مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه مقالات فنی

خودروهایی با فرمان سمت راست در کدام کشورها وجود دارند؟

خودروهایی با فرمان سمت راست | کشورهای فرمان راست | ماشین های فرمان راست در ایران | سمت راست و یا چپ خودرو | مجله تخصصی خودرو 22 شرقی

خودروهایی با فرمان سمت راست را همه ما در فیلم ها و یا در واقعیت دیده ایم. البته کشورهای فرمان راست در دنیا بسیار زیاد هستند. ماشین های فرمان راست در ایران تقریبا تمام خودروهای موجود در کشور را تشکیل می دهند. فرمان ماشین های ایرانی همان طور که می دانید در سمت چپ قرار دارد اما آیا می دانید این مسئله که فرمان در سمت راست و یا چپ خودرو باشد به چه عواملی بستگی دارد؟ ما در ادامه مطلب به پاسخ این سوال می پردازیم.

علت به وجود آمدن خودروهایی با فرمان سمت راست

قرار گرفتن فرمان در سمت چپ و یا راست وابسته به نوع کارایی آن در کشورهای مختلف است. بهتر است بدانید بسیاری از خودروها تا قبل از قرن ۱۹ فرمان شان در سمت راست بود زیرا اکثر رانندگان راست دست هستند.

اگر بخواهیم نگاهی عمیق نسبت به تاریخچه این موضوع داشته باشیم می توان گفت کالسکه رانان به دلیل تسلط بیشتر شلاق را در دست راست می گرفتند و افراد پیاده هم از سمت چپ کالسکه حرکت می کردند تا در موقع شلاق زدن اسب درخیابان ها آسیب نبینند. این مسئله یکی از ریشه های به وجود آمدن خودروهایی با فرمان سمت راست در طول تاریخ بوده است.

تیک آف کردن خودرو چه آسیب هایی به آن وارد می کند؟

کشورهای فرمان راست در دنیا 

طبق آمارهای رسمی امروزه در کل دنیا جهت رانندگی ماشین ها حدود یک‌ چهارم راه‌ها را تشکیل می دهد. اما رانندگانی که با فرمان سمت راست خودرو رانندگی می کنند حدود یک سوم جمعیت دنیا را تشکیل می دهند. بیشتر کشورهایی که در آنها سیستم فرمان در سمت راست قرار دارد طبق اسناد تاریخی مستعمره انگلیس بوده اند. کشورهایی مثل ژاپن، تایلند و …  هم با انتخاب خود این شیوه از قرار گرفتن فرمان را انتخاب کرده اند و به هیچ عنوان مستعمره نبوده اند. کشورهایی نیز بعد از اتمام دوره استعمارشان توسط انگلیس شیوه قرار گرفتن فرمان در خودروهاشان را تغییر دادند.

البته فرمان ماشین های ایرانی شامل این دسته نمی شود زیرا کشور انگلیس هیچ وقت نتوانست به طور کامل ایران را مستعمره خود کند و به همین دلیل ما در طول تاریخ مان بسیار کم شاهد این موضوع بوده ایم. خودروهایی با فرمان سمت راست به طور کلی متعلق به کشورهای اروپایی است و در طول تاریخ ایران تاثیر پر رنگی نداشته است.

در حالت کلی ۷۶ کشور هستند که سیستم ترافیکی آنها چپ است اما از فرمان سمت راست در خودروهایشان استفاده می کنند. این کشورها عبارت اند از:

  •  بریتانیا
  • ژاپن
  • نیوزلند
  • استرالیا
  • هند
  • پاکستان
  • هنگ‌کنگ
  • مالزی
  • سنگاپور
  • آفریقای جنوبی
  • زیمباوه
  • قبرس
  • جاماییکا
  •  مالدیو
مطالعه بیشتر  برلیانس اچ ۳۳۰ : تست و بررسی، مشخصات فنی، قیمت و هرآنچه باید بدانید

البته کشورهایی مانند سوئد، غنا، نیجریه، کامرون و … در ابتدا دارای سیستم چپ بودند و در طول زمان تصمیم گرفتند که سیستم فرمان خود را به راست تغییر دهند.

مزیت ها و معایب فرمان در سمت راست خودرو

می توان گفت امروزه بزرگترین تفاوتی که بین سیستم فرمان راست و چپ وجود دارد وابسته به این موضوع است که راننده به کدام دست مسلط است تا رانندگی فرمان و یا دنده را بگیرد. خیلی از رانندگان به هیچ عنوان نمی توانند با دستی که روی آن تسلط ندارند کار مهمی مثل گرفتن فرمان را انجام دهند که در برخی موارد هم منجر به بروز حادثه می شود. ما پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به رانندگی میزان مهارت خودتان را برای کنترل کردن خودرو با هر دو دست افزایش دهید.

