرد دوباره به حالت گاز در می آید تا به سمت کمپرسور رفته و چرخه دوباره تکرار شود.

مطالعه بیشتر  هر چند وقت یکبار باید روغن گیربکس یا جعبه دنده را عوض کنیم؟! (دستی و اتوماتیک)

فشار وارد شده به سیستم و دمای اواپراتور به وسیله سنسورهای موجود همیشه تحت نظر هستند تا بدین وسیله، فن های خنک کننده بتوانند طبق فشار مدار در دور مناسب کار کنند و از یخ زدن اواپراتور جلوگیری کنند. چنانچه خودرو دارای تهویه اتوماتیک باشد، کمپرسور از نوع حجم متغیر است و سنسورهای بیشتری هستند که دور فن تهویه مطبوع و حجم جابجایی کمپرسور طبق مقادیر محاسبه شده و تنظیم شوند.

نشانه های خرابی و عیب یابی سنسور فشار گاز در کولر خودرو

زمانی که سنسور فشار گاز کولر خراب شود اولین علائم آن مشکل در عملکرد فن ها خواهد بود و بدین شکل خود را نشان می دهد که با زدن کولر فن ها روشن نشد و در زمانی که فشار گاز کولر بالا یا پایین شود، دستور روشن یا خاموش شدن کولر صادر نخواهد شد و باعث می شود که آسیب جدی به کل سیستم کولر خودرو وارد شود.

می توانید این مشکل را بدین صورت عیب یابی کنید، با اطمینان از فشار استاندارد گاز کولر با روشن کردن کولر و گوش دادن به صدای کمپرسور نوع صدا را تشخیص دهید که اگر به صورت پیوسته بود و قطعی یا وصلی نداشت، این سنسور خراب است و یا فشار گاز کولر کم شده است.

علت خرابی کولر خودرو

اما توجه داشته باشید خراب شدن سیستم کولر خودرو تنها به دست یک متخصص فنی خودرو یا تعمیرکاران قابل عیب یابی است، به این دلیل که قطعات و سنسورهای مختلفی در این سیستم به کار رفته و نیاز است تا فردی با دانش و مهارت کافی آن را عیب یابی کند. پیشنهاد می شود هر گونه تغییر در عمکلرد کولر و وزش باد آن احساس کردید به میکانیکی مراجعه کنید تا بتوانند مشکل را برطرف کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

کد شناسایی خودرو چیست؟

mortazavi

اطلاعات عمومی خودرو | ۳ علائم نشت منیفولد ورودی

mortazavi

لگ توربو چیست؟ و نحوه رفع آن به چه صورت است!

mortazavi

نظر دهید.