مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

سرویس های ضروری خودرو کدام سرویس ها هستند؟

سرویس های ضروری خودرو کدام سرویس ها هستند؟ چک لیست سرویس خودرو | سرویس های دوراه ای خودرو | زمان سرویس خودرو | نگهداری و سرویس خودرو 

سرویس های ضروری خودرو کدام سرویس ها هستند؟

سرویس های ضروری خودرو در بحث تعمیرات و نگهداری دارای اهمیت زیادی هستند. شما ابتدا باید سرویس های دوره ای خودرو را خوب بشناسید و بعد به سراغ شیوه سرویس ها و یا کیفیت آنها بروید. البته باید به این نکته توجه ویژه ای داشت که زمان سرویس خودرو به شدت مهم است زیرا اگر این کار در مدت زمانی استاندارد خود انجام نشود می تواند آسیب های زیادی به ماشین وارد کند. اما در نهایت نگهداری و سرویس خودرو و رسیدگی اساسی برای طولانی شدن عمر مفید آن بسیار مهم است.
همه رانندگانی که نگران حفظ سلامت فنی خودروشان هستند این سوال را دارند که سرویس های فنی خودرو در چه زمان هایی باید انجام شود؟ و چه ویژگی باید داشته باشد؟ شورای مراقبت از اتومبیل (*Car Care Council) سال ۲۰۱۷ برای آموزش عمومی رانندگان لیستی را منتشر نمود که سرویس های ضروری خودرو محسوب می شده اند.

جدا از اینکه که شما چه خودرویی دارید؟ سرویس‌های دوره‌ای از مسائلی هستند که حتما باید در خودرو انجام شود. مهم نیست که شما چه خودرویی دارید و یا مدل آن چیست؟ سرویس های ضروری خودرو حتما باید انجام شود. توجه داشته باشید که سرویس های دوره‌ای خودرو فقط منحصر به تعویض روغن موتور و یا فیلتر‌ها هوا خودرو نیستند و تعداد سرویس های ضروری بیشتر از دو سرویس است.

تعویض روغن موتور

موتور خودرو نقش اساسی در حرکت ماشین ایفا می کند. موتور دارای قسمت های فلزی و متحرکی است و همچنین دارای حرارت بالای ناشی از احتراق سوخت در موتور باعث می شود که روغن موتور در این میان از اهمیت زیادی برخوردار باشد و کارکردهای زیادی داشته باشد. وظایف اصلی روغن موتور عبارت اند از:

  • روان‌کاری و کاهش اصطکاک و فرسایش قسمت‌های متحرک موتور
  • کارکرد بهینه قطعات متحرک موتور در دما‌های مختلف
  • کمک به کاهش حرارت موتور خودرو
  •  جذب ذرات حاصل از سایش قطعات و ذرات معلق حاصل از سوخت

بعضی رانندگان با اطلاع داشتن از نقش مهم روغن موتور در حفظ سلامتی و افزایش عمر موتور باز هم در هنگام مراجعه به تعویض روغنی ها بدون اطلاع داشتن از نوع روغن موتورها و کاربرد آنها صرفا به خارجی بودن برند کفایت می کنند و همان گزینه را می خرند. انتخاب روغن موتور نامناسب برای موتور به شدت مضر است. بررسی کد خطای P0351 و علت به وجود آمدن آن در خودرو!

تعویض لاستیک خودرو

  • از آن جایی که تایر‌ها از مهم‌ترین بخش‌های خودرو محسوب می‌شوند باید در حفظ سلامت آنها به شدت کوشا باشیم.  اکثر رانندگان تعویض لاستیک خودرو را به موقع انجام نمی‌دهند و این امر باعث می شود که آسیب های جدی به خودرو و سرنشینان آن وارد شود. اگر در تهیه لاستیک بی دقت باشید ممکن است که در وسط جاده لاستیک شما بترکد و مشکل اساسی برایتان به وجود بیاید و لذت سفر را کم کند.عوامل زیادی در عمر مفید مفید تایر تاثیر دارند مثل:
  • شرایط آب و هوایی و رانندگی
  • سبک رانندگی شما
  • راه‌ها و جاده‌های محل رانندگی‌تان
  • کیفیت لاستیک
  •  انجام سرویس‌های منظم دوره‌ای

امروزه خودروها تنوع زیادی دارند و با توجه به این تنوع لاستیک ها نیز در انواع گوناگون عرضه می شوند. تعدادی از رانندگان قیمت ارزان لاستیک برای شان مهم است و برخی هم سایز و رینگ و پهنا را قابل اهمیت می دانند. دقت کنید فقط بعضی از لاستیک‌ها هستند که هر چهار فصل می توانید از آنها استفاده کنید و در مقابل بعضی دیگر هم صرفا برای فصل زمستان کاربرد دارند. اگر به به مشخصات فنی مثل:روش‌های ساخت، شماره‌های حک شده روی آن‌ها و ویژگی‌های فنی مختلف دقت نکنید به وجود آمدن مشکل برایتان بسیار قابل پیش بینی است.

