مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

حجم موتور خودرو چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

حجم موتور خودرو چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ یکی از عوامل مهم در میزان سرعت ماشین همین حجم موتور است | حجم موتور ماشین های ایرانی | حجم موتور ماشین های خارجی

حجم موتور خودرو چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

حجم موتور خودرو  از مسائل فنی مهم بشمار می آید. شرکت های خودروسازی از ابتدا تا به حال بر سر این مسئله رقابت زیادی با هم داشته اند زیرا یکی از عوامل مهم در میزان سرعت ماشین همین حجم موتور می باشد. خیلی از رانندگان می دانند که حجم موتور ماشین های ایرانی نمیتواند با حجم موتور ماشین های خارجی رقابت کند که این مسئله بیشتر مربوط به شرکت های خودروسازی است. رانندگان برای اینکه شناخت درستی از این مسئله پیدا کنند باید در ابتدا بدانند که منظور از حجم موتور چیست؟ و چه واحدهای اندازه گیری را باید برای آنها به کار ببرند. یکی از مهمترین واحدهای اندازه گیری که به احتمال زیاد نام آن را شنیده اید سی سی است. بهتر است برای استفاده از این واحد اندازه گیری ابتدا برای این سوال پاسخی دقیق داشته باشید که سی سی موتور چیست؟ پاسخ به این سوال نقش مهمی در نحوه محاسبه حجم موتور خودرو دارد. ما در ادامه مطلب به پاسخ این سوالات می پردازیم.

حجم موتور ماشین چیست؟

حجم موتور از عوامل بسیار تاثیر گذار در میزان قدرت موتور و گشتاور آن است. حجم موتور می تواند تاثیر غیر مستقیمی بر شتاب خودرو شما و مصرف سوخت بگذارد. اما بهتر است در زمان خرید پاسخ این سوال را به خوبی بدانیم که منظور از حجم موتور ماشین چیست؟ زیرا دقت کردن در هنگام خرید به حجم موتور یک مسئله فنی مهم بشمار می آید که اگر شما با توجه به کاربری که از خودرو می خواهید داشته باشید آن را اشباه انتخاب کنید آسیب های اساسی به سیستم فنی خودرو وارد خواهید کرد.

پیشنهاد می کنیم مطلب فنی خودرویی دیگر با موضوع: منظور از شمع پیشرانه چیست؟

همان طور که گفیتم حجم موتور ماشین تاثیر زیادی در میزان قدرت خروجی موتور و مصرف سوخت دارد. مسائلی که در حجم موتور دارای اهمیت هستند تعداد سیلندرها، قطر سیلندر و میزان اندازه مسیری که پیستون درون سیلندر طی می‌کند است. مدل حرکت پیستون ها در داخل موتور به شیوه رفت و برگشتی است. این حرکت در جهت بالا و پایین است که در نهایت موجب به چرخش در آمدن میل لنگ می شود.

حرکت پیستون دارای اهمیت زیادی است زیرا باعث می شود حجم داخل سیلندرها تغییر کند. همچنین در طی چرخه احتراق به صورت همزمان، حجم دیگر سیلندرها با حرکت پیستون‌ها در داخل آنها تغییر پیدا می‌کند. همین مسئله باعث می شود که تغییر حجم یک سیلندر بقیه سیلندرها را نیز تغییر دهد و در نهایت میزان حجم موتور ماشین ثابت شود.

فرمول محاسبه حجم موتور ماشین

شما برای اینکه بتوانید نحوه محاسبه موتور ماشین را به خوبی انجام دهید باید به نکاتی را در رابطه با واحدهای اندازه گیری بدانید که عبارت اند از:

مطالعه بیشتر  علت ترکیدن باتری خودرو چیست؟

حجم به لیتر (L)

سی‌سی (CC)

اینچ مکعب (CL)

این موارد نمادهای واحد اندازه گیری هستند که در رابطه با نحوه محاسبه حجم موتور ماشین به صورت زیر است:

برای محاسبه آن عدد پی (۳٫۱۴۱۵۹۳) بر ۴ تقسیم شده و در قطر پیستون به توان ۲ ضرب و سپس کل عبارت را در ارتفاع سیلندر ضرب می‌کنند.

حجم موتور ماشین های ایرانی

شناخت حجم موتور ماشین های داخلی به شما کمک می کند که در شناخت مشکل خودرو در زمان تعمیر و یا خرید درست عمل کنید. این حجم موتورها عبارت اند از:

  •  حجم موتور پراید:  cc 1323 سی‌سی
  •  حجم موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ : cc1587 سی‌سی
  •  حجم خودرو پژو ۴۰۵ : cc 1761 سی‌سی
  • حجم موتور سمند LX بنزینی و دوگانه‌سوز: cc1761 سی‌سی

البته برای خرید ماشین های با حجم موتور بالا در ایران باید در ابتدا از قوانین اطلاع داشته باشید زیرا بعضی از حجم موتورها غیر مجاز هستند.

