مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

دانستنی های مهم خودرو | اگر راننده ای حرفه ای هستید این موارد را انجام نمی دهید!

دانستنی های مهم خودرو | اگر راننده ای حرفه ای هستید این موارد را انجام نمی دهید!

زمانی که خودرویی خریداری می کنید مدت های زیادی طول می کشد که با تمامی قطعات ریز و درشت، آپشن ها و کلیدهای کابین داخلی آشنا شوید، یا حتی زمانی که خودرو سر و صدایی از خود تولید می کند و در رایج ترین حالت دیگر روشن نمی شود! به مرور زمان برای راننده معنا پیدا می کند و به اصطلاح سر از کار خودرو در می آورند! اما خیلی از افراد هستند با علم به اینکه خیلی از خودرو، تکنیک های رانندگی و یا دانش در مورد قطعات آن اطلاع دارند باز هم در برخی موارد ساده به مشکلات زیادی مواجه می شوند. نکات جالب خودرو مطلب امروز مواردی هستند که دانستن آنها به شما کمک می کند در هر شرایطی هوشیار باشید و از تکنیک های اصولی استفاده کنید. تا پایان مطلب با دانستنی های مهم خودرو و ترفندهای نگه داری از خودرو همراه باشید.

ترفندهای مهم برای خودرو و واجب برای رانندگان

در ابتدا یک راننده به خودی خود پی به وجود عیب و ایراد در خودرو نمی برد مگر اینکه علامت هشدار و یا نشانه ای را مشاهده کنید. موتور خودرو دارای اجزای مختلف بسیاری است که تمامی آنها با یکدیگر در ارتباط هستند و وجود نقص در هریک باعث اختلال در عملکرد خودرو می شود که بهتر است قبل از آسیب جدی به خودرو و تحمیل هزینه های بالا وجود صداها، نشانه ها و علائم خودرو را جدی بگیرد. متاسفانه در بسیاری از موارد مشاهده شده که افراد زیادی هستند به این نشانه ها بی توجهی می کنند و علائم نشان دهنده درنمایشگر خودرو را نادیده میگیرند.  اولین مورد از مطلب دانستنی های مهم خودرو مورد بسیار مهم روشن شدن چراغ بنزین است که به راننده هشدار داده می شود که وجود بنزین در باک به حداقلی خود رسیده ست اما در این شرایط باز هم رانندگان تا مسیر پیدا کردن به جایگاه سوخت به رانندگی ادامه می دهند، همین اندک بنزین در باک باعث می شود که رسوبات و ناخالصی ها انتهای باک به درون پمپ بنزین و فیلتر و انژکتور هدایت شود.

سیستم های کنترل در سراشیبی (DAC) و سربالایی (HAC)

روشن شدن چراغ روغن خودرو

زمانی که این نشانگر روشن شود، روغن در موتور کم باشد، صدمه جدی به موتور خودرو وارد شده و نشان دهنده سطح پایین روغن است. بهتر است در سریعترین زمان ممکن به میکانیک مراجعه شود.

مطالعه بیشتر  ضریب درگ خودرو و اهمیت آن در شیوه عملکرد رانندگان

تست فشار تایر

یکی از روش های تاثیر گذار بر مصرف سوخت فشار تایر است که وجود یک فشار مناسب به رانندگی بسیار بهتر رانندگان کمک می کند و معمولا میزان فشار مناسب در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است. معمولا باید هفته ای یکبار فشار تایر را بررسی کرد.

چک کردن سطح خنک کننده

طبیعتا در خودرو مواردی هستند که در حال حرکت هستند و تولید گرما می کنند، رادیاتور خودرو و مایع خنک کننده موتور یکی از مواردی هستند که وجود آنها بسیار ضروری و مهم است. اگر این مایع خنک کننده در مخزن وجود نداشته باشد یا از سطح کمی برخوردار باشد؛ گرما از محیط خارج نمی شود. به همین منظور لازم است تا همیشه سطح مایع خنک کننده نیز بررسی شود.