کاهش مصرف سوخت ماشین

اگر می خواهید یک انتخاب مناسب برای لاستیک مورد نیاز خودرویتان داشته باشید پیشنهاد می کنیم که حتما قبل از تهیه راجب آن تحقیق کنید. البته از آن جایی که لاستیک ارتباط مستقیمی با سطح زمین دارد و در حفظ تعادل ماشین و همچنین جان سرنشینان نقش مهمی نیز ایفا می کند سرویس آن از سرویس ها ضروری خودرو به حساب می آید.

مطالعه بیشتر  روغن از اگزوز شما خارج می شود؟ علت آن چیست؟

زمان تعویض لاستیک خودرو

اگر می خواهید زمانی را برای تعویض لاستیک خودرو در نظر داشته باشید باید علاوه بر ضخامت رویه‌ لاستیک که از طریق نوار شاخص فرسودگی آج‌ها (نشانگر تعویض لاستیک)  بررسی می شود، عمر لاستیک‌ها، وجود شکاف یا بریدگی در کنار لاستیک، برآمدگی و ورم بر روی لاستیک، لرزش فرمان و ساییدگی تایرها را در نظر بگیرید.

تعویض فیلتر هوت خودرو

زمانی که شما در خودرو می نشینید و استارت می زنید تا زمانی که خودرو را خاموش می کنید فیلتر هوا باید در بهترین حالت ممکن کار کند. دلیل این امر این نکته است که فیلتر هوا تاثیر زیادی بر احتراق دارد و بازدهی و کارایی موتور را به شدت افزایش می دهد. اصلی ترین وظیفه فیلتر هوا، پالایش گرد و غبار و آلودگی است که به سیستم  موتور آسیب می رساند و هوای کافی برای احتراق صحیح را از موتور می گیرد. کاهش مصرف سوخت و افزایش چشمگیر کارایی خودرو از تاثیرات احتراق مناسب پیشرانه ماشین است. اما با کیفیت‌ترین فیلتر‌های هوا هم تاریخ مصرف دارند و برای مدت زمان طولانی نمی‌توانند کیفیت خود را حفظ کنند. فیلتر هوا نقش مهمی در عملکرد خودرو دارد و استفاده شما از فیلتر هوای بی‌کیفیت می‌تواند منجر به مشکلات جدی مکانیکی در طول مدت زمانی طولانی شود.

همچنین می توانید از دانستنی های خودرویی بخوانید عنوان: صکادرات در رانندگی چیست؟ و در رانندگی چه کاربردی دارد؟

برای کاهش حرارت و دمای بالای موتور، علاوه بر روغن موتور مناسب، داشتن یک سیستم خنک‌کننده مطمئن همراه با مایع خنک کننده با کیفیت ضروری است. برای داشتن عملکرد مداوم و پایدار موتور خودرو، واجب است که گرمای بیش از حد ایجاد شده از محفظه موتور خارج شود. چرا که حرارت تولید شده می‌تواند موجب تغییر شکل یا حتی ذوب قطعات موتور گردد. وظیفه سیستم خنک کننده موتور خودرو نگهداری دمای موتور، در دمای عملیاتی مناسب است. ازسوی دیگر کاهش دمای بیش از اندازه محفظه موتور در برخی موارد موجب ایجاد مشکلاتی می‌گردد.