منظور از حجم موتور چیست؟ و چه تفاوتی با پیشرانه دارد؟

اگر بخواهیم نگاهی ریشه ای به لغت پیشرانه داشته باشیم می توان گفت که در خیلی از موارد حجم موتور ماشین را به عنوان پیشرانه نیز یاد می کنند. اما در نهایت پیشرانه همان موتور خودرو است و یکی از مسائل مهمی که شما به عنوان راننده باید از آن اطلاع داشته باشید این نکته است که در زمانی که می گویند پیشرانه پایه گاز‌سوز است در واقع به این معناست که موتور خودرو بر پایه سوخت گاز کار می کند. دقت داشته باشید که حجم در موتورها به معنای حجم همه سیلندرهای موتور ماشین می باشد. اگر بخواهیم برای درک بهتر مثالی در این حوزه بزنیم می توان گفت زمانی که می گویند حجم موتور ماشینی ۱۶۰۰ است به این معناست که اگر در داخل سیلندرها آب بریزیم درون آنها فقط ۱۶۰۰ سی سی آب قرار می گیرد نه کمتر از این میزان و نه بیشتر که این مسئله دقت طراحی شرکت سازنده را می رساند. حجم موتور هرچه بیشتر باشد موتور نیروی بیشتری دارد و همین نکته باعث می شود که میزان حجم موتور دارای اهمیت ویژه ای باشد.

آیا حجم موتور با سوخت ارتباط دارد؟

در زمان های گذشته شاهد بودیم که میزان حجم موتور رابطه مستقیمی با قیمت آن داشت. این مسئله تا آنجا دارای اهمیت بود که رانندگان یکی از نشانه های خودروهای گران قیمت را حجم موتور بالا می دانستند. اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی امروزه در طراحی و تولید ماشین های گران قیمت از موتورهای توربو استفاده می کنند. اگر بخواهیم مثالی در این مورد بزنیم می توان گفت خودروی ب ام و ۷۳۰ که در ایران دارای قیمتی بالایی دارد و از نوع خودروهای لوکس بشمار می آید در بحث حجم موتور شبیه به زانتیا است اما با این تفاوت که خودرو زانتیا قیمت پایینی دارد. همان طور که گفتیم همه شرکت های خودروسازی به دنبال کسب راه کارها و استانداردهایی هستند تا کیفیت تولید سیستم موتورهای خود را افزایش دهند. اما این نکته همیشه برای شرکت های خودروسازی و رانندگان قابل توجه بوده است که هرچه میزان حجم موتور ماشین افزایش پیدا کند روی مصرف سوخت نیز تاثیر می گذارد برای همین مسئله بعضی از رانندگات تمایلی به خرید خودروهایی با حجم بالا ندارند.

مطالعه بیشتر  6 علت ترمزهای اسفنجی (یا پدال ترمز نرم)

مطلب جدید: از مزایای فلاش کردن رادیاتور خودرو چه می دانید؟

خرید خودرو با حجم موتور مناسب

کشورهای پیشرفته دنیا مالیات خودرو را بر اساس حجم موتور محاسبه می کنند. دلیل اصلی این مسئله این نکته می باشد که موتورهایی که دارای حجم بیشتری هستند به طور طبیعی سوخت بیشتری هم مصرف می کنند و در نتیجه آلودگی آنها در مقایسه با دیگر خودروها قابل توجه است.

در بازارهای روز دنیا انواع خودروها از مدل‌های پرحجم با موتورهای بالاتر از ۶ لیتر گرفته تا مدل‌های کم‌حجم با موتورهای ۴ سیلندر وجود دارد. اگر شما صرفا خودرو را برای استفاده در شهر و با میزان سرعت معمولی نیاز دارید بهتر است از ماشین هایی استفاده کنید که مصرف سوخت پایینی دارند ولی اگر اهل سرعت زیاد هستید و یا دوست دارید قدرت موتور خودروتان بالا باشد پیشنهاد می کنیم از خودروهایی با حجم موتور بالا استفاده کنید. خودروهایی با حجم موتور بالا برای سفر بسیار مناسب هستند.

چرا حجم موتور ماشین دارای اهمیت است؟

اگر بخواهیم به طور اساسی به این مسئله بپردازیم ابتدا باید به این سوال پاسخ بدهیم که مفهوم از حجم موتور چیست؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت حجم موتور یکی از مهمترین عامل های تعیین‌کننده قدرت و گشتاور تولیدی توسط پیشرانه می باشد. البته ما در اوایل این مطلب با عنوان منظور از حجم موتور چیست؟ به طور مفصل تعریفی از حجم موتور را ارائه دادیم و باز گو کردن آن در این قسمت صرفا جنبه یاداوری و درک بهتر این موضوع را دارد. همان طور که گفتیم حجم موتور در ساختار موتور خودرو می تواند میزان مصرف سوخت را در هر چرخه احتراق مشخص کند و همین مسئله دلیل اساسی است سرعت و شتاب اولیه خودرو با میزان حجم موتور آن ارتباط مستقیمی دارد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

سنسور فشار ریل سوخت چیست؟ و نشانه های خرابی آن

mortazavi

معرفی موتور جدید در محصولات ایران خودرو بنام TU5P

سجاد ناجی

خودروهای مسافرتی بهترین همسفر شما

mortazavi

نظر دهید.