مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه مقالات فنی

اگر با سطح مایع خنک کننده کم رانندگی کنید چه اتفاقی می افتد؟!

اگر با سطح مایع خنک کننده کم رانندگی کنید چه اتفاقی می افتد؟! رانندگی با مایع خنک کننده کم | علائم پایین بودن مایع خنک کننده | نشانه های کم بودن مایع خنک کننده

موتورهای بنزینی، موتورهای دیزلی، خودروهای هیبریدی و حتی خودروهای الکتریکی به طور طبیعی گرما ایجاد می کنند. هنگامی که از بخاری ماشین خود استفاده می کنید، مقداری از این گرما برای راحتی شما به داخل کابین هدایت می شود. با این حال، اکثر گرما باید به روش دیگری مدیریت شود. برای اطمینان از اینکه موتور در دمای کارکرد بهینه باقی می ماند، خودروی شما به مایعی به نام ضد یخ یا خنک کننده موتور متکی است. رانندگی با مایع خنک کننده کم می تواند باعث شود موتور شما بیش از حد داغ شود، که معمولاً برای موتور، وسیله نقلیه و سفر شما مشکل ایجاد می کند!

اثرات خنک کننده کم در خودرو

رانندگی با مایع خنک‌کننده کم می‌تواند به بخش‌های خاصی از خودروی شما آسیب برساند که ممکن است نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشد. در اینجا مواردی وجود دارد که در صورت رانندگی با مایع خنک کننده کم ممکن است اتفاق بیفتد.

ممکن است موتور شما بیش از حد گرم شود

مایع خنک کننده به خروج گرما از موتور کمک می کند. بنابراین، بدون مایع خنک‌کننده کافی، موتور ممکن است بیش از حد گرم شود یا از کار بیفتد. استفاده مداوم از موتور بیش از حد گرم می تواند منجر به آسیب دائمی شود، مانند جوش خوردن پیستون به سیلندرها.

باد کردن واشر سر سیلندر

می دانید که این اتفاق برای موتور شما خبر بدی است! مایع خنک‌کننده پایین گاهی اوقات باعث می‌شود که واشر سر روی بلوک موتور شما باد کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است متوجه دود ساطع شده از موتور یا لوله اگزوز، کاهش قدرت، صدای تق تق موتور یا کاهش بازدهی شوید.

ماشین ممکن است خاموش شود

برخی از خودروها دارای سیستم ایمنی هستند تا به طور خودکار موتور را قبل از متحمل شدن آسیب قابل توجه خاموش کنند که ممکن است به دلیل خنک کننده کم اتفاق بیفتد. در حالی که این ممکن است شما را از تعمیرات گسترده ناشی از گرمای بیش از حد موتور نجات دهد، بسته به مکانی که در حال رانندگی هستید هنگام خاموش شدن موتور، این اتفاق می تواند بسیار خطرناک باشد.

مطالعه بیشتر  اقساط 30 ماهه برای خرید خودروهای چینی

خودرو در زمستان و دانستنی های مهم آن: آشنایی با سیستم گرمایشی خودرو (Car Heating System)

علائم خنک کننده کم

علائم پایین بودن مایع خنک کننده بسته به میزان کم ضدیخ خودرو می تواند متفاوت باشد. برخی از خودروها ممکن است پیام «بررسی مایع خنک‌کننده» را روی نمایشگر اطلاعات خودرو نشان دهند. اگر چراغ خنک کننده شما روشن است، ممکن است متوجه برخی از این موارد عجیب و غریب نیز بشوید.

سنج دمای بالا نزدیک یا در حالت قرمز است.

