مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

دودی کردن شیشه ماشین چه کاربردهایی دارد؟

دودی کردن شیشه ماشین چه کاربردهایی دارد؟

دودی کردن شیشه ماشین مسئله ای است که بسیاری از رانندگان دوست دارند آن را انجام دهند. اما بهتر است رانندگان قبل از اینکه دست به این کار بزنند کاربردها و قوانین مرتبط با آن را بشناسند به عنوان مثال آیا شیشه دودی ۴۰ درصد هیچ منع قانونی ندارد؟ یا شیشه دودی مجاز چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ البته بهتر است بدانید که برای پاسخ به این سوال ها باید از قوانین راهنمایی و رانندگی مرتبط با این حوزه اطلاع داشته باشید. برچسب شیشه دودی از روش های پر کاربردی است که شما باید آن را در نظر داشته باشید و برای انتخاب بهترین مارک برچسب شیشه دودی شما باید شناخت خوبی در این حوزه داشته باشید.

بسیاری از رانندگان به این دلیل شیشه های خودرو را دودی می کنند که در تابستان میزان دمای فضای درون خودرو کاهش یابد. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که دودی کردن شیشه باعث می شود نور خودشید به طور مستقیم با پوست شما بخورد نکند. برخورد نکردن نور خورشید با پوست شما موجب خواهد شد که پرتوهای فرابنفش مضر دیگر سطح پوست تان را دچار آسیب نکنند زیرا به طور معمول رانندگان ساعاتی از روز را بیرون هستند که میزان تابش خورشید زیاد است.

شرایط کشور ما به گونه ای است که در اکثر سال ما نور حداقلی خورشید را داریم پس با توجه به توضیحات بالا در مورد مضرات نور خوشید دودی کردن شیشه ماشین امری منطقی بشمار می آید. اما اگر بخواهیم همین مسئله را از نظر اقتصادی بررسی کنیم می توان گفت خودروهایی که از ابتدا طراحی و تولیدشان شیشه دودی را دارا هستند قیمت بالاتری در مقایسه با خودروهایی که از برچسب دودی استفاده می کنند دارند. باور اشتباهی در میان رانندگان است که اگر برای دودی کردن شیشه خودرو از برچسب دودی شیشه استفاده کنند تاثیر منفی در قیمت ماشین می گذارد اما بهتر است بدانید که دودی کردن شیشه خودرو برخلاف این باور رانندگان قیمت ماشین را افزایش نیز می دهد. اما با وجود همه این مسائل خیلی مشخص است که دودی کردن شیشه خودرو می تواند برای راننده مفید باشد.

شیشه دودی مجاز از نظر قوانین راهنمایی و رانندگی

بهتر است بدانید که رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری که تصمیم گیرنده اساسی در حوزه قوانین راهنمایی و رانندگی می باشد در مورد خودرو‌هایی که دارای شیشه دودی هستند این طور است که تعیین فاصله ۳ متری برای تشخیص راننده و سرنشین دیگر معیار خوبی برای خلاف بودن این مسئله بشمار نمی آید. الان قوانین مربوط به شیشه دودی خودرو اینگونه است که اگر مطابق نظر افسر کارشناس تخلفی صورت گرفته باشد، دیگر نیازی به خارج کردن شیشه ها از حالت دودی نیست و راننده می تواند فقط با ۶۰ هزار تومان دیگر مشکل توقیف خودرو را نداشته باشد.

مطالعه بیشتر  آپشن های امنیتی خودرو چه ویژگی هایی دارند؟

میزان مجاز دودی کردن شیشه خودرو

با توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی کشور که دودی کردن شیشه خودروها را محدود کرده است و آن را فقط در شرایط خاصی مجاز می‌داند بهتر است از این قوانین اطلاع بیشتری داشته باشید تا شما نیز دچار مشکل نشوید. طبق این قوانین فقط در شرایطی دودی کردن شیشه خودروها غیر قانونی نیست که امکان دیدن سرنشینان داخل خودرو باشد. اگر بخواهیم این موضوع را دقیق بررسی کنیم می توان گفت درصد مجاز دودی کردن شیشه خودروها بین ۳۵ تا ۴۰ درصد می باشد. پیشنهاد می کنیم بخوانید:  تعویض اتاق ماشین به چه صورت انجام می شود!

اگر شما هم خودرویتان دارای شیشه دودی می باشد احتمالا متوجه این مسئله شده اید که پلیس صرفا اگر دید کافی به فضای درون خودرو شما نداشته باشد دست به اقدام می زند جهت جریمه و یا توقیف خودرو که به هیچ عنوان برای راننده مسئله خوشایندی نیست. پلیس امکان دید با شیشه دودی در خودر را از فاصله سه متری می سنجد اگر دید میسر نباشد شما را جریمه می کند در غیر این صورت مشکلی برای شما پیش نمی آید. البته دلیل تاکید پلیس بر این موضوع دید داشتن آنها روی شما مخصوصا زمانی که سوار بر خودرو هستید می باشد زیرا آنها باید مسائلی مثل صحبت کردن با تلفن همراه در حین رانندگی را بتوانند از بیرون خودرو به راحتی ببینند که با وجود شیشه دودی ۴۰ درصد به بالا این مسئله میسر نمی باشد.

