مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

رله استارت ماشین چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

رله استارت ماشین | رله استارت خودرو | نصب رله استارت خودرو | تست رله استارت خودرو | قیمت رله استارت خودرو | رله استارت پراید

رله استارت ماشین از مهمترین اجزا در سیستم استارت بشمار می آید. نصب رله استارت خودرو کار آسانی نیست و باید به متخصص برای این موضوع مراجه کنید. تست رله استارت خودرو راه های مختلفی دارد. قیمت رله استارت خودرو بسیار مناسب است. رله استارت پراید در بازار بسیار زیاد خرید و فروش می شود.

استارت زدن خودرو یکی از معمولی کارهایی است که هر راننده ای در طول سال بارها آن را انجام می دهد. قطعاتی مثل رله استارت ماشین در این سیستم تاثیر بسیاری دارند اما خیلی به آنها توجه نمی شود. رله استارت (Start relay) یک دستگاه کوچک است که برای راه اندازی موتور استارت کاربرد دارد و شیوه عملکرد آن مثل کلید کنترل از راه دور است. رله استارت وظیفه دارد جریان کم برق سوییچ را به نیرویی بسیار زیاد در جهت راه اندازی موتور استارت تبدیل کند.

رله استارت و اتوماتیک استارت با هم ارتباط بسیار زیادی دارند. وظیفه این دو سیستم کنترل موتور استارت و شیوه عملکرد شروع حرکت خودرو است. دقت داشته باشید که قیمت رله استار خودرو در بسیاری از موارد وابسته به نوع ماشین می باشد. این موضوع حتی در مورد رله استارت پراید نیز صدق می کند.

وظیفه رله استارت ماشین

از نظر کارشناسی رله‌ها برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر نوسانات مختلف جریان برق استفاده می شوند. یکی از وظایف مهم رله استارت ماشین این است که به عنوان تکمیل کننده مدار یا قطع کننده مدار وارد در سیستم فنی ماشین وارد عمل شود.

رله استارت در واقع بین شیر برقی استارت و موتور استارت قرار می گیرد و جریانی که بین این دو قطعه وجود دارد را کنترل می کند. اگر رله استارت در مدار نباشد، سوییچ جریانی بیش از حد توانش دریافت می کند این مسئله باعث سوختی سیستم استارت می شود. بهتر است در زمان نصب رله استارت به قرار دادن آن در جای صحیح خود دقت کافی داشته باشید.

سیستم استارت خودرو

اگر رله استارت بسوزد موتور خودرو روشن نمی شود. سیستم استارت خودرو در ماشین میان سیستم های فنی که در ماشین وجود دارد بسیار گران قیمت است و بودن رله استارت باعث می شود این سیستم دیرتر دچار سوختگی شود. این موضوع حتی در مورد رله استارت پراید که از در میان سیستم های استارت، ارازن ترین ترین مدل را دارد نیز مسئله ای منطقی به نظر می رسد.

شیوه عملکرد رله استارت

در زمانی که شما کلید را در مغزی سوییچ می‌چرخانید در واقع حقیقت رله استارت شروع به فعالیت می کند. رله استارت در این شرایط به سرعت برق را به قسمت اتوماتیک استارت ارسال می کند و این قسمت هم جریان الکتریسیته را به سمت موتور استارت می فرستد. برقی که از رله استارت به قسمت اتوماتیک استارت ارسال پیدا می کند، یک نیروی بسیار کم است که صرفا برای فعال سازی سیستم استارت و در نهایت موتور خودرو کاربرد دارد.

مطالعه بیشتر  انواع مختلف سیستم تعلیق

قسمت اتوماتیک استارت خودرو برق مورد نیازش برای راه اندازی موتور را از باتری ماشین تامین می کند. دقت داشته باشید که در زمان تست رله استارت خودرو حتما از متصل بودن برق باتری اطمینان حاصل کرده باشید تا نتیجه آزمایش تان دقیق باشد.

محل قرارگیری رله استارت خودرو

محل دقیق قرارگیری رله استارت ماشین در هر خودرو متفاوت است. دلیل اصلی این تفاوت مختلف بودن ساختار خودرو با هم می باشد. با این وجود رله استارت به طور معمول در جعبه فیوز قرار دارد. این محل را همیشه در زمان نصب رله استارت خودرو به خاطر داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: چه علائمی نشان  میدهد که رله استارت خودرو خراب شده است؟

اگر برای پیدا کردن محل جعبه فیوز به مشکل خوردید بهتر است که این قسمت در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است. اما این قسمت در بعضی موارد در زیر کاپوت و یا قسمت زیرین فرمان می باشد. دقت داشته باشید که جعبه فیوز به طور معمول در سمتی نصب می‌شود که صندلی راننده در آنجا قرار دارد. رله استارت ماشین استوانه ای شکل است و با اندازه ان بزرگ می باشد و شما می توانید از روس پایه‌های سربی به راحتی آنها را شناسایی کنید. اطلاع داشتن از محل جعبه فیوز می تواند در زمان نصب رله استارت خودرو کمک بزرگی به شما کند.

