مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

دریچه گاز ماشین چه نقشی در سیستم احتراق خودرو دارد؟ 

دریچه گاز ماشین چه نقشی در سیستم احتراق خودرو دارد؟ خرابی دریچه گاز خودرو | وظیفه کار دریچه گاز خودرو | دریچه گاز برقی | علائم خرابی دریچه گاز کوییک

دریچه گاز ماشین چه نقشی در سیستم احتراق خودرو دارد؟ 

دریچه گاز ماشین نقش مهمی در سیستم احتراق خودرو دارد. خرابی دریچه گاز خودرو می تواند به کلی عملکرد ماشین شما را دچار اختلال کند. البته امروزه با وجود دریچه گاز برقی در بسیاری از مشکلاتی از طریق این قطعه به وجود می آید حل شده است. وظیفه دریچه گاز خودرو و دریچه گاز برقی به صورت کلی یکسان است. ما در ادامه مطلب به علائم خرابی دریچه گاز خودرو می پردازیم.

دریچه گاز ماشین چیست؟

قطعه دریچه هوا (دریچه گاز) پس از انژکتوری شدن سیستم های احتراقی خودرو به وجود آمد که به نوع خود ابتکار عمل خاصی در سیستم فنی  ماشین بشمار می آید. زمانی که بیشتر سیستم احتراق خودروها به صورت انژکتوری شد نیاز این قطعه در سیستم فنی ماشین به شدت احساس می شد. وظیفه دریچه گاز خودرو تنظیم کردن میزان هوای ورودی به محفظه احتراق است زیرا اگر این مقدار هوا کمی بیشتر یا کمتر شود می تواند فرایندهای احتراق را با مشکل رو به رو  کند. این محصول دارای دو نوع مکانیکی و الکتریکی است که شما می توانید آن را روی خودروتان نصب کنید.

دریچه گاز ماشین مکانیکی

بهتر است شما از شیوه کار دریچه هوای مکانیکی اطلاع داشته باشید. این قطعه به وسیله سیم گاز به پدال زیر پای راننده اتصال پیدا می کند و راننده می تواند با فشار آوردن روی پدال گاز باعث باز شدن صفحه گاز دریچه هوا درست به همان میزان شود. این باز شدن دریچه هوا باعث می شود هوای مقدار کافی به سیلندرها برسد. سنسور موقعیت صفحه گاز در این شرایط با تغییراتی که در زاویه حرکت صفحه گاز ایجاد می شود پالس هایی با ولتاژهای مشخص به ECU اسال می کنند.

این پالس ها وظیفه دارند که سیسیتم فنی خودرو را برای افزایش ورودی بنزین مظلع کنند که این امر کاملا به صورت اتوماتیک اتفاق می افتد. هنگامی که این شرایط پیش می آید ECU به انژکتورها دستور می دهد که زمان بیشتری را باز بمانند تا سوخت مورد نیاز تامین شود و در نهایت خودرو بتواند با سرعتی که راننده مدنظر دارد حرکت کند. کوچکترین اختلال در انجام وظیفه دریچه گاز خودرو برای تنظیم میزان هوای ورودی به محفظه احتراق می تواند سیستم پیشرانه دچار مشکلات اساسی کند.

دردریچه گاز خودرو الکترونیکی

در دریچه گاز برقی شیوه انجام فرایندهای مربوط به مسئله کمی متفاوت است. خودروهایی که دارای این مدل دریچه هستند به معمول به جای پدال و سیم گاز دارای نوعی پدال الکتریکی هستند که مجهز به پتانسیومتر می باشد. زمانی که راننده پای خود را بر روی پدال فشار می دهد موجب می شود که پتانسیومتر با ولتاژی خاص به ECU برسد و این موضوع را اطلاع دهد که سیستم فنی ماشین نیازمند میزان هوا و سوخت بیشتری است تا بتواند میزان سرعت خود را افزایش دهد.

