مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

خودرو الکتریکی در آب می توانند حرکت کنند؟

خودرو الکتریکی در آب | مشخصات خودرو برقی | انواع خودرو برقی | طرز کار خودروهای برقی | خودروهای برقی در جهان | دنیای جدید خودروهای برقی

خودرو الکتریکی در آب می توانند حرکت کنند؟

خودرو الکتریکی در آب تحت شرایطی خاص می تواند رانندگی کند. مشخصات خودرو برقی در ضد آب بودن آن تاثیر بسیاری دارد. البته انواع خودرو برقی دارای این نوع قابلیت نیستند. طرز کار خودروهای برقی به گونه ای است که در شرایط مختلف جوی هم توانایی ادامه حرکت در مسیر را داشته باشند. این موضوع در مورد همه خودروهای برقی در جهان نیست و هر شرکت تولید کننده ای سیاست های خاص خود را در این زمینه دارد.

همه شما عزیزان می دانید که الکتریسیته یا برق با آب رابطه می توانند حادثه ساز شوند و به هیچ عنوان نباید این دو را در کنار همدیگر قرار داد. یکی از مسائلی که بیشتر شما تا به حال درباره این موضوع به چشم تان خورده است هشدار هایی می باشد که روی وسایل برقی به صورت برچسب نمایش داده می شود.

بیشتر کسانی که خودروهای برقی در جهان را برای اولیبن بار خریداری می کنند و هیچ تجربه این باره ندارند یک اشتباه را بسیار زیاد انجام می دهند. این رانندگان تازه کار برای اولین بار که خودروشان را به کارواش می بروند و یا در شرایط جوی نامناسب از خانه خارج می کنند و دچار این فکر شوند که آیا این ماشین الکتریکی ممکن است در اثر مجاورت با باران به مشکل بخورد.

این مسئله در مورد انواع خودرو برقی مطرح است. این باور به طور کلی اشتباه است که خودروهای برقی در هوای بارانی و یا هنگام شست و شو در کارواش ممکن است دچار نقص فنی شوند. خودرو الکتریکی در آب آسیب نمی بیند. البته این امر به مشخصات خودرو برقی نیز وابسته است.

خیس شدن خودرو الکتریکی

اگر بخواهیم به این موضوع در کوتاه ترین حالت ممکن پاسخ دهیم می توان گفت، بله. اما شما از این پاسخ به هیچ عنوان برای عبور از سیل و یا آب راه های بزرگ استفاده نکنید. شرکت نیسان یکی از سردمداران تولید اینگونه خودروها است که یکی از مدیران ارشد نیسان به نام بن وارن در این مورد می گوید:

اگر با یک خودروی بنزینی در چنین مسیرهای رانندگی نمی‌کنید پس نباید با یک خودروی الکتریکی نیز این کار را انجام دهید.

یکی از مراکز اضطراری استرالیا یک توصیه رسمی به صاحبان خودروهای برقی می کند که یک خودروی کوچک فقط در ۱۵ سانتی‌متر از آب می‌تواند وارد شود. بیشتر از این میزان ورود به آب می تواند برای خیلی ماشین های بنزینی هم بسیار مضر باشد و این موضوع فقط مربوط به طرز کار خودروهای برقی نیست.

نحوه تنظیم آینه خودرو 

حالا که تاحد قابل توجهی با این موضوع آشنا شده اید بهتر با صحبت های آقای وارن هم گوش کنید که می‌گوید خیال مالکان خودروهای الکتریکی از نظر قطعات استفاده شده در خودروهایشان راحت باشد زیرا این قطعات به طور کامل خاصیت ضد آب بودن دارند. همچنین او درباره خودرو الکتریکی در آب می گوید:

مطالعه بیشتر  کلاچ پروانه خودرو چیست؟

معمولاً یکی از اصلی ترین نگرانی‌های مالکان ماشین های برقی به باتری مربوط می‌شود که به طور معمول در پایین‌ترین نقطه از خودرو نصب می شود. باتری به طور کامل ایمن شده است و این ایزوله بودن به عنوان یک امر حیاتی بشمار می آید زیرا باید از گرد و غبار و آب به شدت دور نگه داری شود تا در بلند آسیب نبیند. دور نگه داشته شود.

مدیر شرکت نیسان در این باره می گوید: بقیه بخش‌ها خودروهای برقی مثل محل‌های شارژ و کابل‌های ولتاژ بالا هم به طور کامل مهروموم شده‌اند و اگر آسیبی به وجود آید سیستم هوش مصنوعی ماشین این توانایی را دارد که بتواند این آسیب را تشخیص دهد و طبق دستوراتی که از برای هنگامی که خودرو الکتریکی در آب قرار دارد داده شده است کار خود را انجام دهد.

