مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

داغ شدن پیشرانه خودرو چه دلایلی دارد؟

داغ شدن پیشرانه خودرو چه دلایلی دارد؟ خنک شدن موتور ماشین | علت داغ شدن ماشین در سر بالایی | دلایل داغ شدن موتور خودرو | علت داغ شدن موتور تیبا 

داغ شدن پیشرانه خودرو چه دلایلی دارد؟

داغ شدن پیشرانه خودرو از مسائلی است که هر راننده ای با آن دست و پنجه نرم کرده است. دلایل داغ شدن موتور خودرو به عوامل متعددی بستگی دارد. گاهی ما شاهد هستیم که در زمانی که با خودرو در مسیرهایی با پستی و بلندی حرکت می کنیم خودرو داغ می کند و راننده می خواهد بداند علت داغ شدن ماشین در سر بالایی ها چیست و چرا این اتفاق می افتد؟ در بسیار ی از موارد دیده شده است که خودرو تیبا هم این مشکل را دارد و صاحبان این خودرو به دنبال علت داغ شدن موتور تیبا هستند. البته خنک شدن موتور ماشین هم از مسائلی است که ما در ادامه مطلب تلاش می کنیم به آن بپردازیم.

این مسئله که شما در حال رانندگی باشید و ناگهان آمپر ماشین بالا بیاید و ماشین داغ کند موضوع ناخوشایندی است که شما هم ممکن است در حین رانندگی تجربه کنید. این مسئله ابعاد مختلفی دارد مثل اینکه شما در خیابان معطل می شوید و از طرفی هزینه‌های سنگین تعمیر را هم باید بپردازید که سختی این مسئله را چند برابر می کند. اما ما باید دلایل داغ کردن موتور خودرو را بشناسیم و برای جلوگیری از آن با داشتن دانش کافی اقدام کنیم تا متحمل هزینه های بیشتری نشویم.

دلایل داغ شدن موتور خودرو

شما می توانید با شناخت این دلایل از بسیاری از خرابی ها پیشگیری کنید و در نهایت با یک خودرو سالم از لحاظ فنی روبه رو باشید که آرزوی هر راننده ای است.

ترموستات و خرابی آن

ترموستات قطعه‌ای است که عملکرد پیچیده ای ندارد و شما راحت می توانید از آن سر در بیاورید. محل قرار گیری این قطعه در بین رادیاتور و پیشرانه است و وظیفه اصلی آن کنترل دمای آب و هدایت آن به پیشرانه می باشد. زمانی که موتور ترموستات شما مشکل دارد این امکان هست که برای همیشه بسته بماند و دیگر آب به اطراف موتور نرسد.

خراب شدن فن رادیاتور

فن رادیاتور قطعه ای است که وظیفه دارد هوا را به داخل رادیاتور انتقال دهد و آب برگشتی از موتور را خنک کند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی بعضی خودروها فن‌هایشان با قطعاتی الکترونیکی کنترل می‌شود و تا زمانی که دمای آب رادیاتور به دمایی معین برسد به کار خود ادامه می‌دهد.

مطالعه بیشتر  منجید اگزوز خودرو چه کاربردی دارد؟

اگر این قطعه الکترونیکی دچار آسیب شود یا پره‌های فن آن شکسته شود جریان هوا به طور صحیحی وارد رادیاتور نمی‌شود و در نهایت میزان دمای مایع خنک‌کننده به میزان استاندارد کاهش نمی‌یابد و این مسئله باعث داغ شدن پیشرانه خودرو می شود.

عدم وجود روغن در سیستم پیشرانه

وظیفه روغن موتور صرفا روان کردن ارتباط بین قطعات نیست بلکه باید فرآیند خنک کردن قطعات داخل موتور را هم انجام دهد. اگر به هر دلیلی مثل نشتی از واشر یا مشکلات آب‌بندی داخل سیلندرها روغن به قسمت های دیگر خودرو وارد شود باعث می شود که روغن‌سوزی به وجود آید و آلودگی زیاد شود و همچنین سطح روغن موتور کاهش یابد که موجب داغ کردن موتور می‌ شود. بهتر است بدانید اگر موتور خودرو داغ کند باعث می شود که پیستون ها تاب بردارند و در نهایت برای تعمیر هزینه زیادی را به شما تحمیل کنند.