ناک زدن موتور خودرو

بنابراین ECU به دریچه هوای الکترونیکی که به یک موتور جریان مستقیم DC Motor مجهزاست دستور می دهد که صفحه گاز دریچه هوا به میزان مورد نیاز باز شود تا هوای بیشتری به محفظه های سیلندر برسد و موازی با همین مسئله انژکتورها نیز فرمان می دهد که زمان بیشتری را برای پاشش سوخت صرف کنند. دقت داشته باشید در بعضی موارد زمانی که راننده پای خود را روی پدال گاز فشار می دهد اما سرعت خودرو به میزان مورد نظر افزایش پیدا نمی کند نشان از این موضوع است که خودرو شما دچار مشکل شده است و این روند غیر عادی می تواند یکی از علائم خرابی دریچه گاز خودرو بشمار بیاید.

مطالعه بیشتر  سیستم استارت خودرو و شیوه عملکرد آن

علائم خرابی دریچه گاز خودرو

این قطعه نیز مانند قطعات دیگر خودرو دارای عمر مفید مشخصی است. هر دو نوع مکانیکی و برقی این قطعه بهتر است در بازه های زمانی مشخص سلامت فنی شان حفظ شود. مشکلاتی که در ادامه مطلب ذکر می کنیم در موارد بسیاری کمی برای این قطعه به وجود می آید. دریچه گاز خودرو در بسیاری از موارد این است که مشکلاتی که که ذکر می کنیم برای این قطعه پیش می آید. این قطعه در نوع خود به طور معمول دارای مقاوت خوبی است و پیشنهاد می کنیم. اما در نهایت پیشنهاد می کنیم که شما به عنوان راننده از این مشکلات اطلاع کامل داشته باشید تا در زمان وقوع آن به راحتی بتوانید خرابی دریچه گاز خودرو را حل کنید و به مسیر خود ادامه دهید. شناخت علائم خرابی دریچه گاز خودرو می تواند به شما در رفع مشکلات این سیستم کمک بزرگی کند.

خرابی موتور خودرو

با گذشت زمان در قسمت داخلی بدنه دریچه گاز ماشین رسوب ایجاد می شود که این مسئله می تواند مانعی اساسی در مسیر عبور جریان هوای به سمت محفظه احتراق باشد. اگر این شرایط ایجاد شود تاثیر مخربی بر مخلوط شدن سوخت و هوا می تواند داشته باشد که خود این مسئله یکی از دلایل خرابی دریچه گاز خودرو بشمار می آید.

خرابی موتور خودرو اگر اتفاق بیفتد، سوخت و هوا نمی‌توانند به‌درستی با هم مخلوط شوند، که به نوبه خود باعث عدم تعادل در سوخت می‌شود و مخلوط هوا و موتور به‌درستی کار نمی‌کنند. مخلوط نشدن استاندارد هوا و سوخت می تواند باعث شود که تعادل در فرایندهای به خوبی انجام نشود.

اختلال در سنسور دریچه گاز ماشین

تولید گنندگان دریچه گاز خودرو در بدنه آن سنسورهایی قرار داده اند که در وظیفه دریچه گاز خودرو می تواند کمک بزرگی به آن کند. آسیب دیدن این سنسور باعث می شود که اطلاعات نادرستی به به کامپیوتر خودرو ارسال شود و در نهایت راننده تصمیم اشتباهی بگیرد. البته آسیب دیدن این سنسور در بسیاری از موارد می تواند موجب اخلال در روند مخلوط شدن هوا و سوخت شود که برای سیستم پیشرانه شما امری آسیب زننده است. نوع دریچه گاز برقی خودروها نیز دارای این سنسورها هستند.

RPM پایین و آماده به کار

در شرایطی که دریچه گاز ماشین خراب و یا فرسوده شود که امری رایج بشمار می آید شما نمی توانید سرعت ماشین را بین بیشتر از ۱۰۰۰ ببرید و شاهد خواهید بود که میزان صدای تولید شده از سمت کاپوپ و موتور نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت. البته در بعضی موارد لرزش خودرو نیز در این شرایط مشاهده شده است.