تعویض به موقع فیلتر هوای موتور

کارایی موتور بسیار وابسته به ترکیب هوا و سوخت است که باید جریان هوا در آن به خوبی صورت بگیرد بنابراین لازم است هرازگاهی چک شود که هیچ گونه آلودگی و ذرات در خودرو وجود نداشته باشد و عملکرد موتور را به خطر نیندازد.

روشن شدن چراغ ترمز خودرو

اگر نشانگر ترمز خودرو که معمولا ترمز ای بی اس است، روشن شود؛ نشان از خراب شدن سوئیچ ترمز دستی، بالا بودن اهرم ترمز دستی، کم بودن روغن ترمز و یا تنظیم نبودن فشار روغن است که باید توسط یک میکانیک ایراد اصلی آن شناسایی و برطرف شود.

مهمترین موارد تکنیکی در زمان رانندگی

  • در زمان رانندگی و عبور از دست اندازها نباید پدال ترمز را نگه دارید و به دلیل این است که باعث می شود که فشار زیادی به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد می کند و باید برای عبور از دست اندازها باید قبل از رسیدن به دست انداز سرعت خودرو کم شود.
  • بالا نگه داشتن ترمز دستی بدون اینکه دکمه آن را فشار دهید نیز یکی از ایرادات بسیاری از رانندگان است که باعث خرابی چرخ دنده ای آن و فشار بیش از حد به سیستم ترمز دستی وارد می کند.
  • تعویض نکردن روغن جعبه دنده نیز باید حتما در زمان خودش تعویض شود و واسکازین مانند دیگر روغن های دیگر مورد استفاده در خودرو باید در زمان کیلومتر مشخص خودرو تعویض شود.
  • گرم کردن خودرو درمدت زمان طولانی باعث می شود که ضرر زیادی به موتور خودرو وارد شود و ضمن اینکه درجا کارکردن موتور خودرو گرمای زیادی تولید می کند و همین گرما به موتور انتقال داده می شود.
  • خلاص نکردن دنده در زمان ترافیک و یا پشت چراغ قرمز باعث می شود که فشار بسیار زیادی به بر روی دوشاخه کلاچ و گیربکس وارد شود.
  • ریختن آب شهری به داخل رادیاتور هم باعث می شود که رسوبات زیادی به رادیاتور و واتر پمپ وارد می شود که حتی دیده شده سوختن واشر سر سیلندر می شود که اگر قرار است اینکار انجام شود پیشنهاد می شود که حتما آب را جوشانده و بعد از سردشدن به داخل رادیاتور بریزید.
  • استفاده کردن از نوربالا در مه هم جزء مواردی است که رانندگان بسیار از آن استفاده می کنند و البته این موضوع را باید بدانید که استفاده از نور بالا تنها دید را کمتر از قبل می کند و باید روی نور پایین قرار داده شود که اگر هم خودرو مه شکن دارد از آن استفاده می شود.
  • استفاده کردن از بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیستی که البته بنزین معمولی دارای سرب است و سربی داخل آن برای مبدل کاتالیستی بسیار خطرناک است.
  • در پایان مطلب دانستنی های خودرو می توان به موضوع اینکه همزمان فشار دادن ترمز و کلاچ برای نگه داشتن خودرو کاری ست اشاره کرد این موضوع متراژ ترمز را بالا می برد و درست در زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمز استفاده می شود و همین باعث ایست خودرو می شود راه بهتر این است که ترمز را فشار داده و قبل از اینکه خودرو لرزش داشته باشد کلاچ را فشار دهیم.
5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

جالب ترین آپشن های خودرو | حالت Eco Mode چگونه کار می کند؟

mortazavi

سنسور مپ خودرو چگونه می تواند به راننده کمک کند؟

mortazavi

سیستم خودکار تنظیم ارتفاع ECS در برخی مدل های هیوندای

mortazavi

نظر دهید.