مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

علت خرابی کولر خودرو

خرابی کولر خودرو یکی از مواردی است که همیشه در تابستان رانندگان از آن شکایت دارند، در ادامه با علت خرابی کمپرسور کولر ماشین، یا علائم خرابی ترموستات کولر خودرو، دلیل روشن شدن کولر ماشین و دهها علائم و نشانه دیگر که مشخص می کند کولر خودرو خراب شده است، همراه باشید تا هریک از این موارد را به طور کامل بررسی کنیم…

علت خرابی کولر ماشین

خرابی کولر ماشین به موارد مختلفی بستگی دارد که ممکن است بارها بارها این علائم برای شما آشنا به نظر برسند و علت دقیق آن را ندانید که از منبع خرابی آن از کجا نشات گرفته است.

۱٫ بالا بودن صدای کولر

یکی از مواردی که باعث می شود کولر خودرو صدای بالایی داشته باشد، شل بودن تسمه کمپرسور و جابجا شدن محل قرار گیری آن است که صدای کولر را بالا می برد. اگر مهارت کافی در این زمینه دارید می توانید با کمی دستکاری این قطعه و قرار دادن در جای درست خود و یا سفت کردن تسمه و پیچ های اتصال کمپرسور مشکل صدای بلند کولر خودرو را برطرف کنید. علاوه بر این مورد، خالی شدن گاز کولر و یا وجود هوا در سیکل کولر هم از عوامل ایجاد صدای کولر است که با شارژ کردن گاز کولر می توان این مورد را هم برطرف کرد. بسیار توصیه می شود که این مورد حتما توسط تعمیرکار حرفه ای خودرو انجام بگیرد. 

۲٫ احساس بوی نامطبوع در ماشین

زمانی که کولر روشن می شود بوی نامطبوعی از کولر خودرو احساس می شود که وجود مشکل در اواپراتور را خبر می دهد و ممکن است علت آن جمع شدن ذرات ریز و وجود جلبک بر روی پره های اواپراتور باشد که همین بود به وسیله باد کولر در فضای کابین داخلی خودرو هم احساس می شود و آزار دهنده است. مورد دیگر می تواند مسدود بودن لوله تخلیه آب اواپراتور را گزارش دهد که باعث ایجاد این بود می شود و برای رفع آن باید پره های اواپراتور حتما تمیز شوند.

تیم فنی ۲۲ شرقی موارد مختلفی را برای علت خرابی کولر خودرو شرح می دهد که با ذکر این موارد تا حدودی میتوان برخی مسائل ساده را برطرف کرد اما در صورت وجود خرابی های مهمتر و پیدانکردن علت لازم است به میکانیک مراجعه شود.

 علائم خرابی بوبین کمپرسور کولر خودرو | علت خرابی کمپرسور کولر ماشین | علت کار نکردن کمپرسور کولر خودرو | علائم خرابی ترموستات کولر خودرو | دلیل خاموش روشن شدن کولر ماشین | علت صدای کمپرسور کولر ماشین |  علائم خرابی شیر انبساط کولر خودرو

یکی از مواردی که باعث می شود با وجود کار کردن کولر خودرو باز هم رانندگان و سرنشینان از وجود کولر راضی نباشند پاسخ به این سوال است که:

دلیل گرم بودن باد کولر خودرو چیست؟

همیشه رانندگان با این سوال مواجه هستند که باد گرم کولر ماشین نشانه چیست؟ و یا اینکه دلایل باد گرم کولر خودرو؟! چه مواردی باعث می شود که کولر خودرو باد گرم می زند؟!! همه سوالاتی هستند که افراد بسیاری در فصل تابستان با آن مواجه می شوند.

