مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

خودروی چندگانه سوز و البته انعطاف پذیر، در رابطه با آن چه می دانید!؟

خودرو چندگانه سوز یا سوخت انعطاف پذیر، در رابطه با آن چه می دانید!؟ عملکرد خودروهای چندگانه سوز | منظور از خودروی چندگانه سوز | خودرو با سوخت انعطاف پذیر | مزایا و معایب سوخت انعطاف پذیر

آیا می دانید مدل T نمادین هنری فورد، که از سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۷ ساخته شد، دارای جت های کاربراتوری بود که می توان آنها را طوری تنظیم کرد که بتوانند موتور را با بنزین، اتانول یا ترکیبی از این دو کار کنند؟ بله، این قابلیت آن را به اولین وسیله نقلیه سوخت انعطاف پذیر تجاری تبدیل کرد،  در اوایل دهه ۱۹۰۰، بنزین، گازوئیل، اتانول، برق و سایر سوخت ها برای بازار حمل و نقل خودرو رقابت می کردند. بدیهی است که نفت بدون هیچ  سوالی برنده شد و بر آن تسلط داشت تا اینکه بحران نفتی ۱۹۷۳ باعث افزایش استقلال ملی انرژی شد. این موضوع، راه را برای متانول و اتانول تولید شده در خانه باز کرد و بین این دو الکل، اتانول به دلیل سمیت کمتر، روند تولید سبزتر و سهم وحشتناک سیاسی لابی تولیدکنندگان ذرت آیووا برنده شد. در سال ۲۰۰۷، ما به فناوری سوخت انعطاف پذیر E85 به عنوان سوخت آینده احتمالی نگاه کردیم. حالا که سال ۲۰۲۱ است، بیایید نگاهی اجمالی به این موضوع داشته باشیم که سوخت انعطاف پذیر چگونه است، چگونه کار می کند و آینده و مزایا و معایب سوخت انعطاف پذیر آن چیست.

Flex Fuel یا خودروهای چندگانه سوز چیست؟

پاسخ کوتاه در زمینه خودرو در سال ۲۰۲۱، این است که این فناوری به موتور اجازه می دهد تا مخلوط الکل موجود در بنزین را از ۱۵ تا ۸۵ درصد اتانول بی آب بسوزاند. تجهیزات مورد نیاز شامل لوله کشی سیستم سوخت است که می تواند اتانول خورنده را تحمل کند و مجموعه ای از سنسورهای داخلی که می تواند درصد دقیق مخلوط را در زمان واقعی تعیین کرده و سیستم احتراق موتور را مطابق آن تنظیم کند (بنابراین راننده نیازی ندارد که کربوهیدرات ها را به صورت دستی به صورت نمونه ای در هوا جابجا کند.

نکات بهداشتی هنگام سوخت گیری

به گفته ASTM International (در اصل انجمن آزمایش و مواد آمریکا)، طبق قانون، پمپ هایی با علامت E85 باید مخلوط سوخت حاوی ۵۱ تا ۸۳ درصد اتانول در بنزین را پخش کنند. بسته به فصل و موقعیت جغرافیایی، ترکیب دقیق می تواند در آن محدوده متفاوت باشد.

سوخت انعطاف پذیر در خودرو چگونه کار می کند؟

یک خودروی سوختی انعطاف پذیر که روی E85 کار می کند، عموماً همانطور که در بنزین خالص کار می کند، به استثنای چند مورد، حرکت خواهد کرد. عدد اکتان پمپ E85 معمولاً ۱۱۰ است، در مقابل ۸۴ تا ۹۳ بنزین، به این معنی که می تواند قبل از احتراق خودکار یا ضربه زدن فشرده سازی بیشتری را تحمل کند.

این بدان معناست که می توان جرقه بیشتری را به پیش انداخت و در نتیجه قدرت کمی از موتور در حال کار بر روی E85 نسبت به موتور مشابه هنگام سوختن بنزین بدون سرب معمولی یا درجه یک خارج کرد. (توجه داشته باشید که یک موتور فشرده سازی متغیر واقعاً باید بتواند از E85 استفاده کند، اما موتور نیسان/ اینفینیتی VC Turbo در حال حاضر دارای سوخت انعطاف پذیر نیست.)

