مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

دانستنی های مفید خودرو و اشتباهات رایج رانندگی!

دانستنی های خودرو و اشتباهات رایج رانندگی! 

رایج ترین اشتباهات رانندگی که هر فردی بدون توجه به آن باعث کوتاهی عمر خودروی خود انجام می دهد، می تواند حتی ساده ترین کارهایی باشد که فرد راننده بر حسب عادت انجام می دهد و همین باعث می شود عمر مفید خودرو کوتاه تر از آنی باشد که پیش بینی شده است. در این مطلب از دانستنی های خودرو به اشتباهات رایج رانندگی مانند: نگه داشتن ترمز به مدت طولانی، حمل بار اضافی در خودرو نگه داشتن ترمز در مسیرهای نادرست و …

با دانستن این موارد رانندگی اصولی تری را تجربه خواهید کرد!

بسیاری از رانندگان در مدت زمانی که باید برای برخی قطعات خودروهای خود هزینه کنند، از این موضوع ناراحت هستند که هرینه تعمیرات بار زیادی را بر روی دوش آنها گذاشته است، اما در اصل اگر کمی منطقی تر به این موضوع نگاه کنید متوجه خواهید شد که عادات نادرست رانندگی به مرور زمان باعث آسیب به قطعات خودرویی شما می شود و این همان هزینه ای است که شما از آن ناراضی هستید. برای نمونه می توان در فصل تابستان و استفاده از کولر خودرو اشاره کرد که رانندگان از کولر استفاده می کنند و این همان  افزایش مصرف سوخت را به دنبال دارد.

مواردی که در ادامه مطلب دانستنی های خودرو اشاره می شود همان استفاده های نادرست و غیر اصولی می باشد که به مرور باعث آسیب رساندن به قطعات خودرویی می شود. 

نگه داشتن ترمز در سرعت گیرها 

سرعت گیرهایی که در خیابان ها می بینید برای کم کردن سرعت رانندگان بسیار ضروری است و همین سرعت گیرها باعث می شود که خرابی سیستم تعلیق را به دنبال دارد و برای عبور کردن از این سرعت گیرها بسیاری از رانندگان عادت دارند که ترمز را هم فشار داده و فشاری بسیاری در این لحظه به سیستم ترمز وارد می شود.

همین عاداتی کوچک و کم اهمیت می تواند به سلامت خودروی شما کمک کند و جدا از اینکه چقدر زمان قرار است برای آن صرف شود، باید نکات مراقبت از خودرو نیز رعایت شود.

قرار دادن دست روی اهرم تعویض دنده

بسیاری از رانندگان عادت دارند دست خود را بر روی اهرم دنده می گذارند و آماده تعویض دنده هستند اما همین باعث فشار به اهرم دنده می شود و به مرور آن را فرسوده می کند که بهترین کار این است که هر دو دست بر روی فرمان باشد و تنها زمانی که قصد تعویض دنده را دارید دست خود را بر روی اهرم دنده قرار دهید.

رایج ترین اشتباهات رانندگی | اطلاعات عمومی خودرو | سرعت بالای خودرو در مسیرهای ناهموار | ترمز خودرو | بار اضافی در خودرو | نگه داشتن ترمز به مدت طولانی
دانستنی های خودرو و اشتباهات رایج رانندگی!

استفاده نکردن از ترمز دستی 

زمانی که از ترمز پارک استفاده نشود تمام وزن خودرو بر روی جعبه دنده قرار میگیرد. درون جعبه دنده یک قطعه کوچک فلزی قرار گرفته که در داخل جعبه دنده خودکار می باشد و همین باعث آسیب دیدن و شکستن این قطعه می شود که در این صورت، حالت P در جعبه دنده خودروی شما کاملا از کار می افتد. به همین خاطر مهم است که همیشه از ترمز پارک استفاده شود و البته دلیل منطقی برای استفاده نکردن از ترمز پارک یا ترمز دستی وجود ندارد و امری ضروری است.

علت خرابی کولر خودرو

حمل بار اضافه با اتومبیل

هر خودرویی توسط کمپانی سازنده مشخص شده است که چه مقدار بار را می تواند تحمل کند که همراه آن حمل شود اما هر چقدر از بار اضافی به خودرو بخواهد وارد شود در اصل به سیستم پایداری خودرو آسیب وارد شده و مصرف سوخت بیشتری را نیز به دنبال دارد که تاثیرات دیگری نیز بر روی ترمز و انتقال قدرت، سیستم تعلیق می گذارد.

مطالعه بیشتر  مشکلات رایج گیربکس دستی و اتوماتیک

عدم توجه به علائم هشدار

وقتی قطعه ای در خودرو خراب می شود صداهای مختلفی به گوش می رسد که همگی علائم خرابی را در قالب هشدار به راننده اطلاع می دهند، در زمان شنیده شدن چنین صداهایی، بهتر است وقت تلف نشود و صداهایی که به نظر آزار دهنده و غیر طبیعی هستند، مورد بررسی قرار گرفته و حتما به یک میکانیک یا تعمیرگاه مراجعه شوند.

