مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

انواع سنسور در خودرو | سنسور باتری در خودرو و نحوه عملکرد آن

انواع سنسور در خودرو | سنسور باتری در خودرو و نحونه عملکرد آن

Electronic Battery Sensor یا سنسور EBS که به سنسور الکترونیکی باتری در خودرو معروف است. (EBS) ضمن در نظر گرفتن اثرات پیری باتری، اطلاعات قابل اطمینان و دقیقی در مورد وضعیت باتری های سربی اسید ۱۲ ولت ارائه می دهد. با ارائه این اطلاعات مربوطه، EBS امکان پیاده سازی سیستم مدیریت بهینه انرژی الکتریکی (EEM) را در خودرو فراهم می کند و از فناوری های صرفه جویی در سوخت و CO2 مانند شروع / توقف، حرکت یا بازیابی پشتیبانی می کند. در ادامه همراه باشید تا با نحوه عملکرد باتری در خودرو بیشتر آشنا شویم….

معرفی سنسور باتری در خودرو یا سنسور EBS

بسیاری از خودروهای مدرن دارای سنسور جریان باتری هستند. همچنین ممکن است به آن سنسور مدیریت باتری یا مانیتور یا فقط سنسور باتری گفته شود. اغلب، روی پایانه منفی باتری یا روی کابل نصب می شود.

نحوه عملکرد سنسور الکترونیکی باتری در خودرو

جریان را به داخل و خارج از باتری اندازه گیری می کند. حسگر همچنین ممکن است ولتاژ ، وضعیت شارژ و وضعیت سلامت باتری (پیری) را کنترل کند. در برخی از خودروها حتی دمای باتری را اندازه گیری می کند. سنسور الکترونیکی باتری (EBS) جریان ولتاژ و دمای باتری های سربی اسیدی ۱۲ ولت را با دقت بسیار زیادی اندازه گیری می کند. الگوریتم تشخیص وضعیت باتری (BSD) که در EBS ادغام شده است، وضعیت فعلی و پیش بینی شده شارژ و عملکرد باتری را از این پارامترهای پایه محاسبه کرده و اثرات سلامت باتری را نشان می دهد. این اطلاعات به واحد کنترل سطح بالاتر منتقل می شود، به عنوان مثال: سیستم مدیریت انرژی الکتریکی (EEM) در صورت لزوم سیستم اقدامات مناسبی را برای اطمینان از برق رسانی به لوازم جانبی که برای ایمنی مهم یا حیاتی هستند و برای اهداف دیگر انجام می شود، اجرا می کند. به حداکثر رساندن عمر باتری با اجتناب از تخلیه عمیق یا حمایت از سوخت و فن آوری های صرفه جویی در دی اکسید کربن مانند شروع / توقف، حرکت سریع یا بازیابی را انجام می دهد. کامپیوتر خودرو از ورودی های (BCM یا PCM) برای تنظیم دقیق ولتاژ سیستم شارژ، سرعت حو سایر پارامترها برای بهره وری بهتر سوخت و طول عمر بیشتر باتری استفاده می کند. این سیستم Power یا Battery Management System یا BMS نام دارد. اگر سیستم تشخیص دهد که باتری در حال ضعیف شدن است، ممکن است برخی از لوازم جانبی الکتریکی (کاهش بار) مانند سیستم هدایت کننده، فرمان گرم شده، صندلی های گرم شده و غیره را خاموش کند تا در مصرف باتری صرفه جویی شود. در این حالت، کامپیوتر یک پیام هشداردهنده روی صفحه ابزار نمایش می دهد.

مطالعه بیشتر  بلو درایو با هدف بهبود مصرف سوخت و کاهش آلایندگی در خودروها
سنسور باد لاستیک در خودرو ( TMPS)

عملکرد سنسور باتری در خودروهای دارای قابلیت Stop Start بسیار مهم است، زیرا سیستم مدیریت باتری باید مطمئن شود که باتری به اندازه کافی برای راه اندازی مجدد خودرو شارژ شده است. اگر شارژ باتری کم است، ویژگی Stop Start غیرفعال است. جریان سیستم شارژ نیز اغلب در خودروهایی با ویژگی Stop Start بیشتر است. به همین دلیل، در برخی از وسایل نقلیه، اگر سنسور قطع شده یا باتری تعویض شده است، ممکن است تا چند وقت دیگر ویژگی Stop Start کار نکند، تا زمانی که کامپیوتر (BCM یا PCM) دوباره پارامترهای باتری را یاد بگیرد.