مطالعه بیشتر  میل لنگ خودرو چه نقشی در سیستم فنی ماشین دارد؟

میزان مصرف سوخت

دقت داشته باشید اگر میزان مصرف سوخت خودرو شما به صورت ناگهانی افزایش پیدا کرد و همچنین شتاب گیری خوبی هم نداشت بهتر است بدانید که دریچه گاز آن دچار مشکل شده است. این مورد در میان علائم خرابی دریچه گاز خودرو بسیار رایج است و باید در صورت مشاهده آن به سرعت برای تعمیر خودروتان اقدام کنید. این مسئله در حفظ سلامت فنی دریچه گاز ماشین تاثیر زیادی دارد.

مطلب پیشنهادی: علت کاهش روغن موتور خودرو چیست؟

شیوه تمیز کردن دریچه گاز ماشین

تمیز کردن دریچه گاز خودرو کار پیچیده ای نیست و شما می توانید با استفاده از یک حوله، مایع شوینده مخصوص و یک پیچ گوشتی دو سو به راحتی این کار را انجام دهید. اگر شما در زمان های درست فرایند تمیزکاری را انجام دهید باعث می شود که وظیفه دریچه گاز خودرو در سیستم فنی ماشین به خوبی انجام شود. مراحل تمیز کردن دریچه گاز خودرو عبارتند از:

  • موتور را خاموش کنید و شیلنگ منیفولد ورودی را آماده کنید. شیلنگ منفولید را دنبال کنید تا به براکتی که آن را به بدنه دریچه گاز متصل می‌کند پیدا کنید.
  • با استفاده از پیچ گوشتی گیره ها را شل کنید و شیلنگ را خارج کنید.
  • در صورت مشاهده شیلنگ دیگر آن را هم بردارید.
  • دقت کنید که حتما قبل از تمیز کردن دریچه گاز با مواد شوینده، محل قراگیری سنسور را پیدا کنید در طول فرایند شست و شو نیز  مراقب باشید تا مواد شوینده روی آن نپاشد.
  • پس از اسپری کردن مواد شوینده چند دقیقه ای صبر کنید.
  • همه شیلنگ ها را به بدنه دریچه گاز متصل کنید.

البته به صورت کلی پیشنهاد می کنیم برای تعمیر و یا تعویض دریچه گاز ماشین به یک مکانیک مراجعه کنید.

بهتر است بدانید این مراحل شامل دریچه گاز برقی نیر می شود زیرا در حالت کلی این نوع دریچه دارای طراحی مشابهی هستند.

شیوه تعویض دریچه گاز ماشین

دقت داشته باشید اگر شناخت کافی نسبت به مراحل تعویض دریچه گاز خودرو نداشته باشید باعث می شود که آسیب هایی اساسی به قطعه وارد شود.

  1. موتور حودرو را خاموش کنید و بدنه دریچه گاز را پیدا کنید سپس همه کابل‌ها و شیلنگ‌هایی که به آن متصل هستند را جدا کنید.
  2. از خاموش بودن منبع تغذیه و سنسور دمای هوا اطمینان پیدا کنید.
  3. سنسور موقعیت دریچه گاز را در حالت غیرفعال بگذارید.
  4. همه پیچ و مهره‌های نگه‌دارنده بدنه دریچه گاز ماشین را بردارید.
  5. بدنه دریچه گاز را به منیفولد ورودی اتصال دهید.
  6. شما در زمان باز کردن پیچ ها متوجه آب بندی نیز خواهید شد. دقت داشته باشید زمانی که شیر جدید را باز می کنید دوباره باید از همان شیر در همان نقطه استفاده کنید.
  7. با برداشتن دریچه گاز قدیمی محل مورد نظر را کاملاً تمیز کنید.
  8. دریچه گاز خودرو جدید را نصب کنید و دریچه را محکم به منیفولد ورودی اتصال دهید.
  9. بقیه اجزا را نیز درست بر عکس روندی که باز کردین دوباره نصب کنید.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

قطعات مهم خودرو | آشنایی با سیستم گرمایشی خودرو (Car Heating System)

mortazavi

انواع کدهای خطای خودرو | کد P0405 (علائم، علل و نحوه رفع آن)

mortazavi

انواع درگاه شارژ خودروهای برقی

mortazavi

نظر دهید.