مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

آیا سرعت سنج خودروی شما کار نمی کند؟ (بررسی موارد و راه حل های مفید)

سرعت سنج خودرو کار نمی کند؟ (بررسی موارد و راه حل های مفید) نشانه های خرابی سرعت سنج خودرو | خراب شدن سرعت سنج خودرو | علائم رایج خرابی سرعت سنج خودرو | دانستنی های خودرو

سرعت سنج در خودرو یکی از مواردی است که به شما سرعت مشخص در هر مسیری را ارائه می دهد و البته خراب شدن آن نیز شما از مشخص کردن میزان سرعتی که در حین رانندگی دارید،محروم میکند. راهنمای زیر به شما در درک اصول عملکرد سرعت سنج کمک می کند و در صورتی که سرعت سنج وسیله نقلیه شما علائم ناراحت کننده ای از خود نشان دهد، شما را در جهت درست راهنمایی می کند.

سرعت سنج چگونه کار می کند؟

به بیان خیلی ساده، سرعت سنج وسیله ای است که سرعت حرکت وسیله نقلیه را با دقت بالایی اندازه گیری می کند. برای چندین دهه، وسایل نقلیه از هر نوع استانداردی با سرعت‌سنج داشبورد عرضه می‌شدند. در ادامه مطلب فنی خودرویی و نکات آموزشی به بررسی انواع رایج سرعت سنج خودرو می پردازیم…

سرعت سنج کابلی

اکثریت قریب به اتفاق سرعت سنج های اولیه طراحی کابلی داشتند. اکثر این سیستم‌ها از یک کابل انعطاف‌پذیر استفاده می‌کردند که به یک چرخ دنده متصل می‌شد که توسط شفت خروجی گیربکس هدایت می‌شد. در انتهای مخالف کابل سرعت سنج، آهنربایی وجود داشت که در یک حالت استوانه ای شکل می چرخید. میدان مغناطیسی حاصل در خود این قطعه استوانه ای، سرعت را به حرکت درآورد. چرخش این قطعه سرعت سوزن متصل شده را اندازه گیری می کرد و در نتیجه به رانندگان امکان خواندن دقیق سرعت وسیله نقلیه خود را می دهد.

سرعت سنج الکترونیکی

وسایل نقلیه مدرن اکنون به استفاده از سرعت سنج های الکترونیکی متکی هستند. این سرعت‌سنج‌ها از یک سنسور سرعت استفاده می‌کنند که نبض‌های دندانه‌های دنده را که در سمت خروجی گیربکس خودرو نصب شده است، تشخیص می‌دهد. این پالس‌ها توسط ماژول کنترل وسیله نقلیه تفسیر می‌شوند که سپس یک سیگنال مرتبط را به نمایشگر اطلاعات خودرو ارسال می‌کند.

مطالعه بیشتر  اطلاعات فنی خودرو | سیستم هشدار عبور ترافیک عقب یا (RCTA) در خودرو

ضربان پالس تشخیص داده شده توسط سنسور سرعت خودرو با افزایش شتاب افزایش می یابد و در نتیجه سیگنال ارائه شده به ماژول مربوطه تغییر می کند. به همین ترتیب، کاهش سرعت باعث واکنش معکوس در مورد ضربان سنسور سرعت می شود.

آیا سرعت سنج خودروی شما کار نمی کند؟ (بررسی موارد و راه حل های مفید) نشانه های خرابی سرعت سنج خودرو | خراب شدن سرعت سنج خودرو | علائم رایج خرابی سرعت سنج خودرو | دانستنی های خودرو 
سرعت سنج خودرو کار نمی کند؟ (بررسی موارد و راه حل های مفید) نشانه های خرابی سرعت سنج خودرو | خراب شدن سرعت سنج خودرو | علائم رایج خرابی سرعت سنج خودرو | دانستنی های خودرو

دلایلی که نشان می دهد سرعت سنج شما کار نمی کند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که سرعت سنج خودرو ممکن است از کار بیفتد. در زیر تعدادی از رایج ترین علل ریشه ای مشکلات مربوط به سرعت سنج آورده شده است.

  • سنسور سرعت آسیب دیده یا معیوب
  • سیم کشی سنسور سرعت آسیب دیده
  • صفحه نمایش اطلاعات داشبورد، صفحه نمایشگر، صفحه عقربه ها، صفحه نشانگرها (Compromised instrument cluster)
  • عملکرد ناموفق ECU

نحوه تعمیر سرعت سنج خراب

قبل از اینکه بتوان تعمیر سرعت سنج را انجام داد، ابتدا باید علت اصلی مشکل آن را مشخص کرد. عملکرد سنسور سرعت و یکپارچگی مدار را می توان از طریق استفاده از یک مولتی متر یا ابزار اسکن پیشرفته تایید کرد.