بسیاری از مشکلات الکتریکی، از جمله مشکلات مربوط به سنسور جریان باتری، می تواند ناشی از شل شدن یا خوردگی پایانه های باتری یا رطوبت / خوردگی اطراف سنسور باتری باشد. برای عملکرد صحیح، سنسور باتری باید تمیز و خشک باشد همچنین پایه های آن محکم باشد.

انواع سنسور در خودرو | سنسور باتری در خودرو و نحونه عملکرد آن | باتری الکترونیکی در خودرو | مقالات فنی خودرو | انواع سیستم های هوشمند در خودرو
انواع سنسور در خودرو | سنسور باتری در خودرو و نحونه عملکرد آن | باتری الکترونیکی در خودرو | مقالات فنی خودرو | انواع سیستم های هوشمند در خودرو

مشکلات سنسور باتری

شایع ترین مشکل زمانی است که خاک، رطوبت یا اسید باتری وارد سنسور شده و باعث آسیب یا کوتاه شدن آن می شود. به عنوان مثال: در برخی از خودروهای BMW، باتری در محفظه جانبی در صندوق عقب قرار دارد و نشت آب به باتری می تواند به سنسور آسیب برساند. بی ام و آن را سنسور باتری هوشمند یا IBS می نامد. یک IBS ناموفق شناخته شده است که باعث ایجاد انواع مشکلات الکتریکی از جمله عدم شروع به کار می شود. سنسور باتری یک دستگاه شکننده است و هنگام سرویس یا برداشتن باتری نیز می تواند آسیب ببیند. همچنین وجود مشکل در این سنسور می تواند به صورت یک کد بر روی نمایشگر ظاهر شود.

مطالعه بیشتر  عملکرد کاتالیزور در خودرو چگونه است؟
سنسور سرعت خودرو

اگر خودرو دارای سنسور جریان باتری باشد و لوازم جانبی اضافی الکتریکی مستقیماً به پایانه منفی باتری متصل شوند، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود، زیرا جریان الکتریکی سنسور جریان باتری را دور می زند و خواندن آن دقیق نخواهد بود. در بسیاری از خودروها، خرابی سنسور باتری می تواند باعث کار نکردن سیستم Stop / Start شود.

تست و بررسی سنسور باتری

روشهای تشخیصی چندین سازنده خودرو را بررسی شده که همه آنها متفاوت هستند. برخی نیاز به اندازه گیری مقاومت بین پایه های سنسور دارند، برخی دیگر توصیه می کنند از ابزار اسکن برای آزمایش سنسور استفاده شود، در برخی از اتومبیل ها، با استفاده از ابزار اسکن  یک مکانیک می تواند وضعیت شارژ (SOC)، وضعیت سلامت و سایر پارامترهای باتری را بررسی کند. می توانید روش تشخیص مناسب را در دفترچه راهنمای سرویس خودرو خود مطالعه کنید.

در صورت وجود اشکال در سنسور باتری، اولین قدم این است که به صورت دیداری آن را از نظر خوردگی، ترک، آسیب فیزیکی، خرابی پایانه های باتری یا اتصالات کابل باتری، پین های خورده اتصال دهنده یا سیم های خراب بررسی کنید. اگر لوازم جانبی الکتریکی اضافه شده است که مستقیماً با دور زدن سنسور باتری به ترمینال منفی متصل می شوند، این نیز ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند. در نهایت نیاز است که برای رفع مشکلات این چنینی و البته سرو کار داشتن با سنسورها و حسگرهای مختلف در خودرو با یک فرد متخصص و حرفه ای در این زمینه کمک گرفته شود تا از بروز هر گونه آسیب جدی به سیستم خودرو و ایجاد هزینه های بیشتری جلوگیری شود.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

موتور باکسر خودرو چیست؟

mortazavi

قطعات مهم خودرو | آشنایی با سیستم گرمایشی خودرو (Car Heating System)

mortazavi

لگ توربو چیست؟ و نحوه رفع آن به چه صورت است!

mortazavi

1 نظر

محمدسعیدمومنی فوریه 13, 2022 at 8:08 ب.ظ

چراسنسورباتری روی قطب مثبت نصب نمیشه؟

پاسخ

نظر دهید.