مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

روغن موتور مناسب‌ برای تیپ‌های پژو ۲۰۶ و ۲۰۷i کدام نوع هستند!

روغن موتور تیپ‌های پژو 206 و 207i کدام نوع هستند! روغن موتور برای 206 | حجم روغن موتور 207i  | بهترین روغن موتور برای 206 | زمان تعویض روغن موتور 207

روغن موتور تیپ‌های پژو ۲۰۶ و ۲۰۷i کدام نوع هستند!

روغن موتور مناسب برای تیپ های پژو ۲۰۶ و ۲۰۷i پیدا کردنش کمی دشوار است. اگر می خواهید بهترین روغن موتور برای ۲۰۶ را پیدا کنید بهتر است کمی شناخت بیشتر نسبت به خودرو ۲۰۶ داشته باشید. خیلی از مالکان خودرو ۲۰۷ این دغدغه را دارند که زمان تعویض روغن ۲۰۷ چه زمانی است و چطور روغن موتور خوب را شناسایی کنیم؟ البته این موضوع نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است که حجم روغن موتور ۲۰۷i را باید به طور منظم چک کنید تا در اثر کم شدن آن آسیبی به سیستم موتور ماشین وارد نشود.

برای انتخاب روغن موتور مناسب‌ برای تیپ‌های پژو ۲۰۶ و ۲۰۷i پیشنهاد می کنیم که در ابتدا با تاریخچه شرکت پژو که از خودروسازان قدر فرانسوی است آشنا شویم.

 تاریخچه پژو

اگر بخواهیم صنعت خودروسازی را از ابتدا در ایران بررسی کنیم می توان گفت که خودروی ایران با پیکان انگلیسی شکل گرفت ولی با ورود پژوی فرانسوی رشد کرد. شرکت پژو در سال ۱۸۱۰ کار خودر را با ساخت آسیاب‌های قهوه، در شهر فرانش-کنته، شروع کرد و با تولید دوچرخه «گراند بای» در سال ۱۸۸۲ رسما وارد صنعت خودروسازی شد. اولین ماشین تولیدی خودروسازی پژو ( سه‌چرخ ) بود که در سال ۱۸۸۹عرضه شد و در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان دنیا شناخته می‌شود. البته ناگفته نماند که شرکت پژو یکی از زیرمجموعه‌های پژو سیتروئن ( گروه پی اس ای ) است. بخوانید: کم کردن روغن در هر هزار کیلومتر در سمند دوگانه موتور ملی!

دوستانی که کمی با تاریخ آشنایی دارند می دانند که دوران شکوفایی صنعت فرانسه بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شد و شرکت پژو توانست با خودروسازان بسیاری در دنیا تعامل کند. این تعامل با شرکت های بزرگی مثل: رنو، سیتروئن فرانسوی ولووی سوئد، میتسوبیشی ژاپن بود. اما با کمی برسی متوجه خواهید شد که یکی از سود آورترین قراردادهای پژو با همکاری با ایران خودرو بود.
شروع حضور پژو در ایران با مدل‌هایی مثل: ۴۰۵، ۴۰۴ و ۲۰۵ همراه بود بعد از آن با همگاری  پژو و ایران خودرو، خودروهای زیادی مانند: ۴۰۵ در ایران تولید و سپس وارد بازار شد.

پژو ۲۰۶

خودروی پژو ۲۰۵  بسیار موفق در بازار ظاهر شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت. اما طبق معمول این مسئله همیشه ادامه نداشت به همین دلیل جایگزین آن در اواخر دهه نود با کد ۲۰۶ در بازار معرفی شد. این مدل شروع طراحی جدید پژو بود که برای زمانی بیشتر از یک دهه باقی ماند.