نشانه های خرابی رله استارت خودرو

رله استارت هم مثل قطعات دیگر در خودرو احتمال دارد دچار خرابی شود. رله استارت قبل اینکه کاملا خاموش شود علائم قابل توجهی را از خود بروز می دهد. شما باید در صورت مشاهده هر کدام از علائم به سرعت به نزدیکترین تعمیرگاه مراجعه کنید تاخودروتان آسیب کمتری ببیند. شاید بتوانید تست رله استارت خودرو را انجام دهید اما برای تعمیر حتما به یک شخص متخصص مراجعه کنید. ما در ادامه مطلب به مهمترین علائم خرابی رله استارت خودرو می پردازیم.

استارت نخوردن خودرو

استارت نخوردن خودرو یکی از رایج ترین مشکلاتی است که برای هر راننده ای ممکن پیش بیاید. این پیش امدن این مشکل وابسته به عوامل بسیار زیادی است. یکی از مهمترین این عوامل خرابی سیستم استارت خودرو می باشد.

هنگامی که این سیستم دچار مشکل باشد هیچ جریانی از سمت سوییچ به اتوماتیک سیستم استارت انتقال پیدا نخواهد کرد و در نتیجه خودرو روشن نخواهد شد. اگر رله استارت ماشین خراب نباشد، صدای باید صدای کلیکی را شما در زمان چرخاندن سوییچ بشنوید که نشان از سالم بودن این سیستم است. یکی از راه های تست رله استارت خودرو برای اینکه از سالم بودن آن مطمئن شوید همین شنیدن صدای کلیک است.

مطالعه بیشتر  طراحی خودرو در ایران و چالش های آن

غیر فعال شدن

بعد از مرحله راه اندازی اولیه ماشین رله استارت و سیستم اتوماتیک با دی خاموش شوند تا سیستم استارت پیشنرانه بتواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد.

در صورت خاموش نشدن، بسیاری از قطعات سیستم استارت در معرض آسیب هایی جدی قرار می گیرند که برای شما هزینه های زیادی را به وجود می آورند. اگر رله استارت خودرو آسیب فیزیکی ندیده باشدو تحت تاثیر جریان الکتریکی قوی باشد خواهید دید که ایراداتی اساسی پیدا می کند.

فعال ماندن این سیستم به ور دائم باعث می شود که مدارهای سیستم استارت آسیب هایی اساسی ببنید. این آسیب ها می تواند در قیمت رله استارت خودرو تاثیر گذار باشد. دقت داشته باشید که بیشتر آسیب های فیزیکی در زمان نصب رله استارت خودرو پیش می آید.

نا منظم کار کردن

فعالیت مداوم اما نامنظم رله استارت می تواند زمانی شکل بگیرد که پایانه‌های این قطعه خوردگی هایی اساسی دارند. البته در مواقعی مواد آلاینده روی این پایانه ها رسوب می کنند هم سیستم دچار مشکل می شود. دقت داشته باشید که گرد و خاک دشمن همیشگی سیستم های الکترونیکی مثل رله استارت هستند.

اگر رله استارت در معرض دمای بسیار زیاد نیز قرار بگیرد دچار خرابی می شود که این مسئله می تواند به کل سیستم استارت خودرو آسیب برساند. گرد و خاک و دمای بسیار زیاد از عواملی هستند که باعث می شوند پایانه های رله استارت آسیب ببنید.

صدای ضربه

همان طور که گفتیم شنیدن صدای کلیک در زمان استارت زدن در واقع نشان دهنده وجود مشکل در باتری است. اما با وجود این مشکل همچنان اگر این صدای کلیک به را شما صورت مداوم شنیدید و در آن افزایش و کاهش شدت را تشخیص دادید این امکان وجود دارد که دله استارت دچار مشکلاتی اساسی شده باشد. تفاوت صدای کلیک را در زمان استارت زدن خودرو جدی بگیرید.

اگر صدای کلیک را از قسمت باتری شنیدید به احتمال زیاد ریشه این مشکل در آن قسمت می باشد. اما اگر صدای کلیک از قسمت کامپیوتر خودرو شنیده شد، این سیستم ریشه اصلی مشکل رله استارت است.

 

2/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

فلاش کردن رادیاتور خودرو چه فوایدی دارد؟

mortazavi

جوش آوردن خودرو و راه های رفع آن

mortazavi

خودروی چندگانه سوز و البته انعطاف پذیر، در رابطه با آن چه می دانید!؟

mortazavi

نظر دهید.