چرا باید شیشه خودرو را دودی کنیم؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ درست بدهیم باید دلایل دودی کردن شیشه خودرو را بررسی کنیم.

  • خنک کردن فضای داخلی خودرو
  • محافظت در برابر اشعه UV
  • سلیقه شخصی
  • رانندگی راحت
  • نشکن بودن
  • خاصیت ضد خش
  • حفظ حریم شخصی
  • تغییر ظاهر خودرو

روش‌های دودی کردن شیشه خودرو

شما می توانید با شناخت این روش ها در هنگام دودی کردن خودرو با توجه به نوع ماشین خود بهترین آن را انتخاب کنید.

شیشه دودی شرکت های خودروسازی

شرکت های خودروسازی با توجه به درخواست مشتریان شیشه دودی را به عنوان یک انتخاب پیش پای آنها می گذارند که این مسئله برای خیلی از خریداران جذاب است. البته شرکت های خودروسازی با توجه به استانداردهای قانونی این کار را می کنند و به طور معمول دودی کردن شیشه ماشین از همان ۴۰ درصد بیشتر نمی شود.

مطالعه بیشتر  3 نشانه گرفتگی هسته بخاری و دلایل رایج آن در سری مطالب فنی خودرویی 

روش دستی

این روش از ابتدا بوده است و خیلی از رانندگان با مراجعه به افرادی که در این حوزه تخصص دارند شیشه خودرو خود را دودی می کنند که این امر توسط برچسب دودی شیشه انجام می شود. شاید این روش در مقایسه با دودی کردن شیشه ها توسط شرکت های خودروسازی ارازن قیمت باشد اما شما با این روش می توانید به میزان دلخواه خود شیشه را دودی کنید حتی بیشتر از میزان مجاز که ما به هیچ عنوان پیشنهاد نمی کنیم. نحوه استفاده از کولر خودرو به روش صحیح چگونه است؟

حتما این کار به دست افراد متخصص بسپارید زیرا شاید در نگاه اول اساده به نظر برسد اما در صورت یک سهل انگاری باید هزینه خرید دوباره برچسب را پرداخت کنید.

هزینه دودی کردن شیشه خودرو

در بازار خودرو همان طور که می دانید قیمت های متفاوت زیاد هستند و برچسب دودی کردن شیشه ماشین نیز از این موضوع جدا نمی باشد برای همین مسئله بهتر است شما از قیمت و نوع کیفیت برچسب دودی مد نظر خودرو خودتان اطلاعات کافی داشته باشید. همان طور که گفتیم کیفیت و نوع برچسب‌های موجود در بازار با یکدیگر تفاوت دارند و هر خودرو برچسب مخصوص به خود را نیاز دارد تا شیشه هایش دودی شود. بهتر است در مورد دودی کردن شیشه های خودرو بدایند که هرچه مدل آنها بالاتر باشد میزان هزینه بیشتری نیز باید پرداخت کنید. اما به طور حدودی اگر بخواهیم یک حداقل هزینه ای را برای این موضوع در نظر داشته باشیم می توان گفت از ۲۰۰ هزار تومان شروع می شود تا یک میلیون تومان که بیشتر برای خودروهای لوکس توصیه می شود. ساده ترین و کاربردی ترین روش های شستشو خودرو چیست؟

اما برای خیلی از رانندگان با توجه به این توضیحات همچنان این مسئله مطرح است که باید قیمت دودی کردن شیشه ها تفاوت داشته باشند. ما برای رفع این سوال در ادامه مطلب به مهمترین عوامل افزایش یا کاهش قیمت در دودی کردن شیشه خودرو می پردازیم.

  • نوع ماشین و شیشه‌ها
  • کیفیت و جنس برچسب
  • ضد خش بودن
  • روش‌های نصب
  • نشکن بودن
  • قابلیت یو وی
  • رنگ برچسب

اما در نهایت شما با شناخت این عوامل در کنار شیوه های زدن برچسب دودی به این مسئله پی خواهید برد که بهترین مارک برچسب شیشه دودی کدام گزینه است و چطور با قیمت و کاربری مناسب آن را از میان بقیه برچسب های دودی شیشه خودرو انتخاب کنید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

معرفی سیستم های توربوشارژ ، سوپرشارژ و اینتروکولر + کاربرد

سیستم تعلیق فعال چیست و چه تفاوتی با سیستم تعلیق معمولی دارد؟

mortazavi

معرفی موتور جدید در محصولات ایران خودرو بنام TU5P

سجاد ناجی

نظر دهید.