در زمانی همه خودروسازان درگیر ساخت خودروهایی بودندکه ظاهری کسل کننده داشت ولی پژو با جسارتی که به خرج داد و ۲۰۶ را طراحی و روانه بازار کرد توانست توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. دولت فرانسه به دلیل اینکه درگیر برگزاری جام جهانی در آن سال بود توجهی برای رونق صنعت خودروسازی نداشت.
شرکت پژو به عنوان آخرین امید از ۲۰۶ در سال ۱۹۹۸ رونمایی کرد. این هاچ‌بک به طرز باورنکردنی از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار گرفت و همین مسئله باعث شد ۲۰۶ برای پژو به عنوان یک نجات دهده به نظر برسد. این خودرو در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ عنوان پرفروش‌ترین خودروی سال اروپا را کسب کند و در نهایت تبدیل شود به پرفروشترین خودرو شرکت پژو در یک قرن فعالیت آن. اکنون بیش از ۸٫۳ میلیون پژو ۲۰۶ در دنیا وجود دارد.

مطالعه بیشتر  بررسی روشن نشدن خودرو + راه حل های رفع مشکل

پژو ۲۰۶ از نظر فرم بدنه ای به عنوان یک خودروی سوپرمینی به حساب می آید. البته بهتر است بدانید پژو ۲۰۶ فقط در دو مدل هاچ‌‌بک و صندوقدار تولید نشده است، اما ۲۰۶ در مدل‌های استیشن، کروک، هاچ‌بک سه‌درب و پنج‌درب نیز به بازار عرضه شده است. کل دنیا برای پژو ۲۰۶ از ۱۳ نوع پیشرانه در حجم‌های ۱ لیتری، ۱٫۱ لیتری، ۱٫۴ لیتری، ۱٫۶ لیتری، ۱٫۹ لیتری و ۲ لیتری بنزینی و دیزلی استفاده می کنند که هر یک از این پیشرانه‌ها نیز کد و نام متفاوتی دارند. مشهورترین موتورهای بنزینی TU5 و TU3 است. اطلاع داشتن از این موارد باعث می شود شما شناخت عمیق تری نسبت به روغن موتور مناسب‌ برای تیپ‌های پژو ۲۰۶ و ۲۰۷i پیدا کنید. دلیل روغن سوزی خودرو چیست؟

تولید پژو ۲۰۶ تا سال ۲۰۱۲ ( با احتساب زمان تولید مدل ۲۰۶+ ) در فرانسه انجام می شد و تا سال ۲۰۱۶ نیز در آرژانتین ادامه پیدا کرد، اما الان فقط ایران است که پژو ۲۰۶ را تولید می کند.

 روغن موتور مناسب ۲۰۶ و ۲۰۷i

برای انتخاب بهترین روغن موتور مناسب برای تیپ‌های مختلف پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ مثل بقیه ماشین های دیگر باید ابتدا چهار شاخص اصلی روغن موتور مشخص شود که عبارت اند از:

  •  ویسکوزیته یا شاخص گرانوی روغن موتور SEA
  •   سطح کارایی روغن موتور با API
  •  فناوری ساخت روغن موتور
  • حجم روغن موتور مورد نیاز ( با تهویض فیلتر یا بدن فیلتر)

دفترچه راهنمای خودرو راهکار مطمئنی است تا بتوانید چهار ویژگی اصلی  روغن موتور را مشخص کنید البته این مسئله به شما کمک می کند تا روغن موتور برای ۲۰۶ یا ۲۰۷ را در بهترین حالت ممکن تهیه کنید. خودروی پراید در طول این سی سال عمر خود شاخص‌های متفاوتی داشته است. مشخص کردن روغن موتور مناسب این شاخص ها در هر خودرو پراید متفاوت است. خوشبختانه تیپ‌های مختلف پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷i با انواع مختلف پیشرانه‌ها همچون TU3 و TU5 روغن موتورشان دارای ویژگی‌های یکسانی است. البته دقت داشته باشید که برای تعویض، حتما حجم روغن موتور ۲۰۷i در نظر بگیرید و بعد اقدام به تعویض کنید.