۱) نشتی گاز کولر

نشتی گاز کولر یکی از موارد شایع خرابی کولر است که باعث می شود سرمای کولر کم کم از بین برود. چنانچه کولر ماشین شما در یک دوره یا یک هفته گاز خود را از دست بدهد می توان با تست نشتی و کمک از یک تعمیرکار حرفه ای این نشتی را برطرف کرد. همچنین بهتر است بدانید ماده خنک کننده ای در کولر وجود دارد که اگر مقدار آن در کولر کم باشد باعث ایجاد باد گرم در خودرو می شود و وجود اندازه مورد نیاز این باد باعث خنک ماندن باد کولر می شود.

۲) خراب بودن شیر انبساط کولر

علائم خرابی شیر انبساط کولر خودرو می تواند همین شیر انبساط در کولر خودرو باشد که باعث می شود دستگاه گرما را از مایع خنک کننده داخل کمپرسور بگیرد و قبل از تبدیل شدن به گاز و باقی ماندن در کولر، خنک بماند. نوع کوچکتر این دستگاه در رادیاتور نیز موجود است و در قسمت جلویی رادیاتور دو فن خنک کننده نیز قرار داده شده که گرما را از این مایع خنک کننده میگیرد. زمانی که باد گرم در این دستگاه ایجاد می شود که یا ممکن است مسیر آن دچار مسدودیت شده و گرفتگی شده باشد و یا اینکه این قطعه دچار شکستگی شده که می تواند از هر نوعی و یا در هر قسمتی از این قطعه باشد. شکستگی در قسمت لوله های چگالنده باعث ایجاد منفذ شده که باعث از کار افتادگی چگالنده می شود که تنها راه برطرف کردن آن، تعویض کردن این قطعه می باشد.

مطالعه بیشتر  دانستنی های خودرو | علت پاره شدن تسمه تایم خودرو

۳) علت خرابی کمپرسور کولر ماشین

خرابی کمپرسور کولر در ماشین یکی از مواردی است که باد کولر را با گرما همراه می کند. کمپرسور یکی از مهمترین قطعات در سیستم خنک کننده می باشد که در اصطلاحات خودرویی این قطعه را قلب کولر می نامند و از ساختار نسبتا پیچیده ای برخوردار است که وجود مشکل در هریک از اجزای آن عملکرد آن را با خرابی همراه می کند.

سنسور دریچه گاز در خودرو

اما کمپرسور خودرو زمانی که خراب باشد و ارتباطی که به گرم بودن کولر نیز داشته باشد، ممکن است خودش را به شکل های متفاوتی نیز نشان دهد که عبارتند از:

  • صدای کمپرسور کولر ماشین یکی از عوامل خرابی کمپرسور کولر خودرو است که شل شدن این قطعه ممکن است باعث ایجاد سرو صدا شود.
  • نشتی روغن در کمپرسور نیز باعث ایجاد صدای غیرطبیعی از این قطعه می شود که در این موقعیت باید به تعمیرکار مراجعه کرد.
  • خاموش شدن ناگهانی کولر گازی نیز یکی از دلایل خرابی کمپرسور است که به خازن کمپرسور ربط دارد و با سوختن یا خراب شدن خازن کمپرسور، کولر گازی روشن شده و سریعا خاموش می شود که با تعویض کردن خازن این مشکل نیز برطرف می شود.
  • داغ شدن کمپرسور خودرو زمانی اتفاق می افتد که یکی از سیم پیچ های کمپرسور یا بسوزد و یا نیم سوز شود که باعث داغ شدن این قطعه شده و بوی بدی از آن استشمام می شود. برای رفع این مشکل باید تعویض کمپرسور انجام شود نه تعویض سیم ها!
  • یکی از موارد خرابی کمپرسور این است که بعد از مدت زمان طولانی بخواهید از خودرو استفاده کنید که یکباره استفاده کردن از آن باعث خرابی می شود
  • فرسایش باتری خودرو یکی از مواردی است که به دیگر قطعات مانند برق خودرو و کمپرسور خودرو آسیب وارد می کند که برای برطرف کردن مشکل باید باتری خودرو تعویض شود.

با نحوه عملکرد سنسور اکسیژن در خودرو بیشتر آشنا شوید!