رانندگی با سوخت کم 

ممکن است رانندگان در مسیرهایی باشند که از جایگاه سوخت دور بوده و یا اینکه در پر کردن بنزین خود کمی صبر می کنند که این کار باعث آسیب بسیار جدی به خودرو می بشود. در مدل خودروهایی جدیدتر پمپ بنزینی قرار می دهند که کار خنک سازی بنزین را انجام می دهند اما زمانی که بنزین کم باشد، پمپ بنزین نیز نمی تواند به درستی حرارت خود را کم کند و همین باعث می شود که آسیب جدی به خودرو وارد شود.

حرکت کردن و ایست بسیار سریع خودرو 

زمانی که سرعت خودروی شما بالا است و در همین لحظه نیز با فشار دادن ناگهانی پدال ترمز اقدام به توقف خودرو می کنید، در واقع به فرسایش لنت و دیسک ترمز کمک کرده اید و بهترین کار این است همیشه در مواقع رانندگی با حواس جمع حرکت کنید که لازم نباشد چنین کارهایی را نیز سریعا انجام دهید.

سرد بودن موتور و اقدام به بالا بردن دور موتور 

زمانی که از روشن نبودن خودرو مدت زمان زیادی می گذرد و موتور خودرو سرد است بهترین کار این است که ابتدا موتور روشن شده و خودرو به صورت درجا کمی کار کند و سپس اقدام به حرکت شود. اما در همین لحظات اگر قرار است بعد از مدت ها از خودرو استفاده شود و دور موتور به صورت ناگهانی بالا برود شوک ناگهانی به پیشرانه وارد شده و قطعات را دچار فرسودگی می کند که این به دلیل روغن کاری نشدن قطعات است و کار کردن موتور در لحظات اولیه باعث شروع کار دیگر قطعات نیز می شود اما دور موتور بالا این امر را از دیگر قطعات میگیرد.

مطالعه بیشتر  بررسی دلایل اصلی بسته نشدن درب خودرو

نگه داشتن پدال کلاچ در مدت زمانی طولانی 

خودروهایی که دارای جعبه دنده دستی می باشند، زمانی که پشت چراغ قرمز قرار میگیرند رانندگان ناخودآگاه تمام این مدت هر چند کوتاه را نیز پای خود را بر روی کلاچ نگه می دارند و در همین حین فشاری به صفحه کلاچ، بلبرینگ کلاچ، اهرم کلاچ وارد کرده اند که به مرور باعث آسیب رسیدن به آنها می شود. بهترین کار این است که دنده را در حالت تعویض دنده قرار داده و در زمان سبز شدن چراغ هم دوباره پدال کلاچ دنده را فشار داده و دنده عوض شود تا شروع به حرکت کنید.

موارد مهم لرزش خودرو

خودرو توقف کامل ندارد اما حرکت سریعی از دنده عقب به جلو اتفاق می افتد…

مواقعی که رانندگان قصد دارند در یک فضای کوچک پارک کنند به طور معمول بارها دنده را از حالت عقب به جلو برده و درست در مواقعی این کار را انجام می دهند که حرکت به سمت عقب خودرو در جریان است. وقوع این کار باعث می شود که فشار زیادی به سیستم انتقال قدرت وارد شده و دلیل آن هم این است که این قطعات مجبور هستند در خلاف جهت حرکتی که در حال انجامش بودند حرکت کنند و برای جلوگیری از این فشار بهتر است در ابتدا کمی صبر کرده تا حرکت در حال جریان کامل شود سپس اقدام به حرکت بعدی کنید.

نگه داشتن ترمز در سرپایینی‌ مسیرها 

در انتهای مطلب دانستنی های خودرو و اشتباهات رایج رانندگی زمانی که رانندگان قصد دارند از یک شیب پایین بیایند و این کار برایشان کمی اضطراب آور است، پای خود را بر روی ترمز قرار می دهند تا در شرایطی که احتیاج به توقف داشتند بتوانند سریعتر عمل کنند اما همین کار به طور ناخواسته باعث می شود فشار زیادی به سیستم ترمز وارد شود و لنت و دیسک ترمز نیز ساییده شوند. وقتی در چنین شرایطی قرار دارید، دنده سنگین خودرو را انتخاب کنید چرا که اینکار باعث می شود ترمز موتوری در وضعیت خودرو ایجاد شود و با فشار موجود در سیستم انتقال قدرت نیز از افزایش سرعت خودرو جلوگیری شود.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

ترک سر سیلندر خودرو و عوامل موثر در آن

mortazavi

رینگ پیستون خودرو چه تاثیری در سیستم فنی ماشین دارد؟

mortazavi

منجید اگزوز خودرو چه کاربردی دارد؟

mortazavi

نظر دهید.