مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

دیفرانسیل جلو در خودروها + مزایا و معایب

دیفرانسیل خودرو در مباحث قبلی از مطالب فنی ۲۲ شرقی شرح داده شد، در این مطلب به بررسی مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل جلو می پردازیم….

دیفرانسیل خودرو (مزیت ها و معایب دیفرانسیل جلو)

اگر در مورد دیفرانسیل اطلاعات تخصصی تری ندارید و می خواهید جزئیاتی در مورد این قطعه مهم بدانید بهتر است بر روی لینک دیفرانسیل خودرو چیست؟ کلیک کرده تا اطلاعات مفیدی در این باره به دست آورید. اما به طور مختصر و کوتاه ذکر می شود که دیفرانسیل یکی از قطعات بسیار مهم در خودروها می باشد و وظیفه دارد انتقال نیرو را به چرخ ها انجام دهد. این قطعه حساس به مروز زمان و در صورت استفاده نادرست از خودرو دارای ایراداتی می شود که پیشنهاد می شود ایرادات رایج دیفرانسیل خودرو را هم مورد بررسی قرار دهید تا از نشانه های خرابی دیفرانسیل آگاه شوید و به موقع برای رفع آن اقدام کنید.

  • مزایای دیفرانسیل جلو در خودروها 
  • معایب دیفرانیسل جلو در خودروها 

انواع دیفرانسیل خودرو متفاوت هستند که دیفرانسیل جلو یکی از این مدل ها می باشد و البته خودروهایی که دارای دیفرانسیل جلو هستند بسیار رایج تر از خودروهای دیفرانسیل عقب هستند که البته مزایا و معایب دیفرانسیل عقب نیز شامل مواردی است که قبلا توضیح داده شده است.

خودروهایی با دیفرانسیل جلو هزینه کمتری نسبت به مدل های دیگر و دیفرانسیل عقب دارند و این سیستم در قسمت جلویی خودرو به همراه گیربکس، پیشرانه و چرخ های محرک قرار دارد.

مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل جلو | عملکرد دیفرانسیل جلو | دانستنی های مفید قطعات خودرویی | سایت اخبار خودرو 22 شرقی | ایرادات و رفع قطعات خودرویی

مزایای دیفرانسیل جلو در خودروها 

در ابتدا لازم است بدانید که دیفرانسیل جلو سبک وزن است و البته بیشترین وزن خود را بر روی چرخ های جلویی خودرو قرار داده است که درنهایت به یک بالانس و تعادل خوب خودرو ختم می شود که باعث می شود خودرو بهتر بر روی زمین قرار بگیرد و به اصطلاح چسبندگی بهتری بر روی آسفالت داشته باشد که بازهم شامل حال ترمز خودرو می شود و برای این سیستم نیز بسیار خوب است.

از مزیت های دیگر دیفرانسیل جلو خودرو می توان به مصرف سوخت پایین تر اشاره کرد اما در بالا اشاره شد که باعث چسبندگی بهتر خودرو بر روی آسفالت می شود که طبیعتا همین عمل چسبندگی بسیار مصرف سوخت و راندمان خودرو را بالا می برد و برای حل آن از موتورهای سایز کوچک استفاده می شود که هم وزن خودرو بهتر شود و هم کمکی به سیستم انتقال قدرت یا محور متحرک خودرو شود.

مطالعه بیشتر  عملکرد سیستم تعلیق بادی برا بهبود کیفیت سواری

همانطور که گفته در این مدل خودروها که از دیفرانسیل جلو استفاده کرده اند، گیربکس، چرخ های محرک و پیشرانه در یک مجموعه قرار دارند و دیفرانسیل ها باعث حرکت چرخ هایی جلویی می شوند که در مدل خودروهایی مانند پراید، از دیفرانسیل جلو استفاده می شود و به مدل و قیمت خودرو نیز بستگی دارد که معمولا این مدل خودروها ارزان قیمت تر هستند.

