مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

خودروهای دوگانه سوز و مهمترین معایب آنها

خودروهای گازسوز مدت زمان زیادی است که در کشور کاربرد دارد و از این رو تصمیم گرفته ایم تا در مطلب آموزنده دیگری از دانستنی های خودرو به معایب خودروهای دوگانه سوز و ایرادات خودروهای دوگانه سوز در سایت اخبار خودرو ۲۲ شرقی بپردازیم… 

در این مقاله از خودروهای دوگانه سوز و معایب آنها به موضوعاتی اشاره می شود که ممکن است این مدل خودرو را با ایراد همراه کند تیتر ایراداتی که جزئیاتی در مورد آنها ذکر می شود در زیر به آنها اشاره خواهد شد.

  • خوردگی سر سیلندر در خودروی دو گانه سوز 
  • سوختگی واشر سرسیلندر
  • خرابی موتور خودرو و بروز مشکلات جدی در خودروهای دوگانه سوز
  • ساییدگی سوپاپ و سیت

بررسی قطعاتی که در خودروهای دوگانه سوز با مشکل مواجه خواهند شد…

با وجود منبعی مانند گاز در داخل کشور و البته ارزان بودن آن به مرور این موضوع مورد توجه قرار گرفت که می توان از این سوخت در خودروها نیز استفاده کرد و برای شهرهایی که تراکم ترافیکی بالایی دارند و تردد مسیر در آنها طولانی است بسیار گزیته مناسبی می باشد.

اما استفاده از گاز به عنوان سوخت در خودروها تنها به خاطر ارزان بودن آن نیست و طبیعتا این ارزانی خرابی برخی قطعات را نیز به دنبال خود خواهد داشت. در این مبحث به مشکلاتی اشاره می شود که بعد از اینکه خودرو از کارخانه به صورت بنزینی تحویل گرفته شده و سپس به صورت دوگانه سوز در آمده است، صحبت می شود و منظور خودروهایی که از ابتدا به صورت گاز سوز تولید می شوند، نیست.

عملکرد مایع خنک کننده موتور خودرو

خودروهایی که از پایه با سوخت گاز وارد بازار می شوند مانند: سمند EF7 و موتور ملی ایران خودرو می باشد که با آلیاژهای بسیار مقاوم تولید شده اند و در مدت زمان در مقابل سوخت گاز خوردگی نیز پیدا نمی کنند.

مطالعه بیشتر  اجزای سیستم تعلیق خودرو کدام اند؟

خوردگی سر سیلندر در خودروی دو گانه سوز 

خودروهای که به صورت دستی و بعد از تولید به شکل دوگانه سوز تبدیل می شوند به مرور مشکل خوردگی سرسیلندر برای آنها به وجود می آید و دلیل آن هم به خاطر حرارت بالایی است که به سرسیلندر منتقل می شود. برای حل این مشکل نیز مایع خنک کننده خودرو به شدت پیشنهاد می شود.

سوختگی واشر سرسیلندر

محل قرارگیری واشر سرسیلندر قسمت میانی بلوک سرسیلندر و خود سرسیلندر است که بروز مشکل در این قسمت یکی از رایج ترین مواردی است که رانندگان با آن برخورد می کنند. وظیفه واشر سرسیلندر به اصطلاح آب بندی سرسیلندر و بلوک آن است.

این قطعه همیشه در معرض دمای بالای موتور قرار دارد و خرابی آن باعث می شود اختلالاتی در عملکرد موتور به وجود بیاید که حتما باید تعویض شود. در این مورد مسلما نمی توان دمای ایجاد شده از حرکت موتور و خودرو را کاهش داد و البته از انتقال این حرارت به سر سیلندر نیز به نوعی جلوگیری کرد، به همین خاطر لازم است تا سیستم خنک کاری خودرو نیز بهبود پیدا کند تا بتواند به خوبی حرارت های موردنظر را کاهش داد.