  • خرابی ترموستات کولر داخل اتاقک نیز یکی دیگر از مواردی است که خرابی کمپرسور را به همراه دارد. می توان گفت اکثریت مدل خودروها دارای این ترموستات کولر درون اتاقک هستند و سیستم هایی که دارای کولر اتوماتیک یا Air Condition هستند، دارای دو ترموستات در اتاق می باشند که یکی بر روی اواپراتور و دیگری روی قسمتی از داشبورد قرار گرفته است. این قطعه به این صورت عمل میکند که ترموستات کولر درجه کمپرسور را در زمانی که دمای اواپراتور نزدیک به صفر باشد قطع می کند و این روش برای جلوگیری از یخ زدن اواپراتور است که در صورت یخ زدن نیز اواپراتور حجم هوای خروجی از دریچه ها را کاهش داده و دما را بالا می برد. زمانی که ترموستات خراب باشد باعث می شود که عملکرد آن بیشتر از میزان کمپرسور باشد و باعث یخ زدن اواپراتور و قطع شدن کامل یا زودتر از موعد کمپرسور شود.
  • شکستگی فن های خنک کننده دیگر موردی است که کمپرسور را با مشکل روبه رو می کند. در توضیحاتی قبل ذکر شد که چگالنده در بخش جلویی دارای دو فن خنک کننده می باشد که گرما را از مایع کولر گرفته و اگر این فن ها شکسته شده باشند نمی توانند گرما را از مایع بگیرند. فن هایی که بر روی خودروهای جدیدتر قرار داده می شوند به راحتی و با هر ضربه ایی ممکن است شکسته یا خراب شوند که تنها راه آن تعویض این قطعه می باشد.
  • شل بودن تسمه کولر یک دلیل دیگر برای خنک نکردن کولر و یا مشکل در کمپرسور خودرو است که ممکن است از دید بسیاری از افراد مسئله مهمی نباشد که بهتر است برای تعمییر یک قطعه تمامی اجزای درشت و ریز مورد توجه قرار گرفته و سالم بودن آنها بررسی شود. البته این مورد بیشتر برای تسمه هایی که به صورت وی شکل هستند پیش می آید و علت آن نیز کمپرسور در زمان اولیه کلاچ کردن بار کمتری داشته و در زمان روشن بودن کولر، کمپرسور چرخیده و باد خروجی تا حدی خنک می شود. زمانی که رادیاتور گرم می شود و گاز کولر و بعد از آن بالا رفتن فشار اتفاق می افتد، تسمه بر روی فولی کمپرسور سُر می خورد و به دور موتور نیز در این زمان نیازی نیست. در این لحظه امکان دارد که کمپرسور به شکل دورانی چرخش داشته باشد و یا دور موتور کم یا متوقف شود که این اتفاق در اتومبیل هایی با تسمه های شیاری پهن رخ می دهد و زمانی که تسمه روغنی یا تسمه سفت کن خراب باشد اتفاق می افتد.
  • یکی از موارد دیگری که باعث ایجاد مشکل در عملکرد کولر و یا خرابی در کمپرسور رخ می دهد مشکلات الکتریکی است که البته به راحتی نیز قابل تشخیص نیست و می توان برای تست و بررسی آنها از یک نقص یاب الکتریکی کمک گرفت.
مطالعه بیشتر  تکنینک های فنی خودرو | نشانه خرابی رله پمپ بنزین در خودرو

 علائم خرابی بوبین کمپرسور کولر خودرو | علت خرابی کمپرسور کولر ماشین | علت کار نکردن کمپرسور کولر خودرو | علائم خرابی ترموستات کولر خودرو | دلیل خاموش روشن شدن کولر ماشین | علت صدای کمپرسور کولر ماشین |  علائم خرابی شیر انبساط کولر خودرو

 

به طور خلاصه و برای درک بهتر مفاهیم برای تشخیص علت اینکه چرا باد کولر خودرو گرم است؟؟ مواردی که رایج هستند عبارتند از:

  • خرابی کمپرسور
  • فن خنک کننده
  • سیستم الکتریکی
  • چگالنده
  • در برخی موارد نیز ایراد در کلاچ خودرو است که باعث فشار به کمپرسور و گرم بودن باد کولر رخ بدهد.