طرز کار خودروهای برقی بسیار هوشمندانه است مخصوصا در قسمت باتری که می توانند در هنگام وقوع آسیب در چند ثانیه اولیه خودشان را ایزوله کنند. این مسئله به عنوان یکی از مشخصات خودرو برقی در تمام دنیا مطرح است.

شاید برای شما عزیزان جالب باشد که نسبت به این موضوع اطلاع داشته باشید که خودروهای الکتریکی در آب کمتر از ماشین های سوخت فسیلی آسیب می بینند. اگر بخواهیم این موضوع را به طور تخصصی مطرح کنیم می توان گفت:

یکی از بزرگترین مشکلات خودروهای درون‌سوز در آب و هوای بارانی این است که آب به سیستم اگزوز یا فیلترهای هوا ورود می کند. اما این موضوع درباره همه خودروهای برقی در جهان ثابت شده است که به هیچ عنوان این مسئله پیش نمی آید زیرا این سیستم ها به شدت حفاظت شده هستند و به طور کلی دارای سیستم اگزوز نیستند.

عمق غوطه ور خودروهای برقی متفاوت است؟

این مسئله وابسته به انواع خودرو برقی در دنیا است. اما شما می توانید عمق غوطه وری خودروهای برقی را دقیقا مثل ماشین های درون سوز در نظر بگیرید. شرکت ولوو می‌گوید عمق غوطه‌وری xc40 ریچارژ به طور دقیق برابر است با ۴۵۰ میلی‌متر که میزان قابل توجهی در این موضوع است.

مطالعه بیشتر  هر آنچه که در مورد گیربکس 206 اتومات باید بدانید

البته رانندگان باید دقت داشته باشند که رانندگی در این شرایط باید با سرعت کم صورت گیرد زیرا سهل انگاری در این مورد توانسته است که سوانح بسیار زیادی را به وجود آورد. دقت داشته باشید که این موضوع هیچ ارتباطی با مشخصات خودرو برقی ندارد و شما باید در همه حالت در این باره احتیاط کنید.

مطلب پیشنهادی: آیا می توان با باک خالی رانندگی کرد؟

قطعا ماشین هایی که برای آفرود طراحی نشده‌اند نیز تست‌های زیادی را پشت سر می‌گذارند تا در شرایط ناهموار بتوانند تا میزان قابل توجهی آرامش و آساش کافی را برای رانندگان به وجود آورند. مدیر نیسان درباره این موضوع می‌گوید:

به طور واضح ما برای نیسان لیف عمق غوطه‌وری رسمی نداریم زیرا لیف یک شاسی‌بلند نیست اما زمانی که نسل اول این خودرو را حدود ۱۰ سال پیش به بازار ارائه دادیم تست های زیادی در این باره روی آن انجام دادیم تا از این موضوع مطمئن شویم که هیچ مشکلی ندارد.

خودرو الکتریکی در هوای بارانی شارژ می شود؟

طرز کار خودروهای الکتریکی به گونه است که می توانند در هوای بارانی هم شارژ شوند. تیم واشنگتن مدیرعامل شرکت جت شارژ که پیشتاز تأمین سخت‌افزار شارژ خودروهای الکتریکی در استرالیا است در این باره می‌گوید:

شما می توانید با استفاده از شارژ AC و DC به ویژه شارژ DC که دارای قدرت بالایی می باشد بلافاصله بعد از وصل کردن دو شاخه وارد سیستم باتری ماشین نمی شود. هنگامی که شما دوشاخه را وصل می‌کنید بعضی تست ها توسط خودرو صورت می گیرد یکی از مهمترین آنها تست ایمنی قبل از انتقال الکتریسیته است زیرا باید به طور کامل عیب‌های احتمالی صورت پذیرید تا در نهایت هیچ مشکلی سیستم فنی ماشین را تهدید نکند. خودرو الکتریکی از کم هرینه ترین ماشین ها دنیا نیز هست.

دقت داشته باشید که این مسئله در انواع خودرو برقی وجود دارد و در جهت افزایش ایمنی سیستم این ماشین ها است. بهتر است بداین که خودروهای برقی در جهان به ایمنی و هوشمند بودن مشهور هستند. این ایمنی هم از نظر سیستم فنی است و هم از نظر حفظ جان راننده و سرنشینان که مسئله بسیار مهم بشمار می آید.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

عکاسی خودرو در شب

mortazavi

باک بنزین را پر نکنید !

Sajjad Amanian

اجزای سیستم تعلیق خودرو کدام اند؟

mortazavi

نظر دهید.