مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

روشنایی سازگار و خودکار با محیط AFS در خودروها (Adaptive Front-lighting System)

روشنایی سازگار و خودکار با محیط AFS در خودروها (Adaptive Front-lighting System) سیستم AFS در خودروها | مزایای سیستم AFS خودرو | عملکرد سیستم AFS

روشنایی سازگار و خودکار با محیط AFS در خودروها (Adaptive Front-lighting System)  سیستم AFS در خودروها | مزایای سیستم AFS خودرو | عملکرد سیستم AFS

از جمله عواملی که باعث می شود خستگی در رانندگان بیشتر شود، رانندگی در مسافت های طولانی و مهمتر از همه رانندگی در شب است که خوب، طبیعتا میدان دید را کاهش می دهد. سیستمی که اخیرا بر روی برخی مدل ها از جمله مزدا نصب شده، سیستم روشنایی سازگار با محیط یا همان AFS می باشد که واکنش سریعی به سرعت خودرو، فرمان، سیستم چراغ های جلویی نور پایین و در نهایت به مقصدی که راننده قصد حرکت دارد، نشان می دهد. در ترکیب با چراغ‌های دیگر، این سیستم در مقایسه با چراغ‌های هالوژنی مسافت بیشتر و روشن‌تر را ایجاد می‌کند و میدان دید راننده را در اطراف پیچ‌ها و در تقاطع‌ها در هنگام رانندگی در شب بهبود می‌بخشد. این سیستم با عملکرد خودکار، توزیع پایدار نور را بدون تأثیر موقعیت خودرو ارائه می دهد. با حفظ محور روشنایی، این سیستم به جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای چشم دیگر رانندگان وسایل نقلیه مقابل نیز کمک می‌کنند، یا زمانی که موقعیت وسیله نقلیه بر روی یک دست انداز یا بالا رفتن از شیب تغییر می‌کند، هم واکنش سریعی دارد.

نحوه عملکرد AFS

همانطور که در ابتدای متن نیز گفته شد، این آپشن در خودروها AFS برای کاهش خطر تصادفات با ایجاد یک میدان دید خوب طراحی شده است. با این حال این سیستم محدودیت های خود را دارد و هیچ سیستم ایمنی یا ترکیبی از این سیستم ها نمی تواند از همه حوادث جلوگیری کند. این سیستم ها جایگزینی برای رانندگی ایمن و دقیق نیستند. لطفاً همیشه با احتیاط رانندگی کنید.

مطالعه بیشتر  دانستنی های جالب خودرو | تراز نبودن تایرها چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

بیشتر بدانید:  چراغ مه شکن + کابرد و نحوه عملکرد

سیستم‌های روشنایی سازگار ​​جلو (AFS) سعی می‌کنند چراغ‌های جلوی خودرو را به‌طور دینامیکی تنظیم کنند تا راننده دید بهینه در شب را بدون به خطر انداختن ایمنی سایر کاربران جاده داشته باشد. AFS از موتورهای پله ای برای کنترل زاویه چراغ جلو در زمانی که خودرو هدایت می شود یا جاده یکنواخت نیست، استفاده می کند. علاوه بر این، سیستم تطبیقی ​​سعی می کند از تابش خیره کننده مستقیم به وسایل نقلیه روبرو جلوگیری کند. از چراغ های جلو استفاده می کند که از مجموعه ای از LED ها تشکیل شده است. روشنایی سازگار و خودکار AFS

بسته به موقعیت خودروی مقابل، برخی از این LED ها به طور خودکار کم نور می شوند. به این ترتیب، در حالی که اطراف خودروی مقابل روشن است، سمت راننده کم نور می شود. AFS از حسگرهای تصویر برای تشخیص موقعیت خودروی مقابل استفاده می کند.

AFS (Adaptive Front-lighting System) دارای اجزای ساختمانی مختلف مانند:

  • درایورهای LED
  • مجموعه ای از ماتریس LED
  • موتورهای پله‌ای
  • سنسورهای تصویربرداری
  • MCU و غیره

تشکیل شده است. برای کنترل کردن تاثیرگذار شدت و جهت نور، باید سریعترین واکنش و کارایی را از خود نشان دهند.  عملکرد سیستم AFS

مزایای AFS برای خودروسازان

این طیف گسترده ای از عملکردها را می توان با نیازهای خاص هر خودروساز تطبیق داد. این عملکردهای جدید خواسته‌های دولت و کاربران برای بهبود ایمنی فعال در هنگام رانندگی در شب را برآورده می‌کنند. تمام این عملکردهای ایمنی فعال برای مشتری قابل مشاهده است. عملکردهای مختلف به طور خاص به استفاده از لامپ LED، هالوژن یا زنون مرتبط نیستند. اشکال مختلف پرتو توسط یک آینه گردان داخلی به دست می آید که ابعاد خارجی چراغ جلو را افزایش نمی دهد. در صورت بعید بودن یک خطا، روشنایی به طور خودکار به حالت نور کم معمولی باز می گردد. از این رو، خودروسازان داخلی و خارجی می توانند این سیستم را با بهبود هر چه بیشتر و رفع خطاهای احتمالی به یک آپشن فوق العاده برای مدل خودروها در نظر بگیرند که در کاهش تصادفات جاده ایی مخصوصا در شب تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

مطالعه بیشتر  سنسور باران در خودرو (Rain Sensor) و نحوه عملکرد آن

حتما بخوانید: نحوه کار سیستم نور بالای خودکار AHB

مزایای AFS برای رانندگان

از مزایای سیستم AFS خودرو می توان به این موضوع اشاره کرد که: روشنایی حالت رانندگی در بزرگراه به راننده ۱٫۷ ثانیه بیشتر فرصت می دهد تا با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت واکنش سریع خود را نشان دهد. حالت رانندگی در شرایط نامطلوب آب و هوایی مانند: شرایط بارانی یا برفی، با کاهش تابش خیره کننده، دید را بهبود می بخشد. همچنین این آپشن در خودروهاف شیب جاده را در نظر می گیرند و دائماً مناسب ترین و کارآمدترین نور را برای هر موقعیتی ارائه می دهند.

به عنوان نتیجه گیری مطلب، سیستم نورپردازی تطبیقی AFS  یا (Adaptive Front-lighting System)​​ می‌تواند نور خودرو را با شرایط داخلی و خارجی مانند سرعت خودرو، شرایط آب و هوایی یا شرایط جاده که برای ایمنی راننده و عابران پیاده ارزشمند است، تطبیق دهد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

برای آفرود به چه تجهیزاتی نیاز داریم ؟

سردبیر

مخزن سرریز مایع خنک کننده رادیاتور چگونه کار می کند؟

mortazavi

۶ نشانه زمان تعویض سیستم تعلیق، کمک فنر و پایه های خودرو!

mortazavi

نظر دهید.