بیشتر بدانید در مورد: سنسور دمای آب 

۴) خراب بودن رله کمپرسور

این قطعه باعث روشن یا خاموش شدن کمپرسور می شود و رطوبت را در یک اندازه قابل قبول نگه می دارد. دمای اواپراتور باید بین ۳۲ تا ۴۵ درجه باشد که رله کمپرسور همیشه سعی در حفظ کردن این دما دارد. خراب بودن خود رله کمپرسور باعث می شود که ارتباط بین کلاچ کمپرسور برقرار نشود و نتیجه آن عملکرد نادرست کمپرسور خودرو است.

دلایل پرتاب پایین باد کولر در خودرو

تمامی مواردی که در توضیحاتی قبلی ارائه شد می توانند باعث شوند که کولر خودرو به درستی کار نکند و یکی از مواردی که علاوه بر گرما یا وجود سر و صدا در کولر خودرو، پرتاب پایین باد کولر در ماشین است که باید در صورت وجود حتی کوچکترین مشکل در کولر خودرو مورد تست، بررسی، تعمیر و یا تعویض قرار بگیرد که بتواند هم خنکی بالا داشته باشد، هم پرتاب بهتر باد کولر را انجام دهد و هم اینکه سر و صدای کمتری داشته باشد.

علت قطع و وصلی کولر ماشین چیست؟

این مورد باز هم ممکن است برخی فیوزها و اتصالات دچار مشکل شده باشند و یا فشنگ قهوه ای رنگ دچار خرابی شده که باید تعویض شود.

مواردی که باعث می شود کولر ماشین خراب شوند…

برخی عادت های نادرست در زمان رانندگی باعث می شود که کولر خودرو به درستی کار نکند که شامل:

  • رانندگی پرگاز
  • روشن کردن کولر خودرو بلافاصله بعد از استارت زدن خودرو

نکات مهم در استفاده از کولر خودرو

  • زمانی که خودرو در دورهای بالا قرار دارد کولر را روشن نکنید چرا که بلبرینگ کلاچ تسمه و پولی خراب شود. بهتر است گاهی اوقات در زمستان نیز کولر روشن شود تا به یکبار نخواهید از آن در تابستان استفاده کنید.
  • لحظه ای که کولر خودرو روشن می شود، اقدام به بالا بردن پنجره ها نکنید. بهتر است چند دقیقه کولر کار کند تا هوای داخلی بیرون برود.
  • سوخت CNG اگر برای خودرو استفاده می شود، بهتر است کمتر از کولر استفاده شود چرا که مصرف سوخت را بالا میبرد.
  • اگر احساس میکنید فضای کابین داخلی خودرو مرطوب و نم دار است از کولر استفاده نکنید چرا که محیطی برای رشد باکتری ها خواهد بود. و بهتر است برای استفاده ابتدا فیلتر آن با اسپری مخصوص تمیز شود.
  • اگر بعد از مدت های طولانی قرار است از خودرو و یا کولر استفاده کنید ابتدا بهتر است خودرو را روشن کرده و بعد از مدت زمانی کولر را روشن کنید و پنجره ها نیز باز باشد که هوای مورد نیاز رد و بدل شود.

برای دریافت اطلاعات فنی بیشتر از دیگر قطعات فنی به کار رفته در خودروها می توانید مطالب فنی خودرویی ۲۲ شرقی را دنبال کنید.

2.4/5 - (21 امتیاز)

مطالب مرتبط

نکات فنی خودرو | لاستیک فاق کوتاه… خوب یا بد برای خودرو!

mortazavi

بخار شیشه خودرو چه دلایلی دارد؟ و چطور می توان از آن جلوگیری کرد؟

mortazavi

وزن باتری خودرو چقدر است؟ اطلاعات عمومی خودرو با ۲۲ شرقی

mortazavi

نظر دهید.