مطلب پیشنهادی: آپشن های اسپرت خودروها کدام یک هستند!؟

از ابتدا این بحث سمت راست و یا چپ خودرو قرار گرفتن فرمان در میان قانون گذاران و تولیدگنندگان خودرو بوده است. در این میان نظرهای مختلفی مطرح شده است مثل اینکه اگر دست قویتر( دستی که راننده تسلط بیشتری دارد) روی فرمان باشد دست ضعیف‌تر می‌تواند به راحتی دنده را عوض کند و یا کارهایی مثل تغییر موج رادیو و … را انجام دهد البته موازی با این موضوع که کمترین میزان از دقت راننده کم شود. اما از طرفی برخی کارشناسان معتقدند که دست ضعیفتر می تواند فرمان را کنترل کند و دست قوی باید وظیفه مهمی مثل تعویض دنده را انجام دهد. این بحث ها همیشه در مورد خودروهایی با فرمان سمت راست و یا چپ مطرح بوده است.

اما جدا از این موضوع نوع جاده مسافتی که شما طی می کنید و میزان مهارت شما در رانندگی می تواند جزء عوامل مهم پیشگیری از بروز حادثه باشد. طبق آمار کارشناسان کشورهایی که قابلیت جذب توریست بالایی دارند و همچین از سیستم فرمان راست استفاده می کنند احتمال بروز حادثه برای آنها بیشتر است. تعداد کشورهایی که امروزه در دنیا از سیستم فرمان چپ و ترافیک راست استفاده می کنند بسیار بیشتر از کشور هایی هستند که مخالف این سیستم را پیاده کرده اند. اما کشورهایی که می خواهند این سیستم را تغییر دهند به طور معمول آمار تصادفات شان به شدت افزایش پیدا می کند.

مطالعه بیشتر  انواع کاربراتور

حالا فرض کنید راننده ای که با یک سیستم فرمان سال ها رانندگی کرده است در غالب یک توریست وارد کشوری شود که شیوه قرارگیری فرمان و ترافیک در آن برعکس عادت او است. این کشورها به طور معمول آمار تصادف بالایی دارند و تنها راه پیشگیری از این موضوع آموزش حداقلی قبل از ورود به کشور و فرهنگ سازی در این مورد است. این آموزش ندیدن توریست ها در بسیاری از موارد منجر به تصادفات دلخراش و کشته شدن تعداد زیادی عابر پیاده شده است. پیشنهاد می کنیم مطلب جالب و مفیدی را در مورد روانشناسی رنگ خودروها بخوانید.

امروزه شاهد هستیم که تعداد افرادی که با دست راست به دنیا می آیند روز به روز در حال رشد است و صنعت خودروسازی و سازمان های قانون گذاری باید برای پیشگری از تصادفاتی که امکان دارد در آینده برای سیستم فرمان خودروها در کشورها اتفاق بیافتد اقدامات لازم را انجام دهند. اما در نهایت اگر فرمان در سمت راست و یا چپ خودرو قرار داشته باشد رانند موظف است که میزان مهارت خود را بر طبق سیستم ترافیکی آن کشور و سمتی که فرمان قرار دارد وفق دهد تا تصادفی پیش نیاید. استعداد و مهارت راننده در میزان تسلط خودرو امری به شدت تاثیر گذار برای پیشگیری از تصادفات است که میزان اهمیت آن از قرار داشتن فرمان در سمت راست و یا چپ خودرو بیشتر است.

نوع ساختار ماشین و قطعات فنی آن هم در این موضوع دارای اهمیت هستند. بسیاری از شرکت های خودروسازی برای اینکه مشتریان خود را در کشورهای دیگر بهتر راضی کنند باید از هر دو سیستم قرار دادن فرمان بهره ببرند تا بازارهای صادراتی را به هیچ عنوان از دست ندهند زیرا برای مشتریان اولین مسئله راحتی استفاده از خودرو است. شرکت های خودروسازی در کل دنیا با توجه به بازار هدفی که دارند این مسئله را در تولیدات خود رعایت می کنند. خودروهایی با فرمان سمت راست امروزه در دنیا محبوبیت بالایی دارند.

اما در نهایت

بیشتر رانندگان در ایران با سیستم فرمان سمت چپ رانندگنی را یاد گرفته اند و برای همین مسئله فکر می کنند که رانندگی با فرمان سمت راست غیر ممکن است. اما به طور واضح این تصور غلط است و شما می توانید با تمرین و تمرکز روی سیستم فرمان سمت راست نیز مسلط شوید.

4.5/5 - (11 امتیاز)

مطالب مرتبط

اخبار فرمول یک آلفارومئو | تعریف و تمجید آلونسو از راننده جدید آلفارومئو

mortazavi

قیمت های ایران خودرو و محصولاتش را در ۲۹ شهریور ببینیم!

mortazavi

اولین شاسی بلند سایپا چه مشخصاتی دارد؟

mortazavi

1 نظر

م جولای 6, 2023 at 10:26 ب.ظ

این می‌تونه نظر شخصی شما باشه ، اما نظر من اینه ، ماشین در زمان سبقت ،باید با کمترین انحراف ، ماشین مقابل رو ببینه ، میشه چپ فرمان بود ، اما سمت چپ باید مماس بر خط سبقت باشه ، یعنی جهت جاده رو هم عوض کرد ، قاطی نمیتونه باشه

پاسخ

نظر دهید.