مطالعه بیشتر  هر آنچه که در مورد گیربکس 206 اتومات باید بدانید

تفاوت بزرگ دیگر از آنجا که E85 فقط ۷۳ تا ۸۳ درصد از انرژی موجود در یک گالن بنزین را شامل می شود، محدوده و مصرف سوخت اندازه گیری شده هر دو هنگام کار با E85 کاهش می یابد. مصرف سوخت به طور معمول ۱۵ تا ۲۷ درصد نسبت به بنزین پمپ امروزی کاهش می یابد که بیشتر آنها از سال ۲۰۱۰ دارای ۱۰ درصد اتانول بوده است.

آیا Flex Fuel برای محیط زیست مناسب است؟

احتمالاً آنقدرها که منافع شخصی ما باید باور کند، نیست. امروزه اکثریت قریب به اتفاق اتانول مورد استفاده ما برای مخلوط کردن بنزین از ذرت تهیه می شود. ذرت در حال رشد CO2 را به طور غیرقابل انکاری جذب می کند، اما از آنجا که اکثر زمین های کشاورزی آمریکایی که ذرت آن را تولید می کردند در سال های قبل از تولید یارانه ذرت یا محصول خوراکی یا خوراکی دیگر، ذرت یا سایر مشوق ها را به تولید سوخت هدایت می کردند، میزان جذب CO2 جهانی زمانی افزایش نیافت. این ذرت برای تولید الکل تغییر مسیر داد. مزایا و معایب سوخت انعطاف پذیر این نوع سوخت را در ادامه می خوانید.

E85 تنها در صورتی شروع به کمک به محیط زیست می کند که از زمانی که می توان از منابع سلولزی به صورت اقتصادی تولید کرد- زباله های بیولوژیکی مانند ساقه ذرت یا سایر ضایعات گیاهی که در غیر این صورت به سادگی پوسیده می شوند (انتشار CO2 به محیط زیست)، یا علف هرز و سایر مواد گیاهی که می توانند رشد کنند. در خاکهای با کیفیت پایین که در حال حاضر تخریب هستند و شاید برای تولید غذا نامناسب باشند. تنها در این صورت است که می توان CO2 را جذب کرد تا سوخت واقعاً جبران کننده CO2 آزاد شده در اثر احتراق آن در خودرو محسوب شود. دو مشکل دیگر در مورد ذرت در حال رشد مقدار زیادی آب مصرف می کند ، که بسیاری از آنها در شرایط خشکسالی اخیر مجبور به پمپاژ از زمین شده اند و ممکن است برای تولید مواد غذایی بهتر سرمایه گذاری شود.

بیشتر بدانید: سیستم سوخت رسانی و جرقه در خودروهای سواری

همچنین، تبدیل ذرت به اتانول انرژی زیادی می طلبد، زیرا نشاسته های موجود در آن باید تجزیه شوند تا قندهای قابل تقطیر به الکل تولید شوند. به همین دلیل، تولید اتانول از ذرت تقریباً ۳۰ درصد بیشتر از تولید آن از نیشکر طول می کشد و این موضوع جهانی شدن اتانول ذرت را به عنوان سوخت بیشتر خنثی می کند. عملکرد خودروهای چندگانه سوز

آیا Flex Fuel در پول صرفه جویی می کند؟

هزینه افزودن قابلیت سوخت انعطاف پذیر به خودروی جدید بسیار کم است و بندرت به مشتری منتقل می شود زیرا قابلیت سوخت انعطاف پذیر مدتهاست که مزایای مصرف سوخت میانگین شرکتی (CAFE) را به همراه داشته است. عملکرد خودروهای چندگانه سوز

بنابراین ریاضیات در وهله اول به این موضوع می پردازد که آیا هزینه سوخت محلی شما نسبت به بنزین به اندازه ای کاهش می یابد که بتواند ۱۵ تا ۲۷ درصد کاهش مصرف سوخت مورد انتظار را با E85 پوشش دهد؟

مطالعه بیشتر  انواع مقالات فنی خودرویی 22 شرقی | رایج ترین مشکلات خودروها در زمستان
خودرو چندگانه سوز یا سوخت انعطاف پذیر، در رابطه با آن چه می دانید!؟ عملکرد خودروهای چندگانه سوز | منظور از خودروی چندگانه سوز | خودرو با سوخت انعطاف پذیر | مزایای سوخت انعظاف پذیر | معایب سوخت انعطاف پذیر  
خودرو چندگانه سوز یا سوخت انعطاف پذیر، در رابطه با آن چه می دانید!؟ عملکرد خودروهای چندگانه سوز | منظور از خودروی چندگانه سوز | خودرو با سوخت انعطاف پذیر | مزایای سوخت انعظاف پذیر | معایب سوخت انعطاف پذیر

