مجله خبری 22 شرقی
مطلب ویژه مقالات فنی

خروج دود اگزوز نشانه چیست؟

خروج دود اگزوز نشانه چیست؟  دود سفید اگزوز | دود سیاه اگزوز | خارج شدن دود از اگزوز | دود خاکستری اگزوز 

در حالت معمولی خودروی شما نباید از لوله اگزوزش دود خارج شود. آلایندگی های قابل مشاهده تقریبا همیشه نشانه ای از وجود مشکل در موتور هستند. در حالی که این یک چیز منفی است، یک مشکل مثبت وجود دارد که رنگ های مختلف دود تولید می کند و تشخیص آن را آسان تر می کند. مهم نیست که دود چه رنگی باشد، مهم است که در صورت ایمن بودن رانندگی را متوقف کنید. در ادامه مطلب فنی ماشین و دانستنی های مفید آن به این موضوع می پردازیم که رایج ترین دلیل خروج دود از اگزوز به چه معناست.

علائم خارج شدن از اگزوز

هنگامی که ماشین گرم می شود، بخار به زودی تبخیر می شود. با این حال، اگر فقط برای سفرهای کوتاه از خودرو استفاده کنید، ممکن است مشکلاتی رخ دهد، به این معنی که سیستم اگزوز تا انتهای اگزوز کاملاً گرم نمی شود. اگر تراکم در سیستم ایجاد شود و پاک نشود، می تواند داخل فولاد خالی اگزوز را خورده و منجر به زنگ زدگی شود که می تواند به نشت اگزوز تبدیل شود و از سیستم که در آن گازهای خروجی به بیرون نشت می کند خارج شود. این می تواند منجر به خرابی MOT به دلیل خوانش نادرست در آزمایش آلایندگی شود.
از آنجایی که خودروهای هیبریدی (مخصوصاً دوشاخه‌ها) همیشه موتور را بلافاصله روشن نمی‌کنند، این امر می‌تواند شما را از مشاهده بخار خروجی از اگزوز عقب بیندازد. بسته به میزان برد باتری که با آن رانندگی می کنید، می توانید بخار خروجی اگزوز خود را به خوبی در سفر مشاهده کنید.

 دود سفید

 دود سفید از اگزوز این می تواند بخار ناشی از تراکم در لوله اگزوز یا یک مشکل جدی تر ناشی از نشت مایع خنک کننده موتور باشد. مقادیر زیاد دود سفید می تواند نشان دهنده خرابی واشر سر باشد.
این احتمال وجود دارد که گازهای گلخانه ای که مشاهده می کنید اصلاً دود نباشد، بلکه بخار باشد. اگر اینطور است، خودتان را خوش شانس حساب کنید! این اغلب زمانی ایجاد می شود که در زمانی که ماشین شما پارک شده است، تراکم در لوله اگزوز قرار می گیرد. این یک اتفاق رایج در زمستان بیشتر اتفاق می افتد. هنگامی که ماشین خود را روشن می کنید، لوله اگزوز گرم می شود و میعان را به بخار تبدیل می کند. اگر گازهای گلخانه ای نازک هستند و به زودی پس از گرم شدن موتور شما از بین می روند، هیچ نگرانی در مورد آن نخواهید داشت.

مطالعه بیشتر  کامیونت آرنا ایران خودرو دیزل | کامیونت آرنا پلاس قیمت کارخانه

 دود سفید یا خاکستری

اما اگر گازهای گلخانه‌ای سفید در حال افزایش هستند و از بین نمی‌روند، مشکل بزرگ‌تری دارید. این معمولاً ناشی از نشت مایع خنک کننده به یک یا چند محفظه احتراق است. خواه از سر سیلندر ترک خورده، بلوک موتور ترک خورده یا واشر سر سیلندر است که باید توسط کارشناس و میکانیک خودرو بررسی شود.

عمر مفید یک باتری

مشابه دود سفید، تشخیص مستقیم اگزوز خاکستری دشوار است. چندین دلیل احتمالی وجود دارد که اتومبیل شما دود خاکستری را از سیستم اگزوز خارج می کند.

برخی از دلایل احتمالی عبارتند از:

  • مشکلی با سیال گیربکس اتوماتیک
  • یک دریچه PCV گیر کرده
  • یک مدولاتور خلاء انتقال معیوب
  • مصرف بیش از حد روغن
  • یک توربوشارژر بد

در حالی که رفع این مشکلات جزئی و کم هزینه باشد، مهم است که یک متخصص خودرو حرفه ای آن را در اسرع وقت بررسی کند تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

دود آبی از اگزوز

اگرچه به راحتی با دود خاکستری اشتباه گرفته می شود، اما دودی که رنگ آبی دارد می تواند معنای متفاوتی داشته باشد. به طور کلی، این مشکل ناشی از موتوری است که روغن زیادی می سوزاند. این به احتمال زیاد به دلیل فرسوده شدن اجزای موتور از جمله مهر و موم سوپاپ ها، رینگ های پیستون و سوپاپ PCV است. در مواردی مانند این، معمولاً کار جدی موتور مورد نیاز است زیرا چنین سایش قطعات داخلی به این معنی است که آنها باید تعویض شوند.

انژکتور تمیز چه اهمیتی دارد؟

با این حال، دلایل احتمالی دیگری نیز وجود دارد. یکی روغن زیاد در موتور است. راه حل این کار کمی ساده تر است به سادگی کمی روغن را تخلیه کنید. با این حال، شما همچنین می خواهید ماشین خود را چک کنید، زیرا روغن بیش از حد می تواند به موتور آسیب برساند. علاوه بر این، اگر موتور توربو شارژ داشته باشید، یک توربو مهر و موم معیوب می تواند مقصر باشد. خارج شدن دود از اگزوز

مطالعه بیشتر  خودرو و دانستن نکات عمومی آن | نشانه های خرابی ترموستات خودرو کدام اند؟

دود سیاه

اگر سیستم اگزوز دود سیاه منتشر می کند، مهم است که خودروی خود را در اسرع وقت بررسی کنید. دود سیاه اگزوز به این معنی است که شما بیش از حد سوخت می سوزانید. البته، این نه تنها مسافت پیموده شده مراقبت از وسیله نقلیه شما را به چیزی کمتر از حد مطلوب تبدیل می کند بلکه یک مشکل پرهزینه برای مقابله با آن است.

این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • فیلتر هوای مسدود شده
  • انژکتورهای سوخت مسدود شده
  • رگولاتور فشار سوخت آسیب دیده
  • مسدود شدن خط برگشت سوخت
    خروج دود سیاه از اگزوز به طور کلی نشانه آن است که نسبت هوای سوخت در موتور شما بسیار زیاد است. این بدان معناست که انژکتورهای سوخت یا سوخت زیادی اضافه می‌کنند یا سوپاپ‌های ورودی هوای کافی را وارد نمی‌کنند. این ممکن است ناشی از نشتی انژکتور سوخت، رگولاتور فشار سوخت معیوب یا فیلتر هوای بد باشد. اگر موتور شما تا این حد کار کند، می تواند مشکلات جدی ایجاد کند
5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

باز هم تقلب چینی ها در بازار خودرو! بررسی هونگ چی E HS9 مدل ۲۰۲۱ معادل رولز رویس

mortazavi

قیمت خودروها در ۸ سال اخیر چقدر نوسان کرده است ؟!

نویسنده ارشد

شایعه تعطیلی سامانه یکپارچه تا چه حد صحت دارد؟

mortazavi

نظر دهید.