مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

۹ دلیل ایجاد صدا در هنگام چرخش فرمان

۹ دلیل ایجاد صدا در هنگام چرخش فرمان علت صدا در زمان چرخیدن فرمان | صداهای چرخش فرمان خودرو | صدای قولنج فرمان | رفع صدای تق تق جعبه فرمان | علت صدای تق تق هنگام دور زدن 

 سیستم فرمان را در مطالب متعددی از دسته مقالات فنی خودرویی ۲۲ شرقی مورد بحث قرار دادیم، اما همین سیستم، خودش از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هرکدام ممکن است با ایرادات و مشکلات متفاوتی نیز روبه رو شوند، تا به حال با این مشکل مواجه شده اید در زمان پیچاندن فرمان، سیستم فرمان صداهایی را  مانند: تق تق کردن، قولنج یا جیغ کشیدن از خود بروز دهد!!!! هر گونه مشکلی که از فرمان خودرو شنیده شود، نشان دهنده این است که در سیستم مرتبط با فرمان خودرو مشکلاتی رخ داده است که باید هرچه سریعتر برطرف شود. به طور کلی چرخیدن فرمان به خودی خود بعد از مدت زمانی ممکن است برخی قطعات را فرسوده کند که با ایجاد صداهای مختلفی خودش را نشان می دهد، شاید از نظر شما مشکل چندان بزرگی نباشد، اما نادیده گرفتن آن منجر به خرابی بیشتر این قطعات می شود. سیستم تعلیق و فرمان یک وسیله نقلیه همگی با هم کار می کنند تا فرمان بتواند تایرهای شما را بچرخاند. چرخاندن فرمان به مقدار زیادی مایع فرمان برقی و تسمه و پمپ سالم نیاز دارد. سپس، سیستم تعلیق به جذب فشار اضافی ناشی از چرخش کمک می کند. آن قسمت هایی که بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند شامل بازوهای کنترلی، سگدست یا (steering knuckle) فرمان و مفاصل توپ هستند.

رفع صدای تق تق جعبه فرمان

هنگامی که مشکلی در قسمتی از سیستم تعلیق یا فرمان وجود دارد، آنها در تحمل وزن سنگین خودرو دچار مشکل می شوند و نتیجه این می شود که آنها مشکلاتی را به وجود می آورند. اگرچه روغن کاری به حفظ طول عمر آنها کمک می کند، اما این قطعات در نهایت خراب می شوند. اولین علامت هشدار صداهایی هنگام چرخاندن فرمان یا رفع صدای تق تق جعبه فرمان مواردی است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

شماره ۱: بوشینگ خشک کار میکند …

پایه جلویی فرمان؛ چیزی به نام بوش پرشی که در بالای آن قرار دارد. هنگامی که بوش خشک می شود، چرخش فرمان، صدای جیر جیر ایجاد می کند. هر چه مدت بیشتری برای رفع این مشکل صبر کنید، این صداها بدتر می شوند.

مطالعه بیشتر  لیسه گیری خودرو چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

شماره ۲: خراب شدن جعبه فرمان

صدای جیغ در حین چرخش می تواند ناشی از داشتن مشکل در جعبه فرمان باشد. این صدا در هنگام رانندگی با سرعت کمتر قابل تشخیص است. گاهی اوقات خراب بودن تسمه یا پمپ پره ای نیز می تواند باعث این امر شود.

شماره ۳: کمک فنر و بست های خراب

کمک فنر و بست های شما می توانند مدت زیادی در وسیله نقلیه دوام بیاورند، اما در نهایت فرسوده می شوند و خراب می شوند. اولین نشانه صداهایی است که هنگام چرخش فرمان ایجاد می شود. اگر قطعات تعویض نشوند، خودرو نیز در حین پیچ ها شروع به جهش می کند.

شماره ۴: یاتاقان ستون فرمان فرسوده

اگر فرمان شما هنگام چرخش صدای بلندی ایجاد می کند، ایراد می تواند بلبرینگ بالایی خود ستون فرمان باشد. این می تواند باعث سابیده شدن قطعات پلاستیکی پشت برخی از چرخ های فرمان شود. این مورد بیان شده می تواند در هوای گرم بیشتر قابل توجه باشد چرا که که باعث می شود برخی از قسمت ها منبسط شوند. چطور از یخ زدگی ماشین در زمستان جلوگیری کنیم؟

شماره ۵: میله های اتصال

هنگامی که فرمان را می چرخانید، این میله های اتصال هستند که چرخ ها را قادر می سازند در پاسخ به فرمان شما حرکت کنند. شل شدن یا خراب شدن میله باعث ایجاد صدای تق تق یا کوبیدن می شود. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که فرمان خودرو را با سرعت کمتری بخواهید چرخش دهید.