وارد شدن هوا به سیستم پیشرانه خودرو

یکی دیگر از دلایل مهم داغ کردن موتور خودرو این نکته است که هوا در سیستم خنک‌کننده وجود داشته باشد. همان طور که می دانید عملکرد این سیستم به صورت بسته است اما به مرور زمان مقداری هوا به آن وارد می‌شود. اگر هوای بیش از حد مقدار استاندارد در سیستم خنک کننده باشد باعث می شود که مسیر جریان آب به رادیاتور مسدود شود و در نهایت موتور خودرو داغ کند. وجود هوای بیش‌ از حد در سیستم خنک‌کننده می‌تواند موجب مسدود شدن جریان آب رادیاتور به پیشرانه شود. البته اگر شما با خودرو در مسیر سربالایی نیز قرار داشته باشید این مسئله می تواند علت داغ شدن ماشین در سر بالایی باشد.

هنگامی که شما در این شرایط قرار دارید آب رادیاتور در مخزن می‌ماند و مایع خنک‌کننده به میزان استاندارد در اطراف پیشرانه دیگر وجود ندارد. اگر می خواهید از شر این مشکلات خلاص شوید پیشنهاد می کنیم که بررسی دوره‌ای هواگیری سیستم خنک‌کننده پیشرانه را در زمان های مشخص و درست انجام دهید تا در آینده درگیر هزینه های بالای تعمیر نشوید.

خرابی پمپ آب (پمپ آب)

خنک شدن موتور ماشین وابسته است به این موضوع که مایع خنک‌کننده با یک سرعت خاص و مشخص به سیستم موتور ورود داشته باشد. اگر واتر پمپ پروانه اش خراب باشد یا شکسته باشد باعث می شود که سرعت آن کم شود و آب کمتری به داخل فضای موتور وارد شود که در نتیجه آن موتور خودرو دیرتر خنک می شود یا اصلا خنک نمی شود. ما پیشنهاد می کنیم که برای اینکه از داغ شدن موتور پیشگیری کنید این موارد به صورت دوره ای و منظم چک کنید تا در سلامت فنی کامل باشند که این موارد عبارت اند از:

  • تعمیر یا تعویض پمپ آب
  • تعمیر رادیاتور
  • تعویض ترموستات
  • تعویض به‌موقع روغن موتور
  • بررسی سلامت لوله‌های سیسم خنک‌کننده
مطالعه بیشتر  باتری به باتری کردن خودرو را با شیوه صحیح یاد بگیرید

سه راهکار ساده برای پیشگیری از داغ شدن پیشرانه خودرو

ما در ادامه مطلب به دلایلی می پردازیم که آنها بیشتر مربوط به شیوه استفاده شما از خودرو است و خیلی به مسائل فنی  ربطی ندارد. البته به نوع خود این راهکارها می توامد از داغ شدن پیشرانه خودرو پیشگیری کند.

پارک کردن ماشین زیر سایه

همه ما می دانیم که دما زیر آفتاب با سایه تفاوت اساسی دارد. پس شما می توانید با پارک ‌کردن ماشین در سایه ماشینتان را خنک نگه دارید و همچنین عمرمفید قطعات آن را افزایش دهید. البته در این راهکار پیدا کردن سایه همیشه از مشکلات اساسی بشمار می آید که ما پیشنهاد می کنیم از سایبان استفاده کنید.

دودی کردن شیشه های خودرو

شما به راحتی می توانید شیشه های ماشینتان را دودی کنید یا آن را با یک لایه پلاستیکی بپوشانید که ماشینتان در اثر تابش نور خورشید گرم نشود و به موتور خودرو آسیب نرسد.

باز کردن دریچه‌های هوای کف ماشین

بیشتر مردم زمانی که سوار ماشین می‌شوند، دریچه‌های هوا روی داشبورد را تا جایی که امکانش هست باز می کنند اما ما پیشنهاد می کنیم که دریچه‌های کف خودرو را باز کنید زیرا با باز کردن آنها جریان هوا بیشتر در رفت و آمد قرار می گیرد و در نتیجه خودرو خنک می شود. بهتر است بدانید هوای گرم در بالا است پس در نتیجه اگر دریچه‌های کف را تا اخر باز کنید شما به راحتی می توانید هوای گرم را از خودرو بیرون کنید و شاهد خنک شدن ماشینتان باشید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

آشنایی با سیستم رانندگی بین خطوط در خودروها

mortazavi

صدا دادن کلاچ خودرو چه دلایلی دارد؟

mortazavi

عملکرد سیستم تعلیق آیرونمن خودرو به همراه قطعات آن

mortazavi

نظر دهید.