چه خودروهایی با سوخت انعطاف پذیر کار می کنند؟

یک روزنه در مقررات CAFE که برای تشویق به کارگیری سوخت های جایگزین طراحی شده است، اعتبار بزرگی را برای خودروهای سوخت انعطاف پذیر مجاز می کند. این منجر به پذیرش گسترده این فناوری شد. اکنون تعداد انگشت شماری از مدل های سازگار با E85 وجود دارد. وزارت نیرو گزارش می دهد که در حال حاضر بیش از ۲۲ میلیون وسیله نقلیه سازگار با E85 در جاده ها وجود دارد، اما لیست EPA از ترکیب مدلهای ۲۰۲۰ خودرو و پیشرانه که برای استفاده از E85 تأیید شده است فقط شامل موارد زیر است:

  • Chevrolet Impala ۳٫۶L
  • Ford Transit Connect 2.0L Van, Wagon
  • Chevrolet Silverado 5.3L RWD, 4WD
  • Chevrolet Tahoe/Suburban 5.3L RWD, 4WD
  • GMC Yukon/Yukon XL 5.3L RWD, 4WD
  • Ford F-150 ۳٫۳L V-6, 5.0L V-8, RWD, 4WD
  • Ford Explorer ۳٫۳L AWD
  • GMC Sierra 5.3L RWD, 4WD
  • Ford Transit T-150 3.5L RWD, AWD

مزایای اتومبیل های سوخت انعطاف پذیر

ما ابتدا نگاهی به مزایای خودروهای سوخت انعطاف پذیر می اندازیم:

یکی از بزرگترین مزایای خودروهای سوخت انعطاف پذیر این است که جایگزینی برای روغن ارائه می دهد. از آنجا که اکثر این اتومبیل ها از اتانول استفاده می کنند، نیازی به روغن معمولی شما ندارند. اتانول از ترکیبی از نیشکر و ذرت ساخته می شود که باعث می شود روغن در این خودروها غیر ضروری باشد. امکان سوزاندن خودروهای سوخت انعطاف پذیر از دیگر مزایای آن است. این نوع خودرو به طور خاص برای سوزاندن مخلوط در محفظه احتراق خودرو طراحی شده است. مخلوط داخل محفظه با حسگرهای الکترونیکی کنترل می شود و سپس از ریزپردازنده ها برای تنظیم زمان و تزریق سوخت استفاده می شود. یکی دیگر از مزایای بزرگ خودروهای سوخت انعطاف پذیر این است که نسبت به سایر خودروها تأثیر کمتری بر محیط زیست دارد زیرا از اتانول استفاده می کند که تمیزتر از بنزین می سوزاند. اتانول به عنوان عامل مهمی در تولید گازهای گلخانه ای در نظر گرفته نمی شود. صاحبان خودروهای سوخت انعطاف پذیر مالیات دریافت می کنند که مزیت بارز این نوع خودروها است. اعتبار مالیاتی ممکن است آنقدر زیاد باشد که مسئولیت مالیاتی مالک را به کلی حذف کند. از مکمل سوخت خودرو استفاده کنم یا نه؟! برای پاسخ بهتر به این سوال کلیک کنید.

معایب اتومبیل های سوخت انعطاف پذیر در خودروها

یک عیب بزرگ خودروهای سوخت انعطاف پذیر این است که موتور می تواند آسیب ببیند. این امر ناشی از اتانول است که می تواند باعث خوردگی و آسیب های دیگر به موتور خودرو شود. دلیل اینکه اتانول باعث آسیب می شود این است که به راحتی خاک را جذب می کند.

یکی دیگر از معایب خودروهای سوخت انعطاف پذیر، استفاده واقعی از اتانول است، که قبلاً به آن اشاره کردیم با ترکیب نیشکر و ذرت. محصولات تولید شده برای اتانول فقط می توانند برای تولید اتانول استفاده شوند، که این امر آنها را به محصولات یکبار مصرف تبدیل می کند. این می تواند منجر به افزایش قیمت محصولاتی شود که از ذرت استفاده می کنند، مانند خوراک دام. ذرت همچنین مستعد خشکسالی است که می تواند مشکلاتی در تولید اتانول ایجاد کند.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

نحوه کارکردسنسور اکسیژن

علی رضایی

دانستنی خودرویی | دلایل مهم صدای زوزه، سوت یا جیغ خودرو در زمان شتاب گرفتن

mortazavi

۳ نشانه کم بودن مایع فرمان

mortazavi

نظر دهید.