مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

آشنایی کامل با عملکرد سنسور دمای هوای ورودی در خودرو

سنسور دمای هوای ورودی در خودرو با نام (Air Temperature Sensor) همانطور که می توان از نام این سنسور حدس زد، دمای هوای وارد شده به موتور را اندازه گیری کرده و به واحد کنترل منتقل می کند. برای اطلاع از جزئیات عملکرد سنسور دمای هوای ورودی و نشانه های خرابی سنسور دمای هوای ورودی همراه با ما باشید تا انتهای مطلب مطالب مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. 

معرفی سنسور دمای هوای ورودی به خودرو با نام ATS

این سنسور با اندازه گیری دمای هوای ورودی به داخل موتور خودرو و اندازه گیری آن اطلاعات به دست آمده را به ECU منتقل می کند و بعد از آن واحد کنترل از طریق اطلاعات دریافت شده میزان جرم های ورودی به موتور را محاسبه کرده و البته حساب کردن مقدار هوای ورودی به موتور تنها از سنسورهای دمای هوای ورودی انجام نمی شود چرا که باید از طریق سنسورهای فشار هوا و موقعیت دریچه گاز نیز صورت بگیرد و میزان پاشش سوخت را نسبت به دمای هوای ورودی به موتور مشخص کند. سرانجام یکی از این سنسورها، تاثیر نهایی خود را بر روی مصرف سوخت دمای هوای ورودی اعمال میکند.

سنسور دمای هوای ورودی در خودرو | Air Temperature Sensor | عملکرد سنسور دمای هوای ورودی | نشانه های خرابی سنسور دمای هوای ورودی | مقالات فنی خودرو 

نحوه عملکرد سنسور دمای هوای ورودی به موتور خودرو

این سنسور طبق یک نوع مقاومت متغیر دمایی عمل کرده که از نوع مقاومت NTC بوده و جریان دما منفی می باشد، بدین منظور که با افزایش دمای هوای ورودی، مقاومت کاهش پیدا کرده و برعکس آن نیز اتفاق می افتد! براساس منحنی دیاگرام، نشان داده شده که هرچقدر دمای هوای ورودی بالا برود، مقاومت سنسور کاهش پیدا کرده و بالعکس؛ دمای این سنسور معمولا بین ۴۰- الی ۱۳۰ درجه سانتی گراد است و تغییر مقاومت بین ۱۰ الی ۱۰۰۰۰۰ اهم می باشد.

وظایف سنسور دمای هوای ورودی ATS

در ابتدا لازم است ذکر شود که به سنسور دمای هوای ورودی یا همان ATS سنسور Intake Air Temperature Sensor  با نام مختصر IAT نیز گفته می شود که در منیفولد هوا یا دریچه گاز (برای اطلاع از عملکرد سنسور دریچه گاز بر روی لینک کلیک کنید) نصب شده است و نوک سنسور با هوای ورودی منیفولد تماس پیدا می کند. ضمن اینکه در موتور خودروهایی که از سنسور حجم هوای ورودی استفاده کرده کرده اند، در این سنسور، یک سنسور دمای هوای ورودی موتور نیز قرار گرفته است و ممکن است در بعضی از مدل ها بیشتر از یک سنسور دمای ATS وجود داشته باشد.

مطالعه بیشتر  انواع مختلف سیستم تعلیق

به طور کلی، سنسور IAT یا همان ATS یک سنسور حرارت سنج است و همانطور که گفته شد، مقاومت الکتریکی این سنسور به همراه نوسانات دمایی تغییر کرده و به نوعی مانند دمای آب عمل می کند.

عملکرد سنسور دمای آب 

اجزای داخلی سنسور دمای هوای ورودی یا IAT

نوع این سنسور، پیزوالکتریک است که منظور همان مقاومت متغیر با فشار بوده و دارای دو قسمت می باشد:

  1. بخش حساس به فشار هوا که به صورت میکانیکی مدنظر است.
  2. بخش ارزیابی مدار

این دو بخش عنوان شده بر روی لاسه سرامیکی قرار دارند. مدارهایی که این سنسور را تشکیل داده اند نیز عبارتند از یک سوکت ۳ پایه شامل:

  • پایه ۱: ارسال سیگنال
  • پایه۲: سیم اتصال بدنه
  • پایه ۳: تغذیه ۵۷+

نشانه های خرابی سنسور دمای هوای ورودی ATS

  • ریپ زدن موتور در زمان گرم بودن آن،
  • کارکرد بد موتور در زمان سرد بودن هوا
  • لگد زدن موتور در زمان شتاب گیری و همچنین در زمان سرد بودن موتور