یک بازرسی ساده همچنین می‌تواند در هنگام تلاش برای تشخیص مشکل مربوط به سرعت‌سنج سودمند باشد. سنسور سرعت خودرو و همچنین سیم‌کشی و کانکتورهای مربوط به آن باید از نظر علائم آسیب یا خراب شدن بررسی شوند. همچنین می توان عملکرد صفحه نمایشگر اطلاعات را مشاهده کرد. در بسیاری از موارد، متوجه می‌شوید که یک حالت عقربه مانند سرعت‌سنج در حال پریدن است، یا اینکه خرابی به صورت متناوب رخ می‌دهد.

اگر تشخیص داده اید که سنسور سرعت خودرو شما معیوب است، تعویض آن ضروری است. این به سادگی شامل برداشتن بست نگهدارنده سنسور آسیب دیده، کشیدن سنسور از سوراخ آن و جایگزینی سنسور مورد نظر است. اما اگر تخصص فنی در این زمینه ندارید بهتر است از یک میکانیک حرفه ای کمک بگیرید.

سیم کشی که قبلا توسط فرد دیگری انجام شده و یا تا به حال هیچ تعمیری بر روی آن انجام نشده و مدت زمان زیادی از آن می گذرد نیز می توانید یکی از موارد خرابی سرعت سنج خودروی شما باشد. در هر صورت این موارد باید توسط میکانیک و تعمیرکاران خودرو بررسی شوند.

مطالعه بیشتر  دانستنی های مهم خودرو | اگر راننده ای حرفه ای هستید این موارد را انجام نمی دهید!

اگر مشخص شد که سرعت سنج خودروی شما معیوب است، حذف صفحه نمایشگر اطلاعات خودرو ضروری است. این اغلب شامل حذف اجزای سخت افزار مرتبط است. سپس می‌توان یک نمایشگر اطلاعات جدید خریداری کرد، یا آن را توسط یک میکانیک حرفه ای تعمیر کرد.

در صورت مشکوک شدن به خرابی ECU، تشخیص های بیشتر باید مطابق با اصول و راهنمای دفترچه خودرو انجام شود.

اگر سرعت سنج کار نمی کند، آیا هنوز هم می توانید ماشین خود را رانندگی کنید؟

از نظر فنی، رانندگی با یک وسیله نقلیه با سرعت سنج غیرقابل استفاده امکان پذیر است. با این حال، انجام این کار توصیه نمی شود. بدون راه حل جایگزین آماده، نمی توانید سرعت وسیله نقلیه خود را تشخیص دهید. این نه تنها خطرناک است، بلکه در صورت مشاهده توسط ماموران راهنمایی و رانندگی نیز تخلف حساب شده و جریمه ای برای آن در نظر گرفته می شود.

آیا می توانید به جای آن از تلفن خود به عنوان سرعت سنج استفاده کنید؟

همه گوشی های هوشمند مدرن مجهز به GPS هستند. در نتیجه، تلفن شما می تواند موقعیت مکانی خود و همچنین سرعت حرکت خود را به طور دقیق نمودار کند. تعدادی از افراد با توسعه اپلیکیشن های ردیابی سرعت، به این دانش دست یافته اند.

در صورت خراب شدن سرعت سنج خودرو، از یک برنامه ردیابی سرعت مانند برنامه های محبوب Speedometer Speed ​​Box (برای آیفون) یا GPS Speedometer (برای اندروید) می توان برای کنترل سرعت خودروی خود استفاده کرد. بسیاری از برنامه های مشابه دیگر (رایگان و پولی) وجود دارند که همین هدف را به انجام می رسانند.

با این حال، رانندگان باید احتیاط کنند که برنامه هایی با این ماهیت همیشه کاملاً دقیق نیستند. بنابراین، بهتر است تا زمانی که مشکلات سرعت سنج وسیله نقلیه شما حل شود، از چنین برنامه هایی فقط به عنوان گزینه کمکی استفاده کنید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب مرتبط

خودرو هیبرید خفیف چه مزیت هایی دارد؟ 

mortazavi

مقالات فنی خودرو | هدآپ چیست و نحوه عملکرد آن (Head-Up Display)

mortazavi

ماساژور صندلی خودرو و شیوه عملکرد آن

mortazavi

نظر دهید.