مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

دانستنی های خودرو | تشخیص واقعی کیلومتر شمار دستکاری شده

دانستنی های خودرو | تشخیص واقعی کیلومتر دستکاری شده

مساله بسیار مهمی که در خودروهای کارکرده اهمیت دارد کیلومتر خودرو می باشد که به راحتی قابل دستکاری کردن است و افراد در زمان فروش ماشین و یا برخی از دلالان ماشین با پرداخت مبلغی به تعمیرکار یا میکانیکی اقدام به دستکاری کردن کیلومتر واقعی خودرو کرده و این خودروها را با نشان دادن کیلومترهای متفاوت برای فروش آماده می کنند. در مطالب عمومی خودروی امروز از سایت ۲۲ شرقی به بررسی ترفندهایی می پردازیم که می تواند شما را آگاه کند و بتوانید راههای تشخیص کیلومتر واقعی را به کار گرفته و خودرو را قبل از اطمینان کامل تست کنید.

مفاهیم ابتدایی در مورد کیلومتر شمار در خودرو

در ابتدا بهتر است در مورد کیلومتر خودرو بیشتر بدانیم؛ کیلومتر شمار یا اودومتر یک وسیله است که مقدار مسافت طی شده خودرو را نشان می دهد، این وسیله در گذشته کاملا میکانیکی بود که رفته رفته به شکل دیجیتال در خودرو نمایش داده می شود. لازم است بدانید که لغت اودومتر یک لغت یونانی می باشد و به معنای اندازه گرفتن است.

سیستم خنک کننده موتور خودرو 

کیلومتر شمار دیجیتالی از یک سنسور و یک مدار الکتریکی تشکیل شده است که الگوریتم های طراحی شده برای کیلومترشمارها، بسته به قطر تایرها می باشد و چنانچه تایر و رینگ نامناسب و غیر استاندارد باعث تغییر در تعداد چرخش تایر شود، مسافت غیرواقعی به وسیله کیلومتر شمار ثبت خواهد شد. به همین جهت همیشه باید دقت شود که تایر و رینگ مناسب خودرو نصب شود.

ترفندهای تشخیص کیلومتر تقلبی و دستکاری شده

روش های متفاوتی برای این کار وجود دارد و مواردی از آنها چک کردن کامپیوتر خودرو یا دفترچه ثبت نمایندگی و یا وضعیت ظاهری خودرو که یکی از نشانه های قوی است! اما اینکه بخواهید با تکیه بر این موارد کیلومتر واقعی خودرو را مورد بررسی قرار دهید، کاری غیر ممکن است چرا که روش های هوشمندانه و دقیق تری نیز می تواند به شما در این امر کمک کند.

با نگاه کردن به پدال گاز یا غربیلک می توانید مشاهده کنید که این موارد تا چه سائیدگی دارند و با اینکه رادیاتور خودرو در چه وضعیتی قرار دارد به شما کمک می کند تا بتوانید حد زیادی این موضوع را تشخیص دهید اما اگر فروشنده و یا دلالان اقدام به تعویض نکنند!!!!

مطالعه بیشتر  آیا سرعت سنج خودروی شما کار نمی کند؟ (بررسی موارد و راه حل های مفید)
دانستنی های خودرو، کیلومتر واقعی | تشخیص واقعی کیلومتر دستکاری شده | راههای تشخیص کیلومتر واقعی خودرو | اطلاعات عمومی خودرو | اعداد کیلومتر در خودرو
دانستنی های خودرو، کیلومتر واقعی

دو راه اساسی برای تشخیص اینکه کیلومتر شمار خودرو دستکاری شده است یا خیر؟!

  • چک کردن رادیاتور خودرو برای خودروهایی با کارکرد بالا
  • تست دیسک ترمز برای خودروهایی با کارکرد پایین

فاصله هایی که در رادیاتور خودرو مشاهده می کنید به مرور زمان و اثر گذاری آلاینده های هوا یا گرد و غبار کمی زیاد می شود و هر چقدر این فاصله بیشتر شود نشان دهنده از کارکرد بالای خودرو دارد، اگر رادیاتور خودرویی را چک کردید و فاصله های غیر عادی را در آن مشاهده کردید بدانید که کیلومتر شما دستکاری شده است و البته این موضوع را نیز مدنظر قرار دهید که هر ۱۵۰ هزار کیلومتر تعویض می شود. اما زودتر از آن اگر رادیاتور تعویض شود باید علت آن سوال شود.