9 دلیل ایجاد صدا در هنگام چرخش فرمان علت صدا در زمان چرخیدن فرمان | صداهای چرخش فرمان خودرو | صدای قولنج فرمان | رفع صدای تق تق جعبه فرمان | علت صدای تق تق هنگام دور زدن 
 ۹ دلیل ایجاد صدا در هنگام چرخش فرمان علت صدا در زمان چرخیدن فرمان | صداهای چرخش فرمان خودرو | صدای قولنج فرمان | رفع صدای تق تق جعبه فرمان | علت صدای تق تق هنگام دور زدن 

شماره ۶: اتصال توپی خراب

سگ دست فرمان و بازوهای کنترلی قادر به حفظ حرکت با کمک مفاصل توپی هستند. این مفاصل برای جلوگیری از خشک شدن خود نیاز به روغن کاری دارند. وقتی خشک می شوند، شروع به ایجاد صدا می کنند. همچنین اگر فرمان شما می لرزد مخصوصا در زمان ترمز گرفتن، اغلب مشکل ساز می شوند  و باید سریعا برطرف شوند.

مطالعه بیشتر  اطلاعات عمومی میکانیکی خودرو | 5 نشانه خرابی سنسور دمای خنک کننده در خودرو

شماره ۷: ایراد از بوش های بازویی کنترل

مانند همه بوش ها، بوش های بازوی کنترلی به مرور زمان فرسوده می شوند و در نهایت خراب می شوند. تمام سابیده شدن و پارگی باعث شکسته شدن و ترک خوردن آنها می شود. در حین چرخاندن چرخ فرمان خودرو نیز صدای خش خش یا صدای قولنج مانند در فرمان ایجاد می شود.

۸ – نشت مایعات فرمان

سیستم های فرمان برقی از یک مایع فرموله شده مخصوص برای روانکاری و انتقال فشار لازم برای حرکت نرم فرمان استفاده می کنند. این مایع از یک مخزن به سمت قفسه فرمان و پینیون یا جعبه فرمان جریان می یابد. اگر مایع فرمان برقی نشتی داشته باشد، بویژه هنگام چرخش صدا ایجاد می کند. سطح پایین مایع فرمان برقی معمولاً نشان دهنده نشتی است. صدای قولنج فرمان

شماره ۹: مخزن سیال فرمان مسدود شده است…

از دیگر مشکلات صداهای چرخش فرمان خودرو  که می توان به آن اشاره کرد این است که، مایع فرمان برقی در مخزن فرمان ذخیره می شود برای رسیدن به مخزن از یک فیلتر عبور میکند و این فیلتر در داخل مخزن برای تمیز نگه داشتن مایع وجود دارد. هنگامی که مخزن مسدود می شود، هنگام چرخش نیز صدا تولید می کند.

چگونه این مشکلات را رفع کنیم؟

این مشکل تقریباً در هر مکانی قابل تشخیص است. یک مکانیک حرفه ای می تواند به راحتی سیستم تعلیق و سیستم فرمان شما را بررسی کند تا ببیند چه چیزی باعث ایجاد صداها می شود. بر اساس تشخیص خود، آنچه را که باید تعمیر یا جایگزین شود، توصیه می کنند.

گاهی اوقات سیستم تعلیق شما ممکن است فقط به روغن کاری نیاز داشته باشد، اما زمانی که آنها در آنجا هستند، سایر قطعات فرسوده یا آسیب دیده به عنوان نیاز به تعمیر یا تعویض بررسی می شوند. پس در نتیجه، چنانچه از دانش فنی خودرویی برخوردار نیستید پیشنهاد می کنیم در صورت شنیدن صداهای غیر عادی چه از سیستم فرمان خود، چه از دیگر قطعات موجود حتما به یک میکانیک حرفه ای مراجعه کنید، دستکاری کردن هریک از قطعات به امید درست کردن نه تنها به حل مشکل کمک نمیکند بلکه باعث ایجاد خرابی های بیشتری نیز می شود.

 

4.4/5 - (8 امتیاز)

مطالب مرتبط

۱۱ علت کاهش قدرت خودرو هنگام شتاب گیری (موتورهای گازی و دیزلی)

mortazavi

چگونه ماشین های هیبریدی کار می کنند؟ (۵ بخش اصلی یک خودروی هیبریدی)

mortazavi

معرفی سیستم ترمز ABS + اجزای تشکیل دهنده آن

mortazavi

3 نظرات

نظر دهید.