مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

روغن موتور پایه گیاهی چیست؟

روغن موتور پایه گیاهی | گیاهی تترا | ایرانول | تاثیر روغن گیاهی در خوردگی اجزای موتور | گیاهانی مناسب روغن موتور گیاهی چه گیاهانی هستند؟

روغن موتور پایه گیاهی از فناوری های مهم امروزه بشمار می آید. روغن موتور سبز رنگ از مواردی است که بیشتر شما عزیزان فکر می کنید یک روغن موتور طبیعی می باشد. روغن موتور ایرانول با سال ها است که بیشتر در زمینه روغن های غیر گیاهی فعال است. روغن موتور گیاهی تترا از موارد موفق این فناوری بشمار می آید. متاسفانه قسمت زیادی از آلودگی هوا به وسیله تولیدات نفتی و روغن های روانکار پایه نفتی پیش می آید. البته این فناوری روی قیمت روغن موتور هم تاثیر زیادی دارد.

در فرایند تولید این روغن ها از افزودنی هایی استفاده می شود که خطرات بسیار زیستی دارد و دلیل آن افرودنی های خاص آن می باشد. روغن موتور ایرانول یکی از مصادیق این گونه روغن موتورها می باشد. اما در کنار روغن های پایه نفتی روغن موتور پایه گیاهی نیز وجود دارد که به دلیل تجدیدپذیر بودن در طبیعت، جایگزین بسیار مناسبی برای روغن های پایه نفتی بشمار می آید. ساختار این روغن ها طوری است که با محیط زیست سازگاری بالایی دارند و به راحتی و با سرعت بیشتری نسبت به روغن های پایه نفتی تجزیه می شوند که در حفظ محیط زیست مسئله ای مهم می باشد.

ایده اولیه تولید روغن های پایه گیاهی به اواخر جنگ جهانی دوم باز می گردد. اما عملی کردن آن در سال ۱۹۹۱ شروع شد و تولید آن در مقیاس گسترده شکل گرفت. بهتر است بدانید با گذشت حدود ۳۰ سال از شروع تولید روغن های پایه گیاهی عمده ای از بازار را شکل می دهند. دقت داشته باشید روغن موتور سبز رنگ به معنای گیاهی بودن آن نیست.

چند درصد از روغن های پایه گیاهی در بازار از گیاهان تولید می شوند؟

در هنگام خرید نسبت به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشید که روغن های پایه گیاهی موجود در بازار صددرصد از روغن های گیاهی تشکیل نشده اند و فقط درصد خاصی از آنها را روغن های پایه گیاهی تشکیل می دهد. البته این درصد نیز باید طبق نظر کارشناسان و دارای استانداردهای لازم باشد زیرا در غیر این صورت سیستم فنی خودرو شما آسیب می بیند.

علت اصلی ترکیب روغن های گیاهی با روغن های سنتتیک (Synthetic) و معدنی (Mineral) در این نکته است که اگر مولکول های روغن های پایه گیاهی در شرایطی با دماهای بالا قرار بگیرند شکسته می شوند و خاصیت خود را به طور کلی از دست می دهند. همین موضوع باعث شد که روغن های پایه گیاهی را با روغن های سنتتیک و معدنی که دارای پایه نفتی و افزودنی هایی (Additive) دارند، ترکیب کنند تا در دماهای بالا خاصیت روانکاری خود را از دست ندهند. امروزه در شرکت های تولید روغن موتور گیاهی تترا و تبدیل به یک اصل شده است.

مطالعه بیشتر  این علائم به شما کمک می کند که بفهمید پایه های موتور خودرو بد نصب شده است!

سال ها قبل ۲۲ درصد روغن های پایه گیاهی در فضاهایی که دارای دمای بالایی می توانستند خاصیت خود را حفظ کنند. اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی امروزه حدود ۳۰ درصد از این روغن ها توانایی تحمل فضاهایی با دمای بالا را دارند.

خودروهای هیبریدی خفیف

در قسمت های دیگر خودرو که روغن دمای بالایی ندارد سهم حضور روغن های پایه گیاهی افزایش پیدا می کند. اگر بخواهیم مثالی در این مورد بزنیم می توان گفت در قسمت هایی که دمای عملکردی روغن بالا نیست سهم روغن های پایه گیاهی به حدود ۸۰ درصد افزایش می یابد. تشخیص روغن های پایه گیاهی امروزه تبدیل به یک دغدغه اساسی رانندگان شده است.

متاسفانه خیلی از خریداران در هنگام خرید فقط به روغن موتور سبز رنگ به عنوان یک روغن گیاهی نگاه می کنند که بسیار اشتباه است. برای تشخیص روغن موتور گیاهی استاندارد می توانید از بوی آن اصل بودنش را تشخیص دهید که آیا فراورده های نفتی در آن به کار رفته است یا نه؟ دقت داشته باشید که بوی روغن های پایه گیاهی با روغن های دیگر تفاوت خاصی دارد و شما می توانید به راحتی اصل بودن آن را تشخیص دهید.