دلیل اصلی آن هم این است که مصرف سوخت کمتری داشته باشد وبتوان فضای داخلی بیشتری برای داخل خودرو در نظر گرفته شود. که با قرار دادن این قطعه البته خودروسازان سعی میکنند دیگر متعلقات خودرو را نیز با وزن کمتری تولید کنند تا فضای کمتری را هم اشغال کند. بهتر است بدانید که یکی از دلایل خودروهای مینی وَن همین دیفرانسیل جلو بودن آن هاست چرا که فضای بسیار بیشتری را در داخل کابین فراهم می کنند.

از دیگر مزایای خودروهای دیفرانسیل جلو می توان به این مورد اشاره کرد که باعث اصطکاک بهتر خودرو می شوند و این موضوع در زمانی که مسیرها برفی یا یخی هستند نیز بیشتر به چشم می آید و این برای افرادی که در چنین مناطق با چنین آب و هوایی زندگی می کنند بسیار خوب است.

مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل جلو | عملکرد دیفرانسیل جلو | دانستنی های مفید قطعات خودرویی | سایت اخبار خودرو 22 شرقی | ایرادات و رفع قطعات خودرویی

معایب دیفرانیسل جلو در خودروها 

طبق توضیحات متوجه شدیم که خودروهای دیفرانسیل جلو انتقال قدرت را به چرخ های جلویی منتقل می کنند و بر همین اساس چرخ های جلویی وظایف بسیار زیادی بر عهده دار هستند و به نوعی فشار بیشتری را هم تحمل می کنند.

چرخ های جلویی در مدل خودروهای دیفرانسیل جلو این وظیفه را بر عهده دارند که تغییر جهت فرمان خودرو را انجام دهند و بخش بزرگی از ترمز گرفتن و انتقال نیرو از موتور به زمین نیز یکی از مهمترین وظایف آنها می باشد. اما همین موضوع نیز باعث می شود که خودرو کمی نافرمانی کند و البته به مرور مشکلات چسبندگی را هم بیشتر می کند منظور از مشکلات چسبندگی خودرو این است که چرخ های جلو در اثر لغزش دچار عدم کنترل فرمان یا همان کم فرمانی می شوند که باعث می شود خودرو به سمت بیرون در مواجه با پیچ ها حرکت کند.

مطالعه بیشتر  سنسور اکسیژن: نشانه های خرابی، تست و رفع عیب یابی آن + فیلم و عکس

نیرویی که حاصل می شود تا حدود زیادی توسط چرخ های جلو کنترل می شود اما اگر بیش از میزان تحمل شده فشار وارد شود در زمان پیچ ها به درستی عمل نمی کند.

نکته دیگر این است که افراد زیادی علاقه به سرعت بالا دارند و همین باعث تولید نیروی بیش از اندازه می شود و به مروز باعث لغزش چرخ های جلویی می شود که تصور اشتباهی را برای سیستم خودرویی به وجود می آورد و خودرو احساس می کند در یک مسیر سخت مانند مسیر برفی قرار دارد و باعث می شود لاستیک های جلویی بیشتر از لاستیک های عقبی دچار فرسودگی شوند.

سخن پایانی:

تفاوت میان دیفرانسیل جلو و عقب در مباحث بعدی بررسی خواهند شد اما موضوعی که در این مطلب باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در حفظ و نگهداری قطعات خودرویی دقت لازم به کار گرفته شود چرا که وجود قطعات حساسی مانند دیفرانسیل، سیستم ترمز، موتور خودرو، گیربکس که نقش های بسیار مهمی برای خودرو ایفا می کنند نیازمند این هستند که با رعایت رانندگی درست و اصولی به ویژه در مسیرهای سخت و ناهموار در سلامت کامل باشند. به همین ترتیب لازم است تا هرازگاهی از سالم بودن این قطعات اطمینان حاصل شود و با سرویس های دوره ای نزد متخصص فنی خودرو و یا تعمیرکار با تجربه از سلامت آنها مطلع شده و چنانچه مشکلی نیز وجود دارد برای رفع آن و آسیب جدی به خودرو اقدام کرده و جلوگیری شود.

4.8/5 - (5 امتیاز)

مطالب مرتبط

هر آنچه که باید در مورد درپوش رادیاتور بدانید!

mortazavi

آشنایی کامل با عملکرد سنسور دمای هوای ورودی در خودرو

mortazavi

تاریخچه بوگاتی سازنده خودروهای لوکس

mortazavi

نظر دهید.