که این سه مورد جزء موارد رایج هستند و برخی علائم دیگر نیز وجود دارند که نشان دهنده خرابی سنسور دمای هوای ورودی است و به این صورت که اگر سیستم گازهای آلاینده دچار اختلال شوند نشان می دهند که حسگر IAT معیوب بوده است و در نهایت اگر سنسور این اطلاعات را نتواند به درستی دریافت کند، باعث می شود که کامپیوتر خودرو به این تنیجه برسد که دمای هوای دریافت شده یا گرم تر است یا سردتر از چیزی که در حقیقت وجود دارد!

بنابراین در زمانی که بخواهد میزان آن را محاسبه کند، بنزین و هوا دچار ایراد شده و قادر نیست محاسبات را به درستی انجام دهد، در نهایت چیزی که مشاهده می شود پیدایش سوختی و یا اصطلاح فقیر یا غنی در موتور می باشد که تمامی ایرادات بر اثر همین اتفاق می افتد.

سنسور دمای هوای ورودی در خودرو | Air Temperature Sensor | عملکرد سنسور دمای هوای ورودی | نشانه های خرابی سنسور دمای هوای ورودی | مقالات فنی خودرو 

نحوه عیب یابی سنسور دمای هوای ورودی در خودرو

برای اینکه بتوان عیب یابی این سنسور را انجام داد می توان از طریق روش های مختلفی نیز اقدام کرد:

مطالعه بیشتر  رادیاتور خودرو و نحوه عملکرد آن

۱٫ دستگاه دیاگ

با این دستگاه و بخش خواندن خطاها، می توان عیب سنسور دمای هوا را تشخیص داده و در صورتی که داشتن خطای سنسور دمای هوا مشاهده شد، موتور را خاموش کرده و سودیچ را کامل باز نگه می داریم، در بخش پاک کردن خطاها به وسیله دستگاه عیب یاب، خطاها را پاک کرده و در بخش پارامترها، می توان سنسور دمای هوا را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. لازم به ذکر است که اگر سنسور دمای هوا قطع یا خراب بود، در قسمت پارامترها، میزان دمای هوا ۴۰- نشان داده می شود و یا ممکن است با تغییرات دمای هوا، مقدار دمای هوا ثابت می ماند.

۲٫ دستگاه مولتی متر و استفاده از بخش اهم متر

در ابتدا باید کلید دستگاه مولتی متر را بر روی اهم متر قرار داده و بعد از سیم کشی در قسمت منفی COM و سیم قرمز رنگ را بر روی قسمت اهم Ω قرار دهید. بهتر است برای آزمایش و تست از یک دستگاه مولتی متر دیجیتال اتوماتیک استفاده کنید، بعد از آن دو سر سیم های مشکی و قرمز را به دو پایه سنسور دمای هوا که منظور همان پایه های ۱ و ۲ می باشد، متصل کرده و مقدار مقاومت را براساس دمای هوا در جایی یادداشت کنید. اگر مقدار مقاومت نشان داده شده در دمای مشخص براساس جدول استاندارد مربوطه نبود و یا مقدار مقاومت در دماهای مختلف تغییری نکرد، قطعه معیوب بوده و باید تعویض شود، لازم است بدانید که در این تست نزدیک به ۱۰ درصد از خطا نیز مجاز می باشد.

تیم فنی ۲۲ شرقی پیشنهاد می کند که اگر دارای دانش کافی و تخصص در این زمینه هستید می توانید با هریک از سنسورهایی که در خودروها به کار رفته، کار کرده و تست و خطایی را انجام دهید در غیر این صورت اقدام به بررسی، عیب یابی و یا رفع عیب تنها باعث می شود که سنسور خراب تر شده و به طور کلی عملکرد خود را از دست بدهد که به دنبال آن خرابی برخی قطعات دیگر نیز اتفاق می افتد.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

آموزش های فنی خودرو | ۳ نشانه مایع سوخته گیربکس یا جعبه دنده و علت آن

mortazavi

فناوری هایپر اسکرین خودرو بنز چه عملکردی دارد؟

mortazavi

۷ دلیل برای سابیدگی و پارگی زودرس لاستیک خودروها

mortazavi

نظر دهید.