یکی از نشانه های کم بودن مایع خنک کننده، علامت یا گِیج دمای بالا روی داشبورد است. این گیج طوری طراحی شده است که به شما بگوید چه زمانی موتور خیلی داغ می شود. اغلب، گیج باید نزدیک مرکز نمادهای H و C باشد. اگر گیج نزدیک به H است، موتور خود را خاموش کنید و برای تعمیر به یک میکانیکی نزدیک محل خود ببرید. سطح مایع خنک کننده کم

عملکرد نادرست سیستم تهویه مطبوع

هنگامی که از گرمای وسیله نقلیه خود استفاده می کنید، مایع خنک کننده به تنظیم جریان هوای گرم به داخل کابین کمک می کند. اگر مایع خنک کننده کم است و تهویه مطبوع شما کار می کند، ممکن است متوجه شوید هوای گرم از دریچه های تهویه مطبوع خودرو شما می آید.

احساس بویایی غیر عادی از تهویه یا زیر کاپوت

هنگامی که مایع خنک کننده در خودرو نشت می کند، ممکن است بوی شیرینی را در تهویه مطبوع یا زیر کاپوت خود مشاهده کنید. این به این دلیل است که ضد یخ حاوی گلیکول است، مایعی شیرین و چسبناک که برای کمک به تنظیم نقطه انجماد و جوش آب استفاده می شود. در حالی که بوهای عجیب و غریب ممکن است نشانه ای از مشکلات خودرو باشد، اما همیشه یک شاخص واضح نیست. اگر مشکوک هستید که سطح خنک کننده پایینی دارید، بهتر است به تکنسین های حرفه ای خودرو مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر  قفل گازی ماشین و پدیده فلوت کردن چیست؟

بیشتر بدانید: موارد مهم نگهداری خودرو در فصل زمستان

سنسور سطح خنک کننده شما معیوب است.

گاهی اوقات، روشن شدن چراغ خنک کننده ممکن است به دلیل معیوب بودن سنسور سطح مایع خنک کننده باشد. اگر این سنسور خراب شود، می‌تواند باعث روشن شدن چراغ خنک‌کننده شود، حتی اگر سطح ضدیخ پایینی نداشته باشید.

عوامل از دست دادن مایع خنک کننده

برخلاف روغن موتور، که می‌توان آن را تا ۳۰۰۰ – ۵۰۰۰ مایل به طور مکرر تعویض کرد، معمولاً لازم نیست مایع خنک‌کننده را مرتباً بررسی و تعویض کنید. در واقع، از آنجایی که مایع خنک‌کننده در یک سیستم بسته کار می‌کند، نباید کم شود مگر اینکه نشتی وجود داشته باشد، در این صورت باید برای خدمات و تعمیرات رادیاتور به کارشناسان خودرو مراجعه کنید.  نشانه های کم بودن مایع خنک کننده

چند راه متداول وجود دارد که در آنها مایع خنک کننده ممکن است نشت کند:

  • نشتی خارجی از شیلنگ های رادیاتور، اتصالات بین شیلنگ ها یا از خود رادیاتور
  • نشتی درپوش رادیاتور به دلیل وجود مهر و موم معیوب روی درپوش که در آن مایع خنک کننده تحت فشار می تواند نشت کند.
  • نشتی های داخلی که ممکن است مایع خنک کننده از مکان هایی مانند واشر سر موتور نشت کند
    اگر مشکوک هستید که وسیله نقلیه شما نشتی مایع خنک کننده دارد، برای یک بازرسی جامع سیستم، به تعمیرگاه خودرو نزدیک خود مراجعه کنید. چه سنسور سطح خنک‌کننده معیوب داشته باشید یا یک نشتی داخلی،مشکل سطح پایین خنک‌کننده را تشخیص داده می شود و تعمیرات لازم برای رفع مشکلات این چنینی نیز اعمال خواهد شد.
5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

این دو مدل خودرو باب سلیقه مردم نبود!

mortazavi

سیستم تعلیق فعال چیست و چه تفاوتی با سیستم تعلیق معمولی دارد؟

mortazavi

بررسی یک نمونه کد خطای خودرو | کد P0442 (علائم، علل و نحوه رفع آن)

mortazavi

نظر دهید.