تست و بررسی دیسک ترمز نیز بدین منظور انجام می شود که برای خودروهایی با کارکرد کم قابل استفاده می باشد، دیسکی که نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر کارکرده است و از لبه های تیزی برخوردار است اما برای کیلومترهای پایین تر از ۲۰،۳۰ و ۴۰ هزار کیلومتر نیز اگر یک حالت تیز مانندی در لبه دیسک به شکل غیرعادی مشاهده شد نشان دهنده آن است که کیلومتراژ خودرو را دستکاری کرده اند، اما برای این کار حتما اطمینان حاصل شود که دیسک در حالت خنک قرار دارد.

این موضوع را در حالت های بدتری نیز می توانید تصور کرده و پی به دستکاری بودن کیلومتر شمار ببرید اگر برگه های بازرسی خودرو یا دفترچه راهنما و یا حتی دفتره نگهداری خودرو را از فروشنده تقاضا کردید و با مشاهده آن متوجه شدید که صفحه مربوط به اطلاعات کیلومتر شما نیستند، می توانید به این موضوع شک کرده و توضیحات لازم را بخواهید اما در هر بهتر است زود قضاوت نکنید و حتما از یک فرد کارشناس در این زمینه کمک بگیرد.

همچنین می توان گفت که از جمله راه های بسیار ساده برای بررسی کردن این مورد این است که سوابق تعمیر و سرویس خودرو را بخواهید که اگر خودرو برای سرویس یا تعمیرات به جایی قبلا رفته باشد ثبت شده و به راحتی می توانید متوجه شوید که می توانید براساس اطلاعات درج شده تعمیراتی که تا به زمان خرید شما انجام شده و یا اگر تعویض قطعات داخلی اعمال شده همگی ثبت شده و می توان براساس آنها تصمیم گیری نهایی را انجام داد. ضمن اینکه می توانید برچسب سرویس هایی که در بخشی یا زیرکاپوت قرار داده شده که مسافت طی شده بیشتری از کیلومتر شمار را به شما نشان می دهد.

مطالعه بیشتر  صکادرات در رانندگی چیست؟ و در رانندگی چه کاربردی دارد؟

همچنین پیشنهاد می شود که خودرو را در نگاه اول آنالیز کنید تا بهتر بتوانید به نتیجه گیری برسید به عنوان مثال:  به سال تولید ماشین نگاه کنید و براساس آن کیلومتر شمار را بررسی کنید و این را بهتر است بدانید که یک خودرو به طور معمول و میانگین نزدیک به ۲۰ هزار کیلومتر در سال طی می کند که البته بسیار بستگی به نوع خودرو و کیلومتر پیش بینی شده در دفترچه راهنما نیز دارد. در مقابل اگر عدد کیلومتر شما از ۲۰ هزار کمتر بود ممکن است ابتدا کیلومتر شمار خراب باشد و در حالت بدبینانه اینکه کیلومتر شمار دستکاری شده باشد

دانستنی های خودرو، کیلومتر واقعی | تشخیص واقعی کیلومتر دستکاری شده | راههای تشخیص کیلومتر واقعی خودرو | اطلاعات عمومی خودرو | اعداد کیلومتر در خودرو
دانستنی های خودرو، کیلومتر واقعی

سخن پایانی:

تیم فنی ۲۲ شرقی به شما پیشنهاد می کند که در مورد مطلب دانستنی های خودرو، کیلومتر واقعی برای خرید یا فروش یک خودروی نو و کارکرده حتما با یک فرد متخصص مشورت کرده تا بتوانید در نهایت تصمیم گیری درست تری انجام دهید، ممکن است حتی برخی مدل خودروها از درب کارخانه نیز با ایرادتی همراه باشند که این دیگر ربطی به خودروهای کارکرده ندارد و لازم است تمامی موارد در همان ابتدا چک شود، اگر قرار است خودرویی را به شکل کارکرده خریداری کنید بسیار مهم و ضروری است که تمامی قطعات خودرو را مورد بررسی قرار دهید که اگر خودتان دانش کافی در این زمینه ندارید حتما با یک فرد متخصص مشورت کرده و بهترین راهنمایی را دریافت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

مقالات فنی خودرو | دینام خودرو، نحوه عملکرد آن و علائم خرابی

mortazavi

ماشین بوی بنزین میده؟ (۵ علت و جدی بودن هر کدام)

mortazavi

مشکلات رایج گیربکس دستی و اتوماتیک

mortazavi

نظر دهید.