مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

نکات آموزنده خودروها و دلایل ریپ زدن ماشین

نکات آموزنده خودروها و دلایل ریپ زدن ماشین | ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری | ریپ زدن ماشین هنگام روشن شدن | ریپ زدن ماشین در حالت در جا

نکات آموزنده خودروها و دلایل ریپ زدن ماشین

دلایل ریپ زدن ماشین بسیار زیاد است و معمولا همه رانندگان با این مشکل دست و پنجه نرم کرده اند. ولی اگر بخواهیم نگاهی عمیق به این موضوع داشته باشیم، ابتدا باید به این سوالات پاسخ بدهیم که ریپ زدن خودرو چیست؟ و به چه دلایلی اتفاق می افتد؟ ریپ زدن ماشین در شرایط مختلفی اتفاق می افتد، مثل اینکه سر صبح می خواهید با خودرو به محل کارتان بروید و با مشکل ریپ زدن ماشین هنگام روشن شدن مواجه می شوید یا در سفر هنگام رانندگی در جاده می خواهید از خودرو جلویی سبقت بگیرید که با ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری مواجه می شوید. یکی دیگر از مشکلات پرتکرار برای رانندگان ریپ زدن ماشین در حالت درجا است که می خواهیم در ادامه این مطلب همه این مشکلات را بررسی کنیم و راه حلی مناسب برای آنها ارائه دهیم.

ریپ زدن ماشین چیست؟

اگر بخواهیم به سوال ریپ زدن ماشین چیست؟ پاسخ بدهیم ابتدا باید به معنی خود واژه ریپ زدن بپردازیم، این واژه در فرهنگ معین به معنی حرکت های مقطعی و نامتوازن است که به همراه مکث های طولانی اتفاق می افتد و باعث می شود عملکرد صحیح قطعه و یا وسیله ای مختل شود.

بررسی دلایل ریپ زدن ماشین

در ابتدا این مطلب نیاز است، بدانیم که همه دلایل ریپ زدن ماشین نشانه ای از وجود اختلال در عملکرد خودرو شما است و در صورت مشاهده این مشکل در اولین فرصت ممکن خودرو را برای بررسی به یک متخصص بسپارید.

دو حالت پر تکرار ریپ زدن خودرو:

  • ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری
  • ریپ زدن ماشین هنگام روشن شدن

دو حالت بیان شده بالا در شرایط مختلفی اتفاق می‌افتند و روند حرکت ماشین را دچار مشکل می‌کند، همچنین ریپ زدن در شرایط مختلف دیگری نیز اتفاق می افتد که عبارت اند از:

  • سرعت بالای ۸۰ کیلومتر در ساعت
  • در حین دنده عوض کردن و رها کردن کلاچ
  • لرزش در حالت نیم کلاچ و تنه زدن به شاسی

در ادامه مطلب می خواهیم به مطالبی اشاره کنیم که ریشه اصلی ریپ زدن در خودرو هستند.

اختلال در سیستم سوخت رسانی

وظیفه اصلی سیستم سوخت در خودرو ذخیره سازی و تامین سوخت مورد نیاز خودرو است، در این فرآیند سوخت ابتدا با هوا مخلوط می شود و به ذرات ریزی تقسیم شده و بعد از گذشتن از فیلتر تبخیر می‌شود. تمامی این مراحل در قسمت ورودی سیستم موتور انجام می شود.

مشکل در سیسیتم اگزوز

وظیفه اصلی سیستم اگزوز جمع آوری گازهای خروجی بر روی سیلندرها بعد از مرحله منیفولد است که بتواند درنهایت آنها را به سمت بیرون هدایت کند، این گازهای آزاد شده طبق مکانیزم سیستم اگزوز به سمت کاتالیزور خودرو می روند تا ذرات آلوده آن به طور کامل از بین برود.