سرویس سیستم خنک کننده خودرو

اگر می خواهید دمای موتور را کاهش دهید باید علاوه بر روغن موتور مناسب یک سیستم خنک‌کننده و مایع خنک کننده با کیفیت نیز داشته باشید.
اگر می خواهید موتور عملکرد مداوم و پایدار داشته باشد حتما باید گرمای بیش از حد ایجاد شده از محفظه موتور خارج شود. زیرا این میزان از حرارت تولید شده می‌تواند باعث تغییر شکل یا حتی ذوب قطعات موتور شود. بهتر است بدانید وظیفه اصلی  سیستم خنک کننده موتور خودرو نگهداری دمای موتور در شرایط مناسب است. کاهش دمای بیش از اندازه محفظه موتور در برخی موارد باعث می شود که مشکلاتی در عملکرد موتور ایجاد شود. زمان سریویس خودرو را مخصوصا در قسمت موتور به هیچ عنوان عقب نندازید زیرا اگر این مسئله تبدیل به یک مشکل شود می تواند هزینه زیادی را برای شما داشتخه باشد.

مطالعه بیشتر  علائم روی کیلومتر شمار خودرو چه کاربردی دارد؟

سیستم برف‌پاک کن خودرو

همه ما می دانیم که اگر همه قطعات خودرو به درستی وظیفه خود را انجام دهند ماشین به صورت کاملا صحیح عمل می کند. بر خلاف تصور بیشتر رانندگان برف پاک کن نیز نیاز به سرویس های منظم دارد. برف پاک‌کن یکی از مهم‌ترین مسائل برای افزایش ایمنی در هنگام بارش برف یا باران بشمار می آید. اهمیت برف پاک کن از این جهت است که امکان دید مناسب را در فصل‌های بارانی و یا هنگام گرد و غبار بـرای راننـده فراهم می‌کنـد. نبودن این ابزار کاربردی منجر به برهم خوردن دید راننده و به وجود آمدن تصادف خواهد شد. فکر نکید که استفاده از برف پا کن بیشتر برای وسایل نقلیه جاده‌ای است مثل: خودرو‌های سواری، کامیون و اتوبوس بلکه وجود برف پاک کن در قطار، کشتی، هواپیما‌ها و حتی شاتل فضایی نیز مورد استقاده قرار می گیرد.بیشتر بدانید: علائم خرابی و علت شنیدن صدا از بلبرینگ چرخ کدام موارد هستند؟

اگر بخواهیم تعریفی از برف پاک کن ارائه دهیم می توان گفت: برف پاک کن یک سیستم الکتریکی به شمار می آید که وظیفه‌ اصلی آن، پاک کردن شیشه‌ جلو از گرد و غبار، باران و برف است. البته بهتر است بدانید در شیشه‌ عقب و حتی چراغ‌های برخی خودرو‌ها هم برف پاک کن وجود دارد. سیستم برف پاک کن به صورت کلی ساختار پیچیده‌ای ندارد و تنها از چند قطعه تشکیل شده‌ است:

  • دو عدد قطعه مکانیکی یعنی موتور برقی و چرخ دنده کِرْمی (worm) به منظور تامین نیرو
  • مجموعه رابط مکانیکی به منظور انتقال نیرو
  • تیغه‌های پاک‌کننده شیشه
  • آب پاش

تعویض باتری خودرو

همه ما با شنیدن کلمه باتری ماشین به یاد کاربرد این قطعه می افتیم که برای استارت زدن و روشن کردن خودرو است. اما بر خلاف تصور عموم وظیفه باتری فقط مربوط به استارت اولیه و راه‌اندازی خودرو نیست. باتری خودرو دائم در سیستم الکتریکی ماشین قرار دارد تا کارایی همه سیستم‌های خودرو را افزایش دهد.
با پیشرفت هر روزه تکنولوژی آپشن‌ها و مصرف‌کننده‌های مختلف برای راحتی بهتر و البته کنترل الکترونیکی همه سیستم ها مورد استفاده قرار می گیرد.
وظیفه اصلی باتری خودرو ذخیره انرژی الکتریکی و تامین نیاز‌های برقی خودرو است. طبیعی است که توان باتری به مرور زمان کم شود. وجود خوردگی در قطب‌های باتری مسئله ای است که باید فورا نسبت به رفع آن و یا در صورت خرابی کامل باتری نسبت به تعویض آن اقدام شود. رانندگان باید به این نکته توجه داشته باشند که نگهداری  وسرویس خودرو راهکاری است تا از هزینه های زیاد تعمیر جلو گیری شود.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

جدیدترین تکنولوژی های خودرو و ویژگی های آن

mortazavi

چگونه رنگ خودروی تان مثل روز اول بدرخشد؟

Sajjad Amanian

نکات فنی خودرو | مفاهیم مرتبط با دیفیوزر عقب در خودرو

mortazavi

نظر دهید.