راه حل برای جلوگیری از واشر سر سیلندر در مورد  معایب خودروهای دوگانه سوز می توان به این صورت عمل کرد که مجاری آب در سیلندر را به شکل متفاوتی طراحی کرد تا بتواند از گرم شدن سر سیلندر و در نهایت سوخت واشر آن جلوگیری کرد. این کار مهارت بسیار خاصی نمی خواهد و با کمی دانش فنی می توان آن را پیاده سازی کرد.

معایب خودروهای دوگانه سوز | ایرادات خودروهای دوگانه سوز | سایت اخبار خودرو | دانستنی های خودرو | معرفی قطعات خودرو، ایرادات احتمالی هریک و راههای برطرف کردن

خرابی موتور خودرو و بروز مشکلات جدی در خودروهای دوگانه سوز

طبیعتا خودروها به مرور زمان و استفاده هایی که از آنها می شود دچار مشکلات متعددی خواهند شد که یکی از جدی ترین موارد، خرابی موتور خودرو است و هزینه تعمیر و یا بهبود آنها نیز بالا می باشد که در خودروهای دوگانه سوز نیز این هزینه جنبه اقتصادی ندارد.

مطالعه بیشتر  نشانه های مهم برای زمان بازدید از سیستم ترمز خودرو

ساییدگی سوپاپ و سیت

سوپاپ ها در زمانی دچار مشکل می شوند که سه مورد مهم که شامل: فشار، دمای بالای ناشی از احتراق، انتقال حرارت به سرسیلندرها و خشک بودن سوخت گاز باعث می شود که این قطعه با مشکل مواجه شود. علاوه بر آن آب بندی نامناسب موتور و کاهش توان نیز در این مورد به وجود می آید.

زمانی که خودرو بنزینی است فشار و دمای بالای احتراق را نمی توان کاری نکرد و کاهش داد اما با کمک بهبود سرسیلندر از آسیب دیدگی این قطعه جلوگیری کرد. تولیدکنندگان خودرو راه حلی پیشنهاد داده اند و آن افزودن عملیات حرارتی بر روی یک قطعه خام سرسیلندر است و استقامت آن را بالا می برد.

دانستنی های مفید خودرو: دلایل کار نکردن شیشه بالابر خودرو + راههای تعمیر آن

اما برای اینکه در زمان انتقال حرارت به سرسیلندر دیرتر خوردگی و یا سوختگی واشر آن اتفاق بیفتد می توان از جنس های مرغوب تری برای سیت استفاده کرد که البته از این راه بسیار قبل تر نیز برای خودروهای بنزینی استفاده می شده است. ضمن اینکه برای رفع مشکل گاز خشک نیز، می توان از سامانه هیدرولیکی محرک سوپاپ ها استفاده کرد.

معایب خودروهای دوگانه سوز | ایرادات خودروهای دوگانه سوز | سایت اخبار خودرو | دانستنی های خودرو | معرفی قطعات خودرو، ایرادات احتمالی هریک و راههای برطرف کردن

سخن پایانی:

معایب خودروهای دوگانه سوز که امروزه افراد بسیار زیادی به صورت دستی اقدام به تغییر نحوه سوخت خود می کنند در این مطلب توضیح داده شد. اما از آنجایئکه سوخت گاز یک سوخت ارزان است اما تبدیل کردن خودروها به این شکل باعث می شود که هزینه تعمیر و نگهداری آنها نیز به مراتب بالاتر برود و مضرراتی مانند بوی نامطبوع گاز در کابین داخلی خودرو، خطر منفجر شدن کپسول گاز، از جمله مشکلاتی هستند که ممکن است اتفاق بیفتد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

افت باتری خودروهای برقی چه میزان است؟

mortazavi

نحوه کار سیستم نور بالای خودکار AHB در خودروها (Automatic High Beam)

mortazavi

تیک آف خودرو چیست؟

mortazavi

1 نظر

ناصر رهبر آگوست 7, 2023 at 11:19 ب.ظ

سایت خوب با مقالاتی بسیار بی نظیری دارین

پاسخ

نظر دهید.