مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

مزیت و عیب خودروهایی که دارای دیفرانسیل عقب هستند؟

در این مطلب ابتدا توضیح بسیار مختصری از دیفرانسیل ذکر خواهد شد و سپس در مورد دیفرانسیل عقب خودرو، مزیت های دیفرانسیل عقب خودرو، عیب های دیفرانسیل عقب خودرو در سایت اخبار خودرو ایران و جهان ۲۲ شرقی توضیحاتی ارائه می شوند که برای بالا بردن سطح دانش و آگاهی فنی خودروهای خود، پیشنهاد می شود تا پایان این مطلب همراه ما باشید…

 معرفی کوتاهی از دیفرانسیل خودرو 

خودروی در حال حرکت از قطعات کوچک و بزرگ بسیار زیادی تشکیل شده است و از جمله مهمترین اجزای خودرو، دیفرانسیل می باشد که در اصل باید تغییر جهت انتقال نیرو در خودرو را انجام دهد و این یکی از مهمترین وظایفی است که بر عهده دارد.

خودروهای دوگانه سوز و مهمترین معایب آنها

به عبارتی دیگر، دیفرانسیل این نقش را بر عهده دارد که نیروی مورد نظر را بین تمامی چرخ ها تقسیم کند که باعث شوند چرخ ها، حرکت کنند. نبود دیفرانسیل باعث می شود که چرخ ها قفل شوند. در ادامه به ذکر مزایا و معایب این قطعه پرداخته می شود.

  • مزیت های دیفرانسیل عقب خودرو 
  • معایب دیفرانسیل عقب خودرو 

قبل از پرداختن به مزایا و معایب این قطعه مهم، بهتر است بدانید که همه خودروها از سه نوع مختلف دیفرانسیل عقب برخوردار هستند که به صورت عقب، چهار چرخ و دیفرانسیل جلو می باشند و از قدیمی ترین نوع دیفرانسیل ها نیز می توان به دیفرانسیل عقب اشاره کرد که قدرت موتور را به محور عقبی خودرو انتقال می دهد و برای اولین خودروهایی که تولید می شدند نیز از این نوع دیفرانسیل استفاده می کردند.

دیفرانسیل عقب خودرو مزایا + معایب  | مزیت های دیفرانسیل عقب خودرو | عیب های دیفرانسیل عقب خودرو | دانستنی های خودرو | اخبار خودرو ایران و جهان 
دیفرانسیل عقب خودرو مزایا + معایب

مزیت های دیفرانسیل عقب خودرو 

البته هنوز هم اختلاف نظرهایی وجود دارد که دیفرانسیل عقب خودرو بهتر است یا دیفرانسیل جلو؟! اما به طور دقیق نمی توان پاسخی برای سوال مطرح کرد چرا که انواع مختلف دیفرانسیل دارای مزیت ها و معایب خاص خود نیز می باشند و نمی توان به صورت کلی نوعی را بسیار بهتر از نوع دیگر دانست!

اما از مزیت های دیفرانسیل عقب اگر بخواهیم بگوییم به این شکل است که، قطعات انتقال نیرو در بخش عقبی و جلویی خودرو تقسیم بندی شده اند و به همین دلیل وزن متعادلی بین این دو قسمت برقرار است و همین تقسیم وزن باعث می شود که شتاب گیری به محور عقب و به عنوان محرک در نظر گرفته شود و در زمان بالا رفتن چسبندگی تایرهای عقب، شتاب گیری بسیار بهتری نیز انجام می شود.

مطالعه بیشتر  7 نشانه خرابی واشر سر سیلندر در نکات عمومی و فنی خودرویی 

این نوع دیفرانسیل ها البته در بخش جلویی خودرو دارای پیچیدگی بسیار کمی هستند و زاویه فرمان گیری بسیار بهتری هم دارند که همین موضوع سبب می شود تا در مکان های کوچک بتوانند دورگیری خوبی داشته باشند و به اصطلاح فرمان خوش دست تر می باشد.

حتما بخوانید: همه چیز در مورد توربو شارژر

مزیت خودروهایی که دارای دیفرانسیل عقب هستند تنها در زمان شتاب گیری آنها نمی باشد و وجود این قطعه خود را در زمان ترمزگیری نیز نشان می دهد و به این صورت عمل می کند که به علت داشتن وزن بالا در تایرهای عقبی، از قفل شدن سریع آنها جلوگیری کرده و اگر در خودرو سیستم ترمز قوی تری نیز وجود داشته باشد بسیار به متوقف شدن خودرو در زمان کوتاه کمک میکند.

وجود دیفرانسیل عقب در خودروها باعث می شود بارگیری بسیار بهتری نیز رخ بدهد و در زمانی که خودرو بارهای سنگینی دارد کنترل کردن آن نیز با عملکرد بسیار مناسبی روبه رو خواهد شد.