تاثیر روغن گیاهی در خوردگی اجزای موتور

بعضی از ویژگی های این نوع روغن ها باعث می شود در مقابل خوردگی اجزایی که با آنها در تماس هستند از خود مقاومت خوبی نشان دهند. افرادی که از روغن موتور گیاهی تترا استفاده کرده اند به احتمال زیاد تا به با این مسلئله بر خورد داشته اند. ما در ادامه مطلب به تاثیرات روغن گیاهی نسبت به عدم خوردگی قطعات می پردازیم.

  1.  سبکی روغن موتور پایه گیاهی باعث می شود این روغن ها در دماهای بسیار پایین در حالت مایع باقی بمانند و عمل روانکاری را در بهترین حالت ممکن انجام دهند.
  2. چسبندگی بالای این روغن ها باعث می شود به دیواره سیلندر و پیستون ها بچسبند تا این بخش ها حتی وقتی که موتور خودرو برای حرکت های طولانی در فاصله های بسیار زیاد قرار می گیرد دچار آسیب نشود.
  3. مولکول های کوچکتر در این روغن میل زیادی به شکسته شدن در این روغن ها بسیار کمتر است و همین مسئله باعث می شود در اثر آلوده شدن با سوخت و مایعاتی که در موتور قرار دارد کمتر اسیدی شوند و به دنبال آن خوردگی بسیار کمی نیز در موتور ماشین ایجاد ایجاد شود.
مطالعه بیشتر  تمام شدن صفحه کلاچ خودرو چقدر زمان می برد؟

دقت داشته باشید هر ۳ ویژگی که ذکر شد باعث می شود روغن به کار رفته بلافاصله پس از روشن شدن موتور به خوبی کار کند و مانع از پوسیدگی خوردگی اجزای موتور شود. همین موارد است که روی قیمت روغن موتور گیاهی تاثیر می گذارد.

سازگاری روغن های گیاهی با محیط زیست

روغن های پایه گیاهی دارای ویژگی هایی هستند که آنها را به روغن های سازگار با محیط زیست تبدیل می کند. این ویژگی ها عبارتند از:

  1.  انرژی لازم برای فرآوری این روغن ها کمتر است و همچنین در آنها از افزودنی های کمتری برای افزایش کارایی استفاده می شود.
  2.  تجزیه این روغن ها در هوای آزاد به نسبت روغن های پایه نفتی سریع تر صورت می گیرد و میزان تخریب محیط زیستی این روغن ها کمتر است.

مطلب پیشنهادی: تایرهای مسابقه ای دارای چه ویژگی هایی هستند؟

بهتر است بدانید قیمت روغن موتور گیاهی در بسیاری از موارد وابسته به میزان کیفیت مواردی است که ذکر شد. البته این موارد به عنوان مثال در روغن موتور ایرانول که دارای فراورده های نفتی است به هیچ عنوان تاثیر گذار نیست.

گیاهانی مناسب روغن موتور گیاهی

برای تولید این نوع از روغن ها باید در ابتدا گیاهانی مورد استفاده قرار می گیرند که نسبت به خودشان روغن زیادی در خود ذخیره می کنند. همین مسئله باعث می شود که دانه های سویا (Soybean) و گیاه کانولا (Canola) برای این کار مورد استفاده قرار گیرند. البته این گیاهان مورد اصلاح ژنتیکی قرار می گیرند تا نسبت به قبل توانایی تولید روغن بیشتر و افزایش خاصیت روان کنندگی را داشته باشند. اگر بخواهیم کانولا و سویا را با هم مقایسه کنیم می توان گفت روغن هایی که از کانولا تولید می شوند کارایی و خاصیت بهتری دارند. قیمت روغن موتورهایی که از کنولا تولید شده اند دارای اخلاف هستند.

بسیاری از کارشناسان روی این روغن ها آزمایش های اساسی انجام داده اند که متوجه شده اند که استفاده از این مدل روغن می تواند در استفاده از وسایل نقلیه باعث افزایش روانکاری و کاهش اصطکاک می شود که در فرایند رانندگی امری مهم بشمار می آید. شاید در نگاه اول فکر کنید که مثلا روغن موتور ایرانول هم دارای این ویژگی ها است اما از نظر کارشناسی روغن موتور پایه گیاهی می تواند سیستم فنی خودرو شما را در شرایط بهتری نگه دارد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

انواع اتاق خودروها را بشناسید

سجاد ناجی

رفع بوی سیگار در کابین خودرو

mortazavi

ساختار انواع بلوک سیلندر

mortazavi

1 نظر

نظر دهید.