تاثیر خالی بودن باک بنزین برروی ریپ زدن ماشین

گاهی پیش می آید که باک بنزین ماشین شما خالی است که این شرایط منجر به ریپ زدن ماشین می شود و روند صحیح حرکت خودرو را دچار مشکل می‌کند. اگر باک را بررسی کردید و پر بود، مشکل ریپ زدن خودرو را باید در موارد زیر بررسی کرد:

  • خرابی پمپ بنزین یا کیپ شدن فیلتر بنزین
  • کثیفی دریچه گاز
  • مخلوط بودن بنزین با آب
مطالعه بیشتر  لاستیک ران فلت خودرو به همراه مزایا و معایب آن

نکات آموزنده خودروها و دلایل ریپ زدن ماشین | ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری | ریپ زدن ماشین هنگام روشن شدن | ریپ زدن ماشین در حالت در جا

دلایل ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گرفتن

برخی از مهم ترین دلایل ریپ زدن خودرو هنگام شتاب گیری عبارت اند از:

نشتی در منیفولد

منفولید در اگزوز وظیفه دارد که گازهای خروجی را به بیرون انتقال دهد. اگر در سیستم منفولید اگزوز نشتی وجود داشته باشد، باعث افزایش میزان صدای موتور و ریپ زدن ماشین می شود.

اختلال در کاتالیزور

فرض کنید با خودروتان در حال حرکت هستید و ناگهان خودرو شروع به ریپ زدن می کند در همین حین بو ناخوشایندی را حس می کنید و همچنین در روند حرکت خودرو نیز مشکل به وجود می آید، در این شرایط مبدل کاتالیزور خودرو شما مشکل پیدا کرده است و باید به سرعت آن را پیش متخصص این حوزه ببرید. زمانی که این بو را حس می کنید به این معنی است که کاتالیزور توانایی سوزاندن هیدروکربن های موجود را ندارد و گوگرد آزاد شده توسط موتور را از بین میبرد.

کثیف بودن انژکتورها

وظیفه انژکتورها پاشیدن سوخت به سیلندرها است. نازل های انژکتور در گذر زمان فرسوده می شوند و در نتیجه خودرو شروع به ریپ زدن می کند. حتما بخوانید که انژکتور تمیز چه اهمیتی دارد؟

خرابی سنسور های اکسیژن

وظیفه سنسور اکسیژن اندازه گیری و کنترل میزان غلظت گاز های خروجی است و کامپیوتر ماشین با دریافت این اطلاعات می تواند میزان سوخت را کنترل کند. اگر خودرو شما سرویس های منظم نداشته باشد، سنسور کثیف می شود یا دیگر کار نمی کند که در نهایت منجر به ریپ زدن ماشین می شود.

شمع های معیوب

کاربرد شمع خودرو مشتعل کردن سوخت است و کثیف بودن آن باعث می شود که خودرو شروع به ریپ زدن کند، اگر زمان استاندارد تعویض شمع ها نرسیده باشد با تمیز کردن آنها می توان مشکل را حل کرد.

سنسور هوای کثیف

کار اصلی سنسورهای جریان هوا اندازه گیری میزان هوایی است که به انژکتور وارد می‌شود و همچنین انتقال این اطلاعات به کامپیوتر خودرو است که در نهایت واحد کنترل مرکزی بتواند میزان سوخت مناسب حرکت خودرو را اندازه گیری کند. اگر این سنسورها کثیف باشند، اطلاعات نادرست به کامیپوتر انتقال پیدا می کند و خودرو شروع به ریپ زدن می کند.

نشتی در سیستم خلاء

ماشین شلنگ های خلاء زیادی دارد که بر اثر گذشت زمان فرسوده می شوند و این فرسودگی باعث نشتی آنها می شود. وجود این نشتی منجر به بد کار کردن یا ریپ زدن خودرو می شود و دلیل اصلی این مشکل این است که مخلوط سوخت و هوا گاهی اوقات بسیار رقیق یا غلیظ می‌شود.

دلایل ریپ زدن ماشین هنگام روشن شدن

مواردی که در بالا ذکر شد از مهمترین دلایل ریپ زدن ماشین هنگام روشن کردن به حساب می آید. اگر هر کدام از این موارد را در عملکرد خودروتان مشاهده کردید، مطمئن باشید که خودرو شما به زودی شروع به ریپ زدن می کند و برای پیشگیری از این موضوع شما باید در اولین فرصت به متخصص مراجعه کنید.