مطالعه بیشتر  موتور باکسر خودرو چیست؟

مجله مگ پترونول تلاش کرد با دفترچه راهنمای خودرو پژو ۲۰۶ (هاچ‌بک و صندوق‌دار) و پژو ۲۰۷i در سالهای مختلف عرضه این خودرو در کشورمان کامل‌ترین مقاله در زمینه راهنمای انتخاب بهترین روغن موتور ۲۰۶ و ۲۰۷ در مدل‌ها و تیپ‌های مختلف با پیشرانه متفاوت را ارائه دهد.

 مهمترین نکات تعویض روغن موتور ۲۰۶ و ۲۰۷i

 اکثر دفترچه‌های راهنمای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷i در مورد تعویض روغن موتور در بخش‌های مختلف دفترچه نکاتی را گفته اند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. الته دقت داشته باشید که زمان تعویض روغن موتور ۲۰۷i به شدت مهم زیرا با توجه به حساسیت ساختار فنی این خودرو شما باید در شرایط استاندار آن را تعویض کنید. حتما بخوانید: علت نشت واشر کارتل روغن چیست!

رانندگی در شرایط سخت به چه معنا است؟ 

منظور از شرايط سخت رانندگی، یعنی رانندگی با توقف‌های كوتاه و مكرر، ترافيک سنگين شهری، حركت با دنده سنگين به مدت طولانی يا دورهای بالا، پيمايش كم، محيط آلوده به گردوغبار، اختلاف دمايی بيش از۴۵ درجه، استفاده از سوخت نامناسب و … که در این وضعیت نیاز است تعويض روغن موتور و فيلتر، در كاركرد كمتر از مقدار استاندارد در جدول دفترچه پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ انجام شود.

ميزان مصرف روغن موتور (كم كردن روغن موتور) در موتورهای TU چقدر می‌باشد؟

میزان استاندارد کم‌کردن روغن در موتورهای TU حداكثر ۰٫۳ ليتر در هر ۱۰۰۰ کیلومتر می‌باشد. ( البته در دفترچه‌های پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ در بخش بررسی سطح روغن این میزان حداکثر ۰٫۵ لیتر در هر ۱۰۰۰ کیلومتر نیز بیان شده است.)

روش بازرسی سطح روغن موتور چگونه است؟


خودرو را در سطح صاف قرار دهيد، موتور را روشن کنید تا گرم شود سپس موتور را خاموش کنید و بعد از ۵ دقيقه سطح روغن را به كمک نشانگر ســطح روغن روی داشبورد (در صورت وجود) و يا به وسيله ميله اندازه‌گيری سطح روغن (گیج روغن) اندازه بگيريد. روغن از اگزوز شما خارج می شود؟ علت آن چیست؟

در صورت عدم رانندگی با خودرو زمان مناسب تعویض روغن ؟ 

  • اگر خودرو شش ماه هیچ حرکتی نداشت حتما تعويض روغن موتور واجب است.
  • به هیچ وجه از روغن موتوری که بیشتر از ۳ سال از تاریخ تولید آن گذشته است نباید استفاده کنید.
  •  هیچ مکملی را به روغن موتور اضافه نکنید.
  •  تعويض روغن، نياز به تعويض درپوش فيلتر روغن نمی‌باشد.

روغن موتور مناسب‌ برای تیپ‌های پژو ۲۰۶ و ۲۰۷i شاید در نگاه اول تشخیص کار دشواری باشد اما شما می توانید با شناخت دقیق و صحیح از این موضوع به انتخاب دردست برسید که در نتیجه آن عمر مفید موتور خودرو شما افزایش یابد و در نتیجه آن هزینه های شما کاهش داشته باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

حجم موتور خودرو چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

mortazavi

آیا گرم کردن خودرو در جا باعث آسیب موتور می شود؟

mortazavi

سیستم ایربگ من یا افزایش کمکی ارتفاع خودرو (AIRBAGMAN)

mortazavi

نظر دهید.