مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

فوت وفن خودرویی | ریختن آب در رادیاتور ماشین! اقدامی غلط یا درست!؟؟

فوت وفن خودرویی | ریختن آب در رادیاتور ماشین! اقدامی غلط یا درست!؟؟ ریختن آب در رادیاتور پراید | وجود آب در رادیاتور خودرو | آب در رادیاتور به جای مایع خنک کننده

این یک سوال پرطرفدار است که آیا می توانید به جای مایع خنک کننده، آب در رادیاتور خودرو بریزید!؟ این سوال را افرادی می پرسند که در مواقع اضطراری دسترسی به مایع خنک کننده ندارد و آب را بهترین جایگزین می دانند، به هرحال در این مطلب از نکات فنی و آموزش خودرو از سایت خبر خودرو ۲۲ شرقی به طور کامل شرح خواهیم داد که آیا می توان چنین اقدامی را انجام داد یا خیر!؟

چه اتفاقی می افتد اگر از آب به جای خنک کننده استفاده کنید؟

در اکثریت قریب به اتفاق موارد، به طور کامل بی خطر است که سیستم خنک کننده وسیله نقلیه خود را با آب، در صورت اضطراری پر کنید. با این حال، قبل از انجام این کار، مهم است بدانیم که آب هیچ حفاظت از یخ را ارائه نمی دهد و همچنین در دمای پایین تر از ضدیخ جوش می آید.

بنابراین، آب باید فقط به عنوان یک جایگزین موقت برای مایع خنک کننده استفاده شود. سیستم خنک کننده وسیله نقلیه باید به محض این که تمام نشت های اساسی، تعمیر شده باشد، با خنک کننده مناسب دوباره پر شود. عدم جایگزینی آب موجود در رادیاتور، با مایع خنک کننده مناسب، می تواند به یک سری از مسائل نگران کننده منجر شود. اطلاعات فنی خودرو با موضوع مفید و کاربری بررسی سطح مایع خنک کننده موتور! اگر زیاد باشد چه می شود!؟ کلیک کنید و بخوانید!

در طول دوره های طولانی، استفاده از آب می تواند منجر به رشد سابیدگی در یک سیستم خنک کننده وسیله نقلیه شود. همانطور که این خوردگی همچنان بدتر می شود، مسائل مربوط به گرمای بیش از حد می تواند به عنوان ذرات از مخزن های خنک کننده زنگ زدگی و محدود کردن رادیاتور ها مورد استفاده قرار گیرد. هنگامی که این چرخه خوردگی شروع می شود، می تواند بسیار دشوار باشد، که منجر به بروز مشکلات می شود.

آب نیز باید از یک موتور قبل از شروع هوای سرد تخلیه شود، زیرا آب هیچ حفاظتی در مقابل یخ زدگی ندارد. هنگامی که آب یخ میزند، حجم آن گسترش می یابد، حجم قابل توجهی که بزرگتر از زمانی که در حالت مایع آن است. بنابراین برای استفاده های طولانی تر توصیه نمی شود.

اگرچه آب با هر نوعی که وجود دارد، هرگز برای استفاده در یک سیستم خنک کننده موتور طراحی نشده است، برخی از انواع آب برای چنین کاربردی از دیگر موارد مناسب تر هستند که می توان در صورت در دسترس بودن آنها را به شکل ترکیبی تهیه کرد.

مطالعه بیشتر  تکنیک های فنی و آموزشی خودرو | 6 نشانه خرابی دریچه گاز 

استفاده از آب شیرین معمولی برای چنین اهداف باید اجتناب شود. آب شیرین حاوی مواد معدنی متعدد است که باعث فرسایش برخی از قطعات خواهد شد. بنابراین، استفاده از آب شیرین در یک سیستم خنک کننده موتور می تواند منجر به ایراد شود و به نوبه خود، میتواند گاها باعث بالا رفتن دما شود.

به منظور اجتناب از مسائل ارائه شده توسط آب شیرین، آب خالص باید به عنوان یک جایگزین، در مواقع ضروری استفاده شود. با این حال، اگر چنین محصولاتی به راحتی در دسترس باشند، می توان از آب مقطر یا بطری استفاده کرد.

از انواع آب در گونه های زیر استفاده کنید:

  • آب تصفیه شده
  • آب سبک شده یا (Soft Water)
  • آب مقطر

اما از چنین آب هایی استفاده نکنید:

  • آب شیر یا آب معمولی
  • آب چشمه یا رودخانه!
فوت وفن خودرویی | ریختن آب در رادیاتور ماشین! اقدامی غلط یا درست!؟؟ ریختن آب در رادیاتور پراید | وجود آب در رادیاتور خودرو | آب در رادیاتور به جای مایع خنک کننده 
فوت وفن خودرویی | ریختن آب در رادیاتور ماشین! اقدامی غلط یا درست!؟؟ ریختن آب در رادیاتور پراید | وجود آب در رادیاتور خودرو | آب در رادیاتور به جای مایع خنک کننده

آیا ماشین فقط با آب در رادیاتور بیش از حد گرم می شود؟

طبیعتا می دانیم که وقتی صحبت از مایع خنک کننده یا همان ضد جوش می شود، منظور این است که این مایع در شرایط خنک سازی رادیاتور بهتر عمل میکند و البته بالعکس نیز در روزهای سرد زمستانی نقش یک ضد یخ بسیار خوب را ایفا میکند، اما در مقابل اینها، آب نمی تواند چنین وظیفه ای را از خود نشان دهد و به شکل سریعتری به نقطه جوش یا انجماد می رسد که البته به نسبت مایع خنک کننده تفاوت جزئی دارد اما همان اندک تفاوت نیز می تواند مشکل آفرین باشد.