ریپ زدن ماشین در حالت درجا

ریپ زدن خودرو در حالت درجا می تواند باعث نگرانی راننده و حتی به خطر افتادن جان تمام سرنشینان شود. معمولا ریپ زدن خودرو در حالت درجا به قطعاتی مثل: شمع ها، پمپ سوخت و سیستم احتراق مربوط می شود که در ادامه این مطلب به آنها می پردازیم.

مطالعه بیشتر  موتور باکسر خودرو چیست؟

کثیف بودن شمع ها

اگر شمع ها خراب و یا کثیف باشند، حتی در زمانی که خودرو در حالت درجا کار می کند هم می توانیم تاثیراتش را در ریپ زدن یا خاموش شدن مداوم ماشین مشاهده کنیم.

پمپ سوخت رسان

وظیفه پمپ سوخت رسان این است که در هر ثانیه مقدار مشخصی سوخت بنزین را به سیلندرها برساند تا بر اثر احتراق سوخت انرژی مورد نیاز خودرو تامین شود، اگر هر مشکلی در روند کار این پمپ به وجود بیاید، خودرو در حالت درجا دچار ریپ زدن می شود.

سیستم احتراق خودرو

اگر سیستم احتراق خودرو دچار مشکل شود، دور موتور به سرعت بالا می رود و منجر به بروز مشکل در شمع و وایرها می شود.

دلیل ریپ زدن ماشین در سربالایی

در بعضی مواقع خودرو زمانی که به سربالایی می رسد موتورش از کار می افتد و شروع به ریپ زدن می کند. دلایل ریپ زدن ماشین در سربالایی به چهار دسته تقسیم می شود که به شرح زیر است:

کافی نبودن سوخت رسانی

اختلال در سیستم سوخت رسانی دلایل مختلفی دارد که مهمترین و ساده ترین آن کمبود بنزین در باک است، اما خراب بودن لوله های سوخت رسان نیز می تواند باعث این اتفاق باشد.

ناخالصی در بنزین

مخلوط شدن آب در بنزین و یا وجود ذرات معلق می تواند از مهمترین علت های ریپ زدن خودرو در سربالایی باشد.

گرفتگی در سیستم اگزوز

گرفتگی اگزوز باعث می شود که توان تنفسی موتور بسیار زیاد کاهش پیدا کند و این موضوع در جاده هایی که شیب متوسط و یا زیاد دارند به دلیل نیاز بالای موتور به قدرت بیشتر به وضوح حس می شود. معمولا در این شرایط موتور دچار ریپ زدن می شود.

اختلال در سیستم برق ماشین

زمانی که خودرو در مسیر سربالایی حرکت می کند، در سیستم برق رسانی آن قطعات وایر و چکش برق می تواند مشکل ساز شوند. در بعضی از مواقع وایرها در ظاهر مشکلی ندارند، اما در صورت کنار زدن روکش پلاستیکی آن متوجه می شوید که از زیر دچار پوسیدگی شده اند.

دلایل ریپ زدن ماشین در باران

یکی از دلایل ریپ زدن ماشین، رانندگی در زمان بارندگی است. فرض کنید در یک شب بارانی به سختی در حال رانندگی هستید که خودرو شروع به ریپ زدن می کند و شما دلیل آن را نمی دانید، اگر می خواهید در این شرایط گیر نکنید و از راه حل آن اطلاع داشته باشید با ما همراه باشید.

به وجود آمدن اتصالی در سیم پیچ های خودرو

در بعضی مواقع تماس آب باران با بریدگی قسمت بسیار کوچکی از سیم ها هم می تواند باعث ایجاد اتصال در سیستم برق خودرو شود. اگر قبل از پوسیدگی سیم پیچی ها را تعویض کنید دیگر به این مشکل برنخواهید خورد.

باتری

اگر عمر مفید باتری خودرو شما تمام شده باشد، می تواند بر اثر کوچکترین برخورد با آب باران و یا هر رطوبتی دچار ریپ زدن شود.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

آسیب های تیک آف کردن با خودرو چه مواردی هستند؟

mortazavi

لوازم اضطراری کنار جاده ای خودرو کدام اند؟ و چه کاربردهایی دارند؟

mortazavi

نکته های فنی در خودرو | پدل شیفتر چیست؟ + نحوه عملکرد آن

mortazavi

نظر دهید.