همچنین وجود این قطعه نسبت به خودروهای دیفرانسیل جلو باعث می شود که تعمیر، سرویس و نگهداری آنها نیز به مراتب بهتر باشد و دیگر شاهد دردسر متصل کردن انواع قطعات نیز حذف خواهد شد. ضمن اینکه ثابت شده است استهلاک جلوبندی نیز به دلیل کاهش وزن بسیار کم شود.

در این مدل خودروها با چنین دیفرانسیلی، پیشرانه های قوی تری نیز می تواند قرار بگیرد اما در خودروهای دیفرانسیل جلو، تایرها و البته سیستم فرمان بر اثر فشار وزن و قطعات دیگر درگیر هستند نمی توان زیاد بر روی قرارگیری پیشرانه های قوی تر مانور داد. از دیگر مزیت های دیفرانسیل عقب این است که سیستم اطلاعات و اعلام آن به راننده به درستی انجام می شود.

دیفرانسیل عقب خودرو مزایا + معایب  | مزیت های دیفرانسیل عقب خودرو | عیب های دیفرانسیل عقب خودرو | دانستنی های خودرو | اخبار خودرو ایران و جهان 
دیفرانسیل عقب خودرو مزایا + معایب

معایب دیفرانسیل عقب خودرو 

همانطور که گفته شد تقسیم وزن بین محور جلو و عقبی خودرو یک مزیت محسوب شده و باعث متعادل شدن وزن خودرو در تمامی قسمت ها می شود. اما کم شدن وزن بر روی محرک این نوع را با مشکل مواجه می کند که نسبت به خودروهای دارای دیفرانسیل جلو، پیش فرمانی یا بکسوات به وجود می آید که در آن اگر در پیچ های تند و سریع قرار بگیرد باعث می شود که انتهای خودرو به سمت عقب کشیده شود.

مطالعه بیشتر  علت خرابی کولر خودرو

اما برای رفع این مشکل نیز راه حلی ارائه شده است که با قرار دادن یک سیستم کشش به شکل استاندارد این عیب در خودروهای دارای دیفرانسیل عقب تا حدودی رفع شوند.

پیچ خوردگی انتهای خودرو در وانت ها بیشتر مشاهده می شود چرا که در قسمت عقبی خودرو وزن کمتری وجود دارد و کنترل کردن خودرو در مسیرهایی با پیچ تند و همچنین مسیرهای لغزنده کاری دشوار است.

در برخی مدل خودروها که محور محرک عقب دارند، انتقال نیرو از موتور و گیربکس به چرخ های عقبی منتقل شود و این در حالتی است که پیشرانه در قسمت جلویی خودرو قرار داشته باشد و به واسطه میل گاردان این عمل انجام شود که حرکت این قطعه از زیر اتاق بوده و با وجود تونل گاردان در زیر این اتاق، می توان در کابین، فضای کمتری را مشاهده کرد. حال خودروهایی را تصور کنید که دارای موتور عقب می باشند و گاردانی در اتاق زیرین ندارند که کاهش فضا نیز بیشتر است و باعث بروز مشکل می شود و بیشتر در خودروهای اسپرت مشاهده می شود.

وقتی قطعات اضافی برای انتقال قدرت در خودروها زیاد باشند به خودی خود باعث بالا رفتن وزن خودرو می شود که در مقابل نیز، قطعاتی مانند گاردان و دیفرانسیل ها باید به طور خاص تری تحت مراقبت و نگهداری باشند تا در صورت استفاده با مشکل روبه رو نشوند.

همین روش اننقال قدرت که در این بخش ذکر شد باعث می شود قیمت خودرو نیز بالاتر برود و این در مقابل خودروهایی با دیفرانسیل جلو ۲ درصد بیشتر تلفات انرژی در زمان انتقال قدرت به چرخ ها را نیز دارد.

سخن پایانی:

لازم است ذکر شود که قطعه گاردان وظیفه دارد تا نیرو را از گیربکس به چرخ های عقب خودرو منتقل کند و این قطعه دارای حساسیت های بسیار زیادی است که بعد از مدت زمانی باعث لرزیدن خودرو هم خواهد شد و کم کم مشکلات دیگری نیز به دیفرانسیل منتقل می کند که تمامی این موارد ذکر شده در خودروهای دیفرانسیل جلو وجود ندارد و همین موضوع سبب شده تا در تولیدات خودروهای جدیدتر کمتر از دیفرانسیل عقب خودرو استفاده شود و این موضوع از نظر اقتصادی نیز بسیار به صرفه می باشد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

روغن سوزی موتور و عوامل ایجاد آن + راه حل های رفع مشکل

mortazavi

دلایل کار نکردن شیشه بالابر خودرو + راههای تعمیر آن

mortazavi

پلتفرم بدنه خودرو چیست؟

mortazavi

نظر دهید.