در حالی که چنین کاری ممکن است در سرعت های معمولی آشکار نباشد، رانندگان باید از این واقعیت اطلاع داشته باشند که یک موتور در هنگام استفاده از آب خالص در سیستم خنک کننده به اندازه کافی محافظت نمی شود. اما اگر با سطح مایع خنک کننده کم رانندگی کنید چه اتفاقی می افتد؟!

آیا باید روی موتورم آب بریزم تا خنک شود؟

هنگامی که یک موتور بیش از حد گرم می شود، در بیشتر مواقع رانندگان بر روی آن آب می ریزند تا به اصطلاح به سریع خنک شدن آن کمک کنند اما این موضوع را در نظر داشته باشید که ضرر این کار بسیار بیشتر از فواید آن است و در دراز مدت تاثیرات خود را نشان خواهد داد.

مطالعه بیشتر  دانستنی های خودرو | تشخیص واقعی کیلومتر شمار دستکاری شده

دلیل این امر کاملاً ساده است. فلز، مانند آن چیزی که بلوک و سرسیلندر موتور را می سازد، هنگام گرم شدن منبسط می شود. پس از خنک شدن، این فلز به حالت عادی خود بر میگردد.

هنگامی که گرمایش یا سرمایش تدریجی اتفاق می افتد، فلز می تواند این نوسانات را حفظ کند. از طرف دیگر گرمایش یا سرد شدن سریع می تواند باعث ترک خوردن سطوح فلزی در یک یا چند مکان شود.

ریختن آب خنک روی موتوری که بیش از حد گرم شده است، یکی از دلایل اصلی آسیب ناشی از شوک حرارتی است. خنک شدن ناگهانی ناشی از ریختن آب روی موتور باعث می شود بلوک و سرسیلندر آن به سرعت منقبض شوند.

بیشتر اوقات، این منجر به ایجاد یک یا چند ترک در اجزای ساختاری حیاتی موتور می شود. تعمیر چنین آسیبی می تواند بسیار پرهزینه باشد و حتی می تواند از ارزش کلی خود وسیله نقلیه نیز فراتر رود.

فوت وفن خودرویی | ریختن آب در رادیاتور ماشین! اقدامی غلط یا درست!؟؟ ریختن آب در رادیاتور پراید | وجود آب در رادیاتور خودرو | آب در رادیاتور به جای مایع خنک کننده
فوت وفن خودرویی | ریختن آب در رادیاتور ماشین! اقدامی غلط یا درست!؟؟ ریختن آب در رادیاتور پراید | وجود آب در رادیاتور خودرو | آب در رادیاتور به جای مایع خنک کننده

شکل صحیح پر کردن ایمن خنک کننده در رادیاتور با آب

اگرچه آب می تواند برای بالا بردن سیستم خنک کننده وسیله نقلیه در صورت اضطراری استفاده شود، در صورتی که تلاش برای تکمیل چنین کاری انجام شود، چندین مرحله خاص باید انجام شود. مراحل زیر، زمانی که به دنبال آن هستید، به شما کمک می کند تا آب را به رادیاتور موتور خود اضافه کنید.

۱- اجازه دهید موتور خنک شود

آب هرگز نباید به یک موتور گرم اضافه شود. برعکس، باید قبل از تلاش برای بالا بردن سیستم، موتور خود را به دمای محیط تبدیل کنید.

۲- برداشتن درپوش رادیاتور

با موتور خنک شده، شما اکنون می توانید درپوش را بردارید اما دقت داشته باشید که این قسمت داغ نباشد تا موجب سوختگی نگردد. ممکن است با این برخورد نیز برخورد کنید پس پیشنهاد می کنیم این مطلب را هم بخوانید: رایج ترین موارد خرابی شیلنگ رادیاتور

 ۳ – اضافه کردن آب

آب باید به آرامی به هر سیستم خنک کننده اضافه شود، به طوری که هوا به همان اندازه که ممکن است از سیستم نیز خارج شود. همچنین به علامت هایی که بر روی مخزن مایع خنک کننده وجود دارد دقت کنید و مقدار کمتر یا خیلی بیشتر از آن آب نریزید.

اکنون می توانید ماشین را روشن کرده و بعد از کمی مکث شروع به حرکت کنید، دقت داشته باشید که اضافه کردن آب به رادیاتور یک انتخاب موقتی است و به هیچ عنوان توصیه نمی شود که در دراز مدت از این مورد استفاده شود.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

رله استارت ماشین چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

mortazavi

میل لنگ خودرو چه نقشی در سیستم فنی ماشین دارد؟

mortazavi

نشانه های مهم برای زمان بازدید از سیستم ترمز خودرو

mortazavi

1 نظر

الهام آگوست 8, 2022 at 4:02 ب.ظ

ممنونم
خیلی روان و کاربردی

